پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 493073
۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
تصاویر/ احیای شب قدر در میان شهدا

حوزه/ خود را با تمام وجود به بهترین معلم بسپاریم و سرتاپا خضوع و تسلیم باشیم تا در روز عید فطر به عنوان بهترین ­ها، جایزه ویژه خود را از دست معشوق خیرخواه و حکیم خود دریافت کنیم و از این موقعیت عظیم، توشه ­ای عظیم برگیریم.

خبرگزاری حوزه/ «اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ»  خداوند رب، پرورش دهنده و مربی در تمام ماه­ها، ساعت ­ها و لحظه ­هاست؛ اما این دعای شریف، او را رب ماه مبارک رمضان معرفی می­کند؛ چراکه در این ماه شریف ربوبیت الهی تبلور ویژه­ای می­یابد.

تدبیر امور انسان در این زمان بیش از دیگر زمان ­ها توسط پروردگار عالم نمود دارد. لحظه به لحظه و گام به گام دست در دست مربی دلسوز و مهربان اخلاق پیش می­رویم.

استاد بزگوار و کریمی که به دلیل سعه وجودی حتی تدریس خصوصی به میلیاردها نفر انسان به طور همزمان برایش امکان پذیر است. به کاربردی کردن درس­ها در زندگی می­پردازیم تا شاید به غایت و هدف روزه که همان رسیدن به تقوی الهی است نائل آییم.

دم فرو بستن از طعام و شراب و تمعات جنسی، اولین و بهترین درس اخلاق این مربی محبوب و مقتدر است؛ چراکه با این عمل بر روح خود تسلط بیشتری پیدا می­کنیم.

همه ما روزها و ساعت­ هایی را تجربه کرده ­ایم که در اثر غم و ناراحتی و یا حتی شوق زیاد و یا استرس و نگرانی ساعت­های زیادی از نیاز­های جسمی غافل شده­ایم. روح همچون قافله ­سالاری کار بلد مرکب جسم را به پیش می­راند تا به سر منزل آرامش برساند.

این رابطه متقابل است؛ یعنی همانطور که تمرکز روح می­تواند جسم را تحت تأثیر قرار دهد، ریاضت جسم نیز می­تواند روح را متمرکز در امور ماورایی نماید؛ به همین دلیل مربی کلاس رمضان این درس را سرلوحه دروس قرار داده است تا روح به جز جمال محبوب را نظاره­گر نباشد.

این مهم در روزه ­های گرم و طولانی بیشتر به منصه ظهور می­ رسد. شاید به همین دلیل است که روزه در تابستان از جمله دوست داشتنی­ترین متاع دنیا نزد پیامبر رحمت است و همینطور شاید به یُمن این تعالی روح است که عبادات در این ماه اجر بس چندان نسبت به بقیه ایام دارد و نه تنها عبادات بلکه حتی خواب و تنفس در این ضیافت الهی عبادت محسوب می­شود.

این درس ادامه پیدا می­کند تا رمضان از نیمه می­گذرد و در محضر شب های قدر ورود پیدا می­ کنیم. نقطه عطفی که در طی مسیر چراغ راه است. این­جا پرهیز از خوابِ لذتبخش شبانه و احیاء، درسی است که نه شرط لازم کلاس، بلکه شرط کمال برای طالبان رتبه­ های بالاست.

مرحله مرحله در سه شب رشد پیدا می­ کنی تا جایی که ملائکه بر تو نازل می­ شوند و کرور کرور فرشتگان الهی بر تو سلام و تحییت می­گویند تا صبح صادق طلوع پیدا کند.

پس بهتر است با پرهیز از از بهانه­ گیری­ ها و تحمل سختی­ های شیرین روزه ­داری، در این روزهای طولانی جزو فارغ التحصیلان ممتاز این کلاس باشیم.

خود را با تمام وجود به بهترین معلم بسپاریم و سرتاپا خضوع و تسلیم باشیم تا در روز عید فطر به عنوان بهترین ­ها، جایزه ویژه خود را از دست معشوق خیرخواه و حکیم خود دریافت کنیم و از این موقعیت عظیم، توشه ­ای عظیم برگیریم تا ره­آورد این ایام پربرکت را به روز­های دیگر زندگی تسری بخشیم.

 

به قلم: آزاده ابراهیمی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha