جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست بصیرت‌افزایی «صهیونیسم و آزادی قدس شریف»

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی گفت: جمهوری اسلامی با زنده نگه داشتن مسئله فلسطین، به قرآن و تکلیف دینی خود عمل می‌کند، بنابراین فلسطین باید نماد وحدت همه مسلمانان از جمله شیعه وسنی باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست بصیرت‌افزایی با موضوع «صهیونیسم و آزادی قدس شریف» که با حضور اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مقارن با روز قدس است که در این نشست به مسئله فلسطین می‌پردازیم و جنبه‌های قرآنی، دینی و فقهی و هم ابعاد سیاسی مسئله فلسطین مورد توجه قرار می‌گیرد.

مبنای قرآنی مواجهه با مسئله فلسطین

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به مبنای قرآنی مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: شاید این سؤال‌ها مطرح شود که چرا باید از مسئله فلسطین دفاع کرد و چه ارتباطی با ما پیدا می‌کند؟، آیا در قرآن کریم دلیلی برای این مسئله وجود دارد یا نه، آیه پایه مسئله مذهبی، دینی و فقهی برای این مسئله وجود دارد یانه که آیه ۸ و ۹ سوره ممتحنه، پاسخ این سؤال است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زاییافزود: خداوند در آیه ۹ سوره ممتحنه می‌فرماید: إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَنْ تَوَلَّوْهُمْ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ تنها شما را از دوستی و رابطه با کسانی نهی می‌کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند یا به بیرون‌راندن شما کمک کردند و هر کس با آنان رابطه دوستی داشته باشد ظالم و ستمگر است».

وی تصریح کرد: خداوند متعال می‌فرماید عده‌ای با مسلمانان پیکار می‌کنند و عده ای هم آنان را بر اخراج شما پشتیبانی می‌کنند و خداوند نهی می‌کند که با این دو گروه روابط دوستانه داشته باشیم، زیرا کسی که با اینان روابط دوستانه برقرار کند، جزو ظالمان و ستمکاران است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: صهیونیست‌ها مصداق این آیه ۸ و ۹ سوره ممتحنه در دنیای امروز هستند، صهیونیست‌ها مسلمانان را از بخشی از سرزمین اسلامی اخراج و سرزمین اسلامی فلسطین را اشغال کردند و تا به امروز با مسلمانان می‌جنگند، به همین دلیل با اینها نمی‌شود ارتباط دوستانه داشت و باید با آنان مواجه شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی تصریح کرد: کسی که در دین با شما می‌جنگند و سرزمین شما را اشغال کرده، نمی‌تواند دوست باشد و چنین چیزی امکان پذیر نیست، این مبنای قرآنی این مسئله است و آیه ۹ سوره ممتحنه بر این مسئله صراحت دارد؛ از نظر فقهی هم نمی‌شود به جواز صلح با رژیم صهیونیستی فتوا داد و هیچ فقیهی نمی‌تواند فتوا دهد که رژیم غاصب صهیونیستی مشروعیت دارد، زیرا سرزمین اسلامی را تصرف کردند.

وی یادآور شد: اینکه جمهری اسلامی بر مسئله فلسطین مصرّ است مبنای قرآنی و دینی دارد، به همین دلیل حضرت امام خمینی(ره) قبل از انقلاب اسلامی از جمله در سال ۱۳۴۲ هم درباره مسئله فلسطین همین موضع‌گیری را داشتند، در سال ۱۳۲۷ که رژیم غاصب صهیونیست اعلام موجودیت کرد، آیت‌الله بروجردی موضع گیری مرجعیت شیعه را اعلام کرد.

مسئله فلسطین از منظر سیاسی /تاریخچه تشکیل رژیم صهیونیستم

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه موضوع فلسطین را از منظر سیاسی مورد بحث قرار داد و گفت: در گذشته، میان مسیحیان و یهودیان، دشمنی دیرینه وجود داشته است؛ مسیحیان به خون یهودیان تشنه بودند، زیرا از نظر مسیحیان، قاتل حضرت مسیح یهودیان بودند البته ما به این مسئله اعتقادی نداریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی عنوان کرد: خداوند متعال حضرت مسیح را به آسمان برد و یهودیان کسی را که شبیه حضرت عیسی بود، کشتند، اما از نظر قاطبه مسیحیت، یهودیان حضرت عیسی علیه‌السلام را کشتند و پیوسته سعی می‌کردند که یهود را از خود دور کنند.

وی اظهار داشت: وقتی تئودور هرتزل در اواخر قرن نوزدهم کتاب «دولت یهود» را نوشت و صهیونیسم را به عنوان گروه سیاسی و نه مذهبی و البته با استنادات مذهبی تأسیس کرد، در جوامع غربی و مسیحی با استقبال مواجه می‌شود و کشورهای غربی آن را به رسمیت می‌شناسند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: در سال ۱۸۹۵، هرتزل کتاب «دولت یهود» را نوشت و از سال ۱۸۹۷ تا ۱۹۰۵ پنج کنگره یهود را برگزار کرد تا دلیل تشکیل صهیونیسم را اعلام کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی ابراز کرد: «صهیون» نام کوهی در بیت المقدس است که مقبره حضرت داود و مقام حضرت سلیمان در این کوه است، اعتقاد یهود و هرتزل این است که در آخرالزمان همه یهودیان به صهیون برمی گردند، به همین خاطر آنها به این منطقه آمدند و شروع به خرید زمین کردند.

وی یادآور شد: در جنگ جهانی اول اتفاقاتی رخ می‌دهد، بهائی‌ها که ادامه بابی‌ها بودند، از ایران به فلسطین منتقل و همدست یهودیان می‌شوند ، همانطور که مستحضرید بیت‌العدل بهائی‌ها در عکّا قرار دارد و اینها بازوی اطلاعاتی صهیونیست‌ها در سراسر جهان هستند و با هم ارتباط وثیقی دارند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول تکه تکه شد و هر بخش از قلمرو آن به برخی کشورهای اروپایی سپرده شد، سوریه، لبنان و برخی کشورهای شمال آفریقا به فرانسه سپرده شد و فلسطین و اردن و عراق در اختیار انگلیسی‌ها قرار گرفت و عربستان که آمریکایی‌ها هم وارد شدند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی با بیان اینکه در جنگ جهانی دوم، سازمان ملل تشکیل می‌شود، گفت: بعد از جنگ جهانی اول، جامعه ملل تشکیل شد که مدعی بود که این سازمان باید جلوی جنگ را بگیرد، اما موفق نشد، زیرا جنگ جهانی دوم رخ داد؛ بعد از جنگ جهانی دوم، سازمان ملل تأسیس شد که آمریکا هم در این سازمان عضو شد و ساختار جدیدی پیدا کرد.

وی عنوان کرد: صهیونیست‌ها پیگیری کردند که اجازه تشکیل دولت یهود را در فلسطین بگیرند، آن زمان، فلسطین در اختیار انگلیسی‌ها قرار داشت، انگلیسی‌ها در سال ۱۹۱۷ و اوایل جنگ جهانی اول، طی اعلامیه‌ای حق یهودیان را برای تشکیل دولت در فلسطین به رسمیت شناخت؛ این پیگیری‌ها در سال ۱۹۴۷ میلادی نتیجه داد و سازمان ملل جدیدالتأسیس این حق را به صهیونیست‌ها داد تا دولت جدید در فلسطین تأسیس کنند و در سال ۱۹۴۸ صهیونیست‌ها دولت مستقل یهود را اعلام کردند.

اشغال سرزمین فلسطین توسط یهودیان /امروز حدود ۵ میلیون فلسطینی آواره در جهان داریم

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: یهودیان تا سال ۱۹۴۸، پنج درصد فلسطین را خریداری کرده بودند، اما اعلام دولت یهود با حمله به مسلمانان همراه بود و بدین وسیله ۷۷ درصد زمین‌ها را در اختیار گرفتند، یعنی ۷۲ درصد زمین‌های فلسطین با گروه‌های مسلح یهود اشغال شد و مردم فلسطین در این بین، یا کشته می‌شدند و یا فرار می‌کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی تصریح کرد: امروز حدود ۵ میلیون فلسطینی آواره در جهان داریم و برخی هم در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند؛ به عنوان مثال اردوگاه یرموک در سوریه یکی از بزرگترین اردوگاه‌های فلسطینیان است، همچنین اردوگاهی در اردن وجود داشت که کشتار عظیمی در آنجا صورت گرفت که فلسطینی‌ها از آنجا هم فرار کردند.

وی بیان داشت: پس از اشغال فلسطین، مشکل آوارگان فلسطینی ایجاد شد و از آن موقع تا کنون، نبرد بین فلسطینی‌ها و صهیونیست‌های اشغالگر همچنان ادامه دارد.

مواجهه کشورهای عربی در برابر مسئله فلسطین

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: مشهورترین سازمان فلسطین که در برابر صهیونیست‌ها تأسیس شد، سازمان الفهد به رهبری یاسر عرفات بود که تحت تأثیر نواب صفوی شکل گرفت؛ نواب صفوی وقتی به مصر رفت با یاسر عرفات مواجه شد و گفت وقتی سرزمین شما در اختیار اشغالگران صهیونیستی قرار گرفته است، درس خواندن چه فایده ای دارد و بدین وسیله یاسر عرفات، سازمان فتح را تشکیل می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی اظهار داشت: در آغاز، اعراب از فلسطین حمایت کردند اما همیشه شکست خوردند، به مرور مسئله اشغال فلسطین، مسئله عربی شد و بزرگترین ایراد اینها همین بود که به جای اینکه مسئله فلسطین را اسلامی بدانند، به مسئله عربی تبدیل کردند، در نتیجه پی در پی شکست خوردند و در نهایت تصمیم به صلح گرفتند.

وی افزود: در این صلح تصمیم بر این شد که دو دولت فلسطینی و یهودی وجود داشته باشد، و تصمیم گرفته شد که کرانه باختری و غزه متعلق به فلسطین باشد، در حالیکه کرانه باختری جدا از غزه بود و این مسئله در علوم سیاسی از بدیهیات است که کشور تکه تکه، دوباره تکه تکه خواهد شد، کرانه باختری دست فهد و غزه که دست حماس بودو خود فلسطینی‌ها دو گروه شدند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: همان صهیونیست‌ها که این صلح را پذیرفتند، پس از چندی به مخالفت برخاستند و صلح را زیر پا گذاشتند؛ تصور نکنید که آمریکا و غرب فقط در برجام خلف وعده کردند، بلکه تاریخ آنها همین است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی یادآور شد: خداوند در آیه ۱۲ سوره توبه می‌فرماید: «إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ؛ چرا که آنها پیمانی ندارند»؛ جایی که به نفع آنان باشد، پیمان می‌بندند و روزی که به نفع آنان نباشد، خلف وعده می‌کنند؛ اینها به دو دولت راضی شدند و انگیزه مقاومت بدین وسیله تضعیف شد.

وی اظهار داشت: کشورهای عربی همراه اسرائیل شدند، از جمله کشور قطر به رهبران حماس اتومبیل‌هایی هدیه داد که همه آنها ردیاب داشتند و هر یک از فرماندهان که سوار این اتومبیل‌ها می‌شدند، مورد اصابت دشمن قرار می‌گرفتند. اسرائیل حماس را محاصره کرد و کشورهای عربی از جمله مصر به اسرائیل کمک کردند.

خیانت بزرگ قرن از سوی آمریکا و اسرائیل در فلسطین

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: خیانت بزرگ قرن این است که بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل شود، صورت مسئله کرانه باختری و غزه حل شود و پناهنده‌ها هم در کشورهای عربی توزیع شوند که ترامپ به دنبال آن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی عنوان کرد: کشورهای عربی در خیانت بزرگ قرن همکاری می‌کنند، کشورهای عربی، دست به کشتار در یمن می‌زنند زیرا «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر صهیونیسم» جزو شعارهای اصلی یمنی‌ها است.

جمهوری اسلامی ایران، مسئله فلسطین را یک مسئله اسلامی و قرآنی می‌داند نه عربی

وی گفت: کشورهای عربی به ایران شکوه می‌کنند که شما چرا در کار عرب‌ها دخالت می‌کنید، فلسطین کشور عربی است و ما باید درباره آن تصمیم بگیریم؛ اما اعتقاد نظام جمهوری اسلامی ایران این است که ما به جای اینکه مسئله فلسطین را مسئله عربی بدانیم، یک مسئله اسلامی و قرآنی می‌دانیم، بنابراین موضع ایران این بود که فلسطین باید توسط فلسطینی‌ها تعیین تکلیف شود.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به سخن حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد که می‌فرمودند: «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» و ادامه افزود: تعبیر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی این است که فلسطینی‌ها به کشور خود برگردند و انتخابات انجام شود و خود مردم فلسطین برای کشور خود تصمیم بگیرند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی در ادامه با بیان اینکه تنها کشوری که به فلسطین کمک کرده بود، کشور ایران بود، تصریح کرد: اولین جایی که به لحاظ مبارزاتی نتیجه خود را نشان داد، جنگ ۲۲ روزه بود که صهیونیست‌ها به نوار غزه حمله کردند و نتوانستند پیروز شوند، این زمانی است که حماس اعلام کردند که هیچ کس جز جمهوری اسلامی ایران به ما کمک نکرد.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند: «فلسطین باید مسئله اول جهان اسلام باشد»، حال آنکه تمام تلاش‌های آمریکا و صهیونیست‌ها این است که ایران هراسی مسئله اول جهان اسلام باشد.

امروز فلسطین نماد رهبری جهانی جمهوری اسلامی است  

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تصریح بر اینکه آنچه که ایران درباره فلسطین مطرح کرده روز به روز رو به پیشرفت است، گفت: ما امروز با جریان صابرین که پیروان اهل بیت علیهم‌السلام در غزه هستند، مواجه هستیم؛ امروز فلسطین نماد عمل جمهوری اسلامی ایران به تکلیف اسلامی و انسانی خود است، فلسطین نماد رهبری جهانی جمهوری اسلامی است  و اینکه فقط ولایت فقط می‌تواند جهان اسلام را رهبری کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی به جریان شکست اخوان المسلمین در مصر اشاره کرد و یادآور شد: اخوان المسلمین بعد از سال‌ها مبارزه به قدرت رسیدند، زمانی که مرسی به قدرت رسید، اولین کارهایی که کرد، با رژیم صهیونیستی سفیر مبادله کرده است حال آنکه این کار خلاف آیه ۹ سوره ممتحنه بود، دومین کار مرسی این بود که به دست بوسی ملک عبدالله رفت؛ شکست اخوان المسلمین در مصر نشان داد که پیروزی بدون رهبری ولایت فقیه امکان پذیر نیست.  

فلسطین باید نماد وحدت همه مسلمانان از جمله شیعه وسنی باشد

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی با زنده نگه داشتن مسئله فلسطین، به قرآن و تکلیف دینی خود عمل می‌کند. بنابراین فلسطین باید نماد وحدت همه مسلمانان از جمله شیعه وسنی باشد.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان داشت: ولایت فقیه یعنی رهبری امت اسلام، بنابراین نباید فقط شیعی دیده شود، اگر ولایت فقیه، فقط شیعی بود از فلسطین، سوریه، یمن و افغانستان و همه امت اسلام دفاع نمی‌کرد، حال آنکه قلب ولایت فقیه برای کل امت اسلامی می‌تپد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک زایی در پایان تأکید کرد: فلسطین باید اولویت اول جهان اسلام باشد که اگر این موضوع تحقق پیدا کند، روز قدس روز اسلام و روز حکومت اسلامی است که امیدواریم امسال روز قدس، شکوفاتر، حماسی‌تر و بهتر از همه سال‌های گذشته برگزار شود و روز به روز بر وحدت و عظمت امت اسلام افزوده شود.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha