شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دیدار جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

داعش عالم شیعه را سر برید

حجت الاسلام والمسلمین «سید قیام الدین غازی» از علمای شیعه تاجیکستان در رخدادی عجیب، در آشوب "زندان وحدت" تاجیکستان توسط تروریست های داعش با زبان روزه سر بریده شد.در زندانی در ناحیه وحدت تاجیکستان، شورش و درگیری خونینی ایجاد شد.این شورش به رهبری «بهروز گلمراد اف» پسر «گلمراد حلیم اف» سرهنگ فراری ارتش تاجیکستان و یکی از اعضاء ارشد داعش در سوریه، با همراهی تعدادی دیگر از اعضا داعش آغاز گردید. این گروه نخست سه نگهبان زندان را به طرز فجیعی با چاقو کشته و هشت نفر از زندانیان وابسته به داعش را آزاد کردند.آنها سپس پنج زندانی دیگر ــ از جمله حجت الاسلام «سید قیام الدین غازی» ، «کریم اف ستار صمداویچ» (مخدوم ستار) و «ستاراف سیدمهدی خان» (شیخ تیمور) ــ را جلوی چشم سایر زندانیان با چاقو به قتل رسانده و تعدادی از زندانیان دیگر را مورد ضرب و شتم قرار دادند.در ادامه درگیری، بخش بهداری زندان به آتش کشیده شد و شورشیان با هدف فرار از زندان، تعدادی از زندانیان را به گروگان گرفتند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.پس از چند ساعت درگیری، 24 نفر از شورشیان و اعضاء داعش کشته و 35 نفر دیگر بازداشت گردیدند. گروگان ها نیز آزاد شدند.زندان وحدت، در حدود ده کیلومتری شرق دوشنبه پایتخت تاجیکستان قرار دارد. در این زندان که حدود 1500 زندانی نگهداری می شوند، اعضای متهم به عضویت و حمایت از داعش نیز حضور داشتند. بنا بر اطلاعیه وزارت دادگستری تاجیکستان، در حال حاضر وضعیت به حالت عادی بازگشته و تحت کنترل می‌باشد.با توجه به کشته شدن چند تن از مخالفان حکومت تاجیکستان، درباره اینکه این شورش با چه انگیزه ای صورت گرفته و نتیجه این شورش به نفع چه جریان یا شخصی خواهد بود، ابهامات جدی وجود دارد.

 

رهبر انقلاب پاسخ ضعف نظام را دادند

در ادامه دیدارهای رمضانی رهبر معظم انقلاب اسلامی با گروه ها و اقشار مختلف صدها تن از دانشجویان مهمان ایشان بودند.رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به چند مورد از مطالب دانشجویان و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا اشکالات و کمبودهای کنونی ناشی از اشکال ساختار است یا ضعف کارگزاران» گفتند: ساختار قانون اساسی ساختار خوبی است و اشکالی ندارد، البته در همه‌ی کشورها از جمله در کشور ما ساختارها در طول زمان تکمیل و نواقص و خلأهای آنها برطرف میشود، همانند اینکه در گذشته، مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود نداشت اما امروز وجود دارد.ایشان درخصوص ایده‌ی «نظام پارلمانی» خاطرنشان کردند: این مسائل را در مجمع بازنگری قانون اساسی به تفصیل بحث کردیم و به این نتیجه‌ی امروز رسیدیم، چراکه مشکلات نظام پارلمانی برای کشور بیش از مشکلات نظام ریاستی است.رهبر انقلاب در جمع‌بندیِ پاسخ به این سؤال تأکید کردند: در ساختار مشکلی وجود ندارد البته امکان کم و زیاد کردن آن وجود دارد، اما کارگزاران، اشکالها، کوتاهی‌ها، ناتوانی‌ها و سلایق گوناگونی دارند که نتیجه‌ی آن، این کمبودها میشود. البته اشتباه‌های ما مسئولان مانند اشخاص عادی نیست و شکافهای بزرگی در متن جامعه ایجاد میکند.

 

تکلیف نقش رهبری در برجام مشخص شد

«اقدام برخی‌ها در نسبت دادن تصویب برجام به رهبری» سؤال دیگر یکی از دانشجویان بود که رهبر انقلاب اسلامی درباره آن گفتند: شما البته چشم و هوش دارید و همه چیز را می‌فهمید. در آن نامه‌ای که درباره برجام به مسئولان نوشتم مشخص است که تصویب باید چگونه باشد. در آن نامه شرایطی ذکر شده که در آن صورت، تصویب می‌شود.ایشان افزودند: البته اگر آن شرایط و خصوصیات اجرا و اعمال نشد، وظیفه رهبری این نیست که وسط بیاید و بگوید برجام نباید اجرا شود.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: این بحث که وظیفه رهبری در اینگونه مواقع اجرایی چیست، مقوله‌ای است، اما معتقدم در زمینه‌های اجرایی نباید رهبری وارد میدان شود و کاری را اجرا کند یا جلوی آن را بگیرد، مگر در مواردی که به حرکت کلی انقلاب ارتباط پیدا می‌کند که در آنجا وارد می‌شویم.ایشان خاطرنشان کردند: من به برجام به آن صورتی که عمل و محقق شد، خیلی اعتقادی نداشتم و بارها نیز به خود مسئولان این کار از جمله به آقای رئیس‌جمهور و وزیر محترم امور خارجه این مطلب را گفتیم و موارد زیادی را به آنها تذکر دادیم.ایشان افزودند: شما جوانان اطمینان داشته باشید که زوال دشمنان بشریت یعنی تمدن منحط آمریکایی و زوال اسرائیل را شاهد خواهید بود.

 

آیت الله مکارم شایعات شکری آمریکا را پاسخ داد

در پی انتشار مجدد شایعات تکراری و دروغین در مورد حضرت آیت الله العظمی «ناصر مکارم شیرازی نامه ای از سوی جمعی از ارادتمندان معظم له به دفتر رسید که معظم له بدین نحو پاسخ شبهات را دادند.

باسمه تعالی

با اهداء سلام و تحیت،این سخنان کذب محض است و بارها این مسائل را تکذیب کرده ایم. نه یک سهم از کارخانه اى در اختیار آیت الله العظمی مکارم شیرازی می باشد و نه یک گرم شکر.در مورد تصاویر منتشر شده نیز مسئله این است که بیش از بیست سال قبل جمعی از خیرین سهامی از آن کارخانه را برای حوزه علمیه خریداری کردند. بعد از مدت کوتاهی که دیدند نمی توانند مشکلات را حل کنند، آن را به دیگران واگذار کردند و وجه آن ، برای ساختن مسجد ، مدرسه و خانه عالم در مناطق محروم مصرف شد و معظم له یک ریال از آن را در اختیار نداشته و ندارند و این مسئله در همان زمان (بیش از بیست سال قبل) خاتمه یافته است.در مورد فردی بنام مدلل، باید توجه داشته باشید که آیت الله العظمی مکارم شیرازی نامبرده را ندیده و نمی شناسند و هیچگونه رابطه ای با نام برده نداشته و ندارد و به طور کلی در خانواده و اطرافیان معظم له هیچ فردی مرتبط با این فرد و سایر امور مطرح شده در نامه وجود ندارد.توجه داشته باشید که، کسانی که نه ایمان دارند و نه وجدان ، از تکرار دروغ های خود ابا ندارند و این نشانه بى ایمانى، بى تقوایى و نداشتن شرافت انسانى است.عجیب آنکه این شایعات و دروغ ها تا آنجا پیش رفته که وزیر امور خارجه آمریکا هم این دروغ را تکرار کرده است ، البته این دروغ هاى مضحک سبب مى شود که همه آزاد اندیشان دنیا نسبت به خبرهاى آنها بى اعتماد شوند و در دام توطئه هاى آنها گرفتار نشوند.

 

آیت الله بوشهری به مرتجعین منطقه هشدار داد

آیت الله «حسینی بوشهری» نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نفس باید رام شده و در اختیار انسان قرار گیرد گفت: معنای دیگر جهاد، حرکت فرهنگی و فعال بوده و نمونه های آن بسیار در جامعه وجود دارد، تحولی در فکر، نگاه و رفتار مردم از مواردی هستند که برای فرهنگ شامل می شوند.مراکز و موسسات بسیار بزرگ با بودجه های هنگفت کار فرهنگی انجام می دهند، اما هیچ کدام از این اقدامات در راه خدا نبوده و صرف مبارزه با نفس، کار فرهنگی و مبارزه با دشمن منهای اینکه جنبه دینی داشته باشد راهگشا نیست.آیت الله حسینی بوشهری یکی از نکات برجسته تاریخ حوزه علمیه را وجود تیپ 83 امام صادق(ع) دانست و اضافه کرد: بنده از خاطرم نمی رود که مجموعه تیپ 83 رزمی تبلیغی امام صادق(ع) در روزهای دفاع مقدس به جبهه ها آمدند و طلاب با حضور خود در کنار برادران سپاهی نشان دادند که روحانیت صرفا اهل حرف نبوده و برادران سپاهی ما در روزهای جنگ تحمیلی می گفتند که این طلبه ها عامل روحیه بخشی به رزمندگان هستند.حسینی بوشهری گفت: بنده بدبخت را کشورهایی می دانم که افسار خود را به دست آمریکا داده و این کشور را فرشته نجات می دانند، در حالی که نمی دانند اگر حادثه ای پیش آید نخستین کسانی که متضرر می شوند همین کشورها هستند که می خواهند پای دشمن را به منطقه باز کنند.

 

جرمی کوربین هم سر سفره افطار نشست

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس با انتشار فیلمی در توئیتر از حضور خود در مراسم افطار مسلمانان خبر داد.رهبر حزب کارگر در مراسم افطار که در مسجد پارک فینزبری انگلیس برگزار شد گفت:  من می‌خواهم فرزندان ما در جهانی بزرگ شوند که این جهان تنوعی از زیبایی‌های مختلف داشته باشد. اگر آنها در جهانی بزرگ شوند که بر اساس تبعیض و نفرت باشد، زندگی آنها سخت‌تر، غیر قابل تصورتر بوده و توام با مشکلات جمعی خواهد بود. وی افزود: از افرادی که این مراسم ویژه و افطاری بزرگ را ترتیب داده‌اند تشکر می‌کنم. نزدیک کردن ادیان مختلف به یکدیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.نکته جالب در مورد این مراسم افطار، حضور چهره‌هایی از ادیان مختلف در آن بود.

 

اعدام های دینی ریاض لو رفت

پایگاه خبری میدل ایست آی با انتشار خبری مدعی شد که مقام های سعودی "شیخ سلمان العوده" از روحانیون سرشناس سعودی، "عوض القرنی" مبلغ دینی و "علی العمری" مجری مشهور این کشور را اعدام خواهندکرد.نیروهای امنیتی عربستان سپتامبر ( شهریور) 2017 العوده را به همراه 10 تن دیگر به اتهام تشکیل هسته های ضد امنیتی دستگیر و روانه زندان کردند.دو منبع سعودی به شرط اینکه نامش فاش نشود به پایگاه خبری میدل ایست آی گفتند که اعدام این سه تن که در حال حاضر منتظر محاکمه در دادگاه ویژه جنایی ریاض هستند پس از صدور حکم انجام خواهد شد.این منابع افزودند که با به وجود آمدن تنش ها در منطقه خلیج فارس مقامهای سعودی فرصت را برای انجام اعدام چهره های سرشناس مناسب دیدند.دادستان سعودی 37 اتهام به العوده تفهیم کرده که مهمترین آن فساد فی الارض و ارتباط با گروه 'اخوان المسلمین' در داخل و خارج کشور به شمار می رود. بخش عمده ای از اتهامات وی امنیتی اعلام شده است.العوده معاون دبیرکل اتحادیه بین المللی جهان اسلام بود، نهادی که طی سال های گذشته از سوی عربستان به عنوان یک نهاد تروریستی معرفی شده است. دبیرکلی این نهاد را "یوسف القرضاوی" بر عهده دارد که بعد از سقوط دولت محمد مرسی رییس جمهوری مصر در دوحه قطر ساکن شده است.

 

دیلی بیست حملات ضد اسلامی آمریکا را لیست کرد

روزنامه آمریکایی «دیلی بیست» در گزارشی درباره افزایش حملات ضد مسلمانان در آمریکا در طول امسال نوشت: مساجد کالیفورنیا، کانتیکت و کویینز هدف حملات ضد اسلامی و آتش سوزی قرار گرفتند و افراد ناشناس بر روی دیوارهای این مساجد عبارتهای نژادپرستانه نوشتند.به گزارش این روزنامه آمریکا، هیئت نظارت بر اسلام هراسی، بیش از 500 حادثه خشونت بار ضد مسلمانان در آمریکا از آغاز امسال را ثبت و اعلام کرد: این آمار تخمینی است و احتمال می رود تعداد واقعی این حوادث بیشتر این آمار باشد.براساس این گزارش، در دو ماه اخیر و پس از حمله «برنت تارانت» استرالیایی به دو مسجد کریست چرچ در نیوزلند و کشته شدن 50 نفر نمازگزار مسلمان در مارس گذشته، مسلمانان آمریکا با سلسله تهدیداتی مواجه بوده اند.همچنین مسئولان اجرای قانون در کنتیکت با در دست داشتن دلایل و شواهد تاکید کردند که آتش شوی مسجد الدیانة در شهر نیوهیون در طول تعطیلات پایان هفته، عمدی بوده است.«عباس بارزیگار» مدیر تحقیقات در موسسه پژوهش ها و تبلغات ملی در شورای روابط اسلام آمریکا اعلام کرد: این جرایم ضد مسلمانان در سال 2015 میلادی آغاز شد و امروز به سطح نگران کننده ای رسیده است.این مسئول شورای روابط اسلام آمریکا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را به تحریک ضد مسلمانان در کمپین انتخابی اش متهم کرد.

 

وضعیت مسلمانان هند به مرز هشدار رسید

افزایش حملات خشونت آمیز علیه اقلیت مسلمان در هند نگرانی هایی را در میان گروه های حقوق بشری به وجود آورده است.گروه های حقوق بشری از دولت هند می خواهند تا اقدامات قاطعانه تری برای حمایت از اقلیت های این کشور انجام دهد.با افزایش چشمگیر جنایت های ناشی از تنفر علیه مسلمانان که دومین گروه بزرگ مذهبی در این کشور را تشکیل می دهند،بسیاری از فعالان حقوق بشری نگران این شده اند که ناشکیبایی نسبت به گروه های اقلیت در کشوری که اکثر جمعیت آن را هندوها تشکیل می دهند گسترش پیدا کند.یکی از محققان دیده بان حقوق بشر در این باره می گوید:شاهد ناامنی در حال افزایش و ترس در میان گروه های اقلیت در هند به ویزه مسلمانان هستیم.«جیشری باجوریا» افزود: «دولت کنونی هند در جلوگیری از حملات خرابکارانه علیه اقلیت های مذهبی یا جوامع منزوی شده و یا حداقل تحقیقات معتبر درباره این حملات ناتوان بوده است.تحلیلگران،حزب حاکم « « بهاراتیا جاناتا» که یک حزب ملی گرای هندو است را مسئول وضعیت کنونی مسلمانان می دانند و می گویند که این حزب با حمایت عمومی از حمله کنندگان به اقلیت ها این روند را گسترش داده است.بسیاری از مسلمانان می گویند از زمانی که حزب «« بهاراتیا جاناتا» در «اوتار پرادش» در سال 2017 میلادی به قدرت رسیده است آنها در ترس و نگرانی زندگی می کنند.آنها می گویند که هندوها می خواهند در دل آنها رعب و وحشت ایجاد کنند و این مسئله در جریان انتخابات کنونی افزایش پیدا کرد.

 

اختاپوست سلفی ها بر مصر چنبره انداخت

اعضای تبلیغات سلفی گری در اسکندریه مصر فاش کردند که سلفی ها توانسته اند بر 40 مسجد و مصلا در سراسر مناطق این شهر در طول مدت اخیر به ویژه ماه مبارک رمضان تسلط یابند.در همین حال، یکی از رهبران تبلیغات سلفی گری گفت: وزارت اوقاف مصر نمی تواند کمبود تعداد ائمه مساجد در روستاها و مکان های دور را جبران کند، به همین دلیل این گروه توانسته است تا بر بیش از 40 مسجد و مصلا مسلط شود.از سوی دیگر، شیخ «حسن عبدالبصیر» مدیر تبلیغات در اوقاف اسکندریه در مصر گفت: مدیریت اوقاف هرگز اجازه نمی دهند که هیچ جریان دینی بر مساجد مسلط شود، ما بر مساجد خاص در نماز جمعه کنترل داریم و به مصلاهای کوچک که امکان نفوذ جریان های دینی در آن وجود دارد، بازنگری می کنیم. به همین دلیل تدابیر شدیدی برای همه مساجد و مصلا برای کنترل کامل آن وجود خواهد داشت.این مساجد و مصلاهایی که سلفی ها کنترل آن را به دست دارند، شامل مسجد فاطمه الزهراء در المعموره البلد، الفاروق در المندره، ام القری در المندره، عمر بن عبدالعزیز در میامی، مسجد فتح المجید در خیابان 30، مصلای رب الاقصی در میامی، النور در خیابان سعید ادهم میامی، الصالحین در خیابان 18 سیدی بشر بحری، مسجد الشهدا در خیابان راس التین در الانفوشی، مصلای الوعی الاسلامی در الابراهیمیه، مسجد ابوحنیفه در خیابان لاویزون، مصلای عباد الرحمن در الشاطبی، مسجد الدقیدی در منطقه کرموز، مسجد الجمصی در برج العرب، مسجد الرحمن در برج العرب، مسجد المهندسی در برج العرب، مسجد فجر الاسلام در برج العرب، مسجد عباد الرحمن در برج العرب، مسجد الشهداء در العامربه، مسجد الرحمن در العامریه، مسجد الوفاء در العامریه، مسجد ابوبسیسه در العامریه، مسجد العلا الشرقی در العامیریه، مسجد العلا الغربی درالعامریه، مسجد العزیز الهادی، مسجد جامع ابیس، مسجد الرعایه در ونجت، مسجد الخلفاء الراشدین در برج العرب، مسجد الهدی در خیابان اسماء بنت ابی بکر در العامریه، مسجد الحمام در منطقه الظاهریه ، مصلای قباء در ونجت در شرق اسکندریه، مصلای التوحید در العجمی، النور در العجمی، مسجد الفتح در برج العرب، مصلای طریق النور در بشدس و مسجد التوحید در العامریه است.

 

تندرو ها درب کلیساها را بستند

مسیحیان تندرو مانع اقامه نماز جماعت در کلیسا شدند. کلیسای شهر دورهام در انگلستان که از مسلمانان برای اقامه نماز جماعت دعوت کرده بود، با مخالفت هایی از سوی مسیحیان تندرو روبرو شد و به ناچار اقامه نماز را لغو کرد.مقامات کلیسای دورهام به مسلمانان پیشنهاد داده بودند که ساختمان را برای برپایی نماز جماعت در اختیار آنان قرار داده و حتی برای راحتی میهمانان مسلمان، صلیب های داخل کلیسا را بپوشاندند.کشیش سنت. متیو و سنت لوک همچنین از اعضای جامعه اسلامی برای مراسم افطاری در ماه مبارک رمضان نیز دعوت کرده بودند، با این حال برخی مسیحیان تندرو و شورای اسقف ها با این اقدام آنان مخالفت کرده و تمام تلاش شان را برای جلوگیری از برپایی نماز جماعت در کلیسا به کار گرفتند. سرانجام تصمیم گرفته شد که ضمن اجرای مراسم، نماز مسلمانان در مکان دیگری غیر از کلیسا اقامه شود.سخنگوی اسقف های دورهام که مخالف برپایی نماز مسلمانان در کلیسا بود در بیانیه ای گفت: هر چند ما به اهمیت روابط میان ادیانی تاکید داریم، اما برپایی نماز غیرمسیحی در کلیسا را اجازه نمی دهیم.

 

جانشین مرکل هم برای ممنوعیت حجاب کف زد

«انه گریت کرامپ کارنباور» رئیس حزب مسیحی دمکرات آلمان و جانشین «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور حمایت خود را از ممنوعیت حجاب دختران در مهدکودکها و مدارس اعلام کرد.جانشین «آنکلا مرکل» در ریاست این حزب در اظهاراتی به یک روزنامه آلمانی گفت: پوشش حجاب در مهد کودک و مدارس ابتدایی ارتباطی با دین یا آزادی دینی ندارد. مسئله ای که بسیاری از مسلمانان به آن معتقدند.کارنباور معتقد است که ایجاد بحث و جدل درباره اجازه داشتن حجاب در این مدارس، مسئله ای موجه است.وی یک سال پیش که دبیرکلی این حزب را داشت، اظهاراتی مشابه گفته بود، به طوری که در آوریل سال 2018 میلادی هنگامی ایالت نوردراین-وستفالن درباره ممنوعیت احتمالی حجاب دختران زیر 14 سال بررسی می شد، گفته بود که حزب مسیحی دمکرات قبل از هرچیز والدین را قانع کند، اما ممنوعیت به عنوان آخرین راه ممکن نیست.از سوی دیگر، «الکساندر لورتس» رئیس کنگره وزیران آموزش آلمان نسبت به درخواست مسئول امور ادغام آلمان برای بررسی ممنوعیت حجاب درمدارس ابتدایی ابراز تردید و شک کرد. لورتس گفت: براساس مسایل آموزشی باید با حجاب در سن تحصیلات ابتدایی مخالفت کرد.درهمین حال، «انته ویدمن ماوتس» نماینده امور مهاجران و ادغام در آلمان خواستار بررسی ممنوعیت حجاب کودکان در مدارس شده است.وی معتقد است که حجاب دختران کوچک مسئله غیرمعقول است، به همین دلیل باید بررسی شود و همه تدابیر لازم برای حمایت از دختران اتخاذ شود.

 

قاهره بزرگترین مکان دینی خاورمیانه را افتتاح کرد

مسجد «الفتاح العلیم» به عنوان بزرگترین مکان دینی در خاورمیانه در ورودی اداری جدید قاهره در مساحتی بالغ بر 250 هزار متر مربع احداث شد و در هفتم ژانویه 2019 میلادی به مناسبت میلاد حضرت مسیح(ع) افتتاح شد.مساحت مصلی ویژه این مسجد تقریبا هشت هزار و 600 متر مربع است و مساحت باقی مانده برای محل فرود هواپیما، دو سالن برای مراسم ها و طبقه همکفی برای ارایه خدمات کامل مسجد درنظرگرفته شده است.این مسجد شامل موزه ای از کتاب های آسمانی، دارالحفظ قرآن کریم، درمانگاه است. مسجد الفتاح العلیم چهار گدسته به ارتفاع 90 متر برای اذان دارد. همچنین گنبد اصلی صحن این مسجد به قطر 33 متر و به ارتفاع 28 متر است که بزرگترین گنبد در مساجد مصر و آفریقا به شمار می آید. علاوه بر این چهار گنبد به قطر 12 و نیم متر و ارتفاع 10 متر  و 10 گنبد دیگر بر بالای دیوارهای خارجی این مسجد وجود دارد.در ساخت این مسجد بیش از یکهزار و 500 نفر همکاری داشتند تا توانستند این طرح را به پایان برسانند و همزمان با جشن سال نو به طور رسمی افتتاح شود.

 

فرانسه برای حجاب " قانون مدارس" را تصویب کرد

مجلس سنای فرانسه، قانون جدیدی را با عنوان «قانون مدارس» تصویب کرد که براساس آن مادران مسلمان هنگام همراهی فرزندانشان به مدارس نباید حجاب داشته باشند.با این قانون 186 نماینده مجلس علیای پارلمان فرانسه موافقت و 100 نفر با آن مخالفت کردند و 59 نفر از اعضای آن رای ممتنع به این قانون دادند.این قانون پس از تصویب مجمع ملی فرانسه (مجلس سفلای) قدرت اجرایی پیدا می کند.فرانسه با برپایی کمپین های مستمری در اعتراض ها به تصمیمات ممنوعیت حجاب رو به رو است که کمپین «مریم را حمایت کن»  برای پشتیبانی و حمایت از دانشجوی مسلمان دانشگاه سوربون برپا شد.حضور «منال ابتسام» خواننده فرانسوی با حجاب در برنامه « The Voice» بحث و جدل گسترده ای را در محافل سیاسی و رسانه ای برانگیخت، به همین وی مجبور به عقب نشینی شد.

 

ریاض روحانی شیعی را آزاد کرد

شیخ «توفیق العامر»، روحانی شیعه، پس از هشت سال حبس در زندان‌های سعودی و پایان محکومیتش آزاد شد.مسئولان سعودی این روحانی شیعه را سال ۲۰۱۱ میلادی، در پی سخنرانی‌هایی که مقامات سعودی آن‌ها را تحریک علیه نظام دانستند، بازداشت کردند.سازمان حقوقی «القسط» اعلام کرد: توفیق العامر پس از پایان محکومیت هشت ساله‌اش آزاد شد. وی پس از آزادی از ریاض به منطقه شیعه‌نشین الاحساء واقع در شرق عربستان وارد شد.دادگاه جنایی ریاض در اوت ۲۰۱۴ میلادی العامر را به هشت سال زندان محکوم کرد. این روحانی شیعه همچنین به مدت ۱۰ سال از سفر و ایراد سخنرانی‌های دینی منع شد.شایان ذکر است، مسئولان رژیم سعودی وی را به اتهام‌زنی و مذمت رژیم آل سعود و ایجاد فتنه طایفه‌ای و دعوت به تغییر متهم کرده‌اند.

 

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری از سونامی بلاکچین هشدار داد

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اظهار داشت: بعد از انقلاب اطلاعاتی و ارتباطاتی، انقلاب دیگری در حال به وقوع پیوستن است به نام انقلاب، block chain و یا انقلاب زنجیره ای بلوکی که سومین انقلابی  است که در حال حاضر در این صحنه در حال به وقوع پیوستن است.وی ادامه داد: با گسترش این فناوری جدید، همه جامعه حاکمیتی و مدنی ما را به زلزله در خواهد آورد و  ورود به توضیح و تفسیر این مسئله اهمیت زیادی برای جامعه ما خواهد داشت.حجت الاسلام والمسلمین شهریاری بیان داشت: امروز آنچه در دید ما است استفاده از رمز نامه عرض ها است که نوعی رمز دیجیتالی است و در بستر این رمز نامه ها می توانیم کالا ها و خدمات خود را در بستر اینترنت با یک پول مجازی خرید کنیم و درآینده نزدیک این پول مجازی در یک بستر مجازی جدیدی به نام  بلاکچین به وقوع خواهد پیوست.    رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در پایان تاکید کرد: باید بستر ها و شناخت های این فناوری توضیح و تبیین شود چرا که فناوری های جدید و انقلاب های فناوری در حال به وقوع پیوستند.در پایان این مراسم از پایگاه جامع قرآنی توس ایشان رونمایی شد.

 

مسجد اسکاتلند مورد حمله قرار گرفت

مرکز اسلامی الگین در شمال اسکاتلند مورد حمله خرابکاران قرار گرفته و نماد صلیب شکسته با اسپری رنگ بر دیوارهای این مسجد کشیده شده و نوشته نژادپرستانه و صداسلامی نیز بر دیوار مسجد پیدا شده است. پلیس اسکاتلند این حادثه را «بی نهایت غیرقابل قبول» توصیف کرده است.بانگورا خاطرنشان کرد که چنین اتفاقاتی سبب شکسته شدن پیمان اتحادی که جامعه اسلامی با همسایگانش بسته نمی شود و آنان همیشه حمایت و پشتیبانی اجتماع غیرمسلمان را در این محله داشته اند.به گفته پلیس، یک مرد سفیدپوست که 30-40 سال سن داشتهبا موهای قهوه ای در زمان وقوع جرم در حوالی منطقه دیده شده است و تحقیقات برای یافتن این فرد ادامه دارد.مارتین مکدوگال بازرس پلیس گفت: جرایم از این نوع بی نهایت غیرقابل قبول هستند. جای چنین اعلامی در اجتماع ما نیست. و تحقیقات ما برای یافتن عامل یا عاملین ادامه دارد.گفته می شود حادثه مشابهی روز سه شنبه در اکسس انگلستان رخ داد و پوسترهای اسلام هراسانه بر روی چراغ برق نصب شده بودند.

 

سازمان تبلیغات از محصولات قرآنی جدید رونمایی کرد

محمود متین فر مدیر فناوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، با اشاره به جدیدترین محصولات این بخش و ارائه آن در نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، گفت: سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی (سبد قرآنی) از جمله محصولات جدید فن آوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، امروز در نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم رونمایی شد.وی افزود: همچنین نرم افزارهای موبایلی فرهنگ نامه و دانش نامه موضوعی قرآن در ۱۴ موضوع که هر کدام در یک اپلیکیشن جدا عرضه شده، آماده عرضه است و این ۱۴ اپلیکیشن هم رونمایی شد.مدیر فناوری اطلاعات پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، خاطرنشان کرد: یک سایت اینترنتی بنام ویکی معارف قرآن هم امروز در کنار دیگر نرم افزارهای موبایلی رونمایی و فعالیت خود را رسما آغاز کرد تا به پژوهشگران معارف قرآنی، به ارائه خدمات بپردازد.

 

پاکستان نسخه‌های خطی نادر قرآنی را کشف کرد

زاهد بت، یک پروفسور پاکستانی از ابتدا علاقه‌مند به جمع‌آوری آثار تاریخی بود تا اینکه اکنون بزرگترین و بیشترین آثار تاریخی در پاکستان را در اختیار دارد و یک موزه خاص آثار باستانی را افتتاح کرده است که هزاران اثر نادر و نسخه‌های خطی کمیاب را در خود دارد.«زاهد» در یک گزارش گفته که از 15 سالگی به جمع آوری آثار باستانی علاقه مند شده و اکنون بعد از جمع آوری هزاران قطعه، تصمیم به افتتاح یک موزه ویژه این آثار برای مردم پاکستان گرفته است.وی تأکید کرد، هم اکنون هزاران نسخه مخطوطات قرآنی مربوط به دوره‌های تاریخی قدیم از جمله دوره‌های تاتاری و تیموری و مملوکی و همچنین قطعاتی مربوط به بیش از 1300 سال یعنی از آغاز تدوین قرآن کریم را در این موزه در اختیار دارد.در این گزارش آمده: علاقه وافر «زاهد» به جمع آوری قطعات و آثار تاریخی و بویژه اسلامی، باعث شده که هم اکنون نسخه‌های نادری از مصاحف مربوط به آغاز نگارش این مصحف شریف و از جمله یک نسخه نادر مربوط به دوره تابعین را در اختیار داشته باشد.بر اساس این گزارش، پروفسور زاهد همچنان به جمع‌آوری اشیای نادر از سرتاسر جهان ادامه می‌دهد؛ زیرا او معتقد است زمان حال ما با گذشته ارتباط مستحکمی داشته و آینده نیز با کمک گذشته به شکوفایی می‌رسد.

 

پیشکسوت قرآنی دار فانی را وداع گفت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ محسن مظاهری، پیشکسوت قرآنی کشور و یار قدیمی استاد مولایی، امروز اول خردادماه دار فانی را وداع گفت.محسن مظاهری، پیشکسوت قرآنی کشور و یار دیرین استاد مولایی،  که سال‌ها لباس شاگردی ایشان را بر تن داشت، عصر امروز 1 خردادماه مصادف با نیمه ماه مبارک رمضان درگذشت.یادآور می‌‌شود، استاد محسن مظاهری، پیشکسوت قرآنی کشور، همواره جلسات استاد مولایی را حتی در زمان نبود ایشان پایدار نگاه می‌داشت و پس از فقدان استاد مولایی نیز جلسات قرآن ایشان را تاکنون حفظ و برقرار کرده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha