پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مناجات

حوزه/ هر كسى بايد واعظ خود باشد، خود را مراقبت كند، از تخطى خود مانع شود، امر به مـعـروف و نـهـى از مـنـكـر هـم بكند، كه آن امر خود به معروف و نهى خود از منكر و موعظه كردن خود، بر امر و نهى و موعظه ى ديگران مقدّم است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،کتاب در سایه سار رمضان‏ (در کلام و پیام حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) اثری از مرکز اطلاع رسانی غدیر پیرامون مسائل مربوط به ماه مبارک رمضان است که «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

- هر كسى بايد واعظ خود باشد، خود را مراقبت كند

در حـلول مـاه رمـضـان ، بـعد از هر نماز، مستحب است دعايى خوانده شود كه در آن ، اين طور به پروردگار عرض شده است :

«... اَللّــهـُمَّ اَصْلِحْ كُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمينْ ... اَللّـهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناكَ. اَللّـهُمَّ غـَيِّرْ سـُوءَ حـالِنـا بـِحـُسـْنِ حـالِكَ ...»؛ پـروردگـارا! بـدى احـوال مـا را با نيكويى حال و لطف و فضل خود ترميم و اصلاح كن . اين را از خدا خواسته ايـم . ايـن ، بـه دسـت خـود مـن و شـمـا هـم هـسـت . بـايـد مـراقـبـت كـنـيـم . بـايـد در طـول يـازده ماه قبل از ماه رمضان ، خود را آماده كنيم.

اگر با آمادگى لازم ، وارد ماه رمضان شـويـم ، از ضـيـافـت الهـى بـهـره بـيـشـتـرى خـواهـيـم بـرد و بـراى سـال آيـنـده ، يـك درجه و يك سطح و يك كلاس بالاتر خواهيم رفت . آن وقت ، هم در نفس و قـلب خـود و هـم در مـحـيـط زنـدگى اجتماعى ، آنچه شما را خشنود و راضى مى كند، مشاهده خواهيد كرد.

اساس برنامه ى تربيتى و همه ى برنامه هاى زندگى در اسلام ، همين موارد است. هر كسى بايد واعظ خود باشد، خود را مراقبت كند، از تخطى خود مانع شود، امر به مـعـروف و نـهـى از مـنـكـر هـم بكند، كه آن امر خود به معروف و نهى خود از منكر و موعظه كردن خود، بر امر و نهى و موعظه ى ديگران مقدّم است. (1)

 

پی نوشت:

1- بيانات در خطبه هاى نماز عيد فطر، 1/12/1374

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha