جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله مهدوی

امام جمعه موقت اصفهان با تاکید بر این که آدم بی غیرت در پی ارتباط با استکبار و آمریکا است، تصریح کرد: انسان غیرتمند طاغوت را به هیچ وجه قبول ندارد، لذا از نشانه های غیرتمند عدم مراجعه به طاغوت است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی در ادامه سلسله جلسات اخلاق خود در ماه رمضان، با اشاره به 17 رمضان، سالروز معراج پیامبر اسلام(ص) اظهار کرد:حضرت محمد مصطفی(ص) برترین مخلوق عالَم و مقرب‌ترین انسان به ساحت قدس ربوبی و بزرگ‌ترین ولیّ خدا و رسول اعظم نسبت به تمام رسولان الهی هستند.

وی بیان کرد: تمام این شرافت و مقام ایشان در گرو عبودیت محض و بندگی بی‌نظیرشان است، عبودیت مدال افتخاری است که بر گردن پیامبر عظیم‌الشأن اسلام"صلی‌الله‌‌علیه‌وآله" آویخته شده است.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: ما نیز هر روز، در تشهد نماز خود، ابتدا به عبودیت ایشان شهادت می‌دهیم که امتیاز ارزشمندی است و بعد از آن نیز به رسالت آن حضرت، شاید تقدم لفظیِ شهادت به بندگی بر شهادت به رسالت به‌سبب تقدم رُتبه عبودیت بر رسالت باشد؛ یعنی تا کسی عبد خداوند نباشد، رسول نمی‌شود.

وی بیان کرد: در ابتدای سوره‌ی اسراء، در بحث معراج پیامبر(ص) می‌بینیم به جای آن که بگوید حضرت محمد"صلی‌الله‌علیه‌وآله" را به معراج بُرد، عنوان و صفت عبودیت ایشان را مطرح می‌کند تا برای کسی این پرسش مطرح نشود که آن بزرگوار به سبب داشتن چه ویژگی و امتیازی، با طیّ‌الارض از شهر مکه به بیت‌المقدس رفتند و از آنجا به آسمان عروج کردند.

آیت الله مهدوی عنوان کرد: عبودیت وصفی است که به منزله‌ی علت برای سِیردادن آن حضرت است و در واقع چنین می‌شود: "منزّه است خدایی که پیغمبرش را شبانه سِیر داد"؛ زیرا او عبد خدا بود.

وی افزود: وقتی عبودیت پیامبر علت سِیردادن ایشان شد، حکم می‌تواند به دیگران نیز تعمیم پیدا کند؛ یعنی دیگران هم اگر چنین ویژگی داشته باشند به حرکت کنند و جلو روند نیز سِیر خواهند کرد و خداوند کریم دست آنان را خواهد گرفت.

استاد حوزه ابراز کرد: خداوند تعالی فرموده است: "سُبحَانَ الَّذی اَسرَی بِعَبدِهِ لَیلاً مِّنَ المَسجِدِ الحَرامِ"؛ منزه و پاک است آن خدایی که بنده‌ی خود [محمد] را در شبی، از مسجدالحرام سِیر داد.

وی در ادامه اشاره ای به بحث غیرت کرد و افزود: در همه حدود دین غیرت جاری است؛ براساس آیات شریفه قرآن کریم، غیرت در دفع بدی به حسن، غیرت در محبت با همسر، غیرت در جنگ نکردن در ماه های حرام، غیرت در وفای به عهد، غیرت در پذیرایی در مهمان و ششم غیرت درادای امانت از جمله مصادیق غیرت برشمرده شده است.

وی ادامه داد: غیرت در دفاع از مستضعفین و مظلوم،آدم غیرتمند از مستضعفین دفاع می کند، یکی از اهداف انقلاب اسلامی هم همین بود، تاسیس بنیاد مستضعفان هم برای دست گیری از مستضعفن بود آیه 75 سوره نسا می فرماید( چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانى که (به دست ستمگران) تضعیف شده اند، پیکار نمى کنید؟! همان افراد (ستمدیده اى) که مى گویند: «پروردگارا! ما را از این شهر که اهلش ستمگرند، بیرون ببر)

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: براساس آیه شریفه از مستضعف در هر جا و مکان و با هر دینی باید دفاع کرد و دستور قرآن فقط دفاع از مظلوم  مسلمان نیست؛ هشتمین مصداق غیرت از منظر قرآن، غیرت در نجات جان انسان ها است، لذا هلال احمر و آتش نشانی وظیفه دارند برای نجات افراد اقدام کنند ولی این وظیفه همگانی است.

وی اذعان کرد: در آیه 71 و 74 سوره کهف درباره حضرت موسی و حضرت خضر نشان های انسان غیرتمند را بیان می کند؛ نُهمین مورد غیرت در قرآن کریم، غیرت در دادن حق مالی است که براساس آیه 20 سوره نسا بحث مهریه از جمله مصادیق آن است.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه انسان غیرتمند طاغوت را به هیچ وجه قبول ندارد، لذا از نشان های غیرتمند عدم مراجعه به طاغوت است، آدم بی غیرت در پی ارتباط با استکبار و آمریکا است.

وی بیان کرد: براساس آیه 60 سوره نساء گناه بزرگی برای افرادی که برای داوری و ارتباط به طاغوت مراجعه می کنند محسوب می شود، در روایت آمده که مومن نباید راضی باشد که حتی طاغوت نفس بکشد، بنابراین ما نباید راضی باشیم که ترامپ و نتانیاهو زنده باشند که رضایت به زنده بودن آنها یعنی شرکات در گناه آنها هست.

امام جمعه موقت اصفهان یادآور شد: یازدهمین مصداق غیرت از نگاه قرآن، غیرت در تبعیت محض از رهبری است، به نحوی که قرآن می فرماید این تبعیت به نحوی باشد که حتی نباید در دلت هم ناراضی باشیم، به عنوان مثال عده ای در مقابل دستور رهبری برای حضور افرادی در جلسه خاص مخالفت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه امتحانات خداوند بسیار سخت است و باید در لحظات حساس مراقب بود، گفت: باید وارد دین شد و نظرات سلیقه ای خود را کنار بگذاریم، حکم در مورد بحث دوچرخه سواری بانوان در سطح جامعه هم براین اساس است، مرجعیتی که بخواهد مطابق هوای نفس خود  سخن بگوید به بهانه با زمانه پیش رفتن ، دیگر شرایط  صلاحیت مرجعیت را ندارد.

آیت الله مهدوی تصریح کرد: نگاه مرجع تقلید به دهان افراد و سلایق نیست؛ عده ای از مسئولین به خیال خود در زمینه دوچرخه سواری بانوان درپی جلب کردن نظر مراجع تقلید هستند که این طرز تفکر نشان از نشناختن مرجعیت است.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: ایستادگی روی اصول  رحمت الهی را نازل می کند.

استاد حوزه ابراز کرد: غیرت در قتال با دشمنان دوازدهمین مصداق غیرت از نگاه قرآن کریم است، البته مسلمان و مومن هیچ گاه آغازگر جنگ نیست، ولی در دفاع از خود محکم می ایستد.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha