پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

قیمت اعلان وضعیت اضطرار در خاورمیانه اعلام شد

۸میلیارد دلار اسلحه به سعودی، امارات و اردن فروخت.در سایه رسانه ای شدن اخباری از این دست، یکی دیگر از دلایل تاکیدات آمریکا بر خطری به عنوان "جمهوری اسلامی" روشن شد. هرچه تهدیدات بیشتر، حجم و نرخ معاملات سلاح در منطقه افزون تر. این منطق رییس جمهور تاجر مسلک آمریکا است.در مقابل این منطق ترامپ، عربستان و امارات از آن رو به شکلی ویژه تن به خرید سلاح در این حجم افسانه ای می دهند تا هم از دایره شرکای استراتژیک آمریکا خارج نشوند و هم پشت گرم به حمایت های آمریکا سیاست های خارجی و به ویژه داخلی خود را به پیش ببرند و البته هر دو محمد یعنی بن زاید و بن سلمان ضمانتی بر آینده سلطنت خود دریافت دارند.در حالی که نماینگان کنگره بعضا از خریدهای تسلیحاتی در این حجم گسترده اعلام نگرانی می کنند و بیان می دارند امکان استفاده از سلاح های خریداری شده علیه مردم به ویژه در سعودی وجود دارد اما به نظر می رسد حاکمیت سود و سرمایه نهایتا ایشان را هم به سکوت می کشاند چنانکه در مساله قتل خاشقچی چنین شد.مساله خرید 8 میلیارد سلاح توسط سعودی و امارات از آمریکا پس از آن رسانه ای شد که پنتاگون سپاه پاسداران ایران را متهم کرد در مساله حمله به نفتکشهای اماراتی-سعودی در الفجیره نقش داشته است. تقدم این دست توجیهات بر رسانه ای شدن معامله 8 میلیاردی و همزمان با آن اعلام اعزام 1500 نیروی جدید آمریکایی به منطقه به منظور دفاع در مقابل حملات احتمالی ایران هدفی جز باورپذیر کردن آنچه خطر ایران نامیده می شود و در عین حال معامله 8 میلیاردی ندارد.برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که خرید 8 میلیارد سلاح توسط عربستان و امارات می تواند این گمانه را تایید کند که: از کشورهایی که این حجم از سلاح را خریداری می کنند مبادرت به آتش افروزی در منطقه ولو به شکلی با واسطه و نیابتی دور از ذهن نیست.اینکه در کنار سعودی و امارات از اردن نیز به عنوان بخشی از خریداران 8 میلیارد سلاح نام برده شده است فقط به خاطر تلطیف موضوع است و الا اردن در منطقه جزو کشورهایی محسوب می شود که کمتر مساله ای با دیگر کشورها دارد.

 

پکن اهرم فشار علیه واشنگتن را کشف کرد

پس از آنکه شی‌جینگ پینگ رئیس‌جمهور چین اوایل این هفته از امکانات فلزات نایاب و نادر این کشور بازدید کرد. نگرانی‌ها از صادرات اینگونه فلزات ارزشمند و کمیاب در طرف آمریکایی بیشتر شد.چین به عنوان تولید کننده عمده فلزات نادر در جهان محسوب می‌شود که در وسایل الکترونیکی کاربرد دارد.شی‌جینگ پینگ رئیس‌جمهور چین از یک شرکت تولیدکننده فلزات کمیاب و نادر در ایالت جیانگ شی دیدار داشت که در آن این فلزات از معدن استخراج و فرایند فرآوری برای استفاده انجام می‌شود.این دیدار که به همراه «لی‌هی» مذاکره کننده ارشد چین درباره جنگ تجاری با آمریکا انجام شد این ترس و نگرانی را ایجاد کرد که پکن به دنبال این است تا اهرم نفوذ و فشار خود را در حوزه صادرات فلزات نایاب گسترش دهد و از آن به عنوان ابزاری برای جنگ تجاری با آمریکا استفاده کند.دسامبر گذشته اسپوتنیک گزارش داد از آنجایی که توانایی چین برای پاسخ به تعرفه‌های تحریمی آمریکا محدودتر است بنابراین پکن از تاکتیک‌های دیگری استفاده خواهد کرد.پکن تلاش خواهد کرد بیشتر در حوزه سیاست‌های مالی کار کند و با کاهش ارزش یوآن به نوعی به صادرات خود اضافه کند و همچنین با توسعه فلزات کمیاب می‌تواند به عنوان اهرم فشار  بر اقتصاد آمریکا استفاده کند وحتی با این فشار واشنگتن را پای میز مذاکره بکشاند.

 

نفت کاراکاس واشنگتن را تسلیم کرد

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که آمریکا برای نخستین بار طی چند هفته گذشته دوباره نفت از ونزوئلا خریداری کرد.این کشور در هفته منتهی به 17 می روزانه 49 هزار بشکه نفت از ونزوئلا خریداری کرده است.پیش از این اداره اطلاعات آمریکا در هفته منتهی به 10 می گزارش داده بود میزان واردات نفت آمریکا از ونزوئلا صفر است. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 352 هزار بشکه در روز و در سال 2017 روزانه 585 هزار بشکه نفت از ونزوئلا خریداری کرده بود.بر اساس این گزارش آمریکا تحریم‌های زیادی را علیه ونزوئلا اعمال کرده است به طوری که در 28 ژانویه آمریکا تحریم‌هایی را روی شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا اعلام کرد و سرمایه‌ای به ارزش 7 میلیارد دلار این کشور را بلوکه کرد.پس از آن کاخ سفید پیش‌بینی کرد درآمد نفتی این شرکت به ارزش 11 میلیارد دلار کاهش می‌یابد.همچنین واشنگتن یک محدودیت معاملاتی برای این شرکت نفتی ونزوئلایی اعلام کرد.این اقدام تحت انتقاد شدید مقامات ونزوئلا قرار گرفت چرا که آن را به عنوان اقدامات براندازی دولت مادورو رئیس جمهور این کشور مطرح کردند.پیش از این مقامات ونزوئلایی اعلام کرده بودند که این کشور 30 میلیارد دلار از درآمدهایش طی سه ماهه گذشته به دلیل تحریم‌های آمریکا به خطر افتاده است.

 

کشفیات اطلاعات وزارت نفت را تکان داد

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس با بیان اینکه تعداد امضاهای استیضاح زنگنه رو به افزایش است، گفت: آقای زنگنه در شرایط جنگی حال حاضر پانزده سال است که سکان وزارت نفت را بر عهده دارد و همواره در جلسات خصوصی و غیرخصوصی عنوان می‌کند که ساخت پالایشگاه در ایران جواب نمی‌دهد و اعتقادی به ساخت پالایشگاه در کشور ندارد.نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای زنگنه امروزه در شرایط تحریم تمام سیستم را معطل کرده و هر روز بهانه می‌آورد، یک روز می‌گوید سران قوا باید به من اختیارات بدهند تا دیوان محاسبات وسازمان بازرسی گریبانگیر من نشوند و اخیراً سه کارت‌خوان فروش در دفتر وی کشف شده که ده میلیارد تومان گردش مالی این کارت‌خوان‌ها بوده است؛ یکی از این کارت‌خوان‌ها به نام یکی از آبدارچی دفتر آقای زنگنه است. ابوترابی خاطرنشان کرد: مأموران امنیتی علاوه بر کشف کارت‌خوان در دفتر وزیر نفت، مقادیری طلا و دلار را نیز در دفتر آقای وزیر کشف کرده‌اند، که این مسئله موجب اختلافات و بحث‌هایی بین زنگنه و وزیر اطلاعات در هیأت دولت شده است؛ وزیر نفت عنوان کرده که من در این زمینه با وزارت اطلاعات همکاری نخواهم کرد. وی افزود: آقای زنگنه با این توجیه که ساخت پالایشگاه در داخل کشور توجیه اقتصادی ندارد، می‌گوید عدم موافقت خود با ساخت پالایشگاه در داخل را اعلام می‌کند که این کاملا در مقابل حرف مقام معظم رهبری است که بارها فرمودند ما باید نفت را در داخل فرآوری کنیم و نفت خام نفروشیم. وی افزود: معاونین آقای زنگنه با حقوق‌های نجومی و با پاداش پایان خدمت نجومی بازنشست شدند و بار دیگر با حقوق‌های بالا به عنوان مشاور در بخش‌های مختلف به کار گرفته شدند.نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همان معاونانی که در کرسنت محرومیت داشتند بار دیگر توسط آقای زنگنه در سمت معاونت به کار گرفته شدند و همین معاونین بعد از اینکه بازنشست شدند و پاداش پایان خدمت کلانی گرفتند، دوباره بعضی از آنها در معاونت‌ها به کار گرفته شدند.

 

بزرگترین دموکراسی جهان رکورد بورس را شکست

پس از اینکه نتایج اولیه نشان داد اتحاد دموکراتیک ملی به رهبری نخست‌وزیر نارندردامودی، برنده انتخابات بزرگترین دموکراسی جهان شده است، شاخص سهام هند رکورد زد.پس از اعلام اولین نتایج، شاخص بورس بمبئی حدود ۱۰۰۰ واحد جهش کرد و برای اولین بار در تاریخ خود از ۴۰۰۰۰ واحد فراتر رفت، درحالی‌که شاخص ان‌اس‌ای نیفتی هم به رکورد ۱۲۰۰۰ واحد رسید.حال‌وهوای سرمایه‌گذاران از زمانی که نتایج نظرسنجی‌ها نشان دادند دولت ناردندرا مودی برای دور دوم تثبیت خواهد شد، بهبود یافته است. روپیه و اوراق قرضه دولتی هم تقویت شده‌اند و نرخ برابری دلاری روپیه به ۶۹.۴۰ رسیده که بالاترین سطح آن در ۳ ماه گذشته است.بازارها انتظار دارند که دولت مودی در دور دوم خود، گام‌های محکمی برای خصوصی‌سازی شرکت‌های ضررده دولتی بردارد و سیاست‌مالی خود را سخت‌تر کند، تا رشد اقتصادی شکوفا شود.

 

تعزیرات گریبان خودرو سازها را گرفت

مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از معرفی ۴ خودروساز به سازمان تعزیرات حکومتی بدلیل گرانفروشی خبر داد و گفت: قیمت پراید مورد تایید ما نیست.عباس تابش اظهار داشت: تاکنون ۴ خودروساز شامل بِستِر، C3، هاوال و کرمان موتور بدلیل گرانفروشی به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شده اند.تابش افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری خودروهاست و این مصوبه کماکان به اعتبار خود باقی است. در خصوص کنترل قیمت‌ها نیز برای خودروهای پرتیراژ مکلف کرده ایم تا ۸۰ درصد تولیدات خودروسازان برای فروش فوری و ۲۰ درصد برای تنظیم بازار باشد. خودروهای کم تیراژ را نیز روزانه رصد می‌کنیم که درنتیجه آن ۴ برند هاوال، کرمان موتور، بِستِر و C3 (متعلق به سایپا) را بدلیل گرانفروشی به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی کرده ایم.رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص قیمت پراید هم گفت: نرخ خودروی پراید مورد تأیید سازمان نیست و ما نرخ کارشناسی را استحصال کرده ایم. معاون وزیر صنعت از وجود ۷۰ تا ۸۰ هزار خودروی ناقص در انبارهای خودروسازان خبر داد و افزود: تمام تلاش ما این است که این خودروهای ناقص تکمیل شوند.

 

همتی شایعات دلار نیمایی را تکذیب کرد

عبدالناصر همتی در خصوص اعلام خبری مبنی بر حذف ارز نیمایی، گفت: حذف سامانه نیما از مبادلات ارزی به هیچ وجه صحت ندارد و حتی تاکید شده که صادرکنندگان 50 تا 60 درصد ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند. رئیس کل بانک مرکزی، افزود: در حال حاضر سامانه نیما محور تبادل ارزی تجارت ارزی کشور است و به هیچ وجه حذف نمی شود. همتی درباره تشکیل بازار متشکل ارزی، تصریح کرد: در این راستا شرکتی ایجاد و مدیرعامل آن نیز انتخاب شده است و در حال حاضر فعالیت های این بازار در مرحله پایلوت قرار دارد که پس از اتمام این مرحله فعالیت رسمی بازار آغاز می شود.

 

عطش طلایی روسیه بالا گرفت

آدریان اش، رئیس بخش مطالعات شرکت بین المللی کارگزاری بولین ولت اعلام کرد، میزان خریداری طلا از سوی روسیه در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ به ابعاد بی سابقه و رکوردی جدید رسید که علامت بدی برای صلح جهانی است. این روزنامه اعلام کرده روسیه طی سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ ذخایر طلای خود را به میزان ۱۴۵.۵ تن افزایش داده که ۶۸ درصد بیشتر از دوره مشابه در سال ۲۰۱۸ است. پیشتر شورای جهانی طلا اعلام کرده بود روسیه طی سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی ۵۵.۳ تن طلا خریده و ذخایر طلای خود را به ۲۱۶۸ تن رسانده است. مسکو ضمن افزایش ذخایر طلای خود سرمایه گذاری در اوراق بهادار امریکا را کاهش داده و همچنین تلاش می کند وابستگی به دلار امریکا را کاهش دهد. به این ترتیب مسکو تلاش می کند خود را در مقابل بحران احتمالی در اقتصاد جهانی مصون نگاه دارد. رئیس بخش مطالعاتی این شرکت بین المللی کارگزاری می گوید: خریداری مقدار زیادی طلا توسط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی بندرت علامت خوبی برای صلح و همکاری در سراسر جهان بوده است. وی خاطرنشان می‌سازد اگر مسکو که دارای مکان پنجم در رتبه‌بندی کشورها از لحاظ ذخایر طلا است، به خریداری طلا به مقدار و سرعت فعلی ادامه دهد، از فرانسه و ایتالیا جلو زده و جزو سه کشور پیشتاز در این رتبه بندی شده و به این ترتیب روسیه مکان خود در صحنه جهانی را تقویت خواهد کرد.

 

تورم ژاپنی ها نارس بدنیا آمد

نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهی به آوریل در شرایطی با ۰.۱ درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۰.۹ درصد رسید که هنوز با نرخ ۲ درصدی هدف گذاری شده توسط بانک مرکزی این کشور فاصله معناداری دارد.در این مدت بهای سوخت، برق و آب با ۴.۴ درصد افزایش بیشترین افزایش قیمت را در بین گروه‌های مختلف داشته است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای قیمتی در آنها در نظر نمی‌گیرد طی این مدت با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۰.۶ درصد رسیده است.بانک مرکزی ژاپن با توجه به نرخ تورم پایین و کمبود نیروی کار در دوراهی سختی برای تعیین مسیر آینده سیاست‌های پولی خود قرار گرفته است. سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ژاپن در حال حاضر بزرگ‌ترین بسته محرک در بین کشورهای جهان محسوب می‌شود و اکنون برخی از اقتصاددانان با انتقاد از این سیاست خواستار تغییر رویه کنونی این کشور شده اند.دارن او، کارشناس مسائل اقتصادی شرق آسیا در مؤسسه "کپیتال اکونومیکس" گفت: با توجه به رشد پایین نرخ تورم و سطح دستمزدها باید سیاست‌های بانک مرکزی تغییر کند و در غیر این صورت ممکن است نرخ تورم دوباره به محدوده منفی باز گردد.رسیدن نرخ رشد اقتصادی ژاپن به ۲.۱ درصد در دوازده ماه منتهی به مارس می‌تواند دست بانک مرکزی ژاپن را برای اتخاذ سیاست‌های پولی منعطف‌تر با شرایط کنونی باز بگذارد هر چند که برخی کارشناسان معتقدند با توجه به نقش پررنگ کاهش واردات در این رشد، نمی‌توان بر روی این رشد به عنوان روندی طولانی مدت حساب باز کرد.

 

دلار از قله ۲ساله عقب‌ نشینی کرد

تشدید اختلاف بین آمریکا و چین بر سر مسائل تجاری باعث شد که ارزش دلار در مبادلات امروز افت کند.چهار نفر از مدیران ارشد بانک مرکزی آمریکا دیروز در همایشی اعلام کردند تداوم جنگ تجاری با چین می‌تواند باعث کاهش رشد اقتصادی آمریکا شود و این خبر معامله گران را نسبت به بیشتر بودن پیامدهای جنگ تجاری از چیزی که پیش‌تر تصور می‌شد افزایش داده است.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد با ۰.۱۲ درصد کاهش به ۹۷.۸۷۸ واحد عقب نشست. ماسافومی یاماموتو، استراتژیست ارزی در مؤسسه " میزوهو سکیوریتیز" گفت: بازارها در حال ارزیابی پیامدهای منفی جنگ تجاری بر روی بازار سهام و اقتصاد آمریکا هستند. احتمالاً دولت ترامپ بانک مرکزی را بیش از پیش برای کاهش نرخ بهره تحت فشار خواهد گذاشت.این سخنان مقامات بانک مرکزی آمریکا، انتظارات را نسبت به کاهش نرخ بهره در سال جاری برای افزایش رشد اقتصادی تقویت کرده است. پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی متناقض گفت که امکان حل مساله شرکت هوآوی در مذاکرات تجاری وجود دارد اما در عین حال این غول تکنولوژی چینی را بسیار خطرناک خواند، سردرگمی معامله گران نسبت به فرجام جنگ تجاری تشدید شده است.کاهش تولیدات کارخانه‌ها و فعالیت‌های صنعتی آلمان در ماه می باعث شده بود تا دیروز یورو چاره‌ای جز عقب نشینی گسترده در برابر دلار نداشته باشد. احتمال پیروزی احزاب راست افراطی در انتخابات پارلمان اروپا یکی از دیگر دلایلی است که تحلیل گران را نسبت به عملکرد یورو در روزهای آینده بدبین کرده است.

 

قراردادهای زیرزمینی دلال ها لو رفت

یکی از مشاوران املاک گفت: موجران و مستاجران از ماه‌های گذشته شیوه‌های جدیدی را برای دور زدن مالیات‌ پیدا کرده‌اند به طوری که دیگر به بنگاه‌های املاکی مراجعه نمی‌کنند و قیمت توافقی بین خود تعیین می‌کنند، بعبارتی مالکان برای آنکه مالیات کمتری به اداره دارایی پرداخت کنند مستاجر را مجبور می‌کنند که با یک قیمت پایین‌تر همین قرار داد را در دفترخانه ثبت کنند، این شیوه جدید به تازگی در بین مالکان و مستاجران رواج یافته است، اما به مرور زمان برای هر دو طرف دردسر ساز خواهد شد.این مشاور املاک ادامه داد: مالک، مستأجر را مجبور می‌کند که در بنگاه املاک قرارداد را منعقد نکنند و در دفترخانه اقدام به انعقاد قرارداد صوری با مبلغ ماهانه ۱۰ میلیون تومان کرده و این قرارداد را به اداره دارایی ارایه می‌دهد. این مثال بارزی از فرار‌های مالیاتی مالک و مستأجر است که طی چند وقت اخیر رواج داشته است.

 

برگ های سکه ریخت

بازارهای مالی شهر امروز نیز همانند دو روز گذشته، وضعیتی منفی و رکودی را تجربه کردند و قیمت دلار بار دیگر در مسیر نزول قدم برداشت.این سقوط همه جانبه در حالی رخ داد که مهم‌ترین اخبار به درخواست عربستان از شهروندانش برای عدم سرمایه‌گذاری در ترکیه، افزایش انتقادات به بسته ارزی بانک مرکزی، ارزان شدن طلای جهانی، رشد قیمت نفت، مخالفت کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی و قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت اختصاص داشت. در معاملات امروز بازار طلا، قیمت‌ها به دلیل افت شدید قیمت ارز و همچنین کاهش قیمت‌های جهانی در سراشیبی سقوط قرار گرفت و قیمت هر سکه تمام بهار آزادی با ۳۰۰ هزار تومان کاهش به ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسید و ربع‌سکه نیز قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی به خود دید. هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۱۰ هزار تومان دیگر کاهش قیمت را تجربه کرد و در ۴۲۱ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.

 

کشتی‌ها هم به سریال صف کشی ها پیوستند

واردات کالای اساسی از جمله شکر، روغن خام، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و … به کشور در مقایسه با سال گذشته از طریق بندر امام حدود ۸۵ درصد افزایش یافته است.مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در این‌باره گفت: در دو ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد کشتی‌های تخلیه شده در کالای اساسی ۸۵ درصد و در تناژ کالای بیش از ۹۰ درصد رشد داشته است. همچنین موجودی کالای در محوطه و انبار حدود ۶۰ درصد داشته است و در حوزه کالای اساسی ۲.۸ میلیون تن است که سال گذشته ۱.۸ میلیون تن بود.عادل دریس با بیان این‌که تعداد کشتی کالای اساسی امسال ۶۳ فروند بوده که در دو ماه مشابه سال گذشته تعداد کشتی‌ها ۳۴ فروند بود، افزود: بیش از ۳ میلیون تن موجودی انبار کالای اساسی بندر امام است که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه سال ۹۷ این رقم ۱.۶ میلیون تن بود. در مجموع بندر امام تخلیه و بارگیری همه کالاها ۵ میلیون و ۳۸۴ هزار تن طی دو ماه اخیر بوده که نسبت به مدت مشابه رشد ۲۶ درصدی داشته است.

 

گوشت ایران را به مرز خودکفایی رساند

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود موسوم به چشم انداز غذایی جهان از خودکفایی ۹۶ درصدی ایران در تولید گوشت خبر داد.این نهاد بین المللی پیش بینی کرده است تولید انواع گوشت در ایران طی سال جاری به ۳ میلیون و ۸۲ هزار تن برسد. کل مصرف گوشت ایران طی این سال ۳ میلیون و ۲۲۸ هزار تن پیش بینی شده است که بر این اساس ۹۶ درصد گوشت مصرفی کشور در ایران تولید شده و تنها نیاز به واردات ۴ درصدی یعنی ۱۴۶ هزار تنی در این سال است.تولید انواع گوشت در ایران طی سال قبل ۳ میلیون و ۵۸ هزار تن اعلام شده بود که بر اساس پیش بینی فائو در سال جاری تولید گوشت ایران به میزان ۲۴ هزار تن افزایش می یابد.بر اساس این گزارش تولید گوشت گوساله از ۴۹۰ هزار تن در سال قبل به ۴۹۴ هزار تن در سال جاری افزایش خواهد یافت اما تولید گوشت گوسفند از ۳۵۵ هزار تن در سال قبل به ۳۵۳ هزار تن در سال جاری کاهش پیدا می کند.بر اساس پیش بینی فائو تولید گوشت مرغ در ایران طی امسال یک درصد افزایش پیدا می کند و از ۲ میلیون و ۱۹۶ هزار تن در سال قبل به ۲ میلیون و ۲۱۸ هزار تن در سال جاری افزایش می یابد.

 

صمت به دیوار تحریم رخنه کرد

چندی پیش نیز نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره همکاری وزارت اقتصاد، صمت و امور خارجه در زمینه تاسیس شرکت‌هایی برای تهاتر کالا و خدمات بدون مبادله پول گفته بود: این ایده همیشه مطرح بوده است و باید توجه داشت هر رخنه‌ای در دیوار تحریم یک گام رو به جلو است که باید برداشته شود و یکی از ابزارهای آن همین معاملات تهاتری است که برای آن نیازمند ایجاد پایگاه‌هایی هستیم که صادرات و واردات کالاها را سامان بخشد.مجیدرضا حریری شرایط کنونی را شرایط نرمال ندانسته و دلیل آغاز تهاتر را شرایط جنگ اقتصادی بیان کرده بود که باید در آن از تمامی ظرفیت‌های کشور برای جلوگیری از کاهش صادرات استفاده کرد.البته باید توجه داشت که بخش خصوصی سهم بزرگی در اقتصاد ما ندارد و طبیعتاً بخش‌هایی که سهم بیشتری دارند ورود خواهند کرد و حضور اشخاص حقیقی و حقوقی در فضای بین دولت و مردم همیشه سبب ایجاد فضای رانت بوده است‌.طبق طرح جدید دولت، وزارتخانه‌های صنعت، اقتصاد و امور خارجه، موظف به ایجاد زمینه تشکیل شرکت‌هایی برای تهاتر کالا و خدمات بدون انتقال پول با سایر کشورهای دنیا شدند.

 

دولت سوت گرانی بلیت قطار را زد

باز هم گرانی، این بار در حوزه حمل و نقل ریلی. چند روز پیش خبر افزایش ۲۲ درصدی قیمت بلیت قطار بعد از ماه مبارک رمضان (۱۵ خرداد) از سوی شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در رسانه‌ها مخابره شد. حمل و نقل ریلی علاوه بر صرفه اقتصادی برای خانوارهای کم‌درآمد و متوسط، امنیت بالایی هم دارد و گرانی بلیت قطار به ضرر اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه است. شرکت‌های ریلی می‌گویند به‌جز تیر سال ۹۷ که نرخ بلیت قطار ۱۰ درصد افزایش داشت، در چهار سال گذشته افزایش قیمتی نداشته‌اند. در مقابل برخی کارشناسان معتقدند درحال‌حاضر تنها مشوق مردم به استفاده از قطار، پایین بودن نرخ بلیت آن در مقایسه با دیگر شیوه‌های حمل‌ونقلی است و در صورت افزایش نرخ بلیت، احتمال کاهش مسافران این بخش وجود دارد. کاهش تعداد مسافران قطار، موجب می‌شود افزایش درآمد شرکت‌های ریلی از محل گران شدن بلیت قطار، خنثی شود. با توجه به افزایش نیافتن قیمت بنزین، ترجیح مردم به استفاده از خودروی شخصی نسبت به سفر با قطار افزایش خواهد یافت که هم افزایش مصرف بی‌رویه بنزین را موجب خواهد شد و هم احتمالاً تلفات جاده‌ای را بیشتر خواهد کرد.

 

چراغ های تالار حافظ قرمز شد

شاخص کل در بازار بورس ۸۵۴ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۲۱۴ هزار و ۳۱۴ واحد رسید.در معاملات دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هشت هزار و ۲۱۷ میلیارد ریال در ۲۲۸ هزار نوبت داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۳۱۲ واحد افزایش به ۴۸ هزار و ۴۴۳ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۲۱۶ واحد افزایش به ۳۳ هزار و ۵۲۳ واحد رسیدند.شاخص آزاد شناور نیز با یک هزار و ۴۴۵ واحد کاهش به رقم ۲۴۱ هزار و ۱۸۰ واحد رسید، شاخص بازار اول یک هزار و ۱۹۷ واحد کاهش و شاخص بازار دوم ۹۵۲ واحد افزایش داشت.شاخص فرابورس نیز امروز کمتر از یک واحد افت داشت و بر روی کانال ۲ هزار و ۶۷۱ واحد ثابت ماند.در این بازار یک میلیارد و ۳۵۲ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از پنج هزار و ۸۹۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

موبایل سیستم عامل را بومی کرد

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ایجاد سیستم عامل موبایل برای نیازهای بومی گفت: به سیستم عاملی نیاز داریم که نسبت به دو فاکتور امنیت و استقلال آن مطمئن باشیم، اما این به معنای اجبار برای همه نیست و قرار نیست جایگزین تمامی سیستم‌های عامل شود.امیر ناظمی - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - با اشاره به تصمیم برای ایجاد سیستم عامل بومی موبایل، اظهار کرد: یک درصد از نیازمندی‌های ما به سیستم عاملی نیاز دارد که نسبت به دو فاکتور امنیت و استقلال آن مطمئن باشیم؛ این‌که نفوذی به آن نباشد و تصمیم دیگری بر آن تأثیر نگذارد. سیستم عامل بومی یعنی سیستم عاملی که پاسخگوی نیاز بومی بوده و برای نیازهای ما شخصی‌سازی شده باشد؛ درواقع قرار نیست به نیاز همه پاسخ دهد، بلکه برای یک سری نیازمندی‌های خاص است.وی افزود: این سیستم عامل آماده شده و می‌تواند روی گوشی‌هایی که در ایران تولید می‌شود، قرار گیرد و با بعضی برندهای خارجی هم مذاکراتی انجام شده است؛ اما در کل، به معنای اجبار برای آن‌ها نیست و قرار نیست جایگزین همه سیستم‌های عامل شود. اگر زمانی شهروندی ترجیح داد و دوست نداشت با این سیستم‌های عامل کار کند چون برایش محدودیت ایجاد کرده، این امکان برایش وجود خواهد داشت.رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به سامانه شبکه احراز هویت کاربران (شاهکار) بیان کرد: شاهکار یک سرویس حاکمیتی است و بعد از مدتی ممکن است همه اپلیکیشن‌ها که می‌خواهند مطمئن شوند کاربرانشان فیک نیستند و قابلیت شناسایی داشته باشند، همه را مجبور به احراز هویت کنند که این برای جامعه محدودیت ایجاد می‌کند. اما هر کس برای دریافت سامانه شاهکار درخواست کند و درخواستش از دید ما منطقی باشد، ما ارائه می‌دهیم.

 

نفس‌های بودجه نفتی به شماره افتاد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه، بودجه ریزی مبتنی بر نفت اقتصاد کشور را به بن بست برده‌ است، گفت: یکی از اولویتهای برنامهِ اصلاح ساختار بودجه، شفافیت در نحوه هزینه‌های شرکتهای دولتی برای پایان دادن به فساد این مجموعه‌هاست.وحید شقاقی شهری با بیان اینکه سهم مالیات از بودجه عمومی دولت حدود 30 درصد و این نسبت برای سایر کشورها حدود 70 درصد است، گفت: نسبت پایین سهم مالیات به سایر درآمدهای دولت یکی از معضلات تاریخی بودجه ریزی در ایران بوده است.به گفته شقاقی، حدود 35 درصد از منابع بودجه از طریق درامدهای نفتی و مابقی نیز از طریق انتشار انواع اوراق تامین می‌شود. این رویه باعث شده تا در سالهای متمادی به خصوص در سنوات  اخیر با کسری بودجه  قابل توجه مواجه شویم. به نظر میرسد توان اداره کشور با بودجه ریزی مبتنی بر نفت وجود ندارد اما تنها در مواقعی با بحرانی مثل تحریم مواجه میشویم این اولویت مد نظر قرار میگیرد.وی با اشاره به معضلات جدی بودجه ریزی وابسته به نفت و به بن رسیدن اقتصاد نفتی، ادامه داد، یکی از مباحث مهم در اصلاح ساختار بودجه بحث کاهش هزینه‌های جاری در کنار کاهش سهم درامدهای نفتی و افزایش درآمدهای مالیاتی در کل منابع عمومی دولت است.این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه، یکی از محورهای ضروری اصلاح بودجه، بحث تغییر ساختار بودجه‌ریزی شرکتهای دولتی است، گفت: 70 درصد بودجه کل کشور به شرکتهای دولتی اختصاص پیدا می‌کند که نحوه هزینه کرد در این شرکتها شفاف نیست.وی افزود، بسیاری از مفاسد اقتصادی، اعم از حقوقهای نجومی، استخدامهای خارج از قاعده، فساد و رانت در همین شرکتهای دولتی به وقوع پیوسته است که با اصلاح ساختار بودجه بایستی وضعیت این شرکتها نیز تعیین تکلیف شود.به گفته شقاقی شهری، بسیاری از شرکتهای دولتی در 10 سال اخیر به سمت زیان دهی حرکت کرده‌اند  و به جای اینکه اندازه و حجم دولت و شرکتهای دولتی کاهش پیدا کند یک روند صعودی را طی کرده‌اند.این اقتصاددان، با بیان اینکه حدود 80 درصد بودجه و درامدها صرف پرداخت حقوق وهزینه‌های جاری می‌شود، گفت: متاسفانه سهم هزینه ‌های عمرانی در بودجه کشور ناچیز بوده و حتی در تخصیصها نیز میزان پرداختهای عمرانی با کاهش رو به رو می‌شود.

 

جنبش ضدآیفونی چینی ها آغاز شد

در شرایطی که دولت امریکا با اعمال تحریم‌های مختلف علیه هواوی در تلاش است تا این شرکت را فلج کند، چینی‌ها هم بیکار ننشسته اند و جنبشی برای تحریم آیفون و عدم استفاده از تولیدات این شرکت به راه انداخته اند.کارشناسان اقتصادی می‌گویند چین با جمعیت انبوه و اقتصاد پیشرفته اش کاملاً در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند از اپل آمریکایی که سومین سازنده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان است، انتقام بگیرد.بررسی‌های مؤسسه Goldman Sachs نشان می‌دهد اگر چین تصمیم بگیرد اپل را تحریم کند، سود جهانی این شرکت تا ۲۹ درصد کاهش می‌یابد. ۱۷ درصد از کل فروش تولیدات اپل مربوط به کشور چین است و لذا از دست دادن بازار این کشور برای اپل تبعات جبران ناپذیری را به همراه می‌آورد.از سوی دیگر باید توجه داشت که بسیاری از تولیدات اپل در کشور چین مونتاژ و تولید می‌شوند و اگر دولت این کشور تصمیم به جلوگیری از تولید آیفون و محصولات دیگر اپل در چین بگیرد، این شرکت باید هزینه‌های سرسام آوری را برای پرداخت حقوق به نیروی کار گران قیمت‌تر و عقد قرارداد با کارخانه‌های دیگری به منظور تولید آیفون و غیره بپردازد.البته باید توجه داشت که این اقدامات بر روی اقتصاد کشور چین نیز تأثیر منفی می‌گذارد. ولی اصرار امریکا بر ضربه زدن به شرکت‌های چینی ممکن است چاره دیگری برای مقامات پکن باقی نگذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha