سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دعا

حوزه/ دعا يعنى اميد، كه ملازم با اميد به اجابت است. ايـن امـيـد بـه اجـابـت ، دلهـا را مـشـتـعـل مـى كـند و منور نگه مى دارد. به بركت دعا، جامعه بانشاط و اهل حركت مى شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» کتاب در سایه سار رمضان‏ (در کلام و پیام حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) اثری از مرکز اطلاع رسانی غدیر پیرامون مسائل مربوط به ماه مبارک رمضان است که «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

- به بركت دعا، جامعه بانشاط و اهل حركت مى شود

مـاه رمـضـان را مـغتنم بشماريد. اين روزها را با روزه دارى و اين شبها را با ذكر و دعا به سـر بـبريد. فصل دعا هم، همين ماه مبارك است. اگرچه هميشه انسان بايد با رشته ى دعا به خدا متصل باشد، اما آيه ى «و اذا سألك عبادى عنّى فانّى قريبٌ اجيب دعوة الدّاع اذا دعـان» (1) در سـوره ى بقره ، در خلال همين آيات مباركه ى مربوط به روزه و ماه رمضان است.

در وسط آيات روزه و ماه رمضان ، اين آيه ى «و اذا سألك عبادى عنّى فانّى قريب» آمده ، كه همه ى انسانها و همه ى بندگان را به دعا و توجه سوق مى دهد و دعوت مى كند.

رابـطـه ى دعـا، رابـطـه ى قـلبـى شـمـا با خداست . دعا، يعنى خواستن و خدا را خواندن . خـواسـتـن ، يـعـنـى امـيـدوارى . تـا اميد نداشته باشيد، از خدا چيزى را درخواست نمى كنيد. انسان نااميد كه چيزى طلب نمى كند. پس، دعا يعنى اميد، كه ملازم با اميد به اجابت است. ايـن امـيـد بـه اجـابـت ، دلهـا را مـشـتـعـل مـى كـند و منور نگه مى دارد. به بركت دعا، جامعه بانشاط و اهل حركت مى شود. (2)

 

- بركات عجيبى در ماه رمضان وجود دارد

مـاه رمـضـان ، مـاهـى پـربركت است و داراى ابعادى گوناگون است. معارفى كه دراين ماه راجـع بـه قرآن و دعا و ذكر و نماز و مسائل مختلف دينى براى ذهن مسلمين هست ، در همه جاى دنـيـا مـطـرح مـى شـود و مـسـلمـان در ايـن مـاه ايـن تـوفـيـق را پـيـدا مـى كـنـد كـه بـه ايـن مـسـائل ـ چـه عـمـلا و چـه اعـتـقـادا ـ بـپـردازد. بـه طـور معمول در هيچ ماه ديگرى چنين توفيقى دست نمى دهد.

بـركـات عـجـيـبـى در ايـن مـاه وجـود دارد. مـن در فـهرست مسائلى كه مناسب با اين ماه است ، تـأمـل مـى كـردم، ديـدم كـه ايـن مـاه ، مـاه دعاهاى گوناگون ، با مضامين گوناگون است.

اُنس با قرآن ، آشنايى با معارف قرآنى ، حفظ كردن قرآن و تكرار كردن قرآن هم كه خودش مقوله اى جداگانه و دريايى عظيم است . ساير موارد هم همين طور است . (3)

 

پی نوشت:

1- بقره : 186

2- خطبه هاى نماز جمعه ى تهران ، 10/1/1369

3- بـيـانـات در ديدار اقشار مختلف مردم (روز بيست ونهم ماه مبارك رمضان ) مطابق با 26/1/1370

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha