جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست شورای دبیران خبرگزاری «حوزه»  با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید فرید حاج سید جوادی

حوزه/ عضو گروه فقه معاصر در حوزه گفت: یکی از چالش های موجود در بخش تدریس در دروس خارج، فقدان متن بوده و در زمینه فقه حکومتی این چالش فقدان متن مناسب برای تدریس به صورت جدی تری احساس می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حاج سید جوادی عصر امروز در مراسم افتتاحیه و رونمایی پایگاه فقه حکومتی وسائل که در سالن جلسات مرکز همایش های غدیر برگزار شد، عنوان کرد: راه اندازی یک پایگاه خبری همچون رسا برای حوزه علمیه در ابتدا دور از انتظار به نظر می آمد، اما این اتفاق رخ داد.

وی افزود: خبرگزاری رسا علاوه بر اینکه ماموریت های عمومی را بر عهده گرفت، موفق شد که به موضوعات مختلف نیز به صورت تخصصی ورود پیدا کند.

عضو گروه فقه معاصر در حوزه گفت: سایت پایگاه فقه حکومتی خبرگزاری رسا یکی از خروجی ها بود و میراث فقهی نیاکان امروز به دست ما رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج سید جوادی مطرح کرد: برخی از مسائلی که در عصر صفویه موردتوجه قرار گرفته به دو سه قرن قبل از آن دوران برمی گشته و امروز در شرایط جدید با یک نظام زندگی بشری مواجه شدیم که در شکل گیری آن نقش چندانی نداشتیم و در عرض دوره 100 تا 150 ساله وارد زندگی ما شد، همچنین در این دوره جدید، حاکمیت اجتماعی با اعتماد مردم به فقیه واگذار شد.

وی بیان کرد: جمع این دو مورد دامنه گسترده ای از مسائل را پیش روی ما قرار داده و بعضا قبل از اینکه بتوان به یک مسئله پاسخ داد، مسئله دیگر طرح می شود.

عضو گروه فقه معاصر در حوزه تاکید کرد: اگر امروز منتظر باشیم که یک استاد حوزوی یک دوره تدریس را طی کرده و سپس به طراز مناسب علمی برسد، زمان بر بوده و دونسل به طول می انجامد، بنابراین ناچاریم که سرعت کار را افزایش دهیم و از شکل های جدید مبادله فکر و آرا استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج سید جوادی ابراز کرد: گاهی اساتید با سابقه وارد کار می شوند، برخی مواقع نیز در جوانی و با نگاه های نو وارد مسائل می شوند، پایگاه فقه حکومتی وسائل به این موضوع با نگاه حل مسائل توجه کرده و تجربه نشان داده فضا را به طرف چندجانبه کردن به شکل مناظره یا جلسات درس و غیره می تواند مفید و موثر واقع شود.

وی ادامه داد: تا کنون برنامه های قابل توجه و نشست های مناسبی در پایگاه فقه حکومتی حرکت کرده و هدف ما این است که به جز پوشش اخبار، در بخش تولید به سمت مسئله محوری حرکت کنیم.

عضو گروه فقه معاصر در حوزه خاطرنشان کرد: یکی از چالش های موجود در بخش تدریس در دروس خارج، فقدان متن بوده و در زمینه فقه حکومتی این چالش فقدان متن مناسب برای تدریس به صورت جدی تری احساس می شود؛ لازمه حل این مشکل برداشتن گام های مقدماتی برای پیدایش مسائل مختلف است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج سید جوادی تصریح کرد: مباحث مربوط به فقه حکومتی کمتر توسط اساتید پرداخته می شود و هنوز نظام آموزشی حوزه متکی به دروسی است که در نظام سنتی وجود داشته و نتیجتا این دروس نمی تواند توانایی طلاب را در مباحث جدید روز بالا ببرد و هر طلبه ای که بخواهد توانایی خود را در این بخش بالا ببرد، باید به صورت فردی و با تلاش های خود به این امر دست یابد.

کد  خبر: ۳۱۳/۵۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha