جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کارگاه کلام اسلامی

حوزه/ نخستین کارگاه کلام اسلامی ویژه تقویت بنیه اعتقادی طلاب و پاسخ‌گویی به شبهات در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) آشخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، امروز نخستین کارگاه کلام اسلامی از سوی واحد آموزش با هدف تقویت بنیه اعتقادی طلاب و پاسخ‌گویی به شبهات در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) آشخانه برگزار شد.

در این دوره چهار ساعته که اساتید و طلاب حوزه علمیه حضور داشتند موضوعاتی از قبیل تعریف کلام، معرفی منابع کلامی، تاریخچه مباحث کلامی، روش‌های حل مسئله و مباحث، مبادی علم کلام، مسائل علم کلام، شبهه شناسی و پاسخ به شبهات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد و استاد کلام اسلامی در این کارگاه، اظهار کرد: فقه اکبر شامل مسائل اعتقادی شده و فقه اصغر مباحث رفتاری را دربر می‌گیرد.

وی در ادامه به توضیح روش‌های متداول حل مباحث و مسائل پرداخت و گفت: این روش‌ها شامل تجربی- مادی (تاریخی)، عقلی –فلسفی (برون دینی)، کلامی – وحیانی (درون دینی) و شهودی-عرفانی می‌شود.

حجت‌الاسلام آزموده با بیان اینکه مبادی کلام یعنی آنچه انسان برای ورود به علمی بداند که همان پیش‌فرض‌های کلامی است، اضافه کرد: مسائل کلام، سؤالاتی است که بعد از ورود به علم کلام برای ما ایجاد می‌شود؛ یعنی مجموعه سؤالاتی که درباره علم اکبر یا اعتقادی برای فرد ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم در مبادی کلام مشکلی ندارند ولی در مسائل کلامی مشکل وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این راستا اصول دین شامل توحید (مبدأ)، نبوت (واسط) و معاد (منتهی) بوده و اصول مذهب امامت و عدل هستند که اهل تسنن این دو را قبول ندارند.

حجت‌الاسلام آزموده افزود: قرآن می‌فرماید مردم سه دسته‌اند؛ ظلمانی (کافر)، نورانی (مؤمن) و خیلی نورانی (معصومین و مقربین) و از سوی دیگر می‌دانیم سربازان امام زمان (عج) 313 نفر هستند که سربازان خاص محسوب می‌شوند، همچنین 10 هزار نفر مسئولین مناطق و حکمرانان و نمایندگان امام بوده و نیروهای دیگر به تعداد نامحدود؛ مثل بسیج 40 میلیونی که به فرموده رهبری باید برای 60 سال دیگر خود را آماده کنند؛ ازاین‌رو همه ما باید خود را برای خدمت در رکاب امام زمان (عج) مهیا کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha