پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مراسم افتتاح بخش جدید ساختمان دارالقرآن علامه طباطبایی با حضور آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی خدمت به قرآن را توفیقی الهی دانستند و گفتند: خادمان به قرآن کریم باید قدردان جایگاه خود باشند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم پیش از ظهر امروز پنجشنبه 9 خردادماه با حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید دیدارکردند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار با ابراز خوشبختی و آرزوی موفقیت و سربلندی برای مسئولان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، اظهار داشتند: در نهج البلاغه حضرت امیر(ع) بسیار درباره قرآن مطالبی را بیان کرده اند که اگر جمع آوری شود، خود یک کتاب می شود.

ایشان افزودند: امیرمؤمنان علی(ع) در نهج البلاغه  درباره قرآن می فرمایند: «فیهِ رَبیعُ الْقَلْبِ، وَ یَنابیعُ الْعِلْمِ، وَ ما لِلْقَلْبِ جِلاءٌ غَیْرُهُ؛ بهار دل ها و چشمه هاى دانش در قرآن است و براى قلب و فکر جلایى جز قرآن نتوان یافت».

این مرجع تقلید با بیان این که در این فراز نهج البلاغه 3 اثر مهم قرآن ذکر شده است، ادامه دادند: نخستین اثر ربیع القلب بودن قرآن است، یعنی بهار دل هاست، همچون فصل بهار که همه درختان شکوفه می دهند و طراوت و نشاط همه جا را فرا می گیرد، قرآن نیز موجب طراوت قلب می شود.

معظم له خاطرنشان کردند: امام علی(ع) می فرمایند: قرآن بهار دل هاست و دقت در قرآن طراوت، نشاط و نورانیت را به قلب انسان جاری می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی دومین اثر قرآن در کلام حضرت امیر(ع) را ینابیع العلم بودن عنوان کردند و بیان داشتند: چشمه های جوشان علم و دانش در قرآن مجید است و شامل همه علوم می شود.

معظم له با بیان این که سومین فراز فرمایش امیرمؤمنان(ع) درباره قرآن «ما لِلْقَلْبِ جِلاءٌ غَیْرُهُ» است، گفتند: قلب انسان بر اثر گناه یا غفلت از یاد خدا دچار زنگار و تاریکی می شود و جلائی برای قلب انسان غیر از قرآن نیست.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزودند: اگر هیچ جمله ای درباره قرآن بیان نشده بود و فقط این فرمایش کوتاه حضرت علی(ع) درباره قرآن می آمد عظمت و بزرگی قرآن را معرفی می کرد.

ایشان به کلام دیگری از امیرمؤمنان(ع) در مورد قرآن اشاره کرد و اظهار داشتند: حضرت می فرمایند «وَ مَا جَالَسَ هَذَا القُرآنَ اَحَدٌ اِلّا قَامَ عَنْهُ بِزِیادَة اَو نُقصَانٍ زِیَادَةٍ فى هُدًى اَو نقصانٍ فى عمًى؛ هر کسى که با قرآن نشست، از این نشست که برخاست، یا هدایتى در او افزون شده یا بى‌معرفتى و کورى‌اى از او کم شده است».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خدمت به قرآن را توفیقی الهی دانستند و ادامه دادند: خادمان به قرآن کریم باید قدردان جایگاه خود باشند و همواره شکر خداوند را به جای آورند که بیشتر از دیگران می توانند به قرآن خدمت کنند.
وی روخوانی صحیح قرآن، آشنایی با مفاهیم و تفسیر، عمل به قرآن و نشر قرآن کریم را 4 مرحله مورد نیاز و ضروری برای هر فرد برشمرد و تصریح کرد: همه مسلمانان و به ویژه شیعیان باید این مراحل را در زندگی خود پیاده و عملیاتی کنند.
این مرجع تقلید در پایان خواستار اصلاح برخی اشتباهات در رسم الخط عثمان طه شدند و افزودند: امیدوارم اساتید و علمای اسلامی روزی بنشینند و این اشتباهات که شاید بیش از 200 مورد باشد را برطرف و تصحیح کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • . IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    0 0
    اشتباهات **شاید** بیش از 200 مورد باشد