جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام ویژه

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: باید به سمت آموزش های کاربردی در حوزه معارف قرآنی برای بهره مندی بیشتر در زندگی مردم، پیش رویم.

 حجت الاسلام ویژه در حاشیه بازدید از بخش حوزوی چهاردهمین نمایشگاه قرآن و عترت خراسان رضوی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد، با بیان اینکه در مباحث قرآنی نسبت به گذشته رشد خوبی داشتیم اما آنچه که نسبت به ظرفیت چهل ساله انقلاب انتظار می رود هنوز اتفاق نیفتاده است، گفت: امروز ما با دو مشکل اساسی در مورد مسائل قرآنی یعنی به روز نبودن مفاهیم قرآن و قابل درک نبودن کتب بزرگان و فقها برای عموم مردم مواجه هستیم.

وی با اشاره به بحث به روز رسانی مفاهیم قرآنی و روایی و جاری کردن آن در زندگی مردم، افزود: وقتی آیات قرآن را می خوانیم باید بتوانیم مفاهیم کاربردی آن را استخراج کرده و مهارت بهره مندی از مفاهیم قرآن را به عموم مردم یاد بدهیم.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما امروز فقط به انتقال مفاهیم بسنده می کنیم، ادامه داد: مفاهیم خوب است و به عنوان پیش زمینه فعالیت، لازم می باشد اما باید به سمت آموزش های کاربردی در حوزه معارف قرآنی برای بهره مندی بیشتر در زندگی مردم، پیش رویم.

حجت الاسلام ویژه با تاکید بر اینکه مفاهیم قرآن باید تبدیل به مهارت شوند و تمرکز بر آموزش مهارت ها باشد، گفت: ما باید بتوانیم مفاهیم عالی‌ای که در کتب فقها وجود دارد ( ازجمله نوشته های آیت الله جوادی آملی) را به زبان عامه مردم ترجمه کنیم، البته گاهی به صور مختلف همانند هنر اتفاق می افتد و در حوزه علمیه خراسان نیز شروع شده، اما کمرنگ است.

وی با اشاره به اینکه گام هایی در خصوص استفاده از مهارت های قرآنی برداشته شده اما فاصله ما زیاد است، گفت: با توجه به گستردگی و سرعت اطلاعات در این زمانه، باید به سمت و سوی کارهای غنی تر پیش رویم و به فرموده مقام معظم رهبری، با کارهای جهادی و باور قلبی نسبت به کارهایی که در راستای قرآن و حق است، می توانیم این تحول را پاسخ دهیم.

گفتنی است، حوزه علمیه خراسان در چهاردهمین نمایشگاه قرآن و عترت خراسان رضوی در سالن فردوسی نمایشگاه دائمی مشهد حضور فعال داشت.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha