جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
راهپیمایی روز جهانی قدس در قم

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

معامله قرن زیر پای روزه داران باطل شد

مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس با حضور میلیونی اقشار مختلف مردم در سراسر کشور برگزار شد. شرکت کنندگان در راهپیمایی روز جهانی قدس سال ۱۳۹۸، با قرائت قطعنامه ای مواضع خود را اعلام و تاکید کردند همچنان حامی مردم مظلوم فلسطین هستند و راه شهدای مقاومت را تا آزادسازی کامل قدس شریف ادامه خواهند داد. مراسم روز قدس همزمان با جمعه آخر ماه رمضان با حضور میلیونی مردم انقلابی در حدود هزار شهر کشور برگزار شد. مردم روزه‌دار و انقلابی ایران اسلامی، پس از برگزاری راهپیمایی روز قدس، در قطعنامه‌ای پنج‌بندی طرح آمریکایی ـ صهیونیستی موسوم به معامله قرن را محکوم و بر ادامه حمایت از قدس شریف تاکید کردند. راهپیمایان، در این قطعنامه تاکید کردند: با گذشت چهل سال از ابتکار معجزه گونه امام راحل، همچنان آزادی قدس را آرمان بلند جهان اسلام دانسته، و توطئه‌های آمریکایی صهیونیستی با مشارکت برخی سران مرتجع کشورهای عربی را محکوم می‌نماییم. راهپیمایان در ادامه تاکید کردند : حمایت کامل خود را از راهپیمایی‌های بازگشت فلسطینیان اعلام و مراتب انزجار قلبی خود را از سکوت مجامع جهانی مدعی دروغین حقوق بشر در برابر جنایات ضد بشری رژیم جعلی صهیونیستی ابراز می‌نماییم. در این قطعنامه ، تصریح شده : تنها راه حل مسأله فلسطین را تداوم انتفاضه و مقاومت و نفی مطلق هر نوع سازش و تسلیم دانسته و بر بازگشت آوارگانِ فلسطینی، برگزاری همه پرسی برای تضمین آینده این کشور با تحقق راهبرد «همه فلسطین برای همه مردم فلسطین» و «فلسطین از بحر تا نهر»  تاکید می‌کنیم.

 

فیسبوک رسوایی اسرائیل در آفریقا را فاش کرد

ناتانیال گلِچر مدیر امنیت سایبری فیسبوک در اعلامیه‌ای که سایت اخبارِ این پیام‌رسان منتشر کرده است، خبر از مداخله فیسبوکی اسرائیل در انتخابات چند کشور آفریقایی داده است.این صفحه‌ها و گروه‌های فیسبوکی و حساب‌های کاربری جعلی در اینستاگرام (که آن هم متعلق به مالک فیس‌بوک است) که توسط امنیت سایبری فیسبوک شناسایی شده‌اند در یک «رفتار هماهنگ مشکوک» اطلاعات غلطی را در مورد نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی منتشر می‌کرده‌اند. کشورهای هدف عبارت بوده‌اند از نیجریه، سنگال، توگو، آنگولا، نیجر و تونس.منشأ این صفحه‌های جعلی، یک بنگاه مالی با نام Archimedes Group در اسرائیل بوده است که حالا خود و همه شاخه‌هایش از فعالیت فیسبوکی منع شده‌اند. پیش از این مارک زاکربرگ مدیر فیسبوک به اتهام انتشار اخبار جعلی از این پیام‌رسان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ میلادی در آمریکا مورد بازخواست کنگره قرار گرفت و بعد از آن سایت‌های اینرنتی ملزم شدند در استخراج و بهره‌برداری از تمایلات و اولویت‌های کاربران از آنها اجازه بگیرند. طبیعتاً حالا می‌توانند با توجیهِ اجازه کاربران عمان مداخلات پیشین را صورت دهند.در انتخابات زودهنگام اسرائیل نیز که آوریل جاری با پیروزی نزدیک ائتلاف نتانیاهو برگزار شد، یک سری حساب‌های جعلی به نفع وی فعالیت می‌کردند که آبروریزی آن نیز رسانه‌ای شد. حالا اسرائیلی‌ها تا کجا مجوز خواهند داشت همین روند تقلب را ادامه دهند، مشخص نیست.اعلامیه مدیر امنیت سایبری فیسبوک در مورد پرونده اخیر به دست‌کم ۲۶۵ حسای جعلی فیسبوکی و اینستاگرامی اشاره می‌کند و اضافه می‌کند علاوه بر کشورهای آفریقایی، برخی کشورهای آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی نیز هدف این مداخله هماهنگ بوده‌اند.تحقیقات فیسبوک نشان داده ۲.۸ میلیون حساب کاربری به ۶۵ حساب کاربری اینستاگرامی و چند هزار کاربر نیز به گروه‌های فیسبوکی و ۴ صفحه اینستاگرامی جلب شده‌اند ضمن اینکه ۸۱۲ هزار دلار نیز از تبلیغات درآمد داشته‌اند، از سال ۲۰۱۲ تا کنون.

 

اولتیماتوم برجامی ایران آمریکا را سرجایش نشاند

درحالی که معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا بارها کشورهای اروپایی را درخصوص هرگونه معامله با ایران درقالب اینستکس تهدید کرده بود، حالا به نظر می رسد به دنبال اولتیماتوم برجامی ایران مایک پمپئو مجبور شده در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی‌اش از مواضع قبلی واشنگتن عقب نشینی کند.مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در کنفرانس خبری مشترکی با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد: اگر در سازوکار اینستکس، تنها کالاهای مجاز منتقل شوند، این مسئله منعی ندارد.هشتم خرداد ماه جاری بود که معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا کشور‌های اروپایی را تهدید کرد که ممکن است ابزار مالی اروپا را برای ارتباط مالی با ایران در چارچوب برجام تحریم کند.سیگال منلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در نامه‌ای که روز هفتم ماه مه نوشته و به دست بلومبرگ رسیده بود، تهدید کرد که ابزار مالی اروپا برای تجارت با ایران (اینستکس) و هر آنکس که با آن مرتبط باشد می‌توانند از دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده منع شوند.

 

آمریکا به قتل عام غیرنظامی ها اعتراف کرد

آمریکا اعتراف کرده که از سال ۲۰۱۴ و آغاز مبارزه علیه داعش یکهزار ۳۰۰ غیر نظامی در حملات جنگنده‌های این کشور به عراق و سوریه کشته شده‌اند.این در حالی است که تعداد غیرنظامیان کشته شده در حملات جنگنده‌های آمریکایی به عراق و سوریه به مراتب بیشتر از این آمار است.در همین رابطه سازمان غیردولتی Airwars (جنگ‌های هوایی) که قربانیان حملات هوایی در سراسر جهان را رصد می‌کند، اعلام کرده که در حملات جنگنده‌های آمریکایی به عراق و سوریه در طرح مبارزه با داعش، دست کم هفت هزار و ۹۰۰ شهرند عراقی و سوری کشته شده‌اند.

 

ترامپ برای دیوار نژاد پرستی بر مکزیکی ها تاخت

رئیس جمهوری آمریکا که به تازگی تعرفه های تساعدی بر واردات کالا از مکزیک اعمال کرده، این کشور را عامل قاچاق مواد مخدر به ایالات متحده معرفی کرده و از مکزیکوسیتی خواست خاک خود را از کارتل های قاچاق بازپس گیرد.ترامپ دمکرات ها را متهم کرد که با خودداری از اصلاح سریع قوانین مهاجرتی آمریکا، باعث ایجاد بحران در مرزهای جنوبی این کشور شده و خواستار مرزهای باز هستند که از نظر وی «مساوی با جرم» است.رئیس جمهوری آمریکا مکزیک را نیز متهم کرد که سال ها است از ایالات متحده سوء استفاده کرده و درآمد هنگفتی از طریق این کشور به دست آورده است.ترامپ که به تازگی تعرفه های تساعدی بر واردات از مکزیک اعمال کرده، نوشت: شرکت های آمریکایی برای اینکه مجبور به پرداخت تعرفه نباشند، از مکزیک که ۳۰ درصد از صنعت خودروسازی آمریکا را در اختیار گرفته، خارج می شوند.وی با بیان اینکه «مکزیک باید خاکش را از اربابان و کارتل های مواد مخدر پس بگیرد»، افزود: ۹۰ درصد مواد مخدر از طریق مکزیک و مرزهای جنوبی ما وارد آمریکا می شود. سال گذشته ۸۰ هزار تن جان باختند و یک میلیون نفر مبتلا شدند.ترامپ همچنین مدعی شد آمریکا در روابط تجاری با مکزیک ۱۰۰ میلیارد دلار کسری تجاری دارد.رئیس جمهوری آمریکا بامداد امروز اعلام کرد از دهم ژوئن (۲۰ خرداد) تعرفه ای پنج درصدی بر تمام کالاهای وارداتی از مکزیک اعمال خواهد کرد و تا زمانی که روند حرکت مهاجران غیرقانونی به مرزهای ایالات متحده متوقف نشود این تعرفه ها به قوت خود باقی خواهد بود.«خسوس سئاده» معاون وزیر خارجه مکزیک در امور آمریکایی شمالی در واکنش به اقدام ترامپ گفت که این مساله فاجعه آمیز خواهد بود. این تصمیم ترامپ باعث کاهش ارز «پزو» واحد پول مکزیک در مقابل دلار آمریکا شد.

 

وزارت اطلاعات هرگونه ارتباط امنیتی استاد را تکذیب کرد

همسر دوم محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران که به قتل رسید هیچگونه ارتباط و همکاری با وزارت اطلاعات نداشته است.دستیار ویژه وزیر اطلاعات اعلام کرد: همسر دوم محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران که به قتل رسید هیچگونه ارتباط و همکاری با وزارت اطلاعات نداشته است.این مقام وزارت اطلاعات به خبرگزاری صداوسیما گفت: پخش این گونه ادعاهای کذب موجب تشویش افکار عمومی و قابل پیگیری قضایی است.

 

مواد سکه شانس استورات برای جانشینی می را کج کرد

روری استورات وزیرتوسعه بین الملل انگلیس در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز به خاطر مصرف مواد مخدر در سفرش به ایران عذرخواهی کرد.استورات به غیر قانونی بودن این کار خود در ایران اذعان کرد و گفت: "اشتباه خیلی احمقانه‌ای بود که ۱۵ سال پیش مرتکب شدم. در واقع به ایران رفته بودم تا تأثیر مخرب تریاک را از نزدیک ببینم. من تأثیر آن را وقتی وزیر امور زندان‌ها بودم، دیده‌ام. این کار بسیار اشتباهی بود، اشتباهی احمقانه کردم."استورات یکی از نامزدهای جانشینی ترزا می برای تصاحب کرسی نخست وزیری است.وی که در سالهای گذشته مأموریت‌هایی در افغانستان و عراق انجام داده، خیلی به حلقه اصلی قدرت در حزب که شامل فارغ‌التحصیلان مدرسه ایتون و دانشگاه آکسفورد است نزدیک نیست. به همین دلیل و شاید هم به دلیل اعترافش به مصرف تریاک بعید است شانس زیادی برای رهبری حزب داشته باشد.به گزارش ایرنا، پس‌ازآنکه “ترزا می” اعلام کرد روز ۷ ژوئن از مقام نخست‌وزیر کناره‌گیری خواهد کرد، شماری از اعضای برجسته حزب محافظه‌کار برای جانشینی او وارد کارزار شدند.

 

ظریف برای ریاض شرط گذاشت

محمد جواد ظریف در گفتگو با العالم اظهار داشت: آغوش ما برای همه کشورهای حاشیه خلیج فارس باز است. متأسفانه دو، سه کشور در حاشیه خلیج فارس هستند که راه دیگری را انتخاب کرده اند، ما معتقدیم راهی که آنها انتخاب کرده اند راه مؤثری نیست، راه خطرناکی است و بیش از همه برای خودشان خطر دارد.وی افزود: ما برای این کشورها هیچ‌گاه بد نخواسته ایم و هنوز هم بد نمی خواهیم، معتقدیم که ما همسایه هستیم و به حکم جغرافیا همواره همسایه خواهیم بود لذا اگر آقای عراقچی به این کشورها سفر نکرده اند، انتخاب ما نبوده بلکه انتخاب آنها بوده که راه دیگری را انتخاب کنند.ظریف با اشاره به حمایت مالی رژیم سعودی از تروریست ها گفت: ما اخبار را فراموش نکردیم اسناد را از خاطر نبردیم که سلاح آمریکایی از طریق عربستان سعودی در اختیار داعش قرار می گرفت، ما فراموش نکردیم که سلاح های شیمیایی توسط دولت های منطقه در اختیار تروریست‌ها قرار گرفته بود.ظریف همچنین در پاسخ به این سوال که «: با توجه به شرایط موجود در منطقه، ما شما را چه زمانی در ریاض خواهیم دید؟» گفت: اگر دولت سعودی آمادگی را داشته باشد که سیاست خود را تغییر بدهد من فردا می توانم در ریاض باشم.

 

حریری در موج اعتراضات توییتری غرق شد

پس از رسوایی ماجرای به گروگان گرفتن سعد حریری نخست وزیر لبنان در سفر رسمی به ریاض طی سال 1396، حالا توییت حمایت آمیز حریری از عربستان و امارات متحده عربی، موج اعتراض کاربران این شبکه اجتماعی را برانگیخته است.حریری در صفحه توییتری خود نوشت: "از نشست سران عربی: حمله به عربستان و امارات را محکوم کرده و همبستگی کامل عربی را خواستاریم. "وی افزود: تاکید می‌کنیم که لبنان تحت هیچ شرایطی از ارتباط و وابستگی عربی خود دست برنخواهد داشت.این توییت واکنش بسیاری از کاربران شبکه اجتماعی را به دنبال داشت. سعد حریری نخست وزیر لبنان در حالی در نشست سران عربی در ریاض به تعریف و تمجید از عربستان پرداخت که هنوز ماجرای گروگان گرفتن وی در سفر رسمی آبان ماه سال 1396 به ریاض از سوی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و وادار کردن حریری به استعفا از سمت نخست وزیری و رسوایی بین المللی چنین اقدامی از اذهان مردم لبنان و افکار عمومی جهان پاک نشده است.حریری در این نشست با تعریف و تمجید از عربستان سعودی گفت: همبستگی عربی بُرنده ترین سلاح در دست عرب باقی می‌ماند.نشست اضطراری سران اتحادیه عرب با میزبانی عربستان سعودی در مکه برگزار شد. شرکت کنندگان در این نشست با تاکید بر حفظ هوشیاری برای پرهیز از بروز هرگونه درگیری در منطقه و کاهش تنش، بر حفظ صلح و ثبات بر مبنای احترام متقابل تاکید کردند.

 

طالبان کاروان نظامیان آمریکایی را متلاشی کرد

انفجار یک خوردرو بمب گذاری شده در مسیر کاروان نیروهای خارجی در منطقه قلعه وزیر کابل، تلفاتی به نیروهای آمریکایی وارد کرد.در حالی که دفتر مطبوعاتی نیروهای خارجی در کابل اعلام کرد در این حمله چهار سرباز آمریکایی زخمی شده اند، اما طالبان می گوید ۱۰ سرباز آمریکایی را کشته است.ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیامی که برای رسانه‌ها فرستاده، اعلام کرد در این حمله شماری از خودروهای نظامیان خارجی منهدم شده است.بر اساس گزارش های منتشر شده، در این حمله چهار غیرنظامی نیز کشته و سه تن دیگر مجروح شدند.این حمله در حالی انجام می شود که روز گذشته نیز یک عامل انتحاری خود را مقابل دانشگاه نظامی مارشال فهیم منفجر کرد که در نتیجه آن شش نظامی جان باختند و ۱۶ نفر دیگر مجروح شدند.حضور ۱۸ ساله نظامیان آمریکایی در افغانستان، نه تنها برای مردم این کشور امنیت نیاورده است، بلکه هر روز بر شدت ناامنی در مناطق مختلف این کشور از جمله هرات افزوده می شود.آمریکایی ها سالانه هزینه هنگفتی برای امنیت سربازان خود در افغانستان هزینه می کنند.سخنگوی طالبان نیز چندی پیش اعلام کرده است که برای بیرون راندن اشغالگران حملات خود را علیه نیروهای متجاوز آمریکایی شدت می بخشند.مسوول مذاکرات صلح طالبان با آمریکا در دوحه قطر، روز گذشته گفته بود پس از شکست دو ابرقدرت در افغانستان (بریتانیا و شوروی) به زودی ابرقدرت آمریکا نیز از این کشور پا به فرار خواهد گذاشت.

 

تامین اجتماعی از حمله هکرها جان سالم به در برد

سرپرست سازمان تامین اجتماعی از حمله گروه خرابکار اینترنتی به سایت سازمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: حوزه راهبری سیستم‌های سازمان تامین اجتماعی بلافاصله وارد عمل شدند و در حال حاضر تمامی سامانه‌ها، اطلاعات و سوابق در صحت و سلامت قرار دارند.روز گذشته هکرها به سایت سازمان تامین اجتماعی حمله‌ای کردند که بلافاصله تیم IT این سازمان متوجه شد و اقدامات لازم را انجام داد.وی افزود:همکاران بنده در کمترین زمان ممکن از این حمله آگاه و در سریع‌ترین زمان ممکن وارد عمل شده و مقابله کرده و ابعاد فنی را به طور کامل بررسی و اقدامات لازم را انجام دادند. البته این گروه توانست دقایقی کوتاه به سایت خبری سازمان نفوذ کرده و اطلاعات مبهم و دستکاری خود را منتشر کند که بلافاصله با واکنش کارشناسان سازمان مواجه شد.وی ادامه داد: خوشبختانه بررسی‌ دقیق تیم‌های فنی حکایت از صحت و سلامت تمامی سامانه‌ها، اطلاعات و سوابق بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان دارد و جای هیچ گونه نگرانی نیست.زدا گفت: در ضمن مراکز و نمادهای مسئول پیگیری‌های لازم و قانونی را از ساعات اولیه دیروز آغاز کردند که سپاسگذاری می‌کنیم.

 

سوریه دست کلاه ‌سفید ها را رو کرد

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت که خواستار «پایبندی به قوانین بین‌المللی هستیم که مانع دخالت در امور داخلی کشورها می‌شود».نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد که «علت اصلی درد و رنج مردم سوریه، گروه‌های تروریستی، ائتلاف آمریکایی و عناصر وابسته به آن هستند».نماینده دائم سوریه در سازمان ملل از شورای امنیت خواست تا مانع تحرکات ترکیه برای تغییر هویت و بافت جمعیتی مناطق تحت اشغال آن شود.بشار الجعفری در ادامه افزود: «گزارش‌های غربی حکایت از آن دارد که گروه کلاه‌سفیدها(الخوذ البیضا) ساخته و پرداخته دستگاه اطلاعاتی انگلیس است».مسکو و دمشق به دفعات درباره اقدامات تحریک ‌کننده کلاه سفیدها مبنی بر جعل حملات شیمیایی برای متهم جلوه دادن نیروهای سوری، هشدار داده‌اند.وزارت خارجه روسیه پیشتر گفته بود که کلاه‌ سفیدها با انتقال تجهیزات ویژه به برخی بیمارستانهای ادلب، در تدارک صحنهآرایی برای متهم کردن دمشق به حمله شیمیایی هستند.ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه چندی پیش گفته بود که کلاه‌سفیدها تجهیزاتی را به برخی بیمارستان‌های ادلب منتقل کرده‌اند تا تصاویری از یک حمله شیمیایی جعلی را فیلمبرداری کرده و در نهایت به دمشق تهمت بزنند.

 

بولتون مدارك جعلی فجيره را به شوراى امنيت پست کرد

مشاور امنیت ملی آمریکا، مدعی شد کرد که آمریکا مدارک و شواهد دست داشتن ایران در انفجار چند نفتکتش در خلیج فارس را تا هفته آینده به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارایه خواهد کرد.«جان بولتون» که در سفر امارات به سر می برد، ضمن طرح مجدد ادعای دست داشتن ایران در انفجارهای فجیره گفت این مدارک کامل شده و واشنگتن به زودی آن را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه می‌کند.مشاور امنیت ملی ترامپ گفته این مدارک هفته آینده به شورای امنیت تحویل داده می شود.وی در ادامه گفت که اجازه تهدید امریکا و متحدانش را به تهران نمی دهد. در واکنش به این ادعای بولتون، معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به سابقه آمریکا در انتشار عامدانه داده‌های اطلاعاتی غلط، ادعاهای اخیر مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره انفجارهای اخیر در بندر «فجیره» امارات را غیرقابل اتکا توصیف کرد. گفت: «نمی‌توانیم آنچه همکاران آمریکایی می‌گویند را قطعی فرض کنیم. در موارد بی‌شماری شاهد آن بوده‌ایم که آمریکایی‌ها واقعیات یا رخدادهای مشخصی را چنان پیچ و تاب داده‌اند که با اهداف سیاسی آن‌ها و برداشت‌های محدود آن‌ها از آنچه رخ داده و چگونگی یک رخداد و اینکه یک کار چطور باید انجام شود، همخوان باشد.»

 

فرانسه برای نجات داعشی ها دست به اهرم سیاسی برد

دادگاهی در عراق سه عضو داعش را که دارای ملیت فرانسوی بودند، به اعدام محکوم کرد.این افراد اولین فرانسوی‌های عضو داعش بودند که به اعدام محکوم شدند.دادگاه دیگری در بغداد یک فرانسوی دیگر را به دلیل عضویت در داعش  به مرگ محکوم کرد.ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: ما در حال تشدید تلاش‌ها برای اجرا نشدن حکم اعدام چهار فرانسوی دستگیرشده در عراق هستیم.وی افزود: ما مخالف اعدام هستیم و من شخصاً دیدگاه دولت فرانسه در این زمینه را به برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق انتقال داده‌ام. در ماه‌های اخیر، عراق صدها نفر از اعضای داعش که شامل اتباع خارجی هم می‌شوند را زندانی و محاکمه کرده است. به گفته مقامات قضایی عراق،‌ از ابتدای سال ۲۰۱۸، بیش از ۵۰۰ عضو داعش محاکمه شده‌اند که بعضی از آنها به حبس ابد و برخی دیگر به اعدام محکوم شده‌اند. تاکنون هیچ تبعه خارجی عضو داعش اعدام نشده است.

 

ترکیه دست به حمله گسترده زمینی و هوایی به عراق زد

وزارت دفاع ترکیه از آغاز عملیات زمینی و هوایی نیروهای مسلح این کشور به منطقه خاکورک در شمال عراق خبر داد.در بیانیه وزارت دفاع ترکیه آمده است: در چارچوب عملیات موسوم به پنچه، از ظهر دیروز نیروهای زمینی و هوایی ارتش حمله به به مناطق محل استقرار تروریست‌ها در شمال عراق را آغاز کرده‌اند.عملیات پنچه ارتش ترکیه به منطقه خاکورک شمال عراق علیه محل اختفای اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک)، با هدایت مقامات بلندپایه نظامی این کشور از جمله خلوصی آکار وزیر دفاع، یاشار گولر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش انجام شد.عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه مواضع پ.ک. ک از دو سال قبل در مناطق شرق و جنوب شرق این کشور و نیز از هفت ماه قبل در شمال عراق آغاز شده که در چند ماه اخیر با بمباران ارتفاعات قندیل در مرز عراق و ایران به اوج خود رسیده و حمله مکرر هوایی به برخی مناطق کوهستانی منطقه همچنان ادامه دارد.حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک. ک) بیش از ۳۰ سال است که به صورت مسلحانه علیه دولت مرکزی ترکیه می جنگد. این تشکیلات از سوی دولت ترکیه، اتحادیه اروپا و دولت آمریکا به عنوان گروه تروریستی معرفی شده است.این تشکیلات از دو سال پیش علیه دولت مرکزی ترکیه و اقلیم کردستان عراق اعلام جنگ تمام عیار کرده است.دولت ترکیه از دو سال پیش عملیات وسیعی را علیه مقرهای پ.ک. ک در مناطق مختلف کوهستانی شرق و جنوب شرق این کشور و همچنین شمال عراق آغاز کرده و بسیاری از محل‌های استقرار آنها را شناسایی و منهدم کرده است.مناطق کوهستانی شرق و جنوب شرقی ترکیه و نیز ارتفاعات شمال عراق و سوریه محل استقرار عناصر گروه پ.ک. ک است.

 

اخبار ضد و نقیض معافیت مجدد نفتی از آمریکا مخابره شد

یک مقام آمریکایی تصریح کرد کشورهایی که هنوز به سقف معین‌شده از سوی آمریکا برای واردات نفت از ایران نرسیده‌اند می‌توانند تا زمان رسیدن به سقف مورد نظر به خرید نفت از ایران ادامه دهند.آمریکا در ماه نوامبر، چین، هند و شش کشور دیگر را از تحریم‌های اعمال‌شده علیه بخش نفت و انرژی ایران معاف کرده و به آنها اجازه داد به خرید نفت از ایران ادامه دهند. این معافیت‌ها در اوایل ماه مه به پایان رسید و دولت آمریکا گفت که آنها را تمدید نخواهد کرد.دولت آمریکا هدف از تمدید نکردن این معافیت‌ها را ادامه سیاست فشار حداکثری علیه ایران و رساندن واردات نفت این کشور به صفر اعلام کرد.اما همان زمان، روزنامه وال‌‌استریت‌ژورنال گزارش داده بود دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال یافتن راه‌هایی است که ضمن متوقف کردن صادرات نفت ایران، مبادلات نفت را برای کشورهایی مانند هند و چین راحت کند.البته «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه این کشور این خبر را تکذیب کرد و  گفت هر کشوری را که هر مقداری نفت از ایران خریداری کند، تحت تحریم‌های خود قرار می‌دهند.هوک با صدور بیانیه‌ای در واکنش به گزارش یک نشریه آمریکایی اعلام کرد بعد از انقضای معافیت‌های هشت کشور در خرید نفت خام از ایران در تاریخ دوم می (12 اردیبهشت) هر کشوری را که از ایران نفت وارد کند، تحریم می‌کنند.به نوشته خبرگزاری «رویترز» در این بیانیه آمده است: «حتی اگر کشوری در ماه‌های قبل نتوانسته بود به سقف مذاکره‌شده (برای خرید نفت)‌ برسد، بازهم تحریم خواهد شد. سیاست ما به صفر رساندن خرید نفت از ایران است».

 

آمریکا بازهم برای هوآوی تعیین تکلیف کرد

یک مقام ارشد دولت آمریکا از شرکت هوآوی چین خواسته به همکاری با ایران پایان دهد.«مارک شورت»، رئیس دفتر «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا از شرکت «هوآوی» چین خواسته به همکاری با ایران پایان دهد.به نوشته «سی‌ان‌بی‌سی»، شورت گفته که این شرکت می‌تواند در مذاکرات تجاری جاری میان آمریکا و چین نقش‌آفرینی کند، اما بایستی همکاری با ایران را متوقف کند.

 

تانک های اسراییلی ارتش سوریه را به حالت آماده باش کامل درآورد

تانک های رژیم صهیونیستی با عبور از خط «آلفا» در جولان اشغالی سوریه وارد منطقه عاری از سلاح و منطقه حائل بین نیروهای سوریه و نظامیان رژیم صهیونیستی شدند. نظامیان رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه، نوار مرزی بین دو بخش جولان دقیقاً در منطقه غرب روستای جباتا الخشب را نقض کردند.منطقه عاری از سلاح، در سال ۱۹۷۴ از سوی سازمان ملل متحد به منظور جدا کردن نیروهای سوریه از نظامیان رژیم صهیونیستی ایجاد شد. در این منطقه نیروهای آندوف (نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد) مستقر هستند.منابع خبری گزارش دادند که منطقه مذکور برای سال‌ها تحت اشغال گروه تروریستی جبهه النصره (شاخه سوری القاعده) و سایر گروه‌های ترووریستی و تکفیری مورد حمایت رژیم صهیونیستی قرار داشت.ارتش سوریه سال میلادی گذشته طی عملیاتی گسترده، توانست جنوب این کشور و سه استانی را که در اشغال گروه های تروریستی بود، آزاد کند. این استان‌ها درعا، سویدا و قنیطره بود.نیروهای آندوف همزمان با تحرکات صهیونیست ها برای ممانعت از هرگونه درگیری بین ارتش سوریه و نیروهای رژیم صیونیستی، به سمت منطقه حائل حرکت کرده‌اند.تانک‌های رژیم صهیونیستی نیز ابتدای ماه میلادی گذشته (آوریل) با عبور از خط آلفا، وارد منطقه عاری از سلاح جولان اشغالی سوریه شده بودند.ارتش سوریه نیز به محض تحرکات ارتش رژیم صهیونیستی، فورا حالت آماده باش کامل برای نیروهای خود ـ که در منطقه حضور دارند ـ صادر کرد.منبعی امنیتی در این ارتباط گفت، منطقه‌ای که نیروهای اسرائیلی وارد آن شده‌اند، عاری از سلاح است و تحت سیطره نیروهای آندروف و داخل خط قرمز است.جولان اشغالی سوریه بخشی از استان «القنیطره» سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲ آن را ضمیمه خود کرد؛ جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام را به‌ رسمیت نشناخته است. رژیم صهیونیستی در این جنگ، علاوه بر جولان اشغالی سوریه، شبه جزیره سینای مصر، کرانه باختری رود اردن و نوار غزه را نیز اشغال کرد.

 

دشمنی ریاض با آنکارا رسما اعلام شد

عجلان العجلان، رئیس اتاق بازرگانی ریاض، دولت کنونی ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان را دشمن عربستان و مقامات آن خواند.وی افزود: سخنرانی ها، مواضع و هجمه های سازماندهی شده دولت ترکیه ضد عربستان برای همه آشکار شده است. من امروز به صراحت می گویم که دولت کنونی ترکیه به رهبری اردوغان دشمن عربستان و مقامات و ملت آن است.العجلان تأکید کرد: هر گونه سرمایه گذاری یا گردشگری عربستان در ترکیه به مثابه حمایت از این دشمن است.شایان ذکر است که روابط ریاض و آنکارا به دنبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به دست عوامل محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، بحرانی است.

 

پادشاه اردن برای "معامله قرن" خط قرمز تعیین کرد

شبکه آمریکایی «سی ان ان» گزارش داد، عبدالله دوم، شاه اردن در دیدار با «جارد کوشنر»، داماد رئیس جمهور آمریکا و مشاور وی که به امان، پایتخت اردن سفر کرده بود، تاکید کرد که تعهدی برای حضور در نشست اقتصادی بحرین ندارد.نشست اقتصادی بحرین به عنوان نخستین گام‌های عملی برای طرح  کاخ سفید درباره سازش میان فلسطینیان و رژیم اشغالگر اسرائیل معروف به معامله قرن است که در واقع نابودی مساله فلسطین را هدف قرار داده است.به گزارش سی ان ان ملک عبدالله در دیدار با کوشنر که برای راضی کردن اردن جهت حضور در کنفرانس بحرین به امان سفر کرده است، به مشاور ترامپ و هیات همراه وی تاکید کرد، هر طرحی باید مبتنی بر راه حل تشکیل دو کشور و تعیین قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطینیان باشد.بر اساس بیانیه دفتر  پادشاهی اردن، عبدالله دوم در دیدار با هیات آمریکایی بر ضرورت تلاش برای تحقق صلح فراگیر و دائمی تاکید کرد که بر اساس قطعنامه‌های بین المللی، تشکیل دو کشور و تشکیل کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی را تضمین می‌کند.رای الیوم نوشت: «درست است که کوشنر در ظهر یک روز ماه رمضان با شاه اردن دیدار کرد، اما تشریفات کاخ پادشاهی اجازه پذیرایی از هیات آمریکایی را حتی با یک لیوان آب می‌داد که این گونه هم نبود و در تصاویر منتشر شده از این دیدار هیچ اسباب پذیرایی برای آن مهیا نشده بود که این اتفاق پیامی آشکار را مخابره می کند مبنی بر اینکه از هیات آمریکایی در اردن استقبال خوبی نشده است.در همین حال شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داده است که «محمد ششم»، شاه مغرب هم قولی به کوشنر برای حضور در کنفرانس بحرین نداده است.

 

ترامپ برای نتانیاهو شمع روشن کرد

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه نتانیاهو «آدم فوق‌العاده‌ای» است، از اینکه او نتوانسته در مهلت مقرر تشکیل کابینه دهد، ابراز تأسف کرد.با پایان مهلت قانونی نتانیاهو برای تشکیل کابینه ائتلافی، پارلمان رژیم صهیونیستی منحل شده و قرار شد شهریور ماه امسال بار دیگر در فلسطین اشغالی انتخابات برگزار شود.با آشکار شدن احتمال عدم تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی که برخی رسانه‌ها آن را «مداخله در روند انتخابات» رژیم صهیونیستی و تلاشی برای نجات نتانیاهو توصیف کرده‌اند، گفت: امیدوار است که کابینه جدید تشکیل شود تا «ائتلاف میان آمریکا و اسرائیل قدرتمندتر از همیشه» شود.در دو سال اخیر نتانیاهو یکی از متحدان اصلی ترامپ بوده و رئیس‌جمهور آمریکا نیز حمایت‌های نتانیاهو را با اقداماتی از جمله انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر منطقه «جولان» اشغالی پاسخ داده است. در جریان رقابت‌های انتخابات اخیر رژیم صهیونیستی، نتانیاهو در پوسترهایش از تصاویر دیدارهایش با ترامپ به عنوان عکس‌های تبلیغاتی استفاده می‌کرد.

 

اسرائیل با  آمریکا و روسیه نشست سری امنیتی گذاشت

کاخ سفید اعلام کرد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده و همتایان روسی و اسرائیلی وی قرار است در ماه ژوئن در بیت‌المقدس اشغالی با یکدیگر دیدار کنند.بنا بر اعلام دولت آمریکا، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به زودی در دیداری سه‌جانبه با حضور «نیکلای پاتروشف» مشاور امنیتی دولت روسیه و «مئیر بن شبات» مشاور امنیتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، شرکت می‌کند.در مورد علت برگزاری این نشست توضیح چندانی داده نشده و در این بیانیه صرفا اعلام شده که حاضرین در این دیدار درباره «موضوعات امنیتی منطقه» گفت‌وگو خواهند کرد.«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل پس از اعلام برگزاری این نشست، گفت: شخصا پیشنهاد برگزاری چنین دیداری را به واشنگتن و مسکو داده و آن‌ها نیز پذیرفته‌اند. وی گفت: «این بی‌سابقه است.» یکی از اهداف عمده نتانیاهو از پیشنهاد برگزاری این نشست، مسأله سوریه باشد. کما اینکه، هرگاه اسرائیل نتوانسته اهداف و ملاحظات خود در سوریه را پیش ببرد، همزمان به آمریکا و روسیه متوسل شده است. در واقع، این احتمال نیز وجود دارد که اسرائیل به دنبال ماجراجویی جدیدی در جنوب لبنان باشد و در همین راستا به دنبال همراهی آمریکا و روسیه با خود است.البته این احتمال نیز وجود دارد که این دیدار برای این صورت می‌گیرد که آمریکا قصد دارد به زودی از طرح سازش به نام «معامله قرن» برای پایان دادن به «مناقشه اسرائیلی ـ فلسطینی» رونمایی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha