جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی

حوزه/ رئیس ستاد اقامه نماز گفت: هر جا سخنرانی می کنید باید عوام فهم و خواص پسند باشد و همگان آن مطلب را بفهمند و بپذیرند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، دوره «مهارت تبلیغ در قرآن» به همت معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، در محل مدرسه علمیه عالی نواب در حال برگزاری است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در این دوره با اشاره به لزوم مخاطب شناسی، با بیان اینکه مبلّغ باید متوجه باشد که برای افراد در یک جلسه چه چیزی بگوید، گفت: قرآن در خطاب خود به این نکته اشاره می کند که پیامبر و ابلاغ کننده پیام الهی باید درد را بداند و در میان مردم باشد.

وی به این نکته قرآنی که می فرماید"هذا بیان للنّاس"، اشاره و خطاب به مبلغان اظهار کرد: بنابراین نکته، هر جا سخنرانی می کنید باید عوام فهم و خواص پسند باشد و همگان آن مطلب را بفهمند و بپذیرند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با تاکید بر اینکه باید از مثال های ملموس در محتوای سخنرانی استفاده کرد و کار را سخت و سنگین نگرفت، ابراز کرد:  زنی مانند آسیه همسر فرعون را الگویی قرآنی نام برد و می توان گفت که با یک گل هم بهار می‌شود همانطور که او به تنهایی با فرعون مبارزه کرد.

مفسر قرآن در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مساوات میان زن و مرد شعار است، زیرا هر کدام برای چیزی آفریده شده اند و در آفرینش خود تفاوت دارند، گفت: به طور مثال، بالوالدین احسانا در قرآن ذکر شده ولی بالولد احسانا نداریم، زیرا آیات الهی به والدین نسبت به نحوه توجه به فرزندان تذکر می دهد که به اصطلاح آیات ترمزی است و نمی گذارد بیش از حد مجاز باشد ولی بالعکس در مورد فرزند نسبت به والدین، بارها به نیکی توصیه می کند تا در واقع عدالت رعایت شود. این نوع رفتار از روی حکمت است نه اینکه تبعیض باشد.

وی در ادامه به لزوم تحصیل علم مفید پرداخت و با اشاره به اینکه برخی دروس فایده تحصیلی ندارند، به نقل از یکی از اساتید دانشگاه گفت که چند وقت پیش به اندازه دو وانت نیسان از پایان نامه های مقطع دکتری را به کارخانه مقوا سازی ارسال کرده اند؛ این کار یک مصیبت است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به اینکه باید از لحظه های عمر به خوبی بهره برد، گفت: طلبه باید هدف خود را مشخص و بر اساس آن برنامه ریزی کند و آیات و محتوایی بر همان اساس مورد مطالعه قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha