سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نشست تخصصي «نقش رسانه در تبيين گام دوم انقلاب»

حوزه/ قائم مقام خبرگزاری صدا و سیما گفت: رسانه‌ها در جمهوري اسلامي ايران مي‌توانند بازوي تبيين کننده انديشه‌هاي والاي انقلاب اسلامي به فراسوي مرزها باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حسن عابديني، در نشست تخصصي «نقش رسانه در تبيين گام دوم انقلاب» که با حضور مديران و مسئولان رسانه‌ها و مسئولان روابط عمومي‌هاي مجموعه‌هاي آستان قدس رضوي در دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) برگزار شد، بيان کرد: همان‌گونه که در غرب رسانه‌ها بازوي ديپلماسي عمومي کشورها هستند، رسانه‌ها در جمهوري اسلامي ايران مي‌توانند بازوي تبيين کننده انديشه‌هاي والاي انقلاب اسلامي به فراسوي مرزها باشند.

وي با اشاره به نقش رسانه‌ها در تبيين بيانيه گام دوم انقلاب گفت: اين بيانيه منشور بزرگ انقلاب اسلامي براي 40 سال آينده است؛ از اين رو رسانه‌ها بايد به ميدان بيايند تا بسياري از مفاهيم و انديشه‌هاي انقلاب اسلامي در جامعه و فراسوي مرزها تبيين شود.

استفاده از قدرت هنر براي تبيين گام دوم انقلاب

وی افزود: وقتي موضوعي با هنر آميخته مي‌شود تأثيرگذاري آن بر روي افکار عمومي بيشتر مي‌شود؛ همچنان‌که بسياري از مفاهيم قرآني در قالب قصص قرآني که نوعي هنر است، بيان مي‌شود. ما به عنوان دست اندرکاران رسانه براي تبيين گام دوم انقلاب ناچاريم از مسير رسانه و قدرت هنرمندانه بگذريم تا بتوانيم اين پيام را در بين همه فراگير کنيم.

وي با اشاره به قدرت تأثيرگذاري هنر و رسانه در اذهان عمومي، اظهار کرد: گاهي يک ويدئو کليپ چند ثانيه‌اي تأثيرش از يک کتاب چند صد صفحه‌اي بيشتر است و غرب از اين موضوع به نحو شايسته در انتقال مفاهيم استفاده کرده است.

رسانه‌ها به ميدان بيايند

اين کارشناس سیاست خارجی در ادامه با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي ايران تنها کشوري است که تلفيقي از جمهوريت و اسلاميت را ارائه کرده است، اذعان کرد: براي دستيابي به تمدن نوين اسلامي که در گام دوم انقلاب به آن اشاره شده است و هدف ماست بايد رسانه‌ها به ميدان بيايند، زيرا رسانه‌ها وظيفه واژگان سازي و تئوريزه کردن بسياري از مباحث و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي را دارند.

قائم مقام خبرگزاری صدا و سیماي کشور در بخش ديگري از سخنانش گفت: بعد از جنگ جهاني دوم سه محور اصلي نظامي‌گري مبتني بر بمب اتم، اقتصاد مبتني بر بازار آزاد و فرهنگ مبتني بر ليبرال دموکراسي به عنوان محورهاي اصلي کشورهاي پيروز در جنگ جهاني دوم مطرح شد که اين سه محور تا دوران فروپاشي اتحاد جماهير شوروي ادامه پيدا کرد.

وي ادامه داد: از سال 1913 تا 1945 ميلادي کمتر از 30 سال قريب به صد ميليون نفر از مردم غرب کشته شدند و اين دنياي متمدن امروزي که مرزهاي جغرافيايي خود را کنار گذاشته است، بر خون صد ميليون نفر بنا شده است.

اين کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان کرد: بعد از سال 1991 ميلادي که ديوار برلين فرو ريخت ما شاهد سه محور جديد شامل ديانت مبتني بر انديشه مبازره محور، توسعه پايدار مبتني بر جهاني‌سازي و ارتباطات رسانه‌هاي فراگير هستيم.

عابديني با بيان اينکه پيش از انقلاب اسلامي ايران آنچه که به عنوان ريشه‌هاي انقلاب مطرح بود، در آن ديانت وجود نداشت، بيان کرد: در غرب حدود 300 سال در چارچوب سکولاريسم دين را از جامعه جدا کردند و انديشه دين فردي و رفتار اجتماعي را جداي از هم تلقي مي‌کردند اما با انقلاب اسلامي اين سه محور دگرگون شد و مقام معظم رهبري در بياينه گام دوم هر يک را به صورت مصداقی مطرح مي‌کنند.

اين کارشناس سیاست خارجی تصريح کرد: اگر بخواهند در حوزه نظامي‌گري موضوع باز دارندگي را مطرح کند، اگر بخواهند اقتصاد مقاومتي و اصلاح الگوي مصرف را شکل دهند و اگر بخواهند فرهنگ ديني و فرهنگ ليبرال دموکراسي ترويج دهند و اگر بخواهند که ديانت مبتني بر ارزش‌هاي خدا محور و ديانت مبتني بر ارزش‌هاي انسان محور را گسترش دهد، ناگريز بايد از رسانه‌هاي فراگير عبور کند.

توجه به اقتصاد در نامگذاري سال‌ها طي سه دهه

وي در بخش ديگري از سخنانش به موضوع نامگذاري سال‌ها از سوي مقام معظم رهبري اشاره کرد و گفت: 30 سال است که نامگذاري سال توسط مقام معظم رهبري صورت مي‌گيرد و بسیاری از نام‌گذاری‌‌ها به‌ گونه‌‌ای است که با موضوع اقتصاد یا به شکل مستقیم و یا به صورت غیرمستقیم ارتباط دارد. در حقیقت رهبر انقلاب از سال‌ها پیش به درستی تشخیص داده بودند که مهم‌ترین بخش در زمان حاضر، بخش اقتصادی است و می‌بایست بر روی آن تمرکز کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha