جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محسن قرائتی

حوزه/ رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه پژوهش‌ها باید به گونه‌ای باشد که عوام آن را بفهمند و خواص نیز بپسندند، گفت: یک پژوهشگر باید خط پذیر و خط شکن بوده و پژوهش‌هایش با محوریت قرآن باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محسن قرائتی، طی نشستی که با حضور مدیر عامل و جمعی از محققان و پژوهشگران بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به مبانی قرآن‌پژوهی و پژوهش از منظر قرآن کریم اشاره کرد و گفت: مردم سخنانی را که پشتوانه قرآنی دارد بیشتر گوش می‌دهند و جامعه عمل می‌پوشانند.

وی تصریح کرد: در قرآن مجید نشانه‌های مومن این گونه آمده است: «محمّد(ص) فرستاده خداست و کسانی که با او هستند در برابر کفار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛ پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود می‌بینی در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را می‌طلبند و...»

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه هر حرف قرآن معنایی دارد، ادامه داد: قرآن کریم در خصوص تمام مسائل از جمله، نظم و امنیت، حراست و اطلاعات، روانشناسی و... سخن گفته است، از این رو پژوهشگران باید این مبانی را از قرآن استخراج کنند.

وی اضافه کرد: دو آیه در قرآن به پژوهش ناصحیح اشاره کرده است، یکی در سوره کهف که برخی در تعداد این اصحاب اختلاف نظر دارند ولی در واقع تعداد آنان مهم نیست بلکه این موضوع اهمیت دارد که آنان از رفاه و زندگی در شهر گذشتند و در غار سکونت کردند تا مکتبشان را حفظ کنند. دومین آیه قرآن در خصوص پژوهش غلط در سوره «التَّكَاثُرُ» آمده است. در بخشی از این سوره به این موضوع توجه دارد که برخی علم‌ها مضر هستند.

حجت‌الاسلام‌ قرائتی افزود: پژوهش در کتابخانه صحیح نیست و نباید به آن اکتفا کرد بلکه همان گونه که در آیات قرآن شریف نیز آمده است باید در زمین سیر و مهاجرت کنید.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور به وظایف پژوهشگران اشاره و اظهار کرد: پژوهشگرانی که برای پژوهش خود تنها به کتابخانه اکتفا کرده و هجرت نمی‌کنند، در حقیقت پژوهشگر واقعی نیستند. در قرآن نیز آمده است که این افراد را دوست نداشته باشید، هیچ پستی به آنان ندهید و هیچ کمکی نیز از آنان نگیرید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha