سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
نشست فرهنگی با موضوع «چیستی و چرایی و نقد و بررسی شبهات» در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (س) بندرعباس

حوزه/حجت الاسلام باوقار در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (س) بندرعباس، گفت: درباره منجی گرایی و موعود گرایی در همه ی ادیان؛ مسیحیت، یهودیت و اسلام به طور مفصل بحث شده است و در منابع اسلامی بیش از ۶ هزار روایت از شیعه و اهل سنت در این رابطه نقل شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از هرمزگان، حجت الاسلام احمدرضا باوقار، روز یکشنبه در نشست فرهنگی با موضوع «چیستی و چرایی و نقد و بررسی شبهات» که در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (س) بندرعباس برگزار شد، اظهار داشت: آنچه در ابتدا حائز اهمیت است شناخت شبهات در راستای پاسخ نقضی و حلی آن است.

وی با اشاره به اینکه دین اسلام دارای سه بخش اساسی اعتقادی، اخلاقی و احکام است، افزود: این سه بخش مهم به ترتیب در قالب علم کلام، حوزه عرفان و اخلاق و علم فقه بررسی می شود.

استاد حوزه با استناد به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با طلاب و روحانیون، گفت: جامعه فعلی علاوه بر نیاز به طرح مباحث کلامی به جهت پشتوانه عقلی و مباحث اخلاقی، به بیان مسائل احکامی که به منزله ی استخوان بندی و شاکله اصلی جامعه است، نیز نیازمند است.

حجت الاسلام باوقار افزود: بشر تا دوره رنسانس در مورد مباحث وحیانی و نبوت مشکلی نداشته و مسائل را ساده تر می پذیرفت.

وی همچنین گفت: از دوره رنسانس با شناخته شدن دین به عنوان افیون ملت ها، سبب به وجود آمدن شبهات بسیار و پدیده ی به نام سکولاریسم شد که بشر را با چالش های متعدد اخلاقی به ویژه در حوزه اعتقادات مواجه کرد.

حجت الاسلام باوقار با استناد به آیه 164 سوره مبارکه آل عمران «يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ» رسالت رسولان الهی را تزکیه و تعلیم مباحث اخلاقی دانست و خاطر نشان شد: در حوزه اخلاق که جزء نیاز فطری و ذاتی بشر بود، انسان نیز دچار خطا شد، لذا بعد از قرن 19 ما با پدیده ای به نام عرفان های کاذب یا نوظهور و به عبارتی معنویت های نوظهور روبرو شدیم.

استاد حوزه در ادامه به پاسخگویی شبهات مهدویت پرداخت و گفت: درباره منجی گرایی و موعود گرایی در همه ی ادیان؛ مسیحیت، یهودیت و اسلام به طور مفصل بحث شده است و در منابع اسلامی بیش از ۶ هزار روایت از شیعه و اهل سنت در این رابطه نقل شده است.

وی در پایان به پرسش و پاسخ موضوعاتی چون؛ قضا و قدر، بداء، رجعت، منجی در یهودیت و مسیحیت پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha