جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدرسه علميه ريحانه الرسول(س)نكا

به همت مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) نکا، كرسي آزاد اندیشی با عنوان "جنبش عدالتخواهی در دهه اخیر" برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، حجه الاسلام رضاپور استاد ارائه کننده بحث در ابتدای این کرسی بیان کرد: رسالت انبیا با توجه به آیه 36 سوره نحل دو  امر بندگی خداوند متعال و اجتناب از طاغوت بوده که یکی از مهمترین راههای تحقق اجتناب از طاغوت، بحث عدالت است.

وی  با بیان این که مفهوم عدالت در جایگاه های مختلف، در برابر ظلم و فساد و ... خود را نشان می دهد، افزود: تصریح کرد: مسأله عدالتخواهی عادلان دارای قدمت تقریباً هزار ساله و از اصول اعتقادی شیعه است. سیره هشت هزار سالۀ رسل که با رسالت خاص و شریعت آمده اند و سیرۀ 250 سالۀ ائمه معصوم(ع) و بعد از غیبت صغری یک سیره هزار ساله تا اول انقلاب اسلامی وجود داشته است.

استاد حوزه مازندران ادامه داد: بعد از میرزای شیرازی حرکت ها و قیام های امت ساز شکل می گیرد تا وجود امام خمینی (ره)، بزرگترین شخصیت عدالتخواه در جمهوری اسلامی، که به شکل اتم، خود را نشان می دهد؛ امام معتقد به چارچوب های مرزی نبود، بلکه همۀ مستضعفان عالم را دعوت به مبارزه با طاغوت و ظلم کرد.   

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در مقاطع مختلف بحث عدالتخواهی و مبارزه با فساد را مطرح کردند و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز این امر تصریح شده است که در راستای این فرمایشات جنبش عدالتخواهی در دانشگاه ها رخ داد و اقدامات خوبی را در سطح جامعه انجام دادند.

وی اعلام کرد: در بسط عدالت در جامعه موانع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... وجود دارد که در بحث سیاسی، موانع عدالت در سپردن مسئولیت ها و گرفتن مسئولیت ها، تقسیم بندی جریان های  سیاسی، برتری طلبی، استبداد رای و ترک مشورت، نقض حقوق عامه وجود دارد؛ همچنین عدم نظارت بر فعالیت های اقتصادی و بستن باب انتقاد در کشور از جمله موانع اقتصادی و فرهنگی در تحقق عدالت است.          

رضاپور در پایان با اشاره به آسیب های عدالتخواهی تاکید کرد: عدالت در فرآیند بدون مصداق، عدالت منهای اخلاق  همراه با تهمت پراکنی و بدگویی و عدالت منهای ولایت فقیه و عبور از رهبری به بهانۀ عدالت از جمله این آسیبها است.

آقای معافی، استاد منتقد کرسی با اشاره به شبهات موجود در مسئله عدالت خواهی گفت: علت این که نظام قادر نیست از موانع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی عبور کند، چیست؛ این پرسشی است که جریان ضد انقلاب مطرح می کند. همچنین ماهواره جهت مدیریت افکار عمومی، ژست عدالت خواهی به خود گرفته و تاکید دارد که جمهوری اسلامی به عنوان تنها نظام دینی، عادل نیست.

وی افزود: در حال حاضر شاخصی که جهت ارزیابی جمهوری اسلامی مطرح می کنند، حکومت علوی است؛ اگر الگوی نظام اسلامی، حکومت امیرالمومنین(علیه السلام) است، چرا هنوز این الگوگیری شکل نگرفته است و بعد از 40 سال باید حرف حق فیلتر شود.

استاد منتقد کرسی تصریح کرد: جنبش عدالت خواهی هنوز به مرحله بلوغ نرسیده و باید تبدیل به حاکمیت عدالتخواهی شده و حاکمیت، دولت سازی کند تا دیگر نیازی به قوه قضائیه نداشته باشد.

استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: نظام دستاوردهایی داشته است، اما باید با یک سرعت بیشتری به  قدرت تولید در تمام زمینه ها برسیم و نباید حرکت شتری داشته باشیم.

حجت الاسلام حیدری، استاد داور کرسی  ضمن جمع بندی مطالب ارئه شده با اشاره به کیفیت برخورد حضرت امیر(علیه السلام) با مخالفان، بیان کرد:  حضرت در این شرایط در قالب تبیین، روشنگری می کردند، به عنوان مثال در جنگ نهروان به ابن عباس فرمودند که به وسیله قرآن وارد بحث نشوید، از طریق سنت پیامبر، جایگاه ولایت و امامت را تبیین کنید؛ سپس بعد از روشنگری اگر تعارض پیش می آمد، وارد عمل می شدند.

امام جمعه موقت قائمشهر در پایان خاطر نشان کرد: طلاب باید با روشنگری و بصیرت افزایی وارد میدان شده و جهاد کرده و عَلم ولایت و عدالت را برپا و تبیین و گفتمان سازی کنند تا نتیجه اش درگزینش ها، جهت گیری ها و انتخابات خودرا نشان دهد.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸


    

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha