پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام نجف لک زایی

حوزه/ از شگفتی هاست که دانشگاه های غربی در حوزه فعالیت های قرآنی از دانشگاه های ما جلوتر هستند و شاید به جرأت بگوییم پروژه های مفصلی که در جهان غرب از جمله آلمان در حال اجرا است در جهان اسلام از جمله کشور ما دیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی، امروزدر مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در محل این نمایشگاه در سالن غدیر قم برگزار شد گفت: ما خرمشهرها را نجات دادیم، ولی هنوز علوم انسانی را نتوانسته ایم، نجات بدهیم و همچنان تفکر غالب بر مراکز علمی جهان اسلام غیر وحیانی و غیر دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی خاطر نشان ساخت: در این هفته 14 فرهنگ نامه تخصصی و 14 دانش نامه تخصصی رونمایی شد که نسخه های دیجیتال آن کاملا رایگان است که در رشته های علوم سیاسی، محیط زیست و مدیریت و امثال آن بوده و هر کدام محصول بیش از 30 سال زحمات دوستان است.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به کم کاری های برخی مراکز دینی جهان اسلام در زمینه علوم قرآنی تاکید کرد:  از شگفتی هاست که دانشگاه های غربی در حوزه فعالیت های قرآنی از دانشگاه ها ما جلوتر هستند و شاید به جرأت بگوییم پروژه های مفصلی که در جهان غرب از جمله آلمان در حال اجرا است در جهان اسلام از جمله کشور ما دیده نمی شود.

وی افزود: دانشگاه ها باید پاسخ دهند که چه کارنامه علمی در حوزه قرآن دارند؟، برخی از آنان فقط به دنبال آموزش برخی علوم قرآنی و ارائه مدرک هستند، ولی چیزی از آنها خارج نمی شود که امیدواریم این رویه نیز اصلاح شود و ان شاء الله جهان اسلام از این اشغال فکری و فرهنگی و معرفتی سربلند بیرون بیاید.

رئیس پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی افزود: دین آمده است تا مسیر حرکت ما از دنیا تا آخرت را ترسیم کند، قرآن کریم و اهل بیت(ع) مسیر را مشخص کرده اند، ولی ما می‌ خواهیم با علومی جامعه سازی کنیم که از اساس غیر وحیانی است و باید این رویه اصلاح شود.

وی با اشاره به این که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور بیش از 100 عضو هیأت علمی به دنبال پرکردن برخی از این خلأها است، گفت: ما نظریه های رایج در این رشته ها را نقد می‌ کنیم، البته معرفت های تجربی را قبول داریم ولی بسندگی به آن در علوم انسانی ما را به آخرت نمی رساند چون دغدغه دین ندارد وحتما باید غیب به آن ضمیمه شود، همچنانکه معرفت عقلانی به تنهایی کافی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی تصریح کرد: علوم انسانی امروزه در دانشگاه های ما به دنبال فرد سازی و جامعه سازی نیست و بنا را بر ناهنجاری می‌ گذارد و می‌ گوید شما باید به دنبال کنترل های سخت باشید، بنابراین راه طولانی در پیش داریم؛ اگر امام راحل با انقلاب اسلامی ایران را از سلطه سیاسی بیگانگان و دشمنان غربی آزاد کرد و اگر در دفاع مقدس نگذاشتیم ایران گرفتار اشغال نظامی شود و بخش های اشغال شده را پس گرفتیم، ولی آن اشغال علمی هنوز ادامه دارد و باید تلاش کرد در زمینه علمی نیز از بیگانگان و غربی ها نجات پیدا کنیم.

وی در پایان گفت: دفتر تبلیغات اسلامی با محوریت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم زیرساخت علمی علوم قرآنی از اشغال فکری را فراهم کند که بخش هایی از آن آماده شده و بخش های باقی مانده هم کمک مراکز قرآن پژوهشی و حامیان پژوهش های قرآنی را می‌ طلبد و هم از آن طرف دانشگاه ها و حوزه های ما آغوش خود را برای استفاده از این معارف تولید شده باز کنند.

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha