سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حاجتی در مراسم عمامه گذاری طلاب مدارس علمیه اندیمشک

حوزه/حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی در بیان اثر گریه در تکامل روحی و معنوی انسان گفت: باید از خداوند طلب کنیم به ما اشک دهد تا بر کاستی‌ها و نواقص خود گریه کنیم! این گریه‌ها، به ما روح و معنویت می‌بخشد و گره‌های کور را باز می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر احمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز، در ادامه سلسله مباحث «مسیر یار» اظهارداشت: اگر ما در پی کسب توفیقات عظیم هستیم باید از خدای بزرگ درخواست کنیم تا به ما اشک بدهد.

وی ادامه داد: باید از خداوند طلب کنیم که به ما اشک بدهد تا بر کاستی‌ها و نواقص خودمان گریه کنیم چراکه این گریه کردن ما را بالا می‌برد، به ما روح و معنویت می‌بخشد و گره‌های کور را باز می‌کند.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره بر اقسام اشک و گریه تأکید کرد: باید دانست که گریه امری بسیار مهم است؛ گریه بر مصائب اهل‌بیت (ع) آثار بسیار بزرگ و مهمی دارد.

وی در ادامه گفت: از اقسام دیگر گریستن، گریه بر فرصت‌های از دست رفته در زندگی و گریه بر نقصانی که در عملکرد ما موجود دارد ست که بدون شک این گریه‌ها، توفیقی هستند که نصیب هر کس نمی‌شود و باید این توفیق را از خداوند مسألت کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی با اشاره به فراز «أعِنّی بِالْبُکآءِ عَلی نَفْسی فَقَدْ اَفْنَیتُ بِالتَّسْویفِ وَالاْمالِ عمری» از مناجات شعبانیه شرح داد: امام سجاد (ع) به ما این مطلب مهم را یادآوری می‌کنند که «به خدا روی بیاور» و «از خودت و نفست به خدا شکایت کن» و با خدا به زبان مناجات سخن بگو: «خدایا شیطان مرا با تسویف فریب داده و فرصت‌ها از دست من ربوده شده‌اند و امروز که فرصت‌ها از کف رفته‌اند، تنها کسی که می‌تواند مرا در جبران این فرصت‌ها یاری کند، تو هستی ای خدا.»

وی در توضیح معنای «تسویف» گفت: تسویف از راه‌های تسلط شیطان بر بنده است که به معنای تأخیر انداختن در انجام کارهای شایسته و خیر است. که در این فراز از دعا به خداوند عرض می‌کنیم: عمری کار خیر را به فردا انداختم، می‌خواستم به پدر پیر، مادر پیر، خانواده و همسایه و ... نیکی کنم، به فردا انداختم و فرصت از دست رفت. و چه زیبا این معنی را به‌مثل آورده‌اند: «کار خیر را به فردا مفکن که ترسم فردا نه تو باشی و نه من.»

امام جمعه موقت اهواز در پایان با توجه به مضامین بلند صحیفه سجادیه گفت: این آرزوهای بلند هستند که موجب می‌شود که ما برای دنیای خود در یک افق صد ساله برنامه‌ریزی کنیم اما در امور معنوی برای خود برنامه یک‌روزه، هفتگی و ماهانه نداریم؛ این [غفلت از برنامه‌ریزی معنوی]کار شیطان است و از این روحیه باید به خدا پناه برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha