جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عابدینی

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت: امروز می‌بینیم که نام رسول خدا (ص) عالم را فرا گرفته و امیدبخش دل اهل عالم است ،چرا که همه مردم منتظر هستند که وعده‌های پیامبر (ص) در برقراری قسط، عدل و انسانیت تحقق پیدا کند و حتی کسانی که ایمان نیاورده‌اند به این وعده‌ها دل خوش هستند و برای تحقق آن انتظار می‌کشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن مجید که در مسجد امام خمینی (ره) ظهر امروز برگزارشد گفت: آیه 14 سوره عنکبوت می‌فرماید «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَامًا فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَهُمْ ظَالِمُونَ )و به راستى نوح را به سوى قومش فرستاديم پس در ميان آنان نهصد و پنجاه سال درنگ كرد تا طوفان آنها را در حالى كه ستمكار بودند فرا گرفت(.

 وی تصریح کرد: آنها به خاطر ظلم و بی احترامی به نوح پیغمبر (ص) و حکم خدا، دچار عذاب الهی شدند اما حضرت نوح (ع) و یارانش نجات یافتند و در آیه 15 سوره عنکبوت می‌فرماید: «فَأَنْجَيْنَاهُ وَأَصْحَابَ السَّفِينَةِ وَجَعَلْنَاهَا آيَةً لِلْعَالَمِينَ»، (و او را با كشتى ‏نشينان برهانيديم و آن [سفينه] را براى جهانيان عبرتى گردانيديم(.

 امام جمعه قزوین بیان کرد: برخی از مفسران مانند طبری می‌گوید خدا به پیامبر (ص) می‌فرماید این گونه نیست که شما تا گفتید خدا و قیامت دنبالت حرکت کنند اما باید امیدوار باشید و ما نوح را به پیامبری مبعوث کردیم که 950 سال تبلیغ کرد و فقط تعداد اندکی با نوح (ع) همراه شدند و ایمان آوردند.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه قرار نبوده زحمات پیغمبران همان روز میوه بدهد، افزود: امروز می‌بینیم طلبه‌ای به یک کشور خارجی می‌رود و ده‌ها برابر آن دوران، مردم به دین گرایش پیدا می‌کنند و یا با تلاش یک روحانی مانند شیخ ابراهیم زکزاکی میلیون‌ها انسان شیعه می‌شوند.

 وی اظهار کرد: امروز می‌بینیم که نام رسول خدا (ص) عالم را فرا گرفته و امیدبخش دل اهل عالم است و همه مردم منتظر هستند که وعده‌های پیامبر (ص) در برقراری قسط، عدل و انسانیت تحقق پیدا کند و حتی کسانی که ایمان نیاورده‌اند به این وعده‌ها دل خوش هستند و برای تحقق آن انتظار می‌کشند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: سال‌های رسالت هیچ پیامبری بجز حضرت نوح نبی، در قرآن بیان نشده است و از آن طرف هم حضرت نوح که 950 سال رسالت داشته است، پیش از رسالت نیز زندگی می‌کرده و عمری را گذرانده بود و در متون دینی نیز تأکید شده است نوح نبی پیش از رسالت عمر زیادی کرده بود و در برخی منابع از 350 تا 500 سال گفته شده است و حتی برخی مجموع عمر حضرت نوح را تا 2 هزار و 500 نیز گفته‌اند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: این مهم نشان می‌دهد خدا اگر بخواهد کسی را حفظ کند و عمر طولانی بدهد، امکان‌پذیر است. نباید تعجب کنیم چرا که انسان وجود نداشت و خدا او را خلق کرد؛ اینکه بخواهد امتداد عمر انسان را در زمین بیشتر کند آسان‌تر است یا اینکه اصل انسان را آفریده است؟! همه می‌فهمیم که عظمت و اهمیت اصل آفرینش برای ما غیر قابل تصور است. خدایی که جهان و این عالم عظیم را سرو پا نگه داشته است، می‌تواند به پیامبر و یا امام هر چقدر که می‌خواهد عمر طولانی بدهد.

 وی در باب تفسیر آیات 14 و 15 به آیات دیگری از قرآن کریم اشاره کرد و افزود: در آیه 59 سوره اعراف خدای متعال می فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَقَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ»، (همانا نوح را به سوى قومش فرستاديم پس گفت اى قوم من خدا را بپرستيد كه براى شما معبودى جز او نيست من از عذاب روزى سترگ بر شما بيمناكم). بدون استثنا همه انبیاء این رسالت را بر عهده داشتند.

استاد حوزه علمیه قزوین درباره اینکه همه پیغمبران رسالت داشتند مردم را به پرستش خدای یگانه دعوت کنند به آیه 36 سوره نحل اشاره کرد و گفت: خداوند در این سوره می‌فرماید: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ»، (و در حقيقت در ميان هر امتى فرستاده‌اى برانگيختيم [تا بگويد] خدا را بپرستيد و از طاغوت [=فريبگر] بپرهيزيد پس از ايشان كسى است كه خدا [او را] هدايت كرده و از ايشان كسى است كه گمراهى بر او سزاوار است بنابراين در زمين بگرديد و ببينيد فرجام تكذيب ‏كنندگان چگونه بوده است).

 امام جمعه قزوین ابراز کرد: در آیه 60 اعراف آمده: «قَالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَاكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ»، (سران قومش گفتند واقعاً ما تو را در گمراهى آشكارى مى‏بينيم) و نوح در پاسخ به آنها که در آیه 61 آمده است فرمود: «قَالَ يَا قَوْمِ لَيْسَ بِي ضَلَالَةٌ وَلَكِنِّي رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ»، (گفت اى قوم من هيچ گونه گمراهى در من نيست بلكه من فرستاده‏ اى از جانب پروردگار جهانيانم) و در آیه 62 نیز فرمود: «أُبَلِّغُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَأَنْصَحُ لَكُمْ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ»، (پيام‌هاى پروردگارم را به شما مى‌‏رسانم و اندرزتان مى‌دهم و چيزهايى از خدا مى‌دانم كه [شما] نمی‌دانید).

وی ادامه داد: مشکل شما این است که می‌گویید نوح که مانند خودمان است و چگونه از سخنان او تبعیت و پیروی کنیم. خدا اگر می‌خواست ما را هدایت کند، فرشته‌ای را بر ما نازل می‌کرد و به گونه دیگری عمل می‌کرد.

 حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: در آیه 63 اعراف می‌فرماید: «أَوَعَجِبْتُمْ أَنْ جَاءَكُمْ ذِكْرٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَلَى رَجُلٍ مِنْكُمْ لِيُنْذِرَكُمْ وَلِتَتَّقُوا وَلَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»، (آيا تعجب كرديد كه بر مردى از خودتان پندى از جانب پروردگارتان براى شما آمده تا شما را بيم دهد و تا شما پرهيزگارى كنيد و باشد كه مورد رحمت قرار گيريد).

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: با وجود این که حضرت نوح (ع) همه این مطالب را بیان کرد، باز هم این افراد خیره سر نوح را تکذیب کردند. در آیه 64 فرمود: «فَكَذَّبُوهُ فَأَنْجَيْنَاهُ وَالَّذِينَ مَعَهُ فِي الْفُلْكِ وَأَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا عَمِينَ»، (پس او را تكذيب كردند و ما او و كسانى را كه با وى در كشتى بودند نجات داديم و كسانى را كه آيات ما را دروغ پنداشتند غرق كرديم زيرا آنان گروهى كور[دل] بودند).

وی  ادامه داد: در آیات 76 و 77 سوره انبیاء (ع) می‌فرماید: «وَنُوحًا إِذْ نَادَى مِنْ قَبْلُ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ»، (و نوح را [ياد كن] آنگاه كه پيش از [ساير پيامبران] ندا كرد پس ما او را اجابت كرديم و وى را با خانواده‏‌اش از بلاى بزرگ رهانيديم)، «وَنَصَرْنَاهُ مِنَ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ»، (و او را در برابر مردمى كه نشانه‌هاى ما را به دروغ گرفته بودند پيروزى بخشيديم چرا كه آنان مردم بدى بودند پس همه ايشان را غرق كرديم).

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در آیه 23 سوره مؤمنون می‌فرماید: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَقَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ أَفَلَا تَتَّقُونَ»، (و به يقين نوح را به سوى قومش فرستاديم پس [به آنان] گفت اى قوم من خدا را بپرستيد شما را جز او خدايى نيست مگر پروا نداريد).

 امام جمعه قزوین با اشاره به آیه 24 سوره مؤمنون گفت: خدا در این آیه می‌فرماید: «فَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ مَا هَذَا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُرِيدُ أَنْ يَتَفَضَّلَ عَلَيْكُمْ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَنْزَلَ مَلَائِكَةً مَا سَمِعْنَا بِهَذَا فِي آبَائِنَا الْأَوَّلِينَ»، (و اشراف قومش كه كافر بودند گفتند اين [مرد] جز بشرى چون شما نيست مى‏خواهد بر شما برترى جويد و اگر خدا مى‏‌خواست قطعا فرشتگانى مى‌فرستاد [ما]در ميان پدران نخستين خود چنين [چيزى] نشنيده‌ايم)؛ اگر خداوند فرشته هم نازل می‌کرد، آنها بهانه دیگری می‌آوردند.

 رئیس شورای حوزه علمیه قزوین بیان کرد: در آیات 25 و 26 سوره مؤمنون نیز می‌فرماید: «إِنْ هُوَ إِلَّا رَجُلٌ بِهِ جِنَّةٌ فَتَرَبَّصُوا بِهِ حَتَّى حِينٍ»، (او نيست جز مردى كه در وى [حال] جنون است پس تا چندى در باره‌اش دست نگاه داريد).، «قَالَ رَبِّ انْصُرْنِي بِمَا كَذَّبُونِ»، ([نوح] گفت پروردگارا از آن روى كه دروغ خواندند مرا يارى كن).

 حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: در آیه 27 این سوره می‌فرماید: «فَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا فَإِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ فَاسْلُكْ فِيهَا مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَأَهْلَكَ إِلَّا مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ مِنْهُمْ وَلَا تُخَاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ»، (پس به او وحى كرديم كه زير نظر ما و [به] وحى ما كشتى را بساز و چون فرمان ما در رسيد و تنور به فوران آمد پس در آن از هر نوع [حيوانى] دو تا [يكى نر و ديگرى ماده] با خانواده‏‌ات بجز كسى از آنان كه حكم [عذاب ] بر او پيشى گرفته است وارد كن در باره كسانى كه ظلم كرده‌اند با من سخن مگوى زيرا آنها غرق خواهند شد).

 این مفسر قرآن کریم ابراز کرد: خداوند به نوح نبی می‌گوید وقتی به تو کنایه می‌زنند که چرا در این شرایط کشتی می‌سازی، ناراحت نشو و بدان من به تو نگاه می‌کنم و آنها بزودی پاسخ خود را دریافت می‌کنند و آنها که دعوت تو را اجابت نکردند، ظالم هستند و از بین خواهند رفت.

وی تأکید کرد: در آیات 28، 29 و 30 سوره مؤمنون از خداوند می‌خواهد آنها را پس از طوفان در جای خوب فرود آورد و می‌فرماید: «فَإِذَا اسْتَوَيْتَ أَنْتَ وَمَنْ مَعَكَ عَلَى الْفُلْكِ فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي نَجَّانَا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ»، (و چون تو با آنان كه همراه تواند بر كشتى نشستى بگو ستايش خدايى را كه ما را از [چنگ] گروه ظالمان رهانيد)، «وَقُلْ رَبِّ أَنْزِلْنِي مُنْزَلًا مُبَارَكًا وَأَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ»، (و بگو پروردگارا مرا در جايى پر بركت فرودآور [كه] تو نيك‌ترين مهمان‏نوازانى)، «إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ وَإِنْ كُنَّا لَمُبْتَلِينَ»، (در حقيقت در اين [ماجرا] عبرت‌هايى است و قطعاً ما آزمايش ‏كننده بوديم).

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: زمانی که امام خمینی (ره) کار انقلاب را در سال 49 آغاز کرد، خیلی‌ها می‌گفتند با چه کسانی می‌خواهی انقلاب را پیش ببرید و امروز به جایی رسیده‌ایم که کشورهای اسلامی نیز با ما همراه شده‌اند و در این زمان کوتاه سرعت پیشرفت بسیار زیادی داشته‌ایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خضوعی IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    0 0
    سلام بله درست است. لازمه آن برنامه ریزی برای نتیجه گیری در آینده است.