پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بورس و اوراق بهادار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بورس از قله تاریخی دور شد

شاخص کل در بازار بورس دو هزار و 89 واحد افت داشت و در نهایت این شاخص به رقم 222 هزار و 387 واحد رسید.در معاملات پنج میلیارد و ۳۲۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد ریال در ۳۲۲ هزار نوبت داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۱۳۲ واحد کاهش به ۵۱ هزار و ۱۳۱ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۹۱ واحد کاهش به ۳۵ هزار و ۳۰۱ واحد رسیدند.شاخص آزاد شناور نیز با دو هزار و ۸۲۱ واحد کاهش به رقم ۲۵۱ هزار و ۳۶۱ واحد رسید، شاخص بازار اول یک هزار و ۹۴۷ واحد و شاخص بازار دوم دو هزار و ۲۶۴ واحد کاهش داشتند.گروه خودرویی ها در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و۳۷۶ میلیون برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۳۰۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.شاخص فرابورس نیز امروز بیش از ۱۴ واحد افت داشت و بر روی کانال ۲ هزار و ۷۸۵ واحد ثابت ماند.در این بازار یک میلیارد و ۳۱۱ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از هفت هزار و ۵۵۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

مزایده اسرائیلی غصبی از آب درآمد

رژیم صهیونیستی پس از مصادره مصالح و کالاهای اهدایی کشورهای اروپایی برای ساخت یک مدرسه در کرانه باختری، قصد فروش آنها را در یک مزایده دارد.روزنامه «الایام» فلسطین به نقل از روزنامه اسپانیایی «الپایس» اعلام کرد، ارتش رژیم صهیونیستی برای فروش کمک‌های کشورهای اروپایی به فلسطینی‌‌ها آماده می‌شود.در ادامه گزارش آمده است، مصالحی که رژیم صهیونیستی قصد فروشش را در هفته جاری دارد، در اکتبر گذشته مصادره شد و این شامل موادی است که کشورهای اروپایی برای ساخت یک مدرسه در شهر «ابزیق» در شمال کرانه باختری اختصاص داده بودند.رژیم صهیونیستی مدعی است، مدرسه مذکور مجوز ساخت نداشته و به همین دلیل مصالح برای ساخت آن را مصادره کرده است. این مدرسه برای تحصیل 49 کودک در کلاس‌های اول تا سوم در نظر گرفته شده بود.فرستاده اتحادیه اروپا در قدس و رام‌الله، اقدام رژیم صهیونیستی درباره مدرسه مذکور را محکوم کرد و این رژیم را به بازگرداندن مصالح مدرسه در همان مکان اولیه فراخواند.اتحادیه اروپا همچنین از مقامات رژیم صهیونیستی درخواست کرد به عملیات تخریب و مصادره منازل و املاک فلسطینی پایان دهد.

 

دنیا از دلار کوچ کرد

یک روزنامه آمریکایی سلطه ارز دلار بر مبادلات مالی دنیا را یکی از مؤلفه‌های قدرت این کشور توصیف کرده، اما نوشته کشورهای دنیا در حال تدوین سازوکارهایی برای کاستن استفاده از این ارز هستند. استفاده مفرط آمریکا از تحریم‌ها و به‌خصوص استفاده از آن به‌عنوان ابزاری برای جنگ اقتصادی با رقبای تجاری مدت‌ها است حتی متحدان آمریکا را به جست‌وجوی راه‌هایی جایگزین برای کنار گذاشتن استفاده از دلار وادار کرده است. چین و روسیه هم مشتاقند از قید کنترل آمریکا بر نظام مالی دنیا رها شوند و در حال تدوین سازوکارهایی جایگزین برای نظام نقل و انتقالات بانکی جهان هستند. این دو کشور در تلاش هستند مبادلات با یوان و روبل را جایگزین مبادلات دلاری کنند. «جاکوب لو»، وزیر خزانه‌داری آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته آمریکا ممکن است بخشی از قدرتی را که مدت‌ها داشته از دست بدهد. وی تصریح کرد دنیا اکنون برای کسانی که می‌خواهند از ارز آمریکا استفاده نکنند، راه‌های جایگزین دارد.

 

ترامپ بر گردن فلز زرد مدال طلا آویخت

پس از اینکه تهدید تعرفه‌ای ترامپ بر ضد مکزیک وحشت از رکود اقتصادی را افزایش داد، سرمایه‌گذاران به سوی طلا، به عنوان سرمایه‌ای امن، هجوم آوردند و قیمت طلا در پایان معاملات دیشب به بالاترین سطح ۷ هفته‌ای خود رسید و بعد از چهار ماه توانست به رشد ماهیانه دست پیدا کند.قیمت طلا در این ماه (می) ۱.۷ درصد جهش کرده است و از لحاظ هفتگی هم ۱.۶ درصد رشد داشته است.قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم ۱.۹ درصد جهش کرد و به ۱۳۱۱.۱ دلار رسید.مایکل ماتیوسک، تاجر ارشد گلوبال اینوستورز، می‌گوید: افراد با وحشت از تجارت، به سوی خرید طلا رو آورده‌اند. سرمایه‌گذاران مطمئن نیستند که ترامپ چه برنامه‌ای در سر دارد.انتظار می‌رود تا زمانی که سقوط شاخص‌های سهام ادامه داشته باشد، قیمت طلا همچنان بالاتر از ۱۳۰۰ دلار باقی بماند.

 

خانه های «میلیاردی» رکورد را شکستند

بر اساس اعلام بانک مرکزی در اردیبهشت ماه امسال ۱۲ هزار و ۱۲۸ فقره واحد مسکونی معامله شد که نیمی از آنها کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان قیمت داشتند.در اردیبهشت ماه سال ۹۸، ۱۲ هزار و ۱۲۸ واحد مسکونی در پایتخت معامله شد که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۱ درصد بیشترین تعداد را به خود اختصاص دادند. این سهم در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته ۲.۹ درصد کاهش داشته است.میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در اردیبهشت ماه ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بود که نسبت به فروردین ماه امسال ۱۲.۵ درصد و نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۱۱۲ درصد رشد داشته است.در میان مناطق ۲۲ گانه پایتخت، منطقه ۵ تهران با سهم ۱۶.۶ درصد از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای فروش مسکن را به خود اختصاص داد و گران‌ترین منطقه پایتخت نیز منطقه ۱ با متری ۲۶ میلیون تومان بود.ارزان‌ترین منطقه پایتخت در معاملات مسکن اردیبهشت ماه به منطقه ۱۸ با هر متر ۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان اختصاص داشته است.بنابر اعلام بانک مرکزی ۱۴.۲ درصد معاملات مسکن در اردیبهشت ماه به واحدهای مسکونی با دامنه قیمتی ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان تعلق داشته و ۵۰.۴ درصد از حجم معاملات مسکونی ماه گذشته به خانه‌های با ارزش کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان اختصاص داشته است. با این حساب حدود نیمی از معاملات اردیبهشت ماه مربوط به املاک میلیاردی بوده است.این گزارش درباره اجاره بهای مسکن نیز اظهار داشت: اجاره بهای مسکن در ماه گذشته نسبت به ماه فروردین امسال ۲۲.۶ درصد و نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۱۹.۷ درصد رشد داشته است.

 

از جنگ رسانه‌ای خارجی ها بوی نفت بلند شد

درحالی ایران وارد یک جنگ تمام عیار اقتصادی شده است که رسانه های خارجی با اهداف مشخصی اقدام به انتشار آمارهای متناقضی در خصوص صادرات نفت ایران می‌کنند. به صورت طبیعی رسانه‌های ایرانی در این باره اطلاعاتی را منتشر نکرده‌اند و اطلاعاتی که در مورد صادرات نفت ایران در فضای اینترنت منتشر شده است مربوط به رسانه های خارجی و رسانه‌های فارسی زبان بیگانه است. رسانه هایی همچون الشرق الاوسط، رادیو فردا، بی بی سی، رویترز و غیره.العربیه در دو گزارش ادعا کرده است صادرات نفت ایران به میزان 65 درصد کاهش پیدا کرده و در یک گزارش نیز اعلام کرده است صادرات نفت ایران 400 هزار بشکه نسبت به ماه قبل میلادی با کاهش روبه رو شده است. بعضی کارشناسان معتقدند احتمالا اعلام خبرهای مشابه با محتوای شبه تهدیدآمیز در رسانه‌های غربی برای مدت زیادی ادامه نداشته باشد. چراکه این سیاست خبری با تکرار زیاد معنای خبری معکوسی خواهد داشت و پیام واضحی به طرف‌های مختلف بین‌المللی و شرکای تجاری و نفتی ایران منتقل خواهد کرد: «تجارت نفت با ایران علیرغم تهدید آمریکا به صفر کردن آن ادامه دارد» محمد دغاغله یکی از کارشناسان انرژی که مطالعاتی نیز در حوزه رسانه دارد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می گوید برخی از امارها باید طبقه بندی شده باشد و هرگز نباید به بیرون از مجموعه ها درز کند که از این آمار ها می توان به آمار تولید و صادرات نفت خام و حتی گاز اشاره کرد. به گفته دغاغله آمارهای نفتی ایران عملا ناموس مسئولان صنعت نفت است و نباید به راحتی در رسانه ها اعلام شود براین اساس سیاستی که مسئولان نفتی این روزها اتخاذ کرده اند سیاستی صحیح است که باید در دوران قبل از تحریم نیز رعایت می شد.

 

اروپا شریک ترامپ در جنگ با هوآوی نشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام اینکه این اتحادیه در موضوعات زیادی با چین همکاری دارد گفت که اتحادیه اروپا برنامه‌ای برای ممنوعیت هوآوی در این اتحادیه ندارد. دولت آمریکا اخیرا فشارهای زیادی به شرکت هوآوی وارد آورده و مدعی است که این شرکت از تجهیزات خود برای جاسوسی به نفع دولت چین استفاده می‌کند. همچنین وزارت دادگستری آمریکا این شرکت را به سرقت اسرار تجاری ونقض تحریم‌های ایران متهم کرده است.در همین راستا، چند ماه پیش مدیر مالی شرکت هوآوی به درخواست آمریکا در کانادا بازداشت شد و قرار است به این کشور استرداد شود. این در حالی است که جنگ اقتصادی میان چین و آمریکا به مرحله حساسی رسیده است.برخی تحلیلگران می‌گویند ادعاهای مقامات غربی درباره شرکت هوآوی برای ضربه زدن به وجهه این شرکت است که بازار بسیاری از شرکتهای غربی را در زمینه الکترونیک و ارتباطات از آن خود کرده است.

 

فلز زرد وارد کانال 1300 دلاری شد

قیمت طلا به دنبال تهدید ترامپ برای اعمال تعرفه بر کالاهای صادراتی مکزیک و نگرانی بازارها از فرو رفتن در رکود اقتصادی، 16.93 دلار افزایش یافت و به بالاترین رقم 7 هفته گذشته رسید.پس از اینکه ترامپ مکزیک را به اعمال تعرفه تهدید کرد و بر نگرانی‌ها در مورد رکود جهانی افزود، سرمایه‌گذاران به سوی دارایی‌های امن سوق داده شدند و این امر سبب شد تا قیمت طلا در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی به بالاترین رقم 7 هفته گذشته افزایش یابد و نخستین افزایش ماهانه در 4 هفته گذشته را ثبت کند.هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 16.93 دلار افزایش 1305.58 دلار معامله شد که بالاترین رقم از 11 آوریل به شمار می رود.قیمت طلا در ماه گذشته میلادی 1.7 درصد و طی هفته گذشته 1.6 درصد افزایش یافت.

 

صربستان و فیلیپین هم آتشی دیگر بر خرمن دلار زدند

بانک‌های مرکزی صربستان و فیلیپین هم به جمع کشورهایی که با خرید طلا در حال فاصله گرفتن از دلار هستند، پیوستند.صربستان وفیلیپین به سمت بالا بردن حجم ذخایر طلای خود روی آوردند.این کشورها در حال تبعیت از  رویکرد برخی دیگر از کشورها نظیر روسیه و چین که با هدف فاصله گرفتن از دلار به سمت خرید طلا روی آورده‌اند، هستند.به گزارش رسانه‌های صربستان، بانک مرکزی این کشور قصد دارند، حجم ذخایر طلای خود را تا پایان سال جاری از 20 به 30 تن افزایش دهد.در گزارش این رسانه‌ها آمده است، بانک مرکزی صربستان همچنین ذخایر طلای خود را تا پایان سال 2020 به 50 تن افزایش خواهد داد.بانک مرکزی فیلیپین اعلام کرد که بر اساس قانونی که اخیرا تصویب شده، شرکت‌های کوچک اکتشاف طلا که طلای خود را به بانک مرکزی می‌فروشند، از پرداخت عوارض و مالیات معاف شده‌اند.این اقدام به عنوان راهی برای بالا بردن حجم ذخایر طلای این کشور و جلوگیری از قاچاق آن اجرایی می‌شود.به طور کلی طی ماه‌ها و سال‌های گذشته کشورهای مختلفی در سراسر جهان به سمت ذخیره هر چه بیشتر طلا با هدف فاصله گرفتن از دلار و تنوع بخشی به ذخایر خارجی خود روی آوردند.به گزارش شورای جهانی طلا، خرید این فلز گرانبها از سوی بانک‌های مرکزی کشورها در سه ماهه نخست سال جاری به بالاترین میزان در دوره‌های مشابه 5 سال گذشته رسیده و 68 درصد افزایش داشته است.

 

وزیر ترمز اجاره بها را نکشید

وزیر راه و شهرسازی گفت: نمی‌توان برای قراردادهای اجاره سقف تعیین کرد.محمد اسلامی در حاشیه افتتاح ۲۰۹۰ واحد مسکونی در قالب برنامه اقدام ملی، تولید و عرضه مسکن در شهر جدید اندیشه اظهار کرد: گزارش کمیته ۹ نفره تعیین سقف اجاره بها هنوز به دست بنده نرسیده، اما نمی‌توان برای قراردادهای اجاره سقف مشخصی تعیین کرد.در روزهای اخیر صحبت‌هایی از سوی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه برای کنترل بازار اجاره در نظر دارند سیاست‌های تشویقی و تنبیهی مالیاتی تعیین شود ارائه شد.امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار تهران عملیات احداث ۲۰۹۰ واحد مسکونی در قالب پروژه ۲۵۰۰ واحدی برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن آغاز شد.

 

فساد میلیاردی در اینستا رسانه ای شد

میعاد صالحی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در صفحه اینستاگرام خود نوشت:پس از آنکه اعلام کردیم قصد خروج از بنگاهداری زیان ده و ورود به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های با ارزش افزوده بالا و پر سود را داریم، عده ای اینطور وانمود کردند که انگار ما خدای ناکرده قصد چوب حراج زدن به اموال و سرمایه‌های بازنشستگان را داریم. چرا به دروغ حرف‌هایی می‌زنند که دل بازنشستگان را خالی می‌کند. چرا حرفها و مواضع را بصورت وارونه منعکس می‌کنند؟ و البته چرا بعضی‌ها به یکباره نگران اموال بازنشستگان شده‌اند؟ این افراد، زمانی که با سوء مدیریت‌ها و فسادها، صدها میلیارد زیان به اموال بازنشستگان وارد شد کجا بودند؟آیا احتمالا بین قطع دست مدیران فاسد از صندوق بازنشستگی که چند صدمیلیارد تومان فساد آنها را تاکنون شناسایی کرده‌ام و فعالیت‌های اخیر برخی که خود را بدون هیچ استنادی، نماینده بازنشستگان می‌دانند ارتباطی وجود ندارد؟»

 

جنگ طلبی ترامپ دامن نفت را هم گرفت

بهای معاملات نفت تحت تأثیر تهدید ترامپ برای وضع تعرفه بالاتر روی واردات مکزیک که نگرانی‌های نسبت به سلامت اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت را برانگیخت، بیش از پنج درصد سقوط کرد و برای کل هفته و ماه کاهش چشمگیری را نشان داد.به گفته رابی فریزر، تحلیلگر ارشد کالا در شرکت اشنایدر الکتریک، دونالد ترامپ با اعلام وضع تعرفه پنج درصدی روی واردات کالاهای مکزیکی تا زمان ادامه مهاجرت غیرقانونی از این کشور، به روند نزولی قیمت‌های نفت افزود. این اقدام به نگرانی‌های تجاری و اقتصادی جاری اضافه می‌کند و ریسک‌هایی را برای نفت و محصولات نفتی دارد زیرا مکزیک یک شریک انرژی کلیدی برای آمریکا به شمار می‌رود.گزارش وال استریت ژورنال که اعلام کرد آمریکا با وجود اتمام مهلت معافیت‌ها، ممکن است به برخی از کشورها اجازه دهد به واردات نفت ایران ادامه دهند، فشار کاهشی روی قیمت‌های نفت را تشدید کرد.بازارهای سهام در واکنش به تهدید اخیر ترامپ، ریزش سنگینی را متحمل شدند و بازارهای دیگر شامل نفت را در روند نزولی با خود همراه کردند.طبق گزارش شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته سه حلقه رشد کرد و به ۸۰۰ حلقه رسید که نشان می‌دهد فعالیت حفاری احتمالاً پس از سه هفته کاهش متوالی دوباره اوج گرفته است.

 

ماه بدون نفت برای آسیایی ها گران تمام شد

پالایشگاه‌های آسیایی نخستین ماه بدون نفت ایران را سر کردند اما محرومیت از نفت ایران برای آنها بدون هزینه نبود.طبق آمار رفینیتیو آیکان، هفت کشتی ایرانی تا ۳۰ ماه مه محموله‌های خود را در بنادر آسیایی تخلیه کردند و یک کشتی دیگر قرار بود تا روز جمعه برسد.از این محموله‌ها، شش محموله به چین رفت که بزرگترین مشتری نفتی ایران است و دو محموله هم به هند رفت که دومین مشتری بزرگ نفت ایران به شمار می‌رود. سایر خریداران نفت ایران از جمله ژاپن و کره جنوبی در ماه مه از ایران خرید نداشتند. انتظار می‌رود عربستان سعودی قیمت تمامی محموله های  نفتی که به پالایشگاه‌های آسیایی می‌فروشد را برای سومین ماه متوالی افزایش دهد که منعکس کننده تقاضای بالا برای نفت سنگین با توجه به محرومیت از نفت ایران و محدودیت‌های عرضه از سوی اوپک و متحدانش شامل روسیه است.اتفاق منفی دیگر برای پالایشگاه‌های آسیایی، رشد صادرات محصولات نفتی از سوی چین است که ظرفیت پالایش آن سریع‌تر از تقاضای داخلی رشد می‌کند.طبق آمار گمرکی، صادرات دیزل چین در آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد رشد کرد و صادرات سوخت جت این کشور نیز ۳۱ درصد افزایش داشت.بر اساس گزارش رویترز، در مجموع پالایشگاه‌های آسیایی در دو جبهه تحت فشار قرار دارند که شامل هزینه‌های بالاتر نفت به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و دیگری صادرات بالاتر فرآورده‌های نفتی از سوی چین است.

 

وزارت بازرگانی آمریکا کاهش رشد اقتصادی را مهر کرد

رشد اقتصادی بازبینی شده آمریکا در سه ماهه نخست سال به ۳.۱ درصد کاهش یافت.هر چند که رشد اقتصادی بازبینی شده ۰.۱ درصد کمتر از رشد اعلام شده اولیه بوده است اما با توجه به تعطیلی موقت دولت این کشور رشد خوبی محسوب می‌شد. طبق اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، میزان صادرات و تقاضا برای خرید خودرو طی این مدت افزایش قابل توجهی داشته است.با این حال مساله نگران کننده برای شرکت‌های آمریکایی این است که سودآوری آنها برای دومین فصل متوالی کاهش یافته است و این وضعیت نگران‌کننده طی سه سال اخیر سابقه نداشته است. این وزارت خانه هم چنین گفته است درآمد قابل تصرف تعدیل شده کارکنان آمریکایی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است هر چند که میزان آن اعلام نشده است.با توجه به کاهش واردات و افزایش صادرات، کسری تراز حساب تجاری آمریکا به ویژه با شرکای آسیایی کاهش یافته است اما با توجه به رسیدن سطح واردات به پایین‌ترین میزان خود در طول شش سال اخیر، برخی کارشناسان نسبت به آهسته شدن آهنگ رشد اقتصادی هشدار داده‌اند.با وجود کاهش رشد اقتصادی بازبینی شده نسبت به آمارهای اولیه، رشد سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، بیشترین رشد فصلی این کشور از سال ۲۰۱۵ تاکنون بوده است.

 

مجلس به رانت بزرگ خودرویی ها ورود کرد

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به خبری درباره رانت ۳۰۰میلیاردی سالانه برای کمیسیون‌های فروش اینترنتی نمایندگی‌های خاص گفت: مجلس این موضوع را بررسی می‌کند. حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی گفت: رانت 300میلیاردی برخی نمایندگی‌های خاص فروش خودرو قطعاً تخلف است.وی با اشاره به خبری درباره رانت 300میلیاردی سالانه برای کمیسیون‌های فروش اینترنتی نمایندگی‌های خاص، اظهار داشت: رانت 300میلیاردی سالانه برای کمیسیون‌های فروش اینترنتی نمایندگی‌های خاص قطعاً تخلف محسوب می‌شود و سازمان‌های نظارتی باید برخورد کنند. عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: قطعاً اگر مستنداتی درباره این تخلف ارائه شود، در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح و پیگیری خواهیم کرد.نماینده مردم سنقر در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: هر اقدامی که خارج از روال صورت گیرد و موجب ایجاد مشکلات در نظام توزیع خودرو و رانت شود، قطعاً تخلف است و باید پیگیری شود.

 

مرغ آزاد شد

ممنوعیت صادرات ۴ قلم کالا مرتبط با صنعت طیور از جمله مرغ با هدف جلوگیری از زیان تولید کنندگان رفع شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در مکاتبه‌ای با رئیس کل گمرک رفع ممنوعیت صادرات برخی اقلام طیور از جمله مرغ را ابلاغ کرد.رضا رحمانی در این مکاتبه با اشاره به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر درخواست رفع ممنوعیت صادرات برخی محصولات طیور جهت جلوگیری از زیان تولیدکنندگان، تاکید کرده صادرات ۴ قلم کالا شامل جوجه یک روزه گوشتی، جوجه یکروزه تخم گذار، گوشت مرغ و تخم مرغ نطفه دار گوشتی پس از تأیید وزارت جهاد کشاورزی بلامانع است.

 

هند عنوان سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان را از دست داد

طبق داده‌های دولتی، تولید ناخالص داخلی هند در سه ماهه ژانویه-مارچ سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۹، به ۵.۸ درصد رسیده است. این کمترین نرخ رشد این کشور در ۵ سال مالی اخیر است.به نقل از بیزنس تودی، اولین روز کاری نخست‌وزیر نارندرا مودی، در دور دوم خدمت او با چالشی سخت روبرو شد. اقتصاد با سرعت در حال کند شدن است. طبق داده‌های دولتی، تولید ناخالص داخلی هند در سه ماهه ژانویه-مارچ سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۹، به ۵.۸ درصد رسیده است. این کمترین نرخ رشد این کشور در ۵ سال مالی اخیر است.این همچنین به معنای این است که هند دیگر سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان را در اختیار ندارد. در سه ماهه منتهی به مارچ، چین با رشد ۶.۴ درصدی، رتبه اول را به خود اختصاص داد. این درحالی است که قبلاً تخمین زده شده بود نرخ رشد اقتصادی هند در کل سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ برابر با ۶.۸ درصد باشد.این داده‌های جدید، نگرانی‌های زیادی برای نخست‌وزیر نارندرا مودی و نیرمالا سیتارامان، وزیر مالی جدید، به همراه آورده است. ضعف میزان مصرف داخلی، کند شدن رشد اقتصادی جهان و تنش‌های تجاری چین و آمریکا در این امر مؤثر بوده است. هند در سال مالی قبلی توانسته بود به رشد اقتصادی ۷.۲ درصدی برسد.

 

تصمیم میلیاردی ترامپ کشاورزان را زمین گیر کرد

تصمیم دونالد ترامپ برای اختصاص میلیاردها دلار کمک جدید ممکن است به زیان اقتصاد زراعی و بودجه فدرال تمام شود.ترامپ تعرفه‌ها روی واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را افزایش داد و پکن با افزایش تعرفه‌ها روی واردات ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی که بسیاری از آنها محصولات کشاورزی هستند واکنش نشان داد.پس از آن رئیس جمهور آمریکا اوایل ماه میلادی جاری با ارسال پیامی در توئیتر درباره بسته کمک جدید برای کشاورزان خبر داد. سانی پردیو، وزیر کشاورزی آمریکا که چند هفته پیش از آن تکذیب کرده بود کاخ سفید پس از بسته کمکی ۱۲ میلیارد دلاری در سال گذشته، درصدد اختصاص دور جدیدی از کمک‌های مالی است، سفرش به کره جنوبی را نیمه‌کاره گذاشت و به آمریکا بازگشت تا برنامه دوم را اعلام کند.اما تصمیم دولت ترامپ برای کمک ۱۶ میلیارد دلاری به کشاورزان، اکنون انتقاداتی را برانگیخته است.نخستین بسته کمکی وزارت کشاورزی آمریکا عمده کمک‌های مستقیم را به سویا اختصاص داد، زیرا این محصول از عوارض ۲۵ درصدی چین روی واردات آمریکا زیان قابل ملاحظه‌ای دیده بود. از سوی دیگر چین که بزرگترین پرورش دهنده خوک در جهان است به دلیل شیوع تب خوکی آفریقایی که دولت را ناچار کرده بیش از یک میلیون دام را معدوم کند، امسال به سویای کمتری برای تأمین خوراک خوک‌ها نیاز خواهد داشت.مقامات آمریکایی میزان خسارت اقتصادی که در نتیجه جنگ تجاری با چین به مناطق مختلف وارد شده است را ارزیابی خواهند کرد و آن را در محصولی که امسال در این مناطق کاشته می‌شوند ضرب خواهند کرد.

 

هنگ کنگ تهدیدات اقتصادی ترامپ را دفن کرد

دولت هنگ‌کنگ هشدارهای آمریکا را درباره تجارت نفتی با ایران رد و تاکید کرد که تنها به تحریم‌های اعمال شده ازسوی سازمان ملل متحد پایبند خواهد بود.هنگ‌کنگ هشدار مبنی بر وضع تحریم علیه این کشور از سوی آمریکا را به دلیل صدور اجازه توقف و ارائه خدمات نفتکش‌های ایرانی در پایانه این کشور رد کرد.اداره بازرگانی و توسعه اقتصادی هنگ کنگ اعلام کرد که دولت این منطقه تحریم‌های وضع شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد را به‌طور کامل اجرا می‌کند، اما این شورا هیچ محدودیتی برای صادرات نفت ایران وضع نکرده است.این اداره اعلام کرد: اگرچه برخی کشورها ممکن است تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه برخی کشورها اعمال کنند، این تحریم‌ها در چارچوب تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که از سوی دولت هنگ‌کنگ اجرایی می‌شوند، نیستند.پیش از این آمریکا به هنگ‌کنگ هشدار داده بود به کشتی‌های ایرانی خدماتی ارائه نکند.

 

چین از خجالت تعرفه های آمریکا درآمد

وزارت بازرگانی چین امروز شنبه در اقدامی تلافی جویانه از آغاز اجرائی شدن افزایش تعرفه بر کالاهای وارداتی از آمریکا خبر داد.بر اساس اعلام این منبع، کمیسیون تعرفه های گمرکی شورای دولتی چین امروز شنبه با صدور بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد: این تعرفه ها در ۳ سطح ۲۵، ۲۰ و ۱۰ درصدی بر ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا اعمال شده اند.این در حالیست که وزارت دارائی چین دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه سال جاری در واکنش به تداوم اقدامات خصمانه آمریکا علیه این کشور در بیانیه ای اعلام کرده بود: تعرفه ۲۰ و ۲۵ درصدی را از روز اول ماه ژوئن سال جاری میلادی بر گروه های متفاوتی از کالاهای آمریکائی وضع می کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha