سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

حوزه/ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که این دفتر نخبه گرا و توده گرا است گفت: دفتر تبلیغات اسلامی، بازوان گوناگونی برای اثرگذاری در محیط های فرهنگی و هنری دارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، با تمجید از برگزاری این نمایشگاه، اظهار داشت: اگر آثار قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی در یک نمایشگاه مستقل جمع نمی شد، شاید به این خوبی دیده نمی شد؛ برای مثال بنده به عنوان رئیس این نهاد بزرگ حوزوی، نمی دانستم که فقط ۱۳۰ پایان نامه سطح عالی با موضوعات قرآن کریم، در دانشگاه باقرالعلوم(ع) بعنوان یکی از زیر مجموعه های این دفتر به چاپ رسیده است.

وی با بیان این که برپایی نمایشگاه دستاوردهای قرآنی، باعث افزایش انگیزه برای فعالیت های قرآنی بیشتر در آینده خواهد شد، گفت: این نمایشگاه نشان می دهد که ظرفیت های عظیمی در این نهاد حوزوی در خصوص فعالیت های قرآنی وجود دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در این نمایشگاه، شاهد آن هستیم که مؤسسه بوستان کتاب بیش از ۳۰۰ اثر قرآنی را عرضه کرده که البته ظرفیت های نهفته فراوان دیگری هم در درون دفتر تبلیغات اسلامی وجود دارد که اگر به فضای چاپ نزدیک شود، می تواند به حجم این فعالیت ها بیفزاید.

وی تأکید کرد: اگر از مجموعه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی، حفظ و صیانت شود و البته به غنای آن افزوده شود، می تواند باعث پویایی و بالندگی این مجموعه شود.

حجت الاسلام والمسملین واعظی با بیان این که از سال ۸۴ وارد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شدم و با شناخت کافی از این مجموعه، ۷ ویژگی منحصر به فرد و مزیت نسبی را می توانم برای آن ذکر کنم، اظهار داشت: اولین ویژگی منحصر به فرد دفتر تبلیغات اسلامی، این است که ما هیچ مجموعه ای نداریم که گستره فعالیت های آن، این قدر متنوع باشد؛ البته که در کشور نهادهایی داریم که صرفاً آموزشی یا فرهنگی باشند و موفق هم هستند؛ اما دفتر تبلیغات اسلامی به واسطه گستردگی فعالیت ها و این که در حال حاضر در بیش از ۲۰ استان کشور، آموزش های کاربردی برای روحانیت آن منطقه داشته و به مبلغین آموزش های کاربردی ارائه می دهد، یک ویژگی خاص و منحصر به فرد محسوب می شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: همچنین به لحاظ پژوهشی، به لحاظ تبلیغی، و به لحاظ کارهای فرهنگی و هنری، انتشارات و...، کارهای دفتر تبلیغات اسلامی واقعاً قابل توجه است؛ یعنی دفتر تبلیغات اسلامی، بازوان گوناگونی برای اثرگذاری در محیط های فرهنگی و هنری دارد و این امتیاز است.

وی با بیان این که امتیاز دوم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سرمایه انسانی آن است، افزود: یکی از مزیت های دفتر تبلیغات اسلامی، بهره مندی از افراد نخبه و مؤثر است؛ بعضی از مدیران ارشد در حوزه فرهنگ، گاهی به ما متوسل می شوند برای این که نیرویی را مأمور کنیم؛ حتی یکی از وزرا این تعبیر را به کار می برد که هر چه انسان دور شما در دفتر تبلیغات اسلامی جمع شده اند، نخبه و قابل توجه هستند.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی با بیان این که دفتر تبلیغات اسلامی، افراد صاحب فکر را جمع کرده و امکان رشد هم برایشان فراهم کرده است، اظهار داشت: یک سازمان وقتی به بقای خود ادامه می دهد که بتواند جانشین پروری کند؛ الحمدالله این ظرفیت در دفتر تبلیغات اسلامی وجود دارد و باید آن را حفظ کرد؛ و در این راستا، مدیران ارشد این نهاد حوزوی، وقتی می خواهند نیروی جدیدی جذب کنند، باید نیرویی باشد که آینده این دفتر را بسازد.

وی با بیان این که ویژگی سوم دفتر تبلیغات اسلامی، گذر از کارکردگرایی به مسئله محوری است، گفت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گذشته بیشتر کارکردگرا بود و بیشتر به ارائه خدماتی می پرداخت که برایش تعریف شده بود، اما اخیراً با تشکیل قطب های فکری و فرهنگی، به سمت مسئله محوری حرکت کرده و بررسی می کنند که برای حل یک مسئله چه کاری انجام دهند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که مزیت چهارم این دفتر، ایجاد توازن میان نخبه گرایی و توده گرایی است، تصریح کرد: این نهاد، به فرموده رهبر معظم انقلاب، نماد روشنفکری حوزه است؛ این که در دفتر تبلیغات اسلامی رگه های روشنفکری وجود دارد، و جامعه نخبگانی را هدف قرار داده، یک حقیقت است اما این مهم، باعث نشده که ما مردم و اقشار مختلف مردم را فراموش کنیم؛ یعنی ما در دفتر تبلیغات اسلامی، هم دایره المعارف قرآن را تدوین کردیم و از آن طرف هم پاسخ به شبهات عمیق قرآنی را در دستور کار داریم؛ همچنین از آن طرف دانشنامه کودک و نوجوان هم ارائه شده است.

وی با بیان این که دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دکتری سیاست گذاری فرهنگی دارد و این کار برای اولین بار در کشور انجام می شود، افزود: این فعالیت های دفتر تبلیغات درحالی است که در نقاط مختلف دور کشور هم فعالیت فرهنگی کرده و اعزام مبلغ انجام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی، با بیان این که ما توانستیم بین نخبه گرایی و توده گرایی توازن برقرار کردیم و دفتر تبلیغات اسلامی باید این امتیاز، بالانس و تعادل را حفظ کند، گفت: هم در قبال فرهنگ عمومی لایه های مختلف اجتماع و هم در فضای نخبگانی جامعه، مسئولیت داریم؛ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، از نشریه پوپک و سلام بچه ها تا مجلات علمی ـ پژوهشی را مورد توجه دارد و این مهم، نشان از توجه به لایه های مختلف اجتماع دارد.

وی با بیان این که ویژگی دیگر دفتر تبلیغات اسلامی، جمع میان فعالیت ها و نگرش های دراز مدت و راهبردی با کارهای پارتیزانی، بهنگام و واکنش سریع است، گفت: دفتر تبلیغات اسلامی هم به امور راهبردی می اندیشد و یک سری کلان پروژه ها را در دستور کار دارد که شاید انجام آن ۱۰ سال هم به طول بینجامد، و هم این که به کارهای عاجل و فوری، واکنش نشان داده و پاسخ می دهد که مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در این راستا تعریف شده است؛ اصولاً ظرفیت های فقهی، کلامی، قرآنی و... دفتر تبلیغات اسلامی، امکان پاسخ سریع را فراهم کرده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با بیان این که امتیاز مهم دیگر این دفتر، انقلابی بودن و حساس بودن نسبت به خطرات و معطوف بودن نسبت به نیازهای نظام و انقلاب، است، تأکید کرد: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، یک نهاد انقلابی است و ۴۰ سال پیش در ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ هم به دستور شخص امام خمینی(ره) و با پولی که ایشان دادند، کار آن شروع شد تا نقاط مختلف کشور را توسط روحانیون مبلغ، با فرهنگ اسلام و انقلاب آشنا کند؛ البته که وقتی ابعاد انقلاب گسترده تر شد، دامنه کار دفتر تبلیغات اسلامی هم گسترده گردید.

وی افزود: این وجه انقلابی بودن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، باید صیانت شود و ما با افتخار نهادی متعهد نسبت به انقلاب هستیم و این تعهدمان، تعهد نظری و عملی است تا نیازهای نظام و جامعه را پاسخگو باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که آخرین امتیاز دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در خدمت قرآن و مکتب اهل بیت(ع) بودن است، اظهار داشت: برپایی نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی، گویای این واقعیت است که این نهاد حوزوی، میزان زیادی از انرژی خود را صرف فعالیت های قرآنی کرده و باید هم این کار را انجام دهد.

وی با بیان این که فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ریشه در قرآن و سنت دارد، به حدیث ثقلین اشاره و خاطرنشان کرد: نهادی به اسم دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، باید سعی کند رفتارش آن گونه باشد که حدیث ثقلین دعوت می کند؛ یعنی قرآن و عترت محور کارش باشد، چرا که ریشۀ سرمایه ایمانی ما و هر چه داریم، کتاب و سنت و اهل بیت(ع) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha