سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
دانش آموزان

حوزه/ بر کسی پوشیده نیست که اجرای سند ۲۰۳۰ برنامه استکباری است که فرهنگ اسلامی و هویت ملی ایرانی را از بین می‌برد و نباید به اسم شادی و نشاط دانش‌آموزان اهداف غرب و اهداف این سند در کشور اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، پخش موسیقی ضد ارزشی و رقص دانش آموزان در برخی مدارس به بهانه شادی و نشاط نسل آینده ساز جامعه، واکنش های تندی را در بین مردم به ویژه کارشناسان در بر داشت؛ عده ای اجرای مخفیانه سند 2030 و نفوذ فرهنگی دشمن در مدارس را مطرح کردند و برخی هم سوء مدیریت و بی توجهی به تعلیم و تربیت اسلامی دانش آموزان را.

خبرنگار ما به سراغ چند تن از ائمه جمعه شیعه و سنی خراسان جنوبی رفته و درباره  آسیب ها اجرای سند ۲۰۳۰، بی توجهی و یا کم توجهی به تربیت اسلامی دانش آموزان، ضرورت بازنگری در برنامه های فرهنگی مدارس، و ... به گفتگو نشسته که حاصل آن را در ادامه می خوانید.

 

رشد جامعه از مسر آموزش و پرورش می گذرد

مولوی فاروقی امام جمعه اهل سنت بیرجند با اشاره به سخنان گهربار اخیر مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان، اظهار کرد: در جلسه دیدار رهبر عزیزمان با فرهنگیان به مسائل مهمی همچون قداست شغل معلمی و همچنین بحث نشاط دانش‌آموزان اشاره شد.

وی با بیان این‌که  آموزش و پرورش به عنوان زیربنایی ترین دستگاه کشور مولد سرمایه انسانی است، تصریح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب این نهاد بزرگ به عنوان کانون اساسی برای خلق دنیای آینده، نقش مهمی را در راستای رسیدن جامعه به پیشرفت و توسعه داراست و این مهم از مسیر آموزش و پرورش تحقق می‌پذیرد.

امام جمعه اهل سنت بیرجند با تأکید بر این که بایستی تعبیر درستی از سخنان مقام معظم رهبری داشته باشیم، یادآور شد: بر کسی پوشیده نیست که امروزه در حوزه‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان نیازمند آنند که راه و رسم زندگی را تمرین کنند، مواردی چون احترام به بزرگترها، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی، همکاری برای تعالی و ده‌ها برنامه ارزشی دیگر، از مواردی است که بایستی در برنامه‌های آموزشی و پرورشی مدارس گنجانده شود، از این رو گسترش برنامه‌های پرورشی و سهم آن در مدرسه از اولویت‌های تحول در محتوای برنامه‌های درسی و آموزشی است که نباید از اهمیت آن غفلت شود.

مولوی فاروقی با انتقاد از مشاهده برخی رفتارهای ضد ارزشی از جمله برگزاری رقص و پخش آهنگ‌های مبتذل در برخی مدارس کشور، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی افراد، تمایل به فرهنگ غرب و ترویج غرب‌گرایی دارند. این در حالی است که دین مبین اسلام تأکید بسیار زیادی بر روی مسائل اسلامی و به ویژه تربیت اسلامی دارد و نباید دست به انجام اقداماتی زده شود که موجبات شادی دشمنان اسلام و قرآن را سبب شود که در این خصوص، بارها در مجالس و محافل مختلف، سخنرانی‌هایی را داشته‌ایم.

امام جمعه اهل سنت بیرجند با اشاره به این که اسلام با شادی و نشاط مخالف نیست، ابراز کرد: در روایات اهل سنت، مضمونی از سخن حضرت رسول الله(ص) است که ترانه و آهنگ و گوش دادن به موسیقی، سبب افسردگی افراد می‌گردد.

وی رسالت آموزش و پرورش را به عنوان یک نهاد فرهنگی و آموزشی، ارتقای فرهنگی جامعه و ارائه الگوهای متناسب با فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی دانست و افزود: اصلی‌ترین کارکرد آموزش و پرورش تربیت نیروی انسانی است و  این نهاد فرزندان را برای زندگی فردا آماده می کند.

مولوی فاروقی تبیین کرد: از دیدگاه اهل سنت، موسیقی و رقص حرام بوده و حتی در جلسات عروسی، اگر رقص و پایکوبی و لهو و لعب باشد، شرکت نمی‌کنیم.

 

به نشاط دانش‌آموزان در چارچوب دین توجه ویژه‌ای شود

حجت الاسلام راستگومقدم، امام جمعه درح‌ نیز در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، اذعان داشت: پیرو فرمایشات مقام عظمای ولایت و تأکید معظم‌له در خصوص مسائلی که باعث از بین رفتن نشاط دانش‌آموزان می‌شود، بایستی بسیار هوشمندانه عمل کنیم.

وی با تأکید بر این‌که باید به نشاط دانش‌آموزان با رعایت جوانب و مسائل شرعی توجه ویژه‌ای شود، متذکر شد: آموزش و پرورش نیز بایستی تعالیم دینی را به درستی اجرا کند.

امام جمعه درح‌ با بیان این‌که نباید به اسم شادی و نشاط دانش‌آموزان اهداف غرب و اهداف سند2030 در کشور اجرایی شود، تصریح کرد: بر کسی پوشیده نیست که اجرای سند 2030 برنامه جهان استکبار است و این سند، فرهنگ اسلامی و هویت ملی ایران را از بین می‌برد و در حقیقت موجب نابود شدن آموزش و پرورش می‌شود.

حجت الاسلام راستگومقدم ادامه داد: لازم است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ابعاد گوناگون عملیاتی شود.

 

هماهنگی موارد نامطلوب در مدارس با سند ۲۰۳۰

وی ضمن تأکید بر هوشیاری مسئولان در زمینه سند 2030،خاطرنشان کرد: نباید به بهانه ایجاد نشاط و شادابی در مدارس امور ناپسند و نامطلوبی دیده شود و برخی موارد نامطلوب که در بعضی مدارس مشاهده می‌شود بیشتر با سند 2030 هماهنگ است.

امام جمعه درح افزود: بسیار متأسف می‌شویم وقتی که مشاهده می‌کنیم در جامعه اسلامی و مملکتی که به نام امام زمان(عج) عجین شده، رقص، پایکوبی، لهو و لعب در برخی مدارس مشاهده می‌شود.‌

حجت الاسلام راستگومقدم ضمن اشاره به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان ابزار کرد: بایستی با صلابت و اقتدار و درک عمیق به مضامین سخنان ارزشمند رهبر معظم انقلاب گوش داده و در آن تدبر کنیم.

وی با بیان این‌که رسالت اصلی بر عهده آموزش و پرورش است، گفت: مدرسه، خانه دوم هر دانش‌آموز به حساب می‌آید و نسل آینده‌ساز در دست آن است؛ باید توجه داشته باشیم که سند 2030، دانش‌آموزان را به اعماق پستی و افسردگی می‌برد‌.

 

حاکم شدن جو مدرک گرایی به جای جو علمی در مدارس

امام جمعه درح با اشاره به این‌که در کشور آموزش خوب است، ولی پرورش چندان جایگاه شایسته‌ای ندارد و در واقع ضعیف است، گفت: بایستی خلاقیت‌ها و استعدادهای دانش‌آموزی در مدارس رشد کند و دانش‌آموزان با جو علمی و حال و هوای علم و دانش، پرورش پیدا کنند.

حجت الاسلام راستگومقدم ادامه داد: متأسفانه ما در مدارس جو علمی را حاکم نکرده‌ایم بلکه جو مدرک‌گرایی را حاکم کرده‌ایم، ایجاد جو علمی در مدارس و رشد رقابت علمی بین دانش‌آموزان از مهمترین وظایف آموزش و پرورش است.

وی، جوانان ایرانی را خلاق دانست و افزود: همه مسئولان آموزش و پرورش و به ویژه مسئولان تربیتی بایستی بسیار به هوش باشند.

 

منظور از نشاط، بزن‌وبکوب و لهو و لعب در مدارس نیست

حجت‌الاسلام‌ مصیب خزاعی امام جمعه اسدیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار "حوزه" در بیرجند نیز ضمن اشاره به سخنان اخیر مقام عظمای ولایت در جمع فرهنگیان کشور، اظهار داشت: ایشان در روز معلم در جمع فرهنگیان سخنان ارزشمندی را در بحث تمجید از نهاد آموزش و پرورش و معلمان بر زبان آوردند که بسیار جامع و کامل بود و فرمایشات ایشان باید با آب طلا نوشته شود و دولت نیز سیاست‌های رهبری را اعمال کند.

وی با بیان این مهم که یکی از موضوعاتی که در فرمایشات مقام معظم رهبری به آن اشاره مستقیم شد بحث نشاط دانش‌آموزان بود، عنوان کرد: اما متأسفانه برخی افراد در این خصوص برداشت اشتباهی می‌کنند و به پیاده کردن اهداف دشمن در داخل و خارج از کشور می‌پردازند که ما از آن‌ها به عنوان "نفوذی" یاد می‌کنیم.

 امام جمعه اسدیه ادامه داد: نکته‌ای که نباید از اهمیت آن غفلت کنیم آن است که منظور از نشاط، بزن‌وبکوب و لهو و لعب در مدارس نیست، بلکه افزایش اردوهای تفریحی، فرهنگی و بهبود عواطف دانش آموزان است.

حجت الاسلام خزاعی اضافه کرد: عده‌ای خاص در حال بردن آبروی آموزش و پرورش هستند و خصوصا در فضای مجازی خیانت را شروع کرده‌اند که البته نباید زحمات بسیاری از مدیران دلسوز و معلمین بزرگوار مدارس را نادیده گرفت.

وی با تأکید بر این‌که کسانی هستند در مدارس که دقیقا عکس سخنان رهبری عمل می‌کنند، بیان کرد: افراد مذکور پیاده کنندگان اهداف دشمنان این مرز و بوم هستند؛ برخی افراد دشمن اسلام، ایران، مقام معظم رهبری و آرمان‌های مقدس اسلام هستند و نمی‌خواهند که پیروزی ملت ما را ببینند.

امام جمعه اسدیه، گذاشتن آهنگ و انجام رقص و پایکوبی در مدارس را، نوعی شادی کاذب دانست و یادآور شد: آنچه مسلم است این شادی‌های کاذب نتیجه‌ای جز پوچی و افسردگی به دنبال ندارد.

 

مسئولان علاوه بر آموزش به فکر مقوله "پرورش" باشند

حجت الاسلام خزاعی با تأکید بر این‌که مسئولان آموزش و پرورش بایستی علاوه بر آموزش به فکر مقوله «پرورش» نیز باشند، یادآور شد: متأسفانه مسائلی که در ماه‌های اخیر در مدارس شنیده می‌شود، روز به روز بر استرس والدین دانش‌آموزان می‌افزاید.

وی با بیان این مهم که مسئولان آموزش و پرورش باید یکسان‌سازی کرده و در راستای ایجاد نشاط بین دانش‌آموزان نسبت به برگزاری اردوهای علمی و مفرح اقدام کنند، اذعان داشت: متأسفانه دست‌هایی در کار است که ذائقه دانش‌آموزان را عوض می‌کند و این موضوع، ناخوشایند است.

امام جمعه اسدیه تبیین کرد: بسیاری از موسیقی‌هایی که در مدارس پخش می‌شود، طبل تو خالی است و فقط ذهن نوجوان ما را مخدوش می‌کند و به سمت پوچی می‌برد.

حجت الاسلام خزاعی ادامه داد: جای بسی تأسف است که در بحث نهادهای فرهنگی، کم‌کاری های زیادی صورت گرفته که نیازمند اصلاح است.

وی، وظیفه آموزش و پرورش را تعلیم و تربیت دانسته و از تعلیم و تربیت به عنوان نوعی عبادت یاد کرد و متذکر شد: هرگز نباید در این عبادت به سمت فرهنگ‌های غربی برویم.

امام جمعه اسدیه در پایان ابراز کرد: مدیران و مسئولان دلسوزی که در آموزش و پرورش وجود دارند بایستی نظارت کافی و وافی را داشته باشند تا در این وزارت‌خانه مهم شاهد این‌گونه مسائل حاشیه‌ای نباشیم.

گزارش: فرزانه احمدی

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha