شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام خمینی و امام خامنه ای

حوزه/ واسعی با اشاره به ویژگی های شخصیتی امام خمینی(ره) گفت: در زمان طاغوت، جامعه به یک سکولاریسم دینی دچار شده بود و دین به بطن جامعه نفوذ نکرده بود. حضرت امام، اسلام را از سکولاریسم نجات دادند.

 فاطمه واسعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به عظمت روحی و آرامش باطنی و عزت نفس امام خمینی(ره)، گفت: حضرت امام یک آرمان خواه و آزادی خواه بزرگ بودند و وارستگی و عزت نفس را به مردم و طلاب یاد دادند. همچنین یکی از ویژگی های شخصیتی ایشان، ارائه الگوهای رفتاری قرآنی، نبوی، علوی و فاطمی است. امام (ره) در تمام نوشته هایشان دائما از قرآن، سیره امامان، نهج البلاغه و صحیفه فاطمیه و صحیفه سجادیه سخن می گفتند و درواقع ایشان در یک مجموعه عقل و نقل را کنار هم می گذارند. و این مسئله در تمام نظرات، سخنرانی ها و نوشته هایشان منعکس شده است.

وی در ادامه افزود: ایده های اساسی و جهانی امام خمینی بسیار عظیم و گسترده است، اما یکی از مهم ترین این ایده ها، خارج کردن اسلام از گوشه مساجد و خانه ها و آوردن آن به سطح جامعه بود. در زمان طاغوت مردم دین دار بودند، اما جامعه به یک سکولاریسم دینی دچار شده بود و دین به بطن جامعه نفوذ نکرده بود. پس حضرت امام، اسلام را از سکولاریسم نجات داد و جامعه اسلامی و دینی را در ایران تشکیل دادند و به سایر کشورهای جهان نیز صادر کردند. امام خمینی با شناساندن اسلام ناب محمدی و رسوا کردن اسلام آمریکایی و به تعبیر مقام معظم رهبری شیعه انگلیسی، خدمتی بزرگ به اسلام و مسلمانان کردند.

 واسعی ادامه داد: توانمند سازی آزادگان جهان دربرابر زورگویان و ابرقدرت ها یکی دیگر از ایده های جهانی ایشان است. امام به مردم سراسر جهان یاد دادند که باید دربرابر ستمگرانی همچون آمریکا و رژیم صهیونیستی بایستند. نامگذاری روز قدس یکی از همین روش های مبارزه امام بود و امروزه در کل جهان حتی درکشورهای اروپایی، راهپیمایی هایی با هدف حمایت از فلسطینی ها انجام می شود.

مدرس حوزه خواهران تصریح کرد: یکی دیگر از ابعاد تفکر امام، برائت جستن از ظالمان در ایام حج است. این حرکت باعث می شود که صدای مسلمانان، مظلومان و اسلام ناب محمدی به جهان صادر شود. امام باعث شدند که حرکت های ملی و مذهبی در کشور افزایش یابد و به مرور به دیگر کشورها نیز سرایت کند. این ابعاد بزرگ فکری امام در جهان بی نظیر است.

وی افزود: بعضی از افرادی که به تفکر انقلاب اسلامی پایبند نیستند و آن را از ریشه قبول ندارند، در حرکت های انقلابی خود از روش و نگاه امام کمک می گیرند و بر اساس آن جلو می روند. یکی دیگر از تصمیم های مهم امام خمینی(ره) حکمی بود که علیه سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی دادند. اولین کسی که داوطلبانه خواست این حکم را اجرا کند، شهید مصطفی مازح یک جوان مسلمان فلسطینی بود. در آن زمان رسانه های جمعی به این گستردگی وجود نداشتند، این پیام امام به گوش این جوان فلسطینی رسید و به خاطر دفاع از قرآن و روحیه مقاومتی اش در این راه جان خود را از دست داد.

مدیر مدرسه علمیه بانو امین تهران، افزود: یکی از شخصیت های مبارز شیخ زکزاکی است که با دیدن عکس امام متحول و مسلمان می شوند و مسیر خود را تغییر می دهند و باعث تحول در کشور خود می شود. این نشان می دهد که روح امام خمینی آن قدر وسیع است که به انسان های آزاده خواه جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: کشورهایی که روحیه مقاومت و انقلابی گری دربرابر ظالمان را دارند و از تمامیت عقلی و دینی برخوردار هستند، به این نکته رسیده اند که تنها راه نجات جوامع شان از ظلم و ستم شناخت و عمل به اسلام ناب محمدی است. این مسئله به کشورهای مسلمان محدود نمی شود و دیگر کشورها نیز به این نگاه رسیده اند. تنها کلید نجان همان اسلام ناب محمدی است نه اسلام آمریکایی و نه حتی ناسیونالیسم ملی و دینی.

وی ادامه داد: در مبحث ایدئولوژی، دیپلماسی و گفتمان سیاسی حضرت امام ذره ای افراط و تفریط وجود ندارد و این نگاه هم واقع گرا است هم انتقادی. یعنی این گونه نیست که بحث تساهل و ملاحظه گری در آن رسوخ کرده باشد. ایشان به گورباچف و دیگر سران کشورها نامه می دهند، در زمان جنگ ایران و عراق بیانیه های محکمی داشتند و همه تمام این موارد نشان از ثبات نظریات ایشان است.

 واسعی افزود: برای امام سعادت انسان در کل جامعه، حق طلبی، استقلال کشورها، عدالت خواهی، تعهد برادرانه و ظلم ستیزی مهم است. و همین نکته عاملی است که می تواند اندیشه امام را در سطح جهان بگستراند و به مظلومان دنیا ایمان و اراده بدهد. ایشان صحبتی در کتاب صحیفه نور خود دارند که می فرمایند خداوند به مسلمانان عنایتی داده است که مسئولیت از بین بردن رژیم استکبار را به دست توانمند مسلمانان سپرده است.

مدیر مدرسه علمیه بانو امین تهران در پاسخ به این سؤال که چگونه می توان آثار و شخصیت امام خمینی را به جوانان معرفی کرد، گفت: نسل امروز و فردای ما باید ایشان را بشناسند و الگوگیری کنند. این الگوگیری نیازمند شناخت ایدئولوژی امام و شاگردان صدیق شان است. با شناخت می توان جلوی گسست های احتمالی را که دشمن در پی ایجاد آن در جامعه و گفتمان انقلاب اسلامی است گرفت.

وی ادامه داد: یکی از شاگردان به حق امام خمینی مقام معظم رهبری، مقتدای جهان اسلام هستند و همان خصیصه ها در وجود ایشان است. چگونه می شود که جوانان دهه هفتادی ما چنان اندیشه امام و رهبری در نگاهشان نفوذ می کند که آن ها را پیشوای خود قرار می دهند و حتی در دفاع از حرم معصومین(ع) به میدان جنگ می روند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: باتوجه به وجود چنین جوانان متدین و انقلابی، دشمن نیز به حیله گری های خود ادامه می دهد، لذا باید با روش های گوناگون و جذاب، تفکر امام را به آنان شناساند مخصوصا کتاب صحیفه نور ایشان که کتابی ارجمند است.

 واسعی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در دانشگاه ها دو واحد عمومی برای شناخت امام(ره) گذاشته اند! در حالی که نمی توان اندیشه جامع و پرمحتوای ایشان را در این دو واحد خلاصه کرد. راهکاری که وجود دارد این است که شناخت امام را به مساجد و بطن جامعه بکشانیم. ائمه جمعه و فعالان فرهنگی و معلم ها از آثار امام استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اقیانوس اندیشه امام خمینی آنقدر عمیق و گسترده است که بخش های مختلفی را شامل می شود. کتاب صحیفه نور مباحث زیادی درباره موضوع زنان، خانواده، سیاست داخلی و خارجی، تحکیم وحدت شیعه و سنی دارد که می تواند هرکدام دو واحد تخصصی برای طلاب در حوزه های علمیه باشد. همان وصیت نامه امام پر از درس غیرت ورزی، خودباوری است، و ما را در شناساندن قرآن هدایت می کند و اگر خوب شناسانده شود قطعا جوانان جذب اندیشه های حضرت امام می شوند. ۳۱۳/۵۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha