پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ضیافت  افطاری در  دارالقرآن علامه طباطبایی با حضور آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که طبق قرآن، قلب منافقان مهر خورده است بیان کردند: مشرکان و منافقان در هنگام مرگ از بی نتیجه بودن ثروت و فرزندان خود غمگین می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  حضرت آیت الله سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر ماه رمضان خود در مدرسه حجتیه گفتند: خداوند در آیه 85 سوره توبه، «وَلَا تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَأَوْلَادُهُمْ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُعَذِّبَهُمْ بِهَا فِي الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ» به عذاب های منافقان و کافران اشاره می کند.

ایشان افزودند: ترس بزرگ مشرکان در هنگام مرگ آن است که فرزندانی که روزی مایه قدرت و شوکت آنها بودند پس از مرگ شان به جمعیت اسلام نگروند؛ همین ترس، بزرگترین ترس آنها بود.

معظم له بیان کردند: همچنین در خصوص ثروت منافقان نیز این ترس بزرگ وجود داشت که اموال و ثروت آنها نتوانست به آنها آرامش بدهد و این همه ثروت، نتیجه ای برای آنها نداشت.

حضرت آیت الله سبحانی گفت: خداوند در آیه «وَإِذَا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُوا بِاللَّهِ وَجَاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ اسْتَأْذَنَكَ أُولُو الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَقَالُوا ذَرْنَا نَكُنْ مَعَ الْقَاعِدِينَ» به نوعی به آیه 44 سوره توبه اشاره می کند.

ایشان بیان کردند: قرآن کریم به کسانی اشاره می کند که منافقان پس از اعلام جهاد از حضور در جبهه سرباز زدند و از پیامبر(ص)اجازه خواستند که در خانه های خود بمانند و به جنگ نروند؛ این افراد دارای ثروت و قدرت بودند، ولی نمی خواستند به جهاد بروند.

این مرجع تقلید گفتند: خداوند در آیه «رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوَالِفِ وَطُبِعَ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَفْقَهُونَ» این گروه را نکوهش می کنند که چرا خود را در کنار زنانی که نمی توانند در این عرصه ها شرکت کنند و همچون مجانین و از کارافتاده ها قراردادند و به جهاد نرفتند و این فیض را از دست دادند.

ایشان بیان کردند: قرآن کریم در ادامه به بحث « وَطُبِعَ عَلَى قُلُوبِهِمْ » اشاره می کند که به معنی مهر خوردن قلب های منافقان است؛ در حقیقت این افراد به دلیل اینکه خودشان این مسیر را انتخاب کردند، از مسیر هدایت خارج شدند؛ عمل انسان باعث می شود فیض الهی قطع شود؛ کسانی که راه هدایت بروند، از سوی خدا بر هدایت آنها افزوده می شود و کسانی که راه کفر را رفتند قطعا راه هدایت آنها مسدود می شود.

معظم له با اشاره به آیه «لَكِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ وَأُولَئِكَ لَهُمُ الْخَيْرَاتُ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ » گفتند: خداوند متعال در این آیه خداوند به جای مشرکان و منافقان به بیان صفات مومنان می پردازد و از یک زاویه دیگر به مساله می پردازد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha