جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
درس اخلاق آیت الله محسن فقیهی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: خواسته های غیر شرعی مردم و علمایی که متعهد به دین نیستند، جامعه را به فساد می کشاند؛ جامعه فاسد از مفسدان و علمایی که فساد را تأیید می کنند، تشکیل می شود

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در دهمین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، گفت: خداوند در آیه 78 سوره مبارکه بقره «وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّون»،می فرماید که افراد کم مطالعه و بیسواد زود به انحراف کشیده می شوند.

وی افزود: افرادی که از سطح سواد بالایی برخوردار باشند بسیار کم تحت تأثیر عوامل مختلف قرار گرفته و میزان انحرافشان بسیار پایین است؛ امروز نیز باید نهضت سوادآموزی در جامعه احیا و اجرا شود.

استاد حوزه با ذکر این مطلب که افراد جامعه ما باید افرادی آگاه و با سواد باشند تا در برابر شبهات و هجمه های دشمن متزلزل نشوند، تصریح کرد: اسلام همواره بر مسأله علم و سوادآموزی تأکید دارد، زیرا مسلمانان باید زیرک و باهوش باشند.
آیت الله فقیهی در ادامه به علاقه قوم بنی اسرائیل به تفسیر دین به میل خود گفت: علمای یهود برای اینکه مردم را گرد خود جمع کرده و برای خود جایگاه ایجاد کنند، تورات را مطابق خواسته های مردم تفسیر می کردند.
وی افزود: اسلام نباید طبق امیال نفسانی تفسیر و توجیه شود؛ امروز نیز نباید عده ای برای اینکه مردم را گرد خود جمع آورند، احکام الهی را به صورت سهل انگارانه تفسیر کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ذکر این مطلب که همه ما باید سرسپرده احکام الهی باشیم، عنوان کرد: نباید دین را مطابق میل خودمان توجیه کنیم؛ افراد جامعه نباید از علمایی که سخنانشان با رفتارشان همخوانی ندارد، پیروی کنند.

این استاد حوزه بیان کرد: در جامعه دین محور آسیب هایی همچون بی حجابی، رانت خواری، فساد و رباخواری وجود دارد و برخی همواره به این سو گرایش دارند، اما علمای اینگونه جوامع نباید کار خلاف آن مردم را توجیه کنند.
وی گفت: خواسته های غیر شرعی مردم و علمایی که متعهد به دین نیستند، جامعه را به فساد می کشاند؛ جامعه فاسد از مفسدان و علمایی که فساد را تأیید می کنند، تشکیل می شود.
آیت الله فقیهی یادآورشد: نباید در مسائل دینی به ظن و گمان اعتماد کنیم؛ باید احکام دینی را از شخصی دریافت کنیم که عالم، عامل، وارسته و آگاه به مسائل و فرعیات فقهی باشد.

وی گفت: اشکال قوم بنی اسرائیل این بود که به علمای فاسد و اهل گناه رجوع کرده و به سخنانشان اعتماد و عمل می کردند؛ همین کار عامل انحراف آنها می شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha