شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‎الاسلام  رضا نوروزی دانشگاه قم

حوزه/ معاون فرهنگی دانشگاه قم، از جمله برکات و دستاوردهای ماه مبارک رمضان در عرصه اجتماعی را تمرین صبر و خویشتن داری دانست.

حجت الاسلام والمسلمین رضا نوروزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: برای داشتن جامعه ای سالم و رو به رشد ، بیش و پیش از هر چیز لازم است که روابط انسان ها در آن سالم و متعالی باشد، به ویژه با عنایت به این که در شکل گیری بسیاری از مناسبات و روابط اجتماعی، هواهای نفسانی و منافع فردی در تضاد و تعارض با منافع جمعی پدیدار می شود که خود این مساله باعث خروج فرد و جامعه از حالت تعادل مورد انتظار می گردد.

وی افزود: از این حیث ماه رمضان و فضای معنوی این ماه عزیز، فرصت بسیار خوب و مغتنمی است که ما بتوانیم با روزه داری و انجام سایر عبادات، پا بر روی خواهش های نفسانی گذاشته و بیش از سایر ماه ها به تمرین تقوا، صبر و خویشتن داری و دیگر دوستی بپردازیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم همچنین گفت: به تعبیر بزرگان در ماه رمضان و با انجام فریضه روزه داری، یک کارکرد بسیار مهم را ما دنبال می کنیم که تعبیر قرآنی اش، رعایت تقوای الهی و تسلط بر نفس است؛ در واقع در این ماه ، فرد روزه دار در راستای تسلط بر هوای نفس، تمرین می کند و این تسلط بر خواهش های نفسانی با روزه داری بیش از سایر اعمال و عبادات محقق می شود.

وی اضافه کرد: بی شک این تسلط و خویشتن داری نه تنها در عرصه فردی بلکه در ابعاد اجتماعی نیز همراه با برکات و دستاوردهای خیره کننده ای است که یکی از آن ها ناظر به کاهش آمار جرم و بزهکاری و ناهنجاری در ماه رمضان در سطح وسیع جامعه است.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بیان داشت: مسلماً در اجتماع انسانی و به ویژه در شرایط فعلی کشور ما ، بسیاری از افراد با کاستی ها و سختی ها و مشکلاتی مواجه هستند که البته در فرآیند زندگی اجتماعی کم و بیش این ها متصور است، کما این که خداوند متعال در قرآن کریم نیز تصریح می فرماید که "ما انسان را در سختی آفریدیم"
وی افزود: در این بین ، روزه با ایجاد صبر و افزایش تاب آوری فردی و اجتماعی ، توان افراد را در مواجهه با مشکلات و ناملایمتی ها به طرز قابل توجهی افزایش می دهد و لذا اساساً این که در برخی روایات، حضرات معصومین(ع) خطاب به ما شیعیان و محبان می فرمایند از صبر استعانت بجویید، به جهت این است که صبوری ، برکاتی برای انسان به همراه دارد که در رسیدن او به آرامش و طمأنینه و سطح رضایتمندی از زندگی بسیار مؤثر است.

معاون فرهنگی دانشگاه قم همچنین بیان داشت: واقعیت آن است که امروزه سعه صدر و صبر و بردباری در برابر مشکلات و ناملایمتی های روزگار، مساله بسیار مهمی است که اگر نباشد، زندگی های ما با مشکل جدی مواجه می شود و روزه با افزایش سطح تسلط انسان بر هوای نفس از یک سو و کنترل خواهش ها و نیازهایش در این جهت ، کارکردی بسیار مهمی دارد.

وی اضافه کرد: از سویی با روزه داری و تقویت معنویت در ماه مبارک رمضان، ارتباط و اعتماد و توکل آدمی بر خدای متعال بیش از پیش می شود و طبعاً انسانی که با قدرت متعالی مرتبط است را مشکلات زندگی از پا در نمی آورد.

حجت الاسلام و المسلمین نوروزی گفت: این استقامت و صبر و بردباری ملت ایران در سایه ایمان به خدا و روحیه انقلابی بوده که در طول این چهل سال باعث شده در مواجهه با همه سختی ها و فشارها و تحریم ها ، استوار و ثابت قدم بماند و دست از عزت و استقلال خود نکشد.

وی در خاتمه ابراز داشت: به خصوص در سال های پرالتهاب اول انقلاب و سپس در دوران حماسه آمیز دفاع مقدس ما شاهد بودیم که این صبر ایمانی و توکل بر بر خدا و استعانت از ائمه اطهار(ع) چقدر مردم ما را تحت هدایت امام راحل به پیش بُرد و بر دشمنان فائق و ظفرمندگردانید و امروز نیز تحت هدایت های مقام معظم رهبری همین وضعیت وجود دارد چرا که این صبر و استقامت بر اساس ارزش های دینی و انقلابی ، خودش عامل تقویت اُمید به آینده است.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha