سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
نشست تخصصی رسانه و دفاع مقدس

حوزه/مشاور رئیس صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رادیو اصلی ترین رسانه در آن دوران بود و مخاطبان هر لحظه می توانستند ارتباط بگیرند، گفت: خبرنگاران تا خط مقدم جبهه می توانستند حضور پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، احمد محبی، امروز در نشست تخصصی «رسانه، دفاع مقدس و مقاومت» در بیرجند اظهار داشت: نقش صدا و سیما در طول هشت سال دفاع مقدس در حفظ و روحیه رزمندگان بی بدیل بود.

وی افزود: به جرأت می توان گفت طلایی ترین و مهم ترین دوران انقلاب، دوران دفاع مقدس درخصوص نقش رادیو در جبهه  بود و برای رادیو دوران افتخار آمیزی بود.

مشاور رئیس صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رادیو اصلی ترین رسانه در آن دوران بود و مخاطبان هر لحظه می توانستند ارتباط بگیرند، افزود: خبرنگاران تا خط مقدم جبهه می توانستند حضور پیدا کنند.

محبی اضافه کرد:  اعلام رادیویی فتح خرمشهر و خبر پیروزی در عملیات های مختلف که مارش پیروزی پخش می شد برای مردم ملکه ذهن شده بود و یک شورآفرینی در کل کشور از این طریق اتفاق می افتاد.

وی با بیان اینکه هنوز هم نقش رادیو و رسانه ملی مغفول مانده و نتوانستیم این نقش را واکاوی کنیم، متذکر شد: ماموریت شبکه های سیما برای اطلاع رسانی روی شبکه ملی بود.

قلم علم کردن صداو سیما در مقابل ده ها رسانه معاند بین المللی در دوران جنگ

مشاور رئیس صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی با بیا اینکه شجاعت خبرنگاران و تصویربرداران این رسانه باعث کارآمدی بیشتر شد، اظهار داشت: درواقع ما یک صدا و سیما داشتیم در برابر ده ها رسانه معاند بین المللی .

محبی ضمن بیان اینکه آرمانگرایی و اخلاق مداری، ولایتمداری در عین مردمدار و جهادگرایی و انقلابی بودن در عین توجه به وضعیت مردم در جامعه بود ازجمله نقش های صدا و سیما در دوران جنگ تحمیلی محسوب می شد، اضافه کرد: به فرموده رهبری برای هشت سال جنگ تحمیلی باید 80 سال کار رسانه ای انجام دهیم و این هنر رسانه ملی است و این یعنی کم کار کرده ایم.

مشاور رئیس صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بعد از جنگ ویتنام این طولانی ترین جنگ قرن بیستم نامیده شد، گفت: نقش بی بدیل رسانه ملی در حفظ و انسجام ملی در شروع جنگ بسیار مهم بود چراکه بحران های زیادی داشتیم و در این شرایط یک رسانه می توانست یک انسجام را به مردم منتقل کند تا نگرانی نداشته باشند.

محبی نمایش ابتکارات و اقدامات جهادگران در جبهه های نبرد حق علیه باطل را از دیگر نقاط مثبت عملکرد صدا و سیما دانست و افزود: ده ها هزار ساعت خاطره صوتی و تصویری از رزمندگان داریم که خیلی ها به شهادت رسیده اند.

وی تصریح کرد: رسانه ملی توانست به مردم نشان دهد که شیعه و سنی و مسیحی و ارمنی و کارگر و استاد و ... آمده اند و در کنار هم حضور دارند.

صدا و سیما و نقشش در حملات شیمیایی صدام

مشاور رئیس صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی، حمله شیمیایی عراق را از جنایاتی برشمرد که رسانه ملی توانست به مردم نشان دهد، گفت: فقط صدا و سیما بود که توانست این واقعه را به تصویر بکشد و در مجامع بین المللی نشان دهد تا مردم از عمق جنایات صدام مطلع شوند.

محبی یادآور شد: سپاه نیز در دوران دفاع مقدس در کنار سایر برنامه های خود در حوزه رسانه و تولید برنامه نیز ورود پیدا می کند و اولین اقدام نیز تولید برنامه «پیام جبهه» و یا «در جبهه  چه می گذرد؟» با همکاری صدا و سیمای کشور بود.

وی با بیان اینکه رادیو جبهه 12 ساعت در روز فعالیت داشت و خبرنگاران آن در مناطق مختلف جبهه  حضور داشتند، گفت: 20 گروه فیلم برداری با حمایت خبرگزاری ایرنا به محورهای درگیری جنگ اعزام می شدند و اتفاقات را به تصویر می کشیدند.

مشاور رئیس صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: مهمترین شاخصه اطلاع رسانی در دهه 60 عدم وجود رسانه های مختلف به معنی امروزی بود، به طوری که باعث می شد اهمیت رسانه ملی بالاتر از امروز باشد.

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha