جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شب قدر

حوزه/ بعضى مى گويند كه يكى از اين سه شب، حتما شب قدر است و احتمال شب بيست و سوم بيشتر از همه است . بعد شب بيست و يكم ، و بعد شب نوزدهم. پس شب قدر، يكى از اين سه شب است؛ بعضی می گویند ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب در سایه سار رمضان‏ (در کلام و پیام حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) اثری از مرکز اطلاع رسانی غدیر پیرامون مسائل مربوط به ماه مبارک رمضان است که «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

- شب قدر بهتر از هزار ماه

ماه رمضان را هم قدر بدانيد و شب قدر را فوق العاده قدر بدانيد. امشب، شب قدر است . شب بيست و سوم خيلى مهم است. البته اين كه شب بيست و سوم چه نسبتى با شب قدر دارد، اين را چـنـد نـوع گـفـتـه اند.

بعضى مى گويند كه يكى از اين سه شب، حتما شب قدر است و احتمال شب بيست و سوم بيشتر از همه است . بعد شب بيست و يكم ، و بعد شب نوزدهم. پس شب قدر، يكى از اين سه شب است. از اول اذان مغرب تا اذان صبح ، شب قدر است ، با همه ى خـصـوصـيـات؛ نزول ملائكه و سلام الهى ، استجابت دعا و توجهات و بهتر از هزار ماه بودن و اينها.

بـعـضـى معتقدند كه نه، مجموع اين سه شب ، شب قدر است ـ يعنى نوزدهم و بيست ويكم و بـيست وسوم ، مجموعا ـ منتها در هر يك از اين سه شب، نوعى تجلى لطف الهى مى شود.

هر يـك از ايـن سـه شـب بـه صـورتـى ، سـفره ى فيض و ضيافت الهى براى دلهاى زنده و بـيدار است.

در شب نوزدهم ، حاجات ، ارزاق و مقدرات انسان نوشته مى شود؛ در شب بيست ويكم اِبرام ، و در شب بيست وسوم امضا مى گردد. يعنى تقديرات و مقدرات انسانى در اين سـه شـب ، مـقـدر مى شود و شما مى توانيد با توجه و دعا، زمينه ى تقديرات خودتان را فراهم كنيد.(1)

 

- قدرِ ليلة القدر را بايد دانست، ساعات آن را بايد مغتنم شمرد

عـلاوه بـر ايـن كه از جمله ى قرآنى «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» (2) مـى شـود فـهـميد كه از نظر ارزشيابى و تقويم الهی، يك شب برابر هزار ماه است.

در دعـايـى كـه ايـن روزها مى خوانيم (3)، براى ماه رمضان چهار خصوصيت ذكر مى كند: يـكـى تـفـضـيل و تعظيم روزها و شبهاى اين ماه است بر روزها و شبهاى ماههاى ديگر، يكى وجـوب روزه در ايـن ماه است ، يكى نزول قرآن در اين ماه است ، و يكى هم وجود ليلة القدر در ايـن مـاه اسـت . يـعـنـى در ايـن دعـاى مـاءثـور، ليـلة القـدر را عـِدل نـزول قرآن در ارزش دادن به ماه رمضان مشاهده مى كنيم . بنابراين قدر ليلة القدر را بـايـد دانـسـت ، سـاعات آن را بايد مغتنم شمرد و كارى كرد كه ان شاءاللّه قلم تقدير الهى در شبهاى قدر براى كشور عزيز و آحاد ملت ما تقديرى آن چنان كه شايسته ى مردم مؤ من و عزيز ماست ، رقم بزند.(4)

 

پی نوشت:

1-  1/11/1376

2- قدر: 3

3- مقصود دعايى است كه در تعقيب نمازهاى فريضه خوانده مى شود: ((يا علىُّ يا عظيم ...))

4-  23/8/1382

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha