جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام نوایی، مسئول دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان از شناسایی بیش از ۳۰۰ نفر از مستعدین برتر در این حوزه طی دو سال گذشته خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر نوایی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»،از مشهد با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر از مستعدین برتر شناسایی شده‌اند، گفت: این مرحله همچنان ادامه دارد و به تشکیل مرکز علمی در حوزه علمیه منجر خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه جلسات توجیهی شناسایی استعدادهای برتر در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، پس از ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت، مطرح کرد: این کار با هدف انگیزه بخشی به طلاب، رشد خلاقیت و حس ابداع، ظهور شخصیت پنهان هر فرد، فراگرفتن اطلاعات و پافشاری برای رسیدن به هدف، صورت می گیرد.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه ۷ مدرسه علمیه در نیشابور و سبزوار در سفرهای شناسایی مستعدین برتر، مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفت و این روند در سایر مدارس خراسان نیز، ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: پس از ماه مبارک رمضان در ضمن شناسایی ها در عرصه آموزشی، شناسایی استعدادهای برتر در عرصه های تبلیغ و پژوهش نیز آغاز می شود و بازدید مدارس در سه استان ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه مساله تفاوت استعدادها، ظرفیت ها و قابلیت ها در افراد، مساله کاملا محسوس و ملموسی است و در تاریخ زندگی بشر این مساله خود را نشان داده و در متون دین هم به آن اشاره شده است، گفت: در این راستا حوزه علمیه خراسان نیز با درک استعدادهای بالا و کشف و شناسایی آنان برای طی مدارج رشد و کمال و تبدیل به مرحله نخبگی به عنوان یک وظیفه اسلامی دینی، در دو بخش شناسایی و ساماندهی مستعدین برتر، فعالیت خود را در قالب مرکز نخبگان و استعدادهای برتر آغاز کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نوایی با بیان اینکه شناسایی استعدادها از دو طریق صورت می گیرد، ابراز کرد: افراد مستعد، باید در معرفی توانایی های ذاتی خود پیش قدم شده و با درک تجارب شخصی که نسبت به خود دارند، قادر خواهد بود که توانمندی ها و علایق و استعدادهای خود را شناسایی کند تا در نتیجه به صورت جبری و عملی در یک رشته تحصیلی ادامه تحصیل دهد که در نتیجه به کاهش بازدهی منجر نشود.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان توکل به خدا و عدم ناامیدی را از ضروریات ادامه مسیر نخبگانی برشمرد و افزود: طلاب با شرکت در فرایند استعدادیابی، با تمسک به قرآن و نماز اول وقت، به سوالات ذهنی خود پاسخ می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین نوایی با بیان اینکه ۲۷ مورد در روند انتخاب رشته مستعدین برتر مورد بررسی قرار می گیرد، ادامه داد: استعدادیابی براساس آیین نامه و شیوه نامه شناسایی استعدادهای برتر صورت می گیرد و در جلسات توجیهی به این نکته توجه دایم که استعدایابی حد توقف ندارد و مختص سن خاصی نیست، اما بهترین آن، دوره نوجوانی و جوانی است که بتوانیم از مدارس آموزش و پرورش و دانشگاه ها برای جذب به حوزه این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به آیه «فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهدِيَهُ يَشرَح صَدرَهُ لِلإِسلامِ ۖ وَمَن يُرِد أَن يُضِلَّهُ يَجعَل صَدرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ ۚ كَذٰلِكَ يَجعَلُ اللَّهُ الرِّجسَ عَلَى الَّذينَ لا يُؤمِنونَ(انعام آیه ۱۲۵)» گفت: براساس این آیه ما می خواهیم روندی را طی کنیم که این قضیه رخ دهد و کسانی که آماده پذیرش اسلام و علوم دینی هستند را در مسیر فراگیری قرار دهیم.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه چند مسئله باعث شرح صدر می شود که طلاب برای ورود به این مسیر باید فراگیرند ازجمله علم و معارف الهی، اخلاق و عمل که در نتیجه شناسایی ها نیز این مسائل مدنظر است، به سخنان گهربار امام علی(ع) که می فرمایند: «كُلُّ وِعَاء يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ إِلاَّ وِعَاءَ الْعِلْمِ، فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِهِ»، اشاره کرد و در پایان گفت: روحانی مهذب و عامل که با عمل خود تبلیغ کند، حرکتی برمدار تقوا دارد.
انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha