چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 492644
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
بزرگترین مرمت و بازسازی مسجد آبی در استانبول ادامه دارد

حوزه/ به گفته مقامات محلی بزرگترین پروژه بازسازی و مرمت مسجد سلطان احمد معروف به "مسجد آبی" در استانبول ترکیه با ۶ مناره، از سال ۲۰۱۷ آغاز شده و بیش از ۴ سال به طول خواهد انجامید.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از آناتولی، مسجد سلطان احمد معروف به مسجد آبی در استانبول ترکیه، نخستین و تنها مسجد 6 مناره از معماری دوره عثمانی، تحت مرمت و بازسازی گسترده قرار می گیرد.

مرسل سری از مقامات محلی اداره بنیادهای ترکیه در این باره به خبرنگاران گفت: بزرگترین مرمت مسجد آبی از 6 جولای 2017 آغاز شده است. یک تاجر ترکی مسئولیت مرمت این مسجد باستانی را به عهده دارد.

اسکله های فلزی به ارتفاع 43 متر از زمین تا گنبد برای مرمت این مسجد بنا شده اند.

سری گفت: قطعا فرآیند مرمت این مسجد با دشواری هایی مواجه است، زیرا کار بسیاری مهمی می باشد و ما هم زمان نباید نماز را تحت تاثیر قرار بدهیم و ضروری بود که کار مرمت را بدون آسیب زدن به روند عبادت و حضور بازدیدکنندگان انجام دهیم.

درحالی که کار مرمت انجام می شود کارشناسان بر این باور هستند که روند پروژه باسازی از زمان اعلام شده بیشتر طول می کشد.

سری گفت: در آغاز پروژه پیش بینی می کردیم که کار 4 ساله به پایان برسد، اما با شرایط غیرقابل پیش بینی روبرو شدیم.

به گفته وی هزینه مرمت 5 میلیون 800 دلار آغاز شده و انتظار می رود که تا 10 میلیون دلار نیز برسد.

این مسجد تاریخی 400 ساله، یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است که به علت وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» نیز شهرت دارد. این مسجد طی سالهای ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۹ به دستور سلطان احمد اول بنا شد و به همین دلیل پس از مرگ وی مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند. این مسجد به عمد در مقابل عمارت ایا صوفیا ساخته شده تا نشان دهد که معماران عثمانی و مسلمان می‌توانند رقبای سرسختی برای اجداد مسیحی خود باشند.

دور تا دور صحن مسجد در پایین‌ترین قسمت توسط ۲۰۰۰۰ کاشی سرامیک دست‌ساز تزیین شده‌است که این سرامیک‌ها در ازنیک (نیشای باستان) ساخته شده‌اند. بخش بالایی نقاشی شده‌است. بیش از ۲۰۰ پنجره شیشه‌ای نور را به درون صحن اصلی هدایت می‌کنند و از لوسترهای بزرگ نیز برای نورپردازی مسجد کمک گرفته شده‌است. در دکوراسیون از آیاتی از قرآن استفاده شده‌است که بسیاری از آن‌ها به خط سید کاظم غباری نوشته‌اند که بزرگترین خطاط آن زمان بوده‌است. صحن اصلی فرش شده‌است و این فرش‌ها در زمان مقتضی تعویض می‌شوند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha