پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جاکارتا

حوزه/ نشست «استاد مطهری و مسئله فلسطین» در دانشگاه شریف هدایت الله جاکارتا و با حضور اساتید و برخی دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»،نشست «استاد مطهری و مسئله فلسطین» در دانشگاه شریف هدایت الله جاکارتا برگزار شد.

در ابتدای این نشست سوریا استاد دانشکده اصول الدین و مسئول اتاق ایران گفت: آشنایی با شخصیت های برجسته جهان اسلام یقینا" می تواند برای دانشجویان جذاب باشد و بسیار جای خوشحالی است که برای این نشست موضوعی انتخاب شده است که هم می تواند در باره شخصیت استاد مطهری بحث و تبادل نظر شود و هم در باره افکار و اندیشه او و ما امیدواریم با تلاش بیشتر  بتوانیم به صورت مستمر این نشست های تخصصی و دیگر برنامه های فرهنگی را در اتاق ایران شاهد باشیم.

 در ادامه مهرداد رخشنده مهرداد رخشنده، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی گفت: در ماه مبارک رمضان هستیم و ایام نیز مصادف با شهادت استاد بزرگ جهان اسلام مرتضی مطهری است مردی که تمام فکر و اندیشه خود را جهت زدودن خرافه گرایی و افراط گرایی گذاشت و دغدغه اش در زمان حیاتش مشکلات جهان اسلام بود.

وی افزود: که یکی از دغدغه های اصلی او مساله فلسطین بود که برای سخنرانی های پرشورش حتی در دوره ستم شاهی به زندان افتاد. او معتقد بود مشکل فلسطین مشکل مردم فلسطین نیست و همه جهان اسلام و ملت مسلمان در باره فلسطین مسئول هستند و هرکس به توان و قدرت  خود باید در راه آزادی فلسطین تلاش نماید و به همین دلیل مسئله فلسطین یکی از اصول اصلی جمهوری اسلامی ایران است و امام خمینی رهبر فقید انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی جمعه آخر ماه مبارک رمضان را بعنوان روز قدس و وحدت مسلمین در برابر رژیم غاصب صهیونیستی اسرائیل اعلام نموده اند.

وی در پایان سخنان خود افزود: امیدوارم این مباحث در جمع شما جوانان و فراگیران علم و دانش بتواند با واقعیت های جهان اسلام بیشتر آشنا کند و جمع امروز شما که همه جوان هستید و سخنران امروز این نشست هم از جوانانی است که تعدادی از آثار شهید مطهری را مطالعه کرده است و جای بسی خوشحالی است و این همان چیزی است که استاد مطهری تمام دوران زندگی اش برای آن تلاش کرد تا قشر نوجوان و جوان جامعه اسلامی را با حقیقت اسلام ناب محمدی آشنا نماید.

در ادامه نور الهدی دانشجوی دکتری و از اعضای انجمن دانشجویان مسلمان دانشکده اصول الدین مطالب خود را به زیبایی در باره استاد مطهری و مساله فلسطین بیان داشت و گفت:  در برخی از آثار شهید مطهری به مفهوم انسان و انسانیت اشاره شده است و براساس روایت "من عرف نفسه عرف ربه" نفس انسان را دو قسمت جسدی و روحی بیان داشته که در صورت برتری بعد جسدی اش بر روحی اش به نفس لوامه و یا حتی اماره تبدیل می شود و بالعکس در صورت برتری بعد روحی اش به نفس مطمئنه می رسد.

وی در ادامه افزود : اندیشه  ایشان بر اساس مقابله با تسلط و هژمونی غرب استوار بود و با تاسیس حسینیه ها و ارائه سخنرانی ها مقابله عملی خود را با این موضوع آغاز کرد و توجه بسیاری از دانشجویان و فرهیختگان زمان خود را جذب کرد و به همین دلیل است که شهید مطهری را یکی از ستون اصلی انقلاب اسلامی می دانند  و جایگاه ویژه ای نزد امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران داشت. در بخش دیگری از سخنان خود افزود: یکی از مسائل مهم و دغدغه های ایشان مساله  فلسطین بود که سخنرانی های بیشماری را در این باره دارند و در تاریخ به ثبت رسیده است و این مشکل را  قضیه انسانی می دانست و معتقد بود که نه تنها مسلمانان باید توجه داشته باشند، بلکه تمام ملت ها باید به داد فلسطینی ها برسند و به همین دلیل شخصا" مسوولیت جمع آوری کمک های مردمی را برای کمک به مردمان فلسطین بعهده گرفته بود.

وی در پایان سخنان خود نیز گفت: برگزاری روز قدس در جاکارتا و سایر شهرهای اندونزی می تواند فرصتی مناسب برای وحدت و انسجام امت اسلامی باشد. سپس دانشجویان به بحث و تبادل نظر پرداختند .گفتنی است فیلم کوتاهی از زندگی شهید مطهری نیز  برای حاضرین در نشست به نمایش در آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha