پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عبدالهادی فقهی زاده

حوزه/ فقهی زاده با تأکید بر این که رابطه هم افزایی بیشتری بیش از گذشته میان دفتر تبلیغات اسلامی با نهادهای دیگر فراهم شده است، گفت: ما آمادگی داریم برای ثمر بخشی بیشتر فعالیت های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بخش فعالیت های تبلیغی و ترویجی دفتر تبلیغات در حوزه قرآن همکاری های لازم را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، عبدالهادی فقهی زاده، امروز در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در محل این نمایشگاه در سالن غدیر قم برگزار شد، گفت: دفتر تبلیغات اسلامی مولود انقلاب اسلامی است و به برکت نفس گرم بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی ظهور کرد و عملا توانسته عده ای از دانشوران تخصص گرای آشنا با ادبیات فرهنگ دینی را گرداگرد خود جمع کرده و گروه های تخصصی را شکل بدهد؛ بدون مبالغه می‌ گوییم آنچه در این نمایشگاه عرضه شده کارنامه درخشان و پرافتخاری است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان ساخت: از زمان صفویه عده ای از مستشرقان در پایتخت کشور ما ده ها سال زندگی کردند با فرهنگ ما آشنا شدند، تاریخ ما را نوشتند و با دقایق فرهنگی و حتی علم دینی آشنا شده و چه بسا آثاری را رقم زدند که غالبا گرایش های ضد هنجاری در میان آنها قوی است.

وی با بیان اینکه غالب آثار فقهی و قرآنی و معرفتی مستشرقان ضد هنجاری است، افزود: از دل این آثار شبهاتی خارج می‌ شود و امروز به زبان های مستقیم و غیر مستقیم، به زبان های ساده و گاه تخصصی شبهاتی برمی آید که ما چندان آمادگی پاسخگویی و شناخت آنها را نداشته ایم ولی بحمدالله به برکت پیدایش چنین مراکزی این آمادگی ایجاد شده است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قرآن باید تربیت کند، ایمان بسازد و زندگی را سامان بدهد، مطابق آیات قرآن آنچه از زمین به آسمان می‌ رود ایمان و اعتقاد پاکیزه است ولی در این میانه آن اما عمل صالح آن را رفعت می‌ دهد، یکی از جاهایی که موجب گسترش فعالیت های قرآنی شده امثال دفتر تبلیغات است که با توانمندی نیازها را سنجیده و وارد عمل شده و توانسته آثار گرانسنگی را بن مایه های صحیح معرفتی برآمده از مکتب اهل بیت(ع) تولید کند.

وی با تأکید بر این که رابطه هم افزایی بیشتری بیش از گذشته میان این نهاد با نهادهای دیگر فراهم شود، گفت: ما آمادگی داریم برای ثمر بخشی بیشتر این فعالیت ها، با بخش فعالیت های تبلیغی و ترویجی دفتر تبلیغات در حوزه قرآن همکاری های لازم را داشته باشیم.

فقهی زاده  با اشاره به این که این نمایشگاه با دو حوزه تولید و عرضه محصولات قرآنی ارتباط مستقیم دارد، گفت: از عرضه تا یافتن مخاطب و تا راه یابی به عینیت زندگی راه طولانی داریم، محمد عبدو از علمای مصلح دینی جهان عرب در یکی از آثار علمی اش گفته است، قرآن کریم قرآن زندگی آفرین و نقش آفرین در تحولات فکری و روحی است، ولی همین قرآن چه شده است که هیچ تحولی نمی آفریند، خوانده می‌ شود ولی شوری در دل ها ایجاد نمی کند؟ این عالم خود جواب می‌ دهد که همه قرآن را کتاب زندگی می‌ دانستند و ما آن را کتاب علم می‌ دانیم.

وی افزود: یک آسیب بزرگ در راه نشر معارف قرآن کریم این است که قرآن را صرفا کتاب علم بدانیم و تنها از آن تولید علم کنیم، خوب است که از قرآن علوم را استخراج کنیم ولی بیش از آن و پیش از آن باید از آن زندگی را استخراج کنیم، شاهد این است که قرآن در هیچ یک از خطابات خود مرده ای را مخاطب قرار نداده است بلکه خطابات ان به افراد زنده است.

فقهی زاده در پایان خاطر نشان ساخت: به برکت انقلاب اسلامی ایران و انفاس قدسی امام راحل(ره) و تلاش علما در قرآن تدبر صورت گرفته است و از آن به تولید علم رسیدیم، شبهات را شناختیم، وارد مطالعات غیر هنجاری شدیم و در حوزه های گوناگون به پژوهش می‌ پردازیم که در هیچ کجای جهان اسلام نمونه ای ندارد ولی با هم بیاندیشیم که چگونه آنچه را تولید کرده ایم که بسیار ارزشمند است به دل ها وارد کنیم.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha