پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
عید فطر

حوزه/ معاون فرهنگی مدرسه علمیه سیده النساء خواهران تهران، گفت: عید فطر، عید فطرت هر انسانی است و خداوند به انسان بعد از یک ماه بندگی و عبادت کردن، عیدی را هدیه داده است که جزء مهمترین اعیاد اسلامی است که به عید فطرت معروف شده است.

خانم زهرا رسول زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به یک ماه روزه داری مومنین و جهاد با نفس گفت: مسلمانان بعد از یک ماه اطاعت از خداوند و  بالا بردن اراده خود، این ماه بندگی را با عید فطر به پایان می رسانند. این عید یک عیدی از طرف خداوند برای بخشش گناهان انسان هاست. اگر به دعای نماز عید فطر نیز دقت کنیم، در قسمتی آمده" اللهم اهل الکبریاء و العظمه"، این جمله عظمت و جلال پروردگار را نشان می دهد که بعد از یک ماه می توان این تاثیرات ماه رمضان را درک کرد.

وی در ادامه افزود: عید فطر عید فطرت است. یعنی روزی که ما دوباره به فطرت خود باز میگردیم. بسیاری از اساتید و علما گفته اند که روز بیست و چهارم ماه رمضان روز نو و سال جدید یک مومن است. زیرا پس از شب های قدر است و تمام سرنوشت انسان ها رقم خورده است. علما نیز بعد از شب های قدر برای سال آینده خود برنامه ریزی می کردند.

خانم رسول زاده در پاسخ به این سوال که چه کسانی معنای حقیقی این بازگشت به فطرت را درک می کنند و عید فطر را از عمق وجودشان می پذیرند، خاطر نشان کرد: بعد از اینکه عید فطر شد، اگر هر انسانی احساس رهایی و بالندگی را در وجود خود حس کند و قرب به خداوند را درک کند، از جمله کسانی است که این معنای حقیقی را دریافته اند. این شرایط در صورتی است که یک مومن در این یک ماه بر خودسازی خود تلاش کند و شب های قدر را به شب هایی صرفا بیدار ماندن تبدیل نکند.

وی ادامه داد: فلسفه روزه گرفتن همین قوی کردن اراده هاست. در کنار اراده داشتن تحمل سختی ها نیز وجود دارد و ارتباطی دوسویه باهم دارند. پس کسی می تواند معنای واقعی عید فطر را بفهمد که تحول جدیدی را در خود ایجاد کرده باشد و این تحول بدون اراده و توکل امکان پذیر نیست. پس وقتی می گویند که عید فطر شده است، مومن در عین آنکه به جهت اتمام ماه مبارک رمضان غمی بر دل دارد، از اینکه توانسته تغییراتی در وجودش ایجاد کند خوشحال است.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه سیده النساء خواهران تهران بیان داشت: آثار و برکات ماه رمضان فراوان است و باید این برکات را به سایر ماه ها نیز انتقال داد. این در صورتی ممکن است که مسائلی را که در ماه رمضان یاد گرفته ایم ادامه دهیم. چندین توصیه در این باره وجود دارد از جمله؛ قرآن خواندن که تنها به ماه رمضان کفایت نکند. مثلا روزی یک صفحه قرآن بخوانیم. دوم آنکه همچنان وقت سحر را درک کنیم و همچنان در آن زمان از خواب بلند شویم تا برکات لحظات سحر نصیب مان شود.

وی تصریح کرد: هم چنین ماه رمضان  ماه اراده هاست و مسلمانان در این ایام از امور مباحی مانند آب خوردن و غذا خوردن می گذرند و همین نشانه داشتن اراده است. پس همین را باید ادامه داد و در برابر امور حرام و گناه آلود این قدرت انتخاب و اراده را تقویت کرد. در کنار امور مباح ترسی از جهنم و عذاب الهی وجود ندارد اما کارهای گناه این ترس را در دل مومن ایجاد می کنند که جزایی در انتظارش است و خود این نکته باعث قوی شدن اراده ها می شود.

خانم رسول زاده در پایان با اشاره به رابطه زکات فطریه و روزه داری مسلمانان گفت: این فطریه که داده میشود، در واقع یک نوع شکر گزاری در پیشگاه خداوند است که این توانایی را به انسان داده تا به عبادت او بپردازد. حال ممکن این سوال پیش بیاید که افرادی که روزه نگرفته اند چرا باید فطریه بدهند. این زکات برای آنها نیز سود بخش است و به آن معناست که این توفیق به غیر روزه داران نیز عطا شده است که شکرگزاری خداوند را با کمک به دیگر انسان ها انجام دهند. این شکرگزاری در پیشگاه خداوند به شکل های متفاوت است. گاه با سجده کردن، ذکر گفتن و گاه با فطریه دادن به نیازمندان است. ۳۱۳/۵۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha