شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام مهاجرنیا

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا گفت: جریان حزب الله در طول تاریخ انبیاء همواره از باب « نهی از منکر» در مقابل ظلم و استبداد و دیکتاتوری شاهان در قالب جریان انقلابی و داعی الی الخیر حضور داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن مهاجرنیا، پژوهش‌گر مسائل سیاسی در نوزدهمین نشست کرسی‌های آزاد‌اندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «آینده احزاب و تشکل‌های سیاسی در نظام ولایی» در موسسه طلوع مهر قم برگزار شد، با بیان این‌که انسجام درونی و وحدت کلمه در بینش و منش، گرایش و کنش، شاخصه مهم جریان حزب‌الله است، گفت: ولی امروزه، چنین شاخصه ای در جریان حزب اللهی های انقلابی، طرفدار اندیشۀ امام و انقلاب و رهبری بسیار کمرنگ است.

وی با اشاره به موضوع جریان‌شناسی حزب‌الله  که مبحث نوزدهمین جلسۀ کرسی آزاداندیشی بود، گفت: ویژگی‌های حزب‌اللهی که در مقابل حزب شیطان قرار دارد را باید در سه لایۀ فکری جست‌وجو کرد. لایۀ اول، لایۀ بینشی است که به مبانی، اعتقادات و بنیان‌های فکری و معرفتی مربوط می‌شود. لایۀ دوم، لایۀ گرایشی است.که بیانگر رویکردها، جهت‌گیری‌ها و احساسات این جریان است. آخرین لایه نیز لایۀ رفتاری، عملکرد و مواضع خارجی حزب الله است.

این پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان این‌که اولین ویژگی جریان حزب‌الله مستحکم بودن ایمان و مستقر شدن آن در قلب است، گفت: خداوند دراین‌باره می‌فرماید: «اولئک کتب فی قلوبهم الایمان» (مجادله، 22.) طبق این آیه، یک حزب‌ اللهی باید به تمام اعتقادات، ازجمله به خدا، نبوت، قیامت، امامت و عدالت ایمان راسخ داشته باشد. بنابراین، مجموعه حزب‌ خدایی در این گونه باورهای اعتقادی هرگز شبهه ندارد و بالطبع اعضای حزب الله هم در اعتقاداتشان مستحکم هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: دومین ویژگی حزب الله ، حرکت در مدار رضایت الاهی است. حزب‌اللهی جریانی است که بر مبنای آرمان ها، مرام‌نامه و مانیفست خود از خداوند راضی است و در جایگاهی است که خداوند هم از او راضی است؛ یعنی به مقامی برسد که از تمام مقدرات و هر آن‌چه از ناحیۀ خداست بدون هیچ‌گونه کراهتی، رضایت کامل دارد.

حجت الاسلام والمسلمین  مهاجرنیا با بیان این‌که سومین شاخصه یک جریان حزب‌اللهی این است که خداوند را برای خود و امور خود، کافی بداند، افزود: خداوند دراین‌باره می‌فرماید: «الذین قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم فزادهم ایمانا و قال حسبنا الله و نعم الوکیل» (آل‌عمران، 173.) این آیه درواقع زبان‌حال جریان حزب‌الله است. وقتی پیامبر اعلام می‌کرد که دشمن دارد حمله می‌کند، منافقین به حزب‌اللهی‌ها می‌گفتند که آن‌ها خیلی قدرت‌مند هستند و شما خیلی ضعیف هستید، مؤمنین به‌جای آن‌که تضعیف شوند، به ایمان‌شان افزوده می‌شد و می‌گفتند که «حسبنا الله و نعم الوکیل.» این ادبیات زبان حال دائمی است . وقتی به مقام کفایت الهی برسد ، همیشه روحیه امید و اقتدار در میان این جریان برقرار است . بهترین جامعه دینی آن است که این ویژگی برجسته اعتقاد به سرمایه غنی باور الهی را در میان مردم خود داشته باشد.

این پژوهش‌گر مسائل سیاسی گفت: یکی از بینش‌های اعتقادی جریان حزب‌الله این است که رستگاری و پیروزی در انتهای کار ازآنِ حزب‌الله است؛ چراکه خداوند در قرآن وعده داده که «ان حزب الله هم الغالبون» و «هم المفلحون» هم نصرت الهی را دارند و هم وعده رستگاری به آنها داده شده است، بنابراین قرآن آن‌ها را وارثان زمین می داند.

حجت الاسلام والمسلمین  مهاجرنیا با بیان این‌که یکی از شاخصه‌های گرایشی جریان حزب‌الله ولایت‌پذیری آنان است، اظهار کرد: خداوند در دو آیه 56 و 57 سوره مائده به صورت قضایای برهانی به این شاخصه اشاره می کند . در آیه اول  می‌فرماید: «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا » ولیِّ شما؛ خدا و رسول و مؤمنان هستند.‌  در آیه دوم هم می فرماید «و من یتول الله و رسوله و الذین آمنوا فان حزب الله هم الغالبون» کسانی و جریانی که نسبت به خدا و رسول ولایت پذیر هستند، آنها«حزب الله» هستند و جریان حزب الله هم همیشه غالب است . خداوند ویژگی مهم ولایت‌پذیری را دقیقاً بعد از یکی از مهم‌ترین آیات ولایت قرار داده و آن را شاخصه‌ای برای جریان حزب‌اللهی معرفی کرده است. شأن نزول این آیه هم بسیار عجیب است. واقعه انگشتری دادن امیرالمؤمنین(ع)، حادثه‌ای اتفاقی نبود؛ مأموریتی الاهی برای معرفی امام علی(ع) بود. وقتی شاخصۀ ولایت‌پذیری جریان حزب‌الله بعد از این آیۀ مهم قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد که این شاخصه برای این جریان، بسیار شاخصۀ مهمی است.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در ادامه افزود: شاخصۀ دیگر، مرزبندی اعتقادی است که امروزه، تحت عنوان خط مشی حزبی از آن یاد می‌شود. خداوند دراین‌باره می‌فرماید: «لا تجد قوماً یؤمنون بالله و الیوم الاخر یوادون من حاد الله و رسوله» (مجادله، 22.) یعنی کسی را نمی‌توانید بیابید که به خدا و قیامت ایمان داشته باشد؛ اما با دشمنان خدا و پیامبر نیز دوست باشد. این، خط قرمز جریان حزب‌الله است که در مسیر حق و عدالت و تقوا نمی تواند با ستمگران و زورگویان و کافران و مشرکان، همراهی کند  حتی اگر آنها پدر، فرزند، برادر و اقوام و عشیره هم باشند . این شاخصه جریان حق مدار و ولایت مدار و خدامحور است،  بدون این ویژگی نمی‌توان عنوان حزب‌الله را بر یک جریان اطلاق کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: شاخصۀ بعدی، انسجام درونی و وحدت کلمۀ درونی حزب الله است. این ویژگی، یکی از بحث های جدی است که احزاب اسلامی ما امروز از آن به‌شدت رنج می برند. الان، میان جریان اصول گرا، جریان انقلابی، جریان طرفدار اندیشۀ امام و انقلاب و رهبری، اختلاف و ناسازگاری وجود دارد. گاهی، هم‌دیگر را تکفیر می کنند و افراط و تفریط‌های زیاد وجود دارد. گاهی، مواضعی علیه هم‌دیگر می‌گیرند که در مقابل کفّار نمی‌گیرند. این، نشان می‌دهد که یک جایی جریان حزب‌اللهی در کشور ما مشکل دارد.

وی در پایان افزود: آیۀ دیگری که درباره جریان حزب‌اللهی است، این آیه است: « التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنْ الْمُنكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرْ الْمُؤْمِنِينَ» (سوره توبة112) ‏‏‏آن مؤمنان، همان توبه كنندگان، پرستندگان، سپاسگزاران، روزه داران، ركوع كنندگان، سجده كنندگان، وادارندگان به كارهاى پسنديده، بازدارندگان از كارهاى ناپسند و پاسداران مقرّرات خدايند. و مؤمنان را بشارت ده..» ما این آیه را باید جزء مانیفست یک حزب اسلامی قرار دهیم. احزاب اسلامی آن هایی هستند که دائماً در مقام بازگشت به خداوند هستند؛ ماه رمضانی هستند؛ اهل سحر خیزی و مناجات و دعای کمیل هستند. شما اول انقلاب را با الان مقایسه کنید. آن موقع دعاها، مناجات ها چه‌قدر زیبا، چه قدر عاشقانه بود؛ دعاهای کمیل، عاشورا و توسل؛ ولی الان چه‌قدر خلوت شده! حزب‌اللهی کسی است که مناجات و دعا و توسل و توبه را در کنار رفتار انقلابی امر به معروف و نهی از منکر دارد. حزب اللهی حافظ حدود الهی است .جریان حزب الله در طول تاریخ انبیاء همواره از باب « نهی از منکر» در مقابل ظلم و استبداد و دیکتاتوری شاهان در قالب جریان انقلابی و داعی الی الخیر حضور داشته است.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha