پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ حال و هوای مسجد جمکران در نیمه شعبان

حوزه/ از میان مساجدی که در کشور وجود دارد مسجد مقدس جمکران نامی به یادماندنی و آشنا برای كسانی است كه روز و شب، با ایمان و اخلاص و علاقه و محبت و مودت امام زمان (عج) را صدا می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، واژه مسجد در لغت، اسم مکان بوده و به معنای جایگاه سجده و محل عبادت است و این واژه اصطلاحا عبادت‌گاه خاص مسلمانان  است؛ واژه مسجد 28 بار در قرآن کریم ذکر شده است.

از میان مساجدی که در کشور وجود دارد مسجد مقدس جمکران نامی به یادماندنی و آشنا برای كسانی است كه روز و شب، با ایمان و اخلاص و علاقه و محبت و مودت امام زمان (عج) را صدا می کنند؛ فرا رسیدن 17 رمضان، یعنی سالروز تاسیس این مسجد بهانه ای شد تا چند کلامی درباره آن سخن بگوییم.

 

 این مسجد درانتهای بلوار پیامر اعظم(ص) شهر مقدس قم واقع شده و همواره پذیرای زائرینی از بخش های مختلف ایران و جهان می‌باشد. همه ساله در نیمه شعبان حضور مردم به بیشترین حد خود می رسد و کسانی که در شب و روز نیمه شعبان در این مسجد حضور پیدا می کنند، شاهد فضای باصفای این مسجد و حال و هوای روحانی و ملکوتی زائرین هستند.

این مكان مقدس، تحت توجهات خاصه امام زمان (ارواحنا فداه) قرار داشته و آن حضرت از شیعیان‌شان خواسته‌اند كه به این مكان مقدس روی آورند، دلیل این درخواست حضرت این است که این مكان، دارای زمین شریفی است و حق تعالی آن را از سرزمین‌های دیگر برگزیده است.

چه زیبا و ستودنی است اگر زائران و مجاوران این مسجد از برکات و فضای معنوی آن استفاده کرده و نسبت به عدم توجه به مسائل فرعی هوشیار باشند.

شیعیان امام زمان(عج) لازم است خود را در برابر حضرت مهدی (عج) حاضر ببینند و از انجام اعمالی كه قلب مبارك آن حضرت را مکدر می کند خودداری كنند، این تکلیف بر دوش مجاوران مسجد مقدس جمکران به صورت مضاعف نهاده شده است.

شایان توجه است كه این مکان مقدس همواره مورد توجه علما و بزرگان دینی بوده و باید سعی شود در این مسجد قلب را تقدیم به امام عصر(عج) کرده و خالصانه برای فرج آن امام همام دعا کنند، چرا كه برطرف شدن گرفتاری‌ها تنها با ظهور آن امام عزیز امكان پذیر است.

 

ذکر تاریخچه مسجد مقدس جمکران

مسجد مقدّس جمکران در روز هفدهم رمضان ۳۷۳ هجری به فرمان حضرت بقیة‌ الله (عج)، در کنار روستای جمکران تاسیس شد.

این مسجد بیش از یک هزار سال پیش به فرمان حضرت بقیة الله (عج) در بیداری، نه در خواب تاسیس شد و در طول قرون و ادوار مختلف، ملجا و پناهگاه شیعیان و پایگاه منتظران و تجلی‌گاه حضرت صاحب الزمان (ع) بوده است.

تاریخچه تاسیس مسجد مقدس جمکران در کتاب تاریخ قم از کتابِ مونس الحزین فی معرفة الحقّ و الیقین (از تالیفات شیخ صدوق) به این صورت ذکر شده است:

شیخ عفیف صالح حسن بن مُثله‌ی جمکرانی می‌گوید: شب سه‌شنبه، هفدهم ماه مبارک رمضان ۳۷۳ هجری، در سرایِ خود خفته بودم که جماعتی به درِ سرای من آمدند، نصفی از شب گذشته بود، مرا بیدار کردند و گفتند: «برخیز و امر امام محمّد مهدی صاحب الزّمان (عج) را اجابت کن که ترا می‌خواند».

حسن بن مثله می‌گوید: «من، برخاستم و آماده شدم»، چون به درِ سرای رسیدم، جماعتی از بزرگان را دیدم، سلام کردم، جواب دادند و خوش‌آمد گفتند و مرا به آن جایگاه که اکنون مسجد (جمکران) است، آوردند.

چون نیک نگاه کردم، دیدم تختی نهاده و فرشی نیکو بر آن تخت گسترده و بالش‌های نیکو نهاده و جوانی سی‌ساله، بر روی تخت، بر چهار بالش، تکیه کرده، پیرمردی در مقابل او نشسته، کتابی در دست گرفته، بر آن جوان می‌خواند.

بیش از شصت مرد که برخی جامه‌ی سفید و برخی جامه‌ی سبز بر تن داشتند، بر گرد او روی زمین نماز می‌خواندند.

آن پیرمرد که حضرت خضر (ع) بود، مرا نشاند و حضرت امام (عج) مرا به نام خود خواند و فرمود: «برو به حسن بن مسلم بگو: «تو، چند سال است که این زمین را عمارت می‌کنی و ما خراب می‌کنیم، پنج سال زراعت کردی و امسال دیگر باره شروع کردی، ‌عمارت می‌کنی، رخصت نیست که تو دیگر در این زمین زراعت کنی، ‌باید هر چه از این زمین منفعت برده‌ای، برگردانی تا رد این موضع مسجد بنا کنند».

به حسن بن مسلم بگو: «این جا، زمین شریفی است و حق تعالی این زمین را از زمین‌های دیگربرگزیده و شریف کرده است، تو آن را گرفته به زمین خود ملحق کرده‌ای! خداوند، دو پسر جوان از تو گرفت و هنوز هم متنبّه نشده‌ای! اگر از این کار بر حذر نشوی، نقمت خداوند، از ناحیه‌ای که گمان نمی‌بری بر تو فرو می‌ریزد».

حسن بن مثله عرض کرد: «سیّد و مولای من! مرا در این باره، نشانی لازم است؛ زیرا، مردم، سخن مرا بدون نشانه و دلیل نمی‌پذیرند».

امام (علیه‌السّلام) فرمود: «تو برو رسالت خود را انجام بده، ما در اینجا علامتی می‌گذاریم که گواه گفتار تو باشد؛ برو به نزد سیّد ابوالحسن، و بگو تا برخیزد و بیاید و آن مرد را بیاورد و منفعت چند ساله را از او بگیرد و به دیگران دهد تا بنای مسجد بنهند و باقی وجوه را از رهق در ناحیه‌ی اردهال که ملک ما است، ‌بیاورد، و مسجد را تمام کند، و نصفِ رهق را بر این مسجد وقف کردیم که هر ساله وجوه آن را بیاورند و صرف عمارت مسجد کنند».

 

دیدگاه بزرگان و علما در مورد مسجد مقدس جمکران

مسجد مقدس جمكران در نظر بزرگان شیعه و علما و مراجع عظام از مراکز مهم بوده که همواره به عنوان ملجا و پناهگاه برای رسیدن به مراتب بالای علمی و دینی به شمار می آمده است.

مراجع بزرگوار شیعه همواره به این مرکز انوار ولایت و پایگاه مهم شیعیان اهتمام ویژه داشته اند و بارها پیش آمده که فاصله ۶ كیلومتری را با پای پیاده همراه با قلبی آكنده از ایمان و ارادت به ولی الله اعظم،‌ طی می‌كردند.

علما و فقهای بزرگی همچون سید محمد تقی خوانساری، محمد علی اراکی، مرتضی حائری، مرعشی نجفی، محمد تقی بهجت، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی،صافی گلپایگانی و... خاطراتی از عنایت حضرت ولی عصر (عجّ) به این مكان مقدس و قداست آن نقل کرده اند.

مرحوم آیت الله بروجردی نیز  فرمودند: اگر موفق بشوم، در قم دو كار بزرگ انجام خواهم داد. اوّل این كه راه مسجد جمكران را باز خواهم كرد و دوّم این كه بیمارستانی در شهر قم بنا خواهم نمود.

مقام معظم رهبری  نیز با اشاره به جایگاه والای مسجد مقدس جمکران می‌فرمایند: مسجد مقدس جمكران گنجینه فناناپذیر شیعه می‌باشد و باید از آن بهره‌مند شویم.

مرحوم حضرت آیت الله بهاء الدینی  در اهمیت مسجد مقدس جمکران فرموده اند: هر مشكلی كه برای حوزه علمیه قم و مؤسس محترمش آیت الله حائری پیش می‌آمد با مشرف شدن به مسجد مقدس جمكران برطرف می‌گردید. مرحوم حضرت آیت الله بهاء الدینی  در اهمیت مسجد مقدس جمکران فرموده اند: هر مشكلی كه برای حوزه علمیه قم و مؤسس محترمش آیت الله حائری پیش می‌آمد با مشرف شدن به مسجد مقدس جمكران برطرف می‌گردید.

آنچه در مورد کرامات مسجد مقدس جمکران نقل شد، تنها گوشه از مطالبی بود که به صورت مکتوب یا شفاهی نقل شده و برای بررسی اهمیت والای این مسجد می توان به واحد کرامات آن مراجعه کرد.

بیتوته ۴۰شب آیت الله العظمی مرعشی در مسجد جمکران

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تاکید بر اهمیت و جایگای والای مسجد مقدس جمکران بیان می کند: مسئله ای که هیچ تردیدی در آن نیست این است که مسجد مقدس جمکران از جمله مکان هایی است که مورد توجه خداوند قرار گرفته و برکات الهی بر آن نازل شده است.

وی اهمیت مسجد مقدس جمکران را مورد تاکید معصوم(ع) دانست و افزود: تاسیس این مسجد منبع روایی داشته و حضرت حجت(عج) به فردی سفارش تاسیس آن را داشته اند و این اتفاق نه در خواب بلکه در بیداری رخ داده است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: مسجد جمکران از قدیم الایام تا کنون مورد توجه اقشار مختلف مردم بوده و ملجا و پناهی برای آن ها به شمار می آمد.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین دلایلی که سبب شده مسجد جمکران حالتی تقدس پیدا کرده و مورد عنایت مردم قرار گیرد، آثار و نتایجی بوده که مردم از آن دیده اند و حوائج بسیاری در این مسجد برآورده شده است.

وی با بیان اینکه مسجد مقدس جمکران مورد اهتمام بزرگان قرار گرفته است، مطرح کرد: آیت الله مرعشی نجفی درباره این مسجد بیان کرده اند که کرامات فراوانی از آن دیده اند و بنده خودم از زبان ایشان شنیده ام که فرمودند چهل شب چهارشنبه به صورت مکرر و مداوم در آن مسجد بیتوته کرده اند که کلیپ و فایل صوتی این صحبت ایشان نیز موجود است.

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: مسجد مقدس جمکران نه تنها در بین شیعیان، بلکه در میان اهل سنت و پیروان ادیان دیگر نیز ارج و قرب بسیار بالایی دارد.

 

کد خبر: ۳۱۳/۵۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha