پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رسانه ملی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

جنگ ابرقدرت ها بازهم نفت را تهدید کرد

باتشدید تنش بین ایران و آمریکا کارشناسان به پیش‌بینی پیامدهای تنش نظامی با ایران پرداخته و می‌گویند جنگ با این کشور قیمت نفت را برای هر بشکه به 250 دلار می‌‌رساند. پرواضح است هرگونه اختلال در عرضه نفت، قیمت‌ها را به شدت افزایش خواهد داد.برای اثبات این ادعا می‌توان به دو اتفاق هفته گذشته اشاره کرد که طی آن‌ها 4 نفتکش در ساحل فجیره امارات به صورتی ناشناخته آسیب دیدند و از طرفی دیگر یمنی‌ها به خط لوله نفتی شرق به غرب عربستان حمله کردند که هر دوی آنها باعث شد قیمت نفت در بازار جهانی  روندی صعودی را در پیش گرفته و به مرز 73 دلار در هر بشکه برسد.از طرف دیگر ایران توانایی بستن یا اعمال محدودیت بیشتر در عبور و مرور کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز را دارد که این مسئله به خودی خود پتانسیل بالا بردن قیمت نفت را داشته و اگر دو طرف به سمت رویارویی نظامی مستقیم بروند ایران ممکن است از گزینه بستن تنگه هرمز به عنوان کارت طلایی استفاده کرده و این مسئله و حتی صرف تهدید آن، قیمت نفت را چند برابر کرده و یا حتی به 250 دلار در هر بشکه خواهد رساند.البته رهبر و رئیس‌جمهور ایران همواره گفته‌اند که جنگ نخواهد شد؛ اما این کشور تمایلی هم به مذاکره مجدد با غرب به خصوص آمریکا در موضوعات مطروحه ندارد.

 

رئیس رسانه ملی برای زبان فارسی دستور ویژه صادر کرد

رئیس سازمان صداوسیما در دستوری ویژه وظایف جدیدی برای شورای تخصصی مجریان و دفتر موسیقی و سرود جهت نظارت دقیق تر در صیانت از زبان فارسی اصیل مشخص کرد.دکتر علی عسکری در این دستور به ابلاغیه چند ماه پیش خود برای ارزیابی روزانه مجریان و برنامه های تلویزیونی از منظر رعایت زبان فارسی اشاره کرده و افزوده است: علاوه بر مرکز نظارت و ارزیابی سازمان که پیش از این مقرر شده بود به صورت روزانه گزارشی از عملکرد مجریان در رعایت زبان فارسی تدوین و به مسئولان شبکه ها ابلاغ کند، شورای تخصصی مجریان باید بر مبنای این گزارش نظام تشویقی و تنبیهی دقیقی برای مجریان در این زمینه طراحی و به فوریت آن را اجرا نماید. رئیس رسانه ملی با اشاره به سخنان دیشب رهبر انقلاب و انتقاد از برخی شعرهایی که در موسیقی پایانی بعضی سریال ها استفاده می شود خطاب به دفتر موسیقی و سرود دستور داد تا با تشکیل شورای جدیدی شعرهای پیشنهادی دراین زمینه را علاوه بر بررسی معمول یک بار دیگر با حساسیت و سخت گیری بیشتر بررسی کند و آن را با اصول زبان و ادبیات فارسی اصیل تطبیق دهد.

 

انگلیس به جنگ روانی آمریکا علیه ایران پیوست

«پنی موردانت» وزیر دفاع جدید انگلیس دوشنبه شب در اظهاراتی خصم‌آلود، به حمایت از موضع ضدایرانی آمریکا پرداخت و گفت در صورت بروز درگیری نظامی، لندن از واشنگتن حمایت می‌کند.موردانت گفت: «بله، و ما همین الان هم در آن منطقه مستقر هستیم.»وی افزود: «این منطقه‌ای است که ما منافعی بزرگ و سرمایه‌گذاری کلانی در آن داریم و در حال همکاری با متحدان و شرکای خود هستیم تا در وهله نخست برای آرام کردن اوضاع در این منطقه تلاش کنیم، اما در عین حال از واقعیات پشت رخدادهای اخیر هم مطلع هستیم.»او در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان که پرسید آیا نیروهای نظامی انگلیس برای «بازداشتن ایران از اقدام نظامی علیه متحدان انگلستان در خلیج [فارس]» در کنار نظامیان آمریکایی قرار می‌گیرند، گفت: «پادشاهی متحده با شرکایمان در اروپا و خلیج [فارس] درباره فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در آن منطقه نگرانی‌های مشترکی دارد. ما به همکاری نزدیک با متحدان و شرکای خود برای کاهش تهدیدات علیه امنیت آن منطقه ادامه می‌دهیم.»هفته گذشته معاون انگلیسی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عراق و سوریه ادعای واشنگتن مبنی بر افزایش «تهدیدات ایران» در منطقه را رد کرد. پس از اظهارات این ژنرال بلندپایه، رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند که لندن در واکنش به ناخرسندی واشنگتن از این اظهارات، به دنبال راهی برای جبران است. از آن پس لندن موضعی ضدایرانی اتخاذ کرده و به حمایت از واشنگتن پرداخته است.«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس ابتدا هفته گذشته گفت لندن ارزیابی واشنگتن درباره «تهدید ایران» را صحیح می‌داند و روز گذشته هم در اظهاراتی غیردیپلماتیک به ایران هشدار داد که توان نظامی ایالات متحده را دستکم نگیرد. انگلیس یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران است، با این وجود شرکت‌های انگلیسی تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را اجرایی کرده‌اند.

 

آمریکا بازهم از جنگ عقب نشست

وزیر دفاع موقت آمریکا مدعی شد واشنگتن توانسته احتمال «حمله» ایران به نیروهای آمریکا را متوقف کند.«پاتریک شاناهان»، وزیر دفاع موقت آمریکا در جمع خبرنگاران گفت کشورش توانسته حمله ادعایی ایران به نیروهای آمریکا را متوقف کند.وی در ادامه تصریح کرد حضور نیروهای آمریکا در منطقه برای جنگ با ایران نیست. او همچنین گفت «تهدیدهای ایران» همچنان شدید هستند و نباید آنها را نادیده گرفت. شاناهان گفت امیدوار است ایران در محاسبات خود خطا نکند.شاناهان در بخشی از سخنانش گفت: «هیچ حمله‌ای به آمریکایی‌ها انجام نشده است. این به معنی آن نیست تهدیدهایی که قبلاً شناسایی کردیم برطرف شده‌اند.»«سی‌ان‌ان» به نقل از منابع آگاه نوشته ترامپ معتقد است مداخله نظامی گسترده در ایران برای او از لحاظ سیاسی ویرانگر خواهد بود.واشنگتن‌پست هم به نقل از چندین مقام آمریکایی نوشته ترامپ رویکرد دیپلماتیک برای حل و فصل تنش‌ها را ترجیح می‌دهد و خواستار گفت‌وگوی مستقیم با سران ایران اسبرخی تحلیلگران می‌گویند دولت آمریکا بر اساس نوعی تقسیم کار در تلاش است شخص ترامپ را «پلیس خوب» و حامی گفت‌وگو با ایران و «جان بولتون» و «مایک پامپئو» را پلیس بد و طرفدار جنگ با ایران به تصویر بکشند.از این نگاه، دولت آمریکا با اعزام ناو و بمب‌افکن به منطقه به دنبال راه انداختن جنگ روانی و تحت فشار قرار دادن ایران است.

 

ایران به کانادا هشدار داد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: کانادا باید پاسخگوی اقدامات غیرقانونی و غیرمتعارف خود علیه ایران باشد.سید عباس موسوی بیانیه اخیر وزارت خارجه کانادا و طرح اتهامات واهی علیه ایران را موجب شگفتی و نشانگر نادیده گرفتن عامدانه واقعیات از سوی دولت کانادا و متاثر از رقابت های انتخاباتی در این کشور دانست. موسوی افزود: دولت کانادا اقدامات غیرقانونی و غیرمتعارفی علیه جمهوری اسلامی ایران به عمل آورده است که باید پاسخگوی این اقدامات باشد.وی تاکید کرد: متاسفانه این اقدامات غیرقانونی و یکجانبه باعث تخریب تعاملات و روابط خوب گذشته بین دو کشور شده است.

 

جامعه اطلاعاتی آمریکا بازهم توهم ترامپ را رد کرد

جامعه اطلاعاتی آمریکا برخی ادعاهای اثبات‌نشده درباره همکاری ایران و القاعده را رد کرد.یک مقام دولت آمریکا به اعضای کنگره این کشور گفت جامعه اطلاعاتی آمریکا هیچ مدرکی دال بر اینکه اقدامات ادعایی اخیر ایران در منطقه با همکاری القاعده انجام شده در اختیار ندارد.این جمع‌بندی که سه منبع آگاه آن را در اختیار روزنامه «دیلی‌بیست» قرار داده‌اند یکی از بهانه‌های بالقوه‌ای که دولت آمریکا می‌توانست از آن برای توجیه درگیری نظامی با ایران استفاده کند را از بین خواهد برد.این ارزیابی در نشستی غیرعلنی که میان مقام‌های ارشد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و ده‌ها نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد به قانونگذاران آمریکایی ارائه شد.منابع آگاه گفته‌اند یکی از مقام‌های دولت ترامپ که از حاضران در این نشست غیرعلنی بود گفت که دولت، شواهدی از هماهنگی عملیاتی میان تهران و گروه القاعده در اختیار ندارد.«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته در یک نشست خبری بدون ارائه هیچ سندی مدعی شده بود که ارتباط میان ایران و القاعده «بسیار واقعی» است.

 

چین برای ایران و آمریکا ریش سفیدی کرد

وزارت خارجه چین ابراز امیدواری کرده که طرف‌های درگیر در غرب آسیا با خویشتنداری نگرانی‌های موجود را رفع کنند.یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین درباره افزایش تنش‌ها در «خلیج فارس» اظهار داشت که پکن در پی یافتن راه حل مناسبی برای کاهش تنش در منطقه است.لو کانگ در ادامه از همه طرف‌ها خواست خویشتندار باشند. وی گفت: «تنش در منطقه خلیج فارس در حال حاضر به سود هیچ کشوری نیست و تاثیر منفی بر امنیت سیاسی، اقتصادی جهانی خواهد داشت. چین به طور قطع نگران است و به همین دلیل تلاش می‌کنیم طرف‌های درگیر را به خویشتنداری و جستجوی راه حل مناسب از طریق گفت‌و گو ترغیب کنیم.»

 

جمعیت جوان کشور را نگران کرد

مدیرکل دفتر سرشماری و جمعیت مرکز آمار ایران گفت: جمعیت جوان کشور از ۲۳ میلیون نفر به ۲۰ میلیون نفر کاهش یافته است.علی اکبر محزون افزود: رشد جمعیت سالمندان کشور سه برابر نرخ رشد جمعیت است.وی گفت: بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ که جمعیت کشور ۸۰ میلیون نفر بود با احتساب نرخ رشد جمعیت ۱/۲۴ درصدی، جمعیت کنونی کشور ۸۳ میلیون نفر برآورد می‌شود.محزون افزود: نرخ رشد جمعیت در دهه شصت ۳/۹ درصد بود که هم اکنون ۱/۲۴ درصد کاهش یافته است.وی گفت: آخرین سرشماری نشان می‌دهد ۴/۶ درصد جمعیت کشور زیر ۱۵ سال، ۲۲ درصد ۱۵ تا ۲۰ سال، ۴۱/۹ درصد ۳۰ تا ۶۴ سال ۶/۴ درصد بالای ۶۵ سال و ۸/۲ سالمند هستند.محزون افزود: در سال ۱۴۲۰، ۲۶/۱ درصد جمعیت سالمندند و این به آن معناست که از هر چهار نفر یک نفر سالمند خواهد بود.وی گفت: باید به سطح دو تا سه فرزند در هر خانواده برسیم تا به نرخ تعادل در جمعیت دست یابیم.وی گفت: نه اینکه در زمینه جمعیت در آینده به بحران خواهیم رسید بلکه ما هم اکنون هم در مرحله بحران هستیم، چون متأسفانه سیاست‌های کنترل جمعیت در حال اجراست.

 

کالاهای وارداتی تورم را شوکه کردند

گزارش مقدماتی شاخص قیمت کالاهای وارداتی سال ١٣٩٧ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.لازم است ذکر شود که برای محاسبه شاخص سال ١٣٩٧ از داده‌های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است و لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی است و استفاده از آنها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از اینکه گمرک جمهوری اسلامی داده‌های قطعی سال ١٣٩٧ را استخراج و ارائه کرد، شاخص واردات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام واقعی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.شاخص قیمت کالاهای وارداتی (ریالی، ١٠٠=١٣٩٠) در سال ١٣٩٧ برابر با ۱۰۲۹.۰ است که نسبت سال قبل، ۱۱۱.۴ درصد افزایش داشته استشاخص قیمت کالاهای وارداتی (دلاری، ١٠٠=١٣٩٠) در سال ١٣٩٧ برابر با ۲۷۲.۹ است که نسبت به سال قبل، ۱۵.۹ درصد افزایش داشته است.

 

خودرو کمی پنچر شد

گزارش ها از کاهش 5 تا 10 درصدی قیمت خودرو در بازار نسبت به 10 روز گذشته حکایت دارد. مصوبه اخیر مجلس برای سپردن قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت و همچنین سیر نزولی نرخ ارز موجب کاهش قیمت خودرو در بازار شد. این روند نزولی طوری است که برای خودروها نرخ لحظه‌ای تعیین می‌شود و البته خریداران فعلا دست نگه داشته‌اند.

 

رئیس جمهور کلید رونق آذربایجان غربی را چرخاند

چند طرح زیربنایی و خدماتی در شمال غرب کشور با حضور روحانی به بهره برداری رسید. طرح ‌های توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی استان آذربایجان غربی با حضور رئیس جمهور و از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید. آبگیری سد مخزنی کرم آباد ، سد انحرافی بویلاپوش خوی، کانال انتقال آب و شبکه آبیاری سد سیلوه پیرانشهر، ساختمان سد سردشت و تصفیه خانه آب سردشت از جمله مهمترین این طرح ها بود.آقای روحانی در مراسم آبگیری سد کرم آباد با قدردانی از تلاش‌های دست اندرکاران اجرای این پروژه‌ها، گفت: مطمئناً افتتاح این طرح ها موجب آبادانی بیشتر استان آذربایجان غربی و توسعه کشور خواهد شد.رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه دولت یازدهم و دوازدهم افتتاح 62 سد ملی و استانی بوده است، افزود: از این تعداد تا کنون ۴۰ سد ملی و ۱۰ سد استانی به بهره برداری رسیده است.به گفته آقای روحانی در این دولت همچنین هر هفته ۳۰ روستا به شبکه آبرسانی سالم ، ۸ روستا به شبکه برق و روزی ۱۰ روستا به شبکه سراسری گاز متصل شدند. آقای روحانی با اشاره به عقب نشینی فوری رئیس جمهور آمریکا از تهدیداتش علیه ایران ، گفت: این نشانۀ عظمت و بزرگیِ ملت ایران است ، ملتی که در برابر قلدرها تعظیم نمی کند.   سد كرم آباد، پنجمين سد آذربايجان غربي است كه خارج از بستر رودخانه احداث مي شود.اين از نوع خاكي با هسته رسي است و ارتفاع آن از بستر 43 متر و از پي سنگي 55 متر حجم عمليات خاك ريزي آن حدود 5 ميليون 650 هزار متر مكعب است.ذخيره مخزن اين سد حدود 54 ميليون متر مكعب و ظرفيت تنظيمي آن حدود 57 و نيم ميليون متر مكعب است.با بهره برداري از طرح سد كرم آباد علاوه بر اينكه 250 هزار تن انواع محصولات كشاورزي به توليد كشور اضافه مي شود براي 15 هزار نفر نيز به صورت مستقيم و غير مستقيم زمينه اشتغال فراهم مي شود.

 

قفل «روحانی» بر شورای عالی انقلاب فرهنگی باز نشد

دی ماه ۹۷ آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیس جمهور برگزار شد و با وجود تاکید آیین نامه مبنی بر برگزاری مرتب جلسات شورا، نزدیک به ۵ ماه است که جلسات شورا برگزار نمی شود.به عبارت ساده‌تر تا امروز نزدیک به ۵ ماه است که جلسات شورا با حضور رئیس شورا که رئیس جمهور است برگزار نشده است.قرار بود شورا از دی ۹۷ تاکنون هر دو هفته یکبار جلسه تشکیل دهد اما هر بار با عنوانی از جمله لغو، تعطیلات و غیره تشکیل نشده و این در حالی است که به نظر می‌رسد برگزار نشدن جلسات تاکنون دلیل قانع کننده‌ای نداشته است. سید عزت الله ضرغامی و حسن رحیم پور ازغدی دو عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که در جلسه شورا انتقاداتی داشتند که به دنبال آن جلسات شورا برگزار نشد.

 

قوه قضائیه حکم جاسوس های فرهنگی را برید

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با اقدامات فرد نفوذی که اخیراً بازداشت شده است، گفت: نفوذ در حوزه فرهنگی و تئاتر و ارائه برنامه‌های فرهنگی مغایر با شئون اسلامی و ایرانی بود. این فرد تحت تعلیمات سرویس انگلیس آموزش‌های را دیده بود. همچنین از وزارت امور خارجه تغذیه مالی می‌شد. برخی از تئاترهایی که سر و صدا شد و یا همکار آن ما مجبور شدند در آن سالن را ببندند، نمایش‌هایی بود که تحت این جریان به روی سن رفت و برای دو نفر از جاسوس‌های سرویس آمریکا و عربستان احکامی صادر شده است.وی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده خودروها گفت: ۲۱ پرونده در رابطه با شرکت‌های خودرویی داریم که در رابطه با سه شرکت رأی قطعی صادر شده است؛ بخشی از شرکت‌ها تا هزار و سه هزار شاکی هم دارند. دو پرونده خودرویی اخیراً با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال و در نوبت رسیدگی است؛ ۱۶ پرونده هم در دادسرا مرحله تحقیقات را می‌گذراند.

 

فارغ‌التحصیلان از برنامه جا ماندند

در حالی که بر اساس طرح کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی قرار بود طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ تعداد ۲۳۵ هزار نفر تحت عنوان کارورز جذب بنگاه‌های اقتصادی شوند اما فقط ۲۴ هزار نفر جذب شدند.بر اساس آخرین گزارشات، تا فروردین امسال بیش از ۳۹۱ هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاهی جویای کار در سامانه کارورزی ثبت نام کردند و ۱۰۶ هزار نفر واجد شرایط شدند.همچنین برای جذب کارورزان ۲۹ هزار کارگاه و بنگاه اقتصادی به عنوان متقاضی جذب این افراد در سامانه اعلام آمادگی کردند که «داشتن زیرساخت‌های جذب کارورز» و «دارا بودن ظرفیت‌های آموزش و انتقال دانش» به کارجویان در حین کار دو شرط مهم کارگاه‌ها برای جذب کارورز بود.اما با بررسی صلاحیت بنگاه‌های متقاضی جذب کارورزان، از بین ۲۹ هزار کارگاه متقاضی در نهایت برای ۱۳ هزار و ۱۶۰ بنگاه مجوز جذب کارورز صادر شد و ۲۴ هزار نفر برای طی کارورزی در دوره‌های ۴ تا ۶ ماهه متناسب با نوع فعالیت، در ۱۳ هزار بنگاه واجد شرایط جذب شدند.همچنین کارفرمایان بنگاه‌هایی که نسبت به جذب کارورزان اقدام کنند تا دو سال از پرداخت حق بیمه این افراد معاف خواهند شد.در سال ۹۷ البته فرایند جذب کارورزان سرعت گرفت اما به دلیل فضای رکود اقتصادی، استقبال برای جذب کارورز توسط کارفرمایان کاهش یافت.بر اساس این گزارش، تأخیر در تخصیص اعتبار و فضای رکود بر بنگاه‌ها دو عامل عقب ماندگی طرح اشتغال فارغ التحصیلان از اشتغال ۲۳۵ هزار نفری در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بود که فقط منجر به جذب ۲۴ هزار کارورز شد.

 

شورای امنیت چرخه اورانیوم راتندتر کرد

در راستای اجرای ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی، ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم کشور با طراحی جدید به حدود چهار برابر افزایش یافت.با توجه ابلاغیه اخیر شورای عالی امنیت ملی و ریاست جمهوری مبنی بر عدم رعایت سقف 300 کیلویی UF6 در کشور و دستور رئیس سازمان انرژی اتمی برای ایجاد زمینه‌های لازم، ظرفیت تولید محصول غنی‌سازی کشور بدون اضافه کردن سانتریفیوژ، به حدود چهار برابر افزایش یافت و اطلاعات طراحی در این خصوص به آژانس ارائه شده است.کمالوندی گفت که این افزایش تولید از قبل در چهارچوب‌های اجرایی معمول به اطلاع آژانس انرژی اتمی رسیده است.ایران پس از اولتیماتوم ۱۸ اردیبهشت به طرف‌های اروپایی، در چارچوب مواد توافقنامه برجام، میزان تولید اورانیوم با غنای 3.67 درصد خود را به حدود چهار برابر قبل افزایش داد.کمالوندی همچنین در جمع خبرنگاران عنوان کرد که شاید برخی بگویند این اقدام باید زودتر انجام می‌شد ولی این اقدام ما این حسن را دارد که از روی صبر راهبردی بود و هیچ‌کس در سطح بین‌المللی نمی‌تواند به ایران خرده بگیرد.

 

قرعه گرانی به نام روغن موتور افتاد

قیمت روغن موتور دیزلی و بنزینی به ترتیب ۶۰ و ۷۰ درصد رشد داشته اند. این افزایش قیمت در حالی رخ داده است که طبق گفته کارشناسان، ایران یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان این محصول است. افزایش قیمتی که گویا با مجوز سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوده است، اما این افزایش قیمت باعث شد تا نماد چهار شرکت عمده تولید روانکار در بورس از اوایل سال جاری متوقف شود.به هر صورت این افزایش قیمت در روغن موتور در حالی اتفاق افتاده که تا همین چند سال قبل ادعا می‌شد، ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان روغن موتور محسوب می‌شود.وی افزود: این افزایش به تایید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز رسیده است. همچنین او در مورد وضعیت اجرت خدمات نیز گفت: ما در سال ۱۳۹۶ قیمت مصوبی داشتیم. در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تقاضا کردیم این اجرت افزایش یابد، اما در سال ۱۳۹۷ این موضوع تصویب نشد و در سال ۱۳۹۸ این موضوع در اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی و تصویب شده است و به سازمان حمایت درخواست ارسال شده و این سازمان در حال بررسی است.علاوه بر مشکلات فوق الذکر می‌توان به این موضوع اشاره نمود که ادامه گرانی‌ها در زمینه اقلام مربوط به حمل و نقل باعث خواهد شد تا دوباره احتمال اعتصاب کامیون داران افزایش یابد که در صورت وقوع آن، اعتصاب کامیون داران می‌تواند عواقبی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد. در سال گذشته کامیون داران در دو نوبت در ابتدای خرداد ماه و مهرماه، در اعتراض به "گران شدن عوارض و قیمت لوازم یدکی" اعتصاب کردند که این موضوع باعث شد تنها در یک نمونه قیمت میوه به خصوص هندوانه در خرداد ماه به شدت افزایش یابد و همچنین حمل و نقل خوراک دام و طیور با مشکل مواجه شود و در نتیجه آن مرغداری‌ها با تلفات سنگینی رو به رو شدند که در ادامه این موضوع موجب افزایش قیمت گوشت مرغ شد.

 

اَبَر آلودگی نفس بوشهر را گرفت

استان بوشهر با داشتن منابع غنی نفت و گاز نقش مهمی در اقتصاد ایران ایفا می‌کند و بخش عمده گاز کشور در این استان تولید می‌شود، ۹۷ درصد صادرات نفت را دارد و قطب پتروشیمی کشور است.منطقه پارس جنوبی در جنوب استان بوشهر قرار گرفته است که بخش از آن در شهرستان عسلویه و بخشی در شهرستان کنگان قرار دارد.استان بوشهر به دو حوزه جنوب و شمال تقسیم می‌شود به‌طوری‌که بیشترین منابع نفت و گاز در حوزه جنوب قرار دارد و بنابراین حوزه جنوب در معرض بیشترین حجم از آلودگی‌هایی قرار دارد که توسط شرکت‌های نفت گاز تولید می‌شود.سال‌ها است که مردم عسلویه میزبان صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی هستند و دودودم این صنعت را می‌چشند تا شاید نصیبی از مزایای آن داشته باشند ولی آورده این صنعت برای مردم این دیار جز درد نیست.فرهاد قلی‌نژاد تاکید کرد: استان بوشهر با چالش رشد صنعتی روبرو شده و آلودگی‌های زیست‌محیطی نفس استان را به شماره انداخته است و آلودگی‌های زیست‌محیطی جنوب استان بوشهر چالشی جدی محسوب می‌شود.وی با اشاره به توسعه صنایع نفت و گاز در نقاط مختلف استان بوشهر بیان کرد: این وضعیت نیازمند نگاه ویژه به توسعه پایدار است تا در کنار توسعه صنعتی بتوانیم محیط زیست و اکوسیستم طبیعی استان را حفظ کنیم.

 

گاز هم ایران را خودکفا کرد

سازندگان ایرانی موفق به صرفه‌جویی ۷میلیون‌یورویی در ساخت هریک از مخازن استراتژیک ذخیره گاز مایع در پروژه‌های میدان مشترک پارس جنوبی نسبت به مشابه خارجی این مخازن شده‌اند. با توجه به اینکه یکی از محصولات باارزش پالایشگاه‌های فازهای پارس جنوبی پروپان و بوتان است، موضوع ذخیره‌سازی آنها با هدف صادرات همواره در دستور کار برنامه‌ریزان صنعت نفت و گاز قرار داشته است. از ابتدای توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی تا تکمیل فازهای 9 و 10، کار طراحی و ساخت این نوع مخازن که جزو پیچیده‌ترین بخش‌های پالایشگاه‌های گازی هستند توسط شرکتهای خارجی صورت می‌گرفت. در نهایت جمعی از متخصصین صنعت در قالب یک شرکت دانش‌بنیان (مهندسی پناه‌ساز ایران) توانستند با کسب دانش فنی طراحی و ساخت این نوع مخازن کشور را از پیمانکاران خارجی بی‌نیاز کنند.این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در حال حاضر این شرکت تنها شرکت ایرانی است که دانش طراحی و مهندسی مخازن گاز مایع را در اختیار دارد و به‌رغم تشدید تحریم‌های ظالمانه از سال گذشته و استنکاف شرکت‌های خارجی از انجام برخی تعهدات قراردادی نظیر نصب تجهیزات و یا حتی نظارت بر نصب، توانسته با استفاده از نیروی متخصص داخلی ضمن راه‌اندازی تجهیزات حساس مخازن، 3 مخزن از 4 مخزن فازهای 20 و 21 پارس جنوبی را آماده بهره‌برداری کند، به‌طوری که اولین محموله پروپان ذخیره‌شده در این مخازن طی هفته‌های گذشته جهت صادرات ارسال شد.بر اساس این گزارش، سازندگان ایرانی موفق به صرفه‌جویی 7میلیون یورویی در ساخت هر یک از مخازن استراتژیک ذخیره گاز مایع در پروژه‌های میدان مشترک پارس جنوبی نسبت به مشابه خارجی این مخازن شده‌اند به‌طوری که ساخت هر کدام از مخازن در کشور با هزینه‌ای 18میلیون یورویی انجام شده، اما تأمین مدل خارجی آن هزینه‌ای 25میلیون یورویی در بر دارد.

 

خودپردازها همه چیز را تکذیب کردند

بانک مرکزی اعلام کرد: در پی انتشار اخباری مبنی بر افزایش برداشت از خودپرداز‌ها تا سقف پنج میلیون ریال، به اطلاع می‌رساند هیچ بخشنامه‌ای در این مورد و مربوط به این زمان صادر نشده است.در پی انتشار اخباری مبنی بر افزایش برداشت از خودپرداز‌ها تا سقف پنج میلیون ریال، به اطلاع می‌رساند هیچ بخشنامه‌ای در این مورد و مربوط به این زمان صادر نشده و مجوز قبلی این بانک صرفا برای ایام پایانی سال گذشته و بازه زمانی ٢۵ اسفند ٩٧ تا ١٧ فروردین ٩٨ بوده است.همچنین مجددا یادآور می‌شود اخبار مربوط به بانک مرکزی تنها از طریق روابط عمومی و سایت بانک مرکزی به نشانی cbi.ir منعکس می‌شود.

 

میمون باستانی نادرترین کشف شهرسوخته را به نام خود ثبت کرد

سرپرست گروه باستان شناسی شهرسوخته گفت: بر پایه برسی ها و مطالعات علمی روی اسکلت میمون کشف شده در گورستان شهر سوخته، این حیوان در حالت اسارت در قفس مرده و به سبب اهمیت آن برای صاحبش همچون کودکی به همراه ظرفی زیبا دفن شده است. دکتر سید منصور سید سجادی اظهار کرد: پیدا شدن اسکلت نوعی میمون در یکی از قبور شهر سوخته مهمترین کشف 2 سال گذشته این محوطه باستانی بوده است.سرپرست گروه باستان شناسی شهرسوخته بیان کرد: اهمیت پیدا شدن این میمون در شهر سوخته 2 علت دارد، یکی اینکه این نوع میمون اصولا در جغرافیای ایران وجود ندارد و خارج از فلات بزرگ ایران وارد شده و در مطالعات انجام شده این نوع میمون در شمال هندوستان تا مرزهای چین و آسیای مرکزی وجود داشته، بنابراین میمون یادشده جزو کالاهای وارداتی به شهر سوخته بوده است.سید سجادی افزود: مساله دیگر اینکه اصولا این میمون ها در دنیای باستان مانند کالای لوکس و اشرافی محسوب می شده و اینها را بیشتر برای هدیه دادن به افرادی که در جامعه دارای طبقه خاص اجتماعی بودند مانند انسان های نخبه، تاجر، حاکم، روحانی یا در کل کسانی که دارای شخصیت خاصی بودند، وارد می کردند.وی اظهار کرد: مهمترین نکته ای که در مورد اهمیت این میمون وجود دارد این است که میمون چون خردسال بوده و کمتر از پنج سال سن داشته در شهر سوخته دفن شده و قبری برای این میمون مانند قبر کودکان خردسال شهر سوخته ساخته اند و اهمیتی که این میمون برای صاحبش داشته مانند کودکان بوده است.این باستان شناس متخصص و با تجربه ادامه داد: شهر سوخته حدود 5200 سال پیش به صورت یک روستا بوده که در عرض 500 سال گسترش پیدا کرده و حالت شهر به خود گرفته و اوج شکوفایی شهرسوخته 4300 تا 4600 سال پیش بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha