شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محدثه

حوزه/ نشست اخلاقی - تربیتی با موضوع «مهارت های ارتباطی جهت تسهیل در امر ازدواج جوانان» با سخنرانی«خانم مرضیه سادات حسینی» و با حضور کادر مدرسه و مادران طلاب مجرد در مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه سلام الله علیها اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، خانم حسینی، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب  مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه سلام الله علیها اصفهان، مشکلات موجود در امر ازدواج را ناشی از تربیت ناقص و نظام آموزشی غلط دانست و گفت: نظام آموزشی، دانش آموز محور است و پدر و مادر را در حکم سرویس خدماتی می داند که وظیفه ی تهیه تمام امکانات مورد نیاز آنان را دارد و نتیجه این نظام آموزشی، تربیت فرزند طلبکار و بدون کسب مهارت های مناسب برای زندگی اجتماعی و پذیرش نقش های مورد نیاز است.

وی، دو شرط لازم برای ازدواج دختران از نظر اسلام را عاقل بودن و رشیده بودن برشمرد و  اظهار داشت: منظور از این دو ویژگی این است که دختر از بلوغ عقلی برای پذیرش مسئولیت زندگی برخوردار بوده و در انتخاب، توان تحلیل و تجزیه داشته باشد و توان جسمی برای انجام مسئولیت های زندگی در نقش های همسری و مادری را دارا باشد.

مشاور حوزه علمیه حضرت فاطمه محدثه (سلام الله علیها) اصفهان، افزود: امروزه که دشمن با ترفند های گوناگون روابط بین افراد نامحرم(دختر و پسر) را تسهیل کرده است، بهتر نیست متدینین نیز در تسهیل امر ازدواج تلاش نمایند و به سلامت جامعه کمک و از نابودی و فساد نیروی جوان جلوگیری کنند.

مبلغ حوزه، به سیره عملی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در ازدواج جوانان اشاره کرد و گفت: جوانانی که نیاز به ازدواج داشتند در مسجد خدمت حضرت می رسیدند و ایشان از پشت پرده به خانم ها می فرمودند آیا کسی هست که با این فرد ازدواج کند؟ و اگر کسی اعلام آمادگی می کرد از مرد می پرسیدند چه چیزی را می تواند به عنوان مهریه تعیین کند حتی اگر انگشتر آهنی بود یا حافظ قرآن همان را به عنوان مهریه زن قرار می دادند و در واقع ازدواج را به آسانی برگزار می کردند.  

حسینی، با استناد به آیه 28 سوره نساء "خلق الانسان ضعیفا" و آیه 4 سوره بلد "و لقد خلقنا الانسان فی کبد" ادامه داد: خداوند در قرآن کریم فرق و امتیازی برای هیچکدام از جنس زن و مرد قرار نداده و از لفظ کلی انسان استفاده کرده است و سختیها را جزء لاینفک زندگی انسان ها عنوان نموده است در زمینه ازدواج با قرار دادن رسومات و چشم و هم چشمی کردن با دست خود سختی های بیشتری به آن نیفزائیم.

وی خاطرنشان کرد: در امر ازدواج عزم و اراده برای زندگی کردن مهمتر از شرایط مادی، خانوادگی و ... است. به عنوان نمونه بزرگترین مخترع سه سال پیش جهان یک جوان ایرانی بود که در خانواده با 6 فرزند بدون پدر و با کارگری روزگار خود را می گذراند اما از بین 7 میلیارد نفر در جهان نام  بزرگترین مخترع را به خود اختصاص داده است.

مشاور حوزه تصریح کرد: نباید از  مشکلات زندگی ترسید، بلکه انسان باید در برابر مشکلات مبارز خوبی باشد و بر خداوند توکل کند و از طعنه و سرزنش دیگران نهراسد و هدف های متعالی در زندگی داشته باشد.

وی در پایان خطاب به مادران تاکید کرد: برای همه کار هایمان برنامه ریزی داشته باشیم و در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... زندگی خود را مدیریت کنیم و بدانیم به اندازه تلاش، از زندگی بهره مند می شویم"لیس للانسان الا ما سعی" همچنین برای دوری از منکرات و بدی ها به نماز بیشتر توجه کنیم"ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر" و برای تربیت خود و دیگران به همت بیشتری نیاز دارند."فمن احیاها کما احیا الناس جمیعا"

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha