جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام و‌المسلمین علیرضا پناهیان

حوزه/ خطیب حرم مطهر رضوی با تاکید بر اینکه شوق به کسب ثواب باید تبدیل به یک فرهنگ شود، اظهار کرد: طبق آیه «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ» خدا دوست دارد انسان درباره خیر و خوبی‌ها شتابان باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام و‌المسلمین علیرضا پناهیان، در ویژه برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی که ویژه ماه مبارک رمضان در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه آداب و شئونات ماه مبارک رمضان زیاد است و نباید از آن غافل شد، عنوان کرد: ماه مبارک رمضان همانطور که دارای عنایات، آثار و برکات فوق‌العاده و کثیر است، دارای آداب و شئوناتی است که رعایت آن حس معنوی و عبودیت مومن را بیشتر می‌کند.

خطیب حرم مطهر رضوی ابراز کرد: خدای متعال می‌فرماید که هر کس مرا بخواند من یقینا به او نزدیک خواهم شد و دعایش را اجابت می‌کنم، اما اگر انسان تکبر داشته باشد و خدا را صدا نزد و یا با تکبر عبادت کند به سختی مورد عنایت قرار می‎گیرند.

وی ادامه داد: یک آیه قرآن هست که نیمه اولش را همه شنیده‌ و یا حفظ هستیم: «اُدْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُمْ؛ مرا بخوانید، جوابتان را می‌دهم.» این قسمت از آیه را همه حفظ هستند چون پر از مهربانی است، معمولا همه ما هر چه آیه محبت‌آمیز هست را حفظ هستیم. اما بقیه این آیه را خیلی‌ها حفظ نیستند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین پناهیان ادامه داد: بقیه این آیه از عظمت خداوند متعال صحبت می‌کند و می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَیَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‏ سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ؛ کسانی که نسبت به عبادت من تکبر ورزند، به زودی با کمال ذلت و خواری داخل جهنم خواهند شد.»

وی با اشاره به اینکه دعا نکردن و حاجت نخواستن در جایی که خداوند به ما فرموده است «اگر حاجتی بخواهید جوابتان را می‌دهم»، بی‌ادبی نسبت به پرودگار عالم است، عنوان کرد: خدا دوست دارد انسان درباره خیر و خوبی‌ها شتابان باشد. مثلاً در نماز جماعت صف اول ثواب‌اش خیلی بیشتر است. مردم باید شوق نشان بدهند برای صف اول ایستادن؛ نباید آنجا را محل تعارف قرار بدهند و تواضع.

خطیب حرم مطهر رضوی با تاکید بر اینکه شوق به کسب ثواب باید تبدیل به یک فرهنگ شود، اظهار کرد: طبق آیه «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ» خدا دوست دارد انسان درباره خیر و خوبی‌ها شتابان باشد. لذا مومن واقعی در کسب ثواب اهل مسابقه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha