پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سفیر جمهوری ترکیه

حوزه/ دکتر دریا اورس گفت: روابط مسلمانان جهان از هر مذهبی و منتسب و متعلق به هر باوری، مبتنی بر این سخن شریف خداوند در قرآن است که می‌فرماید: «انما المؤمنون اخوه».

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، دکتر دریا اورس سفیر جمهوری ترکیه در ایران در بازدید خود از دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران شرکت کرد و به سؤالات آنان پاسخ گفت.

سفیر ترکیه در این گفتگوی کوتاه، با تبریک ماه مبارک رمضان هدف خود از سفر به شهر قم را دیدار با برخی بزرگان حوزوی از جمله آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی عنوان کرد و افزود: در این دیدارها گفتگوهای سودمندی انجام گرفت.

 

وی برنامه بعدی این سفر را دیدار با ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب حجت‌الاسلام والمسلمین نواب عنوان کرد و گفت: در این نشست صمیمی درباره روابط  دانشگاه‌های ایران و ترکیه گفتگو کرده و نیز راجع به برنامه‌هایی از قبیل ارتباطات فرهنگی و اجتماعی و دینی که می‌توان در آینده نزدیک انجام داد، تبادل نظر صورت گرفت.

 

دکتر دریا اورس با ابراز رضایت و امید از این دیدار افزود: نکاتی قابل توجه از این گفتگوها یادداشت کرده‌ام، طرح‌ریزی برنامه‌هایی مانند گردهم‌آیی‌ و سمینارهای متقابل و تبادل استاد عملی از مواردی است که تحقق آن می‌تواند گامی مثبت در تعاملات علمی با دانشگاه ادیان و مذاهب باشد.

 

وی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با ثمرات سفر سفیر ترکیه به عنوان یکی از کشورهای قدرتمند اسلامی به شهر قم به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز اسلام و به ویژه تشیع در توسعه ارتباطات بین مراکز تشیع و ترکیه گفت: ما  تفاوتی میان مذاهب اسلامی قائل نیستیم. هرکدام از مذاهب، یکی از راه‌های خدا است که به نوبه خود برای رسیدن به خداوند تلاش می‌کند. در واقع مسیر تشیع و تسنن از هم دور نیستند.

 

وی تاکید کرد: قبل از هر چیز باید دانست که روابط مسلمانان جهان از هر مذهبی و منتسب و متعلق به هر باوری، مبتنی بر این سخن شریف خداوند در قرآن است که می‌فرماید: «انما المؤمنون اخوه». بنابراین ما نیز بر این باور هستیم که ما مسلمانان به عنوان خواهران و برادران اسلامی باید در هر جای دنیا یکدیگر را دریافته، یکدیگر را درک و فهم نماییم و با نشست و گفتگو و دیدارهای رو در رو اندک سوء‌تفاهم‌ها و اختلافات موجود را از میان برداریم و  از این راه دوستی و برادری را گسترش دهیم تا امر خدا را به جای آوریم.

 

سفیر کشور ترکیه در ارزیابی خود از دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب همان‌طور که ریاست این دانشگاه تاکید دارند، ‌به نوبه خود در دنیا بی‌نظیر است و از نظر امکاناتی که با آن آشنا شدیم، بسیار خوب است و امید آن وجود دارد، افرادی که در این‌ مرکز آموزش عالی به عنوان متفکر و روشنفکر آموزش می‌بینند، خدمت‌گذار تمامی امت محمدی و موفق و مؤید باشند.

 

وی در پایان یادآور شد: به برکت ماه مبارک رمضان از شهر قم با دستی پر عزیمت کرده و باید از همه دوستانی که در شهر قم پذیرای ما بوده و امکان این سفر را فراهم کردند، صمیمانه تشکر و قدردانی کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha