پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام اسکندری

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه سیادت مشهد مقدس با تبیین دلایل عقلی و نقلی وجوب گام نهادن در مسیر طلبگی، گفت: مراجع می‌فرمایند در حال حاضر طلبه شدن واجب است و عده‌ای از علما قائل به وجوب عینی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی‌اکبر اسکندری، مدیر مدرسه علمیه سیادت مشهد مقدس، امروز در نشست «چرا و چگونه طلبگی»، مدرسه علمیه امام موسی کاظم جاجرم، اظهار کرد: برای این موضوع دو دسته دلیل عقلی و نقلی را واکاوی می‌کنیم.

وی با اشاره به دلایل نقلی، افزود: دلایل نقلی شامل آیات است، از جمله آیه نفـر که دلالت بر تفقه و وجوب انذار در دین دلالت دارد و  روایات فراوانی در این زمینه داریم از جمله روایت «طلب العلم فریضه».

حجت‌الاسلام اسکندری با اشاره به نظر مراجع تقلید در زمینهٔ آموختن علم دین، خاطرنشان کرد: مراجع بزرگوار می‌فرمایند در حال حاضر طلبه شدن واجب است و عده‌ای از علما قائل به وجوب عینی هستند؛ زیرا دلیل می‌آورند که در حال حاضر طلبه به تعداد کافی وجود ندارد، اما عده‌ای هم می‌گویند واجب کفایی، ولی چون در حال حاضر به تعداد کافی طلبه نداریم باز هم واجب عینی است.

وی تصریح کرد: مراد از طلبگی در اینجا اسلام‌شناسی است که شامل هر کسی که در دین تفقه می‌کند، می‌شود اما مصداق اصلی آن طلبه است.

حجت‌الاسلام اسکندری با اشاره به دلایل عقلی لزوم آموختن علم دین، افزود: دلیل عقلی برای وجوب یادگیری دین و اسلام‌شناسی فرضیه جسم و روح است که می‌گوید انسان دارای دو بُعد جسم و روح است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بشر امروز به دنبال دو مقوله مهم آرامش و آسایش است که آرامش مربوط به روح بوده و آسایش هم مربوط به جسم است، هر چه انسان از روح غافل شود به همان میزان در زندگی دچار اذیت می‌شود.

حجت‌الاسلام اسکندری خاطرنشان کرد: بشر امروز به مسائل مربوط به جسم می‌پردازد و از روح غافل شده، در حالی که در مکتب اسلام انسان همان‌طور که به دنبال غذای جسم است باید دنبال غذای روح هم باشد.

این کارشناس دینی اضافه کرد: در این زمینه وظیفه مادران و پدران این است که همان‌طور که به غذای جسم کودکان اهمیت می‌دهند به غذای روحی آن‌ها هم اهمیت دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha