شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اسرائیل اطلاعات سری نظامی پنتاگون را فاش کرد

«یاکوف کدمی» رئیس روسی‌الاصل سابق سازمان اطلاعاتی «ناتیو» رژیم صهیونیستی می‌گوید ارتش آمریکا توان شکست دادن جمهوری اسلامی ایران را ندارد و پنتاگون از این موضوع مطلع است.کدمی که در میزگردی در کانال ۱ تلویزیون روسیه صحبت می‌کرد، در مورد تهدید نظامی آمریکا علیه ایران، گفت: «از منظر کاملا نظامی، شکست دادن ایران غیرممکن است. این کشور وسعت عظیمی دارد و آمریکایی‌ها نیروهای کافی برای استقرار در این کشور ندارند. حجم لجستیکی که برای این کار لازم است، دیوانه‌وار است و انجام آن برای آمریکایی‌ها غیرممکن است. بنابراین، امکان جنگ با ایران و پیروزی در این جنگ وجود ندارد و پنتاگون بهتر از هر کس دیگری از این موضوع مطلع است و در این مورد هشدار هم داده است.»وی افزود: «آمریکایی‌ها برای چند مایل پیشروی در خاک کشور ضعیفی مثل کویت، ۵۰۰ هزار نیرو آنجا مستقر کردند و کل ارتش خود را درگیر کردند. آن‌ها برای یک جنگ کوتاه‌مدت، ۶ ماه مشغول آماده‌سازی و لجستیک بودند. انجام این کار در قبال ایران غیرممکن است.» وی گفت: «آمریکایی‌ها نمی‌دانند با سرنگونی صدام چه اقدام احمقانه‌ای مرتکب شدند. ۶۰% جمعیت عراق شیعه است. در عربستان سعودی هم مناطق نفت‌خیز، در اختیار شیعیان است. اکثریت جمعیت کویت شیعه است. ۸۰% جمعیت بحرین شیعه است. اگر چنین آتشی در خاورمیانه آغاز شود، سنی‌ها توان مقابله با ایران و نیروهای مورد حمایت ایران را نخواهند داشت، آن‌ها به اندازه کافی نیرو ندارند. عربستان سعودی بودجه نظامی عظیمی دارد، اما دست‌هایش بسته است و حتی در کشور کوچکی مانند یمن نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. حتی از عهده حوثی‌ها بر نمی‌آیند. بنابراین، در جنگ پارسی‌ها با اعراب، پارس‌ها پیروز خواهند شد.»او در بخش‌های دیگری از صحبت‌هایش، پیش‌بینی کرد وقوع درگیری نظامی در منطقه، افزایش قیمت نفت را به بالای ۱۵۰ دلار برساند. به گفته وی، آمریکا می‌داند که چنین وضعیتی تنها به نفع روسیه خواهد بود.کدمی تغییر نظام را هدف اولیه دولت آمریکا توصیف کرد و گفت واشنگتن اکنون به این نتیجه رسیده که این هدف قابل تحقق نیست، به همین دلیل در تلاش است تا ایران را پای میز مذاکره بکشاند و توافق با ایران را به نام خود ثبت کند.

 

ماشین های تبلیغاتی شیپور جنگ روانی را به صدا درآوردند

 پس از هدف قرار گرفتن نفتکش ها و انفجارهای ناشی از آن در بندر الفجیره امارات، جنگ روانی برای صید ماهی مورد نظر خود از این آب گل آلود را آغاز کردند.به دنبال حمله روز یکشنبه (22 اردیبهشت ماه 1398) به نفتکش ها در بندر الفجیره امارات و انتشار خبر انفجارهای شدید ناشی از این حملات که بنابر اعتراف امارات 4 کشتی هدف حملات خرابکاری قرار گرفت.نگاهی به بیانیه های مشابه و تقریبا همسان عربستان و امارات درخصوص این واقعه که پس از تکذیب ها و تاخیرهای معناداری، آن را تهدیدی برای امنیت بین المللی عنوان و جامعه جهانی را مسئول تامین امنیت کشتیرانی بین المللی خطاب کردند، نشان می دهد که طراحان این سناریو درصدد اجرای برنامه های شوم خود برای منطقه خلیج فارس و دیکته آن به عاملان خویش هستند تا با استفاده از ناآگاهی همراهان منطقه ای خود، امکانات این کشورهای اسلامی را علیه ملت مسلمان همین منطقه به کارگیرند.حالا با گذشت دو روز از ماجرای حمله به کشتی های نفتکش در بندر الفجیره امارات رسانه های عمده آمریکایی دراقدامی همانگ به خبر سازی دراین زمینه و جریان سازی پرداخته اند اقدامی که بی شک تصادفی نیست و نشان ازعملکرد اتاق فکر آنها برای وارد کردن اتهامات به کشورمان دارد.صبح امروز رویترز خبرگزاری بین المللی کشور انگلستان به همراه شماری از رسانه های عمده آمریکایی از جمله خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس، شبکه "سی بی اس" و روزنامه "وال استریت ژورنال" به طورهمزمان اخباری را منتشر و ادعایی را مطرح کردند که از اجرای سکانسی از سناریوی شومی خبر می دهد که درصدد کشاندن منطقه به آشوب است.این رسانه ها به نقل از یک مقام آمریکایی گمنام و بدون ارائه اسناد و مدارکی مدعی شده اند که نتایج اولیه تحقیقات هیئت نظامی واشنگتن از دخالت ایران یا گروه‌های وابسته به این کشور در حمله به چهار کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های بندر الفجیره امارات حکایت دارد.همچنین رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی بی نام و نشان دیگر مدعی شده که این اقدام از نوع اقداماتی است که ایران انجام می‌دهد.

 

اظهارات غیرعلنی پامپئو فاش کرد

وزیر خارجه آمریکا در یک محفل خصوصی گفته است که احتمال زیادی وجود دارد که طرح پیشنهادی آمریکا درباره فلسطین، بی‌نتیجه بماند، چراکه بسیاری این طرح را یکسویه و تأمین‌کننده منافع تل‌آویو می‌دانند.در حالی که «جرد کوشنر» مشاور و داماد رئیس‌جمهور آمریکا چندی پیش گفت طرح موسوم به «معامله قرن» برای پایان دادن به مناقشه فلسطین بعد از ماه رمضان رونمایی می‌شود، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا اخیرا در یک محفل خصوصی اظهاراتی مطرح کرده که نشان می‌دهد حتی دیپلمات ارشد دولت آمریکا هم به این طرح باور چندانی ندارد.بر اساس محتوای یک فایل صوتی که روزنامه «واشنگتن‌پست» به آن دست یافته، پامپئو در دیدار با گروهی از سران یهودی گفته است که ممکن است گفته شود که این طرح «غیرقابل» اجرا است. وی البته ابراز امیدواری کرده که فلسطینی‌ها بلافاصله این طرح را رد نکنند.پامپئو درباره نشستی که قرار است به زودی با هدف جذب سرمایه‌گذار اقتصادی در فلسطین و به عنوان گام نخست معامله قرن در بحرین برگزار شود، گفته است امیدوار است کشورهای عربی در این نشست حضور یابند تا «دستکم بشنوند.» وی همچنین گفته انتظار ندارد شرکت‌کنندگان عرب پس از این نشست، تمام قد به دفاع از طرح آمریکا بپردازند. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، دو فرد حاضر در نشست پامپئو و سران یهودی می‌گویند برداشت حاضران این بوده است که وزیر خارجه آمریکا درباره موفق شدن طرح معامله قرن، خوش‌بین نیست. یکی از این افراد می‌گوید: «او به هیچ‌وجه درباره اینکه این روند به نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز ختم می‌شود، مطمئن نبود.»

 

تهران دم به تله سیاسی جدید آمریکا نداد

وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوئیسی خود ضمن تأکید بر اینکه مشکلات ایران به واسطه تحریم‌های ایران نبوده است، گفت که واشنگتن برای مذاکره بدون پیش‌شرط با تهران آمادگی دارد.پامپئو در آغاز این کنفرانس خبری در توجیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران مدعی شد که مشکلات ایران نه به واسطه تحریم‌های آمریکا بلکه به واسطه رژیم 40 ساله جمهوری اسلامی بوده است.پامپئو تصریح کرد که واشنگتن همچنان به تلاش‌های خود برای تغییر اساسی فعالیت‌های بدخواهانه ایران و سپاه پاسداران ادامه خواهد داد.«حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران روز گذشته گفته بود که در صورتیکه واشنگتن از خود احترام نشان دهد، ایران احتمالاً به مذاکره تمایل داشته باشد اما در ادامه تأکید کرد که تهران وادار به مذاکره نخواهد شد.مقام معظم رهبری نیز هشتم خرداد ماه در دیدار هزاران نفر از استادان و اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها با تأکید مجدد بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مطلقاً با امریکا مذاکره نخواهد کرد، گفتند: «همانطور که قبلاً هم گفته شده، مذاکره نکردن با آمریکا به این علت است که اولاً هیچ فایده ای ندارد و ثانیاً ضرر هم دارد.»این مقام آمریکایی ادامه داد: «ما آژانس را ترغیب می‌کنیم تا تأیید کند که آنها (ایران) در مسیر درستی قرار گرفته‌اند و تمامی کارهای لازم را انجام می‌دهند اما مستقل از آن ما کار خود را انجام می‌دهیم تا تضمین کنیم که ایران هرگز در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار نمی‌گیرد».شایان ذکر است؛ به باور کارشناسان تلطیف مواضع دو سه هفته گذشته آمریکا در قبال ایران جز یک بازی سیاسی نیست و بخشی از جنگ روانی آمریکا علیه ایرانیان را نشان می دهد این در حالی است که آمریکا شعار مذاکره را صرفا برای مذاکره برای سواستفاده های سیاسی خود به کار می برد و همچنان موضع آمریکا در خصوص ایران در پاشنه نابودی جمهوری اسلامی ایران می گردد. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات امروز وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر آمادگی بدون پیش شرط ایالات متحده برای مذاکره با ایران گفت: برای جمهوری اسلامی ایران بازی با کلمات و بیان اهداف پنهانی در قالب کلمات جدید ملاک عمل نیست؛ بلکه تغییر رویکرد کلی و رفتار عملی ایالات متحده آمریکا در قبال ملت ایران ملاک است که تاکید آقای پمپئو مبنی بر تداوم کارزار فشار حداکثری بر ایران نشان دهنده تداوم رویکرد نادرست قبلی است که لازم است اصلاح شود.

 

استراتژی ترامپ جواب نداد

یکی از قدیمی‌ترین، مهم‌ترین و پرنفوذترین روزنامه‌های اقتصادی سیاسی جهان سیاست ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران را اشتباه توصیف کرد.روزنامه "فاینانشیال تایمز" که مرکز آن در شهر لندن قرار دارد معتقد است که سیاست دولت ترامپ در قبال ایران اشتباه بوده و ‏دولت آمریکا از همه ابزار‌های فشار خود برای پیشبرد اهداف نادرست استفاده کرد. در این گزارش آمده است: "ایران در مقایسه با سال گذشته ثبات اقتصادی و سیاسی بیشتری دارد. این موضوع ‏احتمالا باعث غافل گیری مقامات آمریکا شده است. واشنگتن سال گذشته سخت ‏ترین تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال کرد که به سقوط ۶۰ درصدی ارزش ‏ریال در بازار‌های آزاد منجر شد. دولت آمریکا خواستار تغییر سیاست ‏های منطقه‌ای و دفاعی ایران شده است. ‏ایران در طول ماه‌های گذشته تلاش کرد دوباره به وضعیت اقتصادی خود ثبات ‏ببخشد. بسیاری از شهروندان این کشور با وضعیت موجود کنار آمده اند و تلاش می ‏کنند آسیب پذیری خودشان را در مقابل تلاطم‌های اقتصادی کاهش دهند. آن‌ها ‏تاکنون مقاومت بالایی در مقابل افزایش شدید قیمت‌ها و تورم بی سابقه در کشور ‏نشان داده اند. در نتیجه، امید بسیاری از مقامات ارشد دولت ترامپ برای تغییرات در ایران کم رنگ‌تر شده ‏است. ‏ظاهرا ایران هنوز در مورد مذاکره با آمریکا تصمیم گیری نکرده. آن‌ها ‏شاید به امید شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۱ منتظر ‏بمانند. اما آن‌ها فعلا در حال ارزیابی مزایا و هزینه‌های گزینه‌های مختلف از ‏جمله مقاومت و مصالحه هستند. در نهایت مذکره بین دو کشور اجتناب ناپذیر به ‏نظر می‌رسد". ‏

 

شورای نگهبان برای  فرزندان مادران ایرانی شرط گذاشت

شورای نگهبان با دو ایراد جزیی با اصل اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کرد.شورای نگهبان به صورت مشروط با لایحه اصلاح قانون تابعیت تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کرد.اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری دوم اردیبهشت ماه جاری از ارسال لایحه اصلاح قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی  از سوی دولت به مجلس خبر داد.نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه ۲۲ اردیبهشت ماه با کلیات و در روز ۲۳ اردیبهشت ماه با جزییات این لایحه موافقت کردند.به موجب این لایحه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تا قبل از ۱۸ سالگی به درخواست مادر و پس از آن به درخواست خود می توانند تقاضای تابعیت و شناسنامه ایرانی کنند.

 

رهبر انقلاب در پی شهادت امام جمعه کازرون پیام تسلیت دادند

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی شهادت مظلومانه‌ حجت‌الاسلام محمد خرسند، امام جمعه کازرون را تبریک و تسلیت گفتند. متن پیام رهبر معظم انقلاب به شرح ذیل است:بسم الله الرّحمن الرّحیم

حجه الاسلام آقای حاج‌شیخ محمد خرسند، شهادت مظلومانه امام جمعه فعّال و موفّق کازرون، جناب حجةالاسلام آقای حاج‌شیخ محمد خرسند رضوان‌الله‌علیه را به عموم مردم مؤمن و انقلابی کازرون به‌ویژه ارادتمندان و مستفیدان از آن عالم بزرگوار و بالاخص خانواده گرامی و بازماندگان ایشان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.ایشان در شب قدر و پس از ساعاتی توسّل و تضرّع به لقاءالله پیوست و این نشانه پاداش بزرگ الهی به آن روحانی با اخلاص و پرتلاش است ان‌شاءالله.از خداوند متعال علو درجات و حشر با اولیائش را برای ایشان مسئلت می‌کنم.

 

سیل سیستم هشدار را روشن کرد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: بحران و حوادث طبیعی جزو شرایطی است که باید با آنها زندگی کنیم؛ هر زمانی ممکن است حادثه‌ای رخ دهد، آنچه که مهم است نحوه مدیریت این حوادث برای کاهش تلفات و خسارات است.وی ادامه داد: نکته ای که مهم است نیاز به یک سیستم اعلام هشدار بود که این سیستم در حوادث اخیر توانست کمک شایانی کند، این سیستم در هشدار سیل تهران با ارسال پیامک توانست اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشد.جهرمی با اشاره به آمار اطلاع رسانی‌ها در حوادث سیل اخیر، گفت: مجموعا ۶۰ میلیون نفر هشدار توسط سیستم اعلام هشدار ارسال شد؛ در حوادث اخیر اگر میزان تلفات کم بود دلیلش مکانیزم‌های اعلام هشداری بود که عملکرد مطلوبی داشت.وزیر ارتباطات گفت: زیرساخت‌های ارتباطی در حوادث اخیر از دسترس خارج شد و تمامی کانال‌ها و تجهیزات از بین رفت، حتی شبکه برق از دسترس رفت؛ شب حوادث پل دختر شب‌های سختی بود که هیچ راه ارتباطی با مردم و مسئولین نبود که بلاخره توانستیم با ایجاد شبکه رومینگ اولین ارتباط را در ساعت یک بامداد برقرار کنیم.وی افزود: از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی توانستیم با افراد حادثه‌دیده در پل دختر ارتباط برقرار کنیم.وزیر ارتباطات گفت: کد #112* سامانه‌ای است که زمانی شماره‌گیری می‌شود موقعیت حدودی حادثه دیده را به جمعیت هلال احمر اعلام می‌کند تا امدادرسانی انجام شود؛ علاوه بر این جمع‌آوری کمک‌های مردمی نیز از طریق این سامانه انجام می‌شود.وی ادامه داد: ساعات اولیه وقوع بحران ساعات طلایی است؛ امروز وزارت ارتباطات با کمک اپراتورها توانسته خودروهایی را به مناطق برساند برای برقرار ارتباط اما این خودروها در حوادث اخیر کارایی نداشتند، به همین جهت پروژه بالن‌ها را کلید زدیم علاوه بر این پروژه دکل‌های بادی را در دستور کار داریم تا بتوانیم برقرار ارتباط در مناطق حادثه‌دیده را به حداقل زمان ممکن برسانیم. در این نشست از سامانه‌های #112*،  شبکه نورنتا (شبکه ارتباطی زیر ساخت اختصاصی جمعیت هلال احمر)، شبکه رادیویی VHF و دیجیتال DMR رونمایی شد.

 

نشست سه گانه امنیتی آینده سوری ایران را هدف گرفت

الشرق الاوسط به نقل از آنچه منابع دیپلماتیک غربی خوانده، آورده است: آینده حضور ایران در سوریه موضوع اصلی این نشست خواهد بود که عنوان «بررسی امنیت منطقه» در خاورمیانه را به یدک می کشد.این روزنامه به نقل از همین منابع آورده است: جلسه مذکور بنا بر تفاهم میان دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین بر سر «اعطای اولویت به تضمین امنیت اسرائیل» در نشست هلسینکی برگزار می شود که جولای سال گذشته در فنلاند برگزار شد.روزنامه مذکور در ادامه مدعی شد: از آن زمان تاکنون رایزنی های میان آمریکا و روسیه در این خصوص ادامه داشته و به مبادله اخراج نیروهای معارضان و گروههای وابسته به ایران از جنوب سوریه در ازای بازگشت نیروهای دولتی به جنوب سوریه و بازگشت نیروهای سازمان ملل به منطقه حائل در جولان اشغالی منتهی شده است.الشرق الاوسط در ادامه ادعاهایش به نقل این منابع آورده است: واشنگتن معتقد است که ابزار نفوذ برای گفتگو با مسکو درباره تفاهم با تل آویو بر سر بیرون کردن ایران از سوریه و تضعیف نفوذ این کشور رادر اختیار دارد و ابزارهای نفوذ شامل تصمیم ترامپ مبنی بر باقی ماندن نیروهایی آمریکایی در شرق فرات، مشارکت کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، انگلیس و آلمان در ائتلاف بین المللی در شرق سوریه، مانع تراشی در برابر هرگونه عادی سازی روابط با دمشق، بازسازی سوریه و یا مشروعیت سیاسی دولت سوریه پیش از اتخاذ اقدامات مشخص نظیر کاهش نقش ایران در سوریه است.روزنامه مذکور در پایان نوشته است: طرف های سه گانه در این جلسه به دنبال نقشه راهی هستند که میان پیشنهادهای وسوسه انگیز آمریکا و متحدانش به مسکو از یک طرف و تعهد روسیه به اقدامات ملموس در خصوص نقش ایران و کاهش حضور نظامی این کشور در سوریه ارتباط برقرار کنند.به نقل از این روزنامه، طرف آمریکایی به لزوم خروج همه نیروهای خارجی از سوریه و بازگشت اوضاع به وضعیت پیش از سال ۲۰۱۱ میلادی پس از فرایند سیاسی معتقد است و بر این باور است که قادر به تحقق این موضوع از طریق نشان دادن اهرم های فشار موجود در نزد خود هست.

 

عربستان علیه ایران دست به دامان مکه شد

رسانه پاکستانی داون‌نیوز در مقاله‌ای طولانی ضمن پرداختن به جلساتی که اخیراً از سوی عربستان در مکه برگزار شد به واکاوی آنها پرداخت.این رسانه ضمن تحلیل سیاست کشورهای عربی، و پیش از همه آل‌سعود و برگزاری این جلسات را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: پادشاهان عربستانی ضمن انتخاب نام خادم حرمین شریفین برای خود از اعتقادات مسلمانان سوء‌استفاده سیاسی می‌کنند.آنها جلسات سیاسی خود را نیز در مکه برگزار می‌کنند تا افکار عمومی را تحت تأثیر قداست این مکان مقدس قرار دهند، سپس تلاش می‌کنند تا به مقاصد سیاسی خود برسند.این رسانه با اشاره به برگزاری سه جلسه «اتحادیه عرب، شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری اسلامی» در عربستان نوشت: تمام تلاش آل‌سعود این بود که در این جلسات عملکرد ایران را مورد حمله قرار دهد و در این راه از ماه مبارک رمضان و مکه مکرمه نیز سوءاستفاده کردند.داون‌نیوز بیانیه صادرشده در این نشست‌ها را نیز زیر سؤال برده نوشت: کشورهای عربی در دفاع از فلسطین جدی نیستند و بیانیه‌های آنها هیچ ضمانت اجرایی خاصی ندارد.این رسانه با یادآوری نقش ضعیف کشورهای حاشیه خلیج فارس در حمایت از فلسطین نوشت که آنها حاضر نیستند منافع خود و ارتباطشان با آمریکا را قربانی حمایت از مردم فلسطین کنند.کشورهای عربی به‌خصوص بحرین هیچ تلاشی برای حمایت از فلسطین انجام نمی‌دهند و هرجا بتوانند می‌کوشند که خواسته‌های آمریکا را در منطقه اجرا کنند.داون‌نیوز به‌صراحت تأکید کرد: کشورهای عربی حمایت از اسرائیل را به جایی رساندند که وقتی رژیم صهیونیستی در سوریه به مواضع مورد حمایت ایران حمله هوایی انجام داد، آشکارا از رژیم صهیونیستی حمایت کردند و این نشان می‌دهد که آنها صرفاً به حقد و کینه‌های گذشته خود دامن می‌زنند و هیچ خصومت واقعی با رژیم صهیونیستی ندارند.

 

مراجع تقلید میزان مبلغ زکات فطره را اعلام کردند

طبق اعلام دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۸ حداقل  ۸ هزار تومان مانند سال گذشته است.فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به‌عنوان طعام محسوب می‌شوند. بر اساس محاسبات صورت‌گرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه‌ سه کیلو گندم، ۸۰۰۰ تومان است و پرداخت این مبلغ به‌ عنوان فطریه کفایت می‌کند. اما هم‌وطنان می‌توانند با توجه به برنجی که مصرف می‌کنند، سه کیلو از آن یا معادل قیمت آن را به‌عنوان فطریه بپردازند. البته در هر صورت پرداخت حداقل ۸۰۰۰ تومان برای هر نفر کفایت می‌کند.بر اساس اعلام دفتر مقام معظم رهبری، مبلغ کفاره‌ یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۲۵۰۰ تومان و کفاره‌ یک روز قضای روزه‌ عمدی، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان تومان است.آیت الله مظاهری نیز همینطور اعلام کردند.دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۱۰ هزارتومان را بابت فطریه هر نفر به حساب قیمت گندم تعیین کرده است.کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به حساب گندم) است .مبلغ ۲۵۰۰تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۵۰ هزار تومان را برای افطار عمدی هر روز تعیین کرده است.دفتر آیت الله العظمی صافی اعلام کرد که مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم می باشد.کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید نیز میزان زکات فطره از نظر این مرجع تقلید را قوت  غالب و گندم  برای هر نفر ۱۲ هزارتومان و  کفاره 3هزار تومان و کفاره عمد ۱۸۰ هزار تومان  اعلام کرده است.میزان زکات فطره ازسوی حضرت آیت الله جوادی آملی قوت غالب عمده خوراکی در منطقه مربوطه و کفاره برای هر روز 3هزار تومان و کفاره عمد180هزار تومان اعلام شده است.زکات فطره امسال طبق نظر آیت الله العظمی سبحانی  برابر با ۹ هزار تومان (معادل ۳ کیلوگرم گندم) اعلام شده است.دفتر آیت الله العظمی  مکارم نیز اعلام نمود  زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ نه هزار تومان(9000 تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج خارجی، مبلغ بیست و چهار هزار تومان (24000 تومان) و برنج داخلی، مبلغ شصت هزار تومان (60000 تومان) اعلام شده است. مردم در انتخاب هر یک از آن ها مخیر هستند.کفاره روزه غیر عمد مبلغ سه هزار تومان (3000 تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ صد و هشتاد هزار تومان (180000 تومان) است.اعلام مبلغ زکات فطره از سوی آیت الله العظمی نوری همدانی بر اساس قوت غالب گندم براي هر نفر ٩٠٠٠ تومان در نظر گرفته شده است.و برای كساني كه می خواهند قيمت برنج را پرداخت نمايند ، برنج داخلی حدود ٦٠٠٠٠ تومان و خارجی حدود ٢٤٠٠٠ تومان برای  هر نفر می باشد، اما با توجه به تفاوت قيمت در مناطق مختلف به همان قيمت منطقه ای محاسبه گردد.كفاره در روزه غيرعمد روزانه ٢٥٠٠ تومان و كفاره در روزه عمدی روزانه ١٥٠٠٠٠ تومان می باشد.میزان فطره  از سوی آیت الله العظمی سیستانی ،قوت  شایع  گندم ۹ هزار تومان، کفاره روزه غیر عمد ۳هزار تومان، و کفاره عمد ۱۸۰ هزار تومان  اعلام شده است. البته نکته قابل توجه این است که با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

 

خودرو در سراشیبی سقوط قرار گرفت

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از روند کاهشی قیمت خودرو در بازار خبرداد و گفت: تحولات بازار نشان می دهد در چند روز آینده نیز قیمت خودرو به قیمت های نیمه دوم فروردین بازخواهد گشت.موتمنی با بیان اینکه هیچ دلیلی برای افزایش 80 درصدی  قیمت خودرو از 18 فروردین تاکنون وجود ندارد، افزود: بی اساس بودن این افزایش قیمت و حذف قیمت از سایتها سبب ریزش قیمت فعلی شده است.موتمنی افزود: برخی از سود جویان با ایجاد قیمت های کاذب در پی ایجاد آشفتگی در بازار خودرو بودند که با جلوگیری از انتشار آگهی های دروغین، بازار در وضع بهتری قرار گرفته است.رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تاکید کرد: همه قیمتهای بالایی که برای خودروها اعلام شد،  بصورت کاغذی بود و هرگز خرید و فروشی با این قیمت ها انجام نشده است.

 

هواشناسی هشدار سریع اعلام کرد

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: از امروز تا پایان هفته در بیشتر مناطق کشور جوی آرام حاکم خواهد بود و افزایش نسبی دما در اکثر مناطق کشور پیش بینی می‌شود که این افزایش دما در نیمه شمالی به حدود ۴ تا ۶ درجه خواهد رسید.بیشترین دمای امروز اهواز ۴۵ درجه سانتیگراد ثبت شده که تا آخر هفته به ۴۷ درجه نیز خواهد رسید.مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور در پایان هشدار داد: از روز دوشنبه تا ابتدای هفته آینده افزایش پایداری جو و افزایش نسبی دما در غالب نقاط کشور پیش بینی می‌شود و در استان‌های واقع در جنوب غرب، غرب، سواحل شمال کشور و دامنه‌های جنوبی البرز شامل تهران، دمای بیشینه بین ۲ تا ۳ درجه سلسیوس بالاتر از میانگین بلند مدت پیش بینی می‌شود بر این اساس به هموطنان عزیز توصیه می‌شود که تا حد امکان افراد با بیماری‌های قلبی و سالمندان در ساعات اوج دمای روزانه در بعد از ظهرها در فضای باز کمتر تردد کنند و با توجه به افزایش تابش امواج ماورای بنفش، استفاده از عینک‌های آفتابی توصیه می‌شود.

 

حرکت رفت و برگشتی دلار بازار را غافلگیر کرد

طی روزهای گذشته بازار ارز اگرچه در برخی ساعات روز، نوساناتی را تجربه کرده است، اما به طور کلی، روندی باثبات را در پیش گرفته که در نهایت، دامنه مشخصی از نوسان را در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد رقم زده است. آنگونه که فعالان بازار ارز می‌گویند، حداقل در کوتاه مدت و میان مدت، نمی‌توان با شرایط کنونی سیاسی و اقتصادی کشور، جهش نرخ ارز را متصور بود و همین امر سبب می‌شود تا سناریوهای خرید ارز برای سرمایه‌گذاری، با ریسک بالاتری مواجه باشد.آنگونه که فعالان بازار ارز می‌گویند، طی روزهای اخیر اگرچه نرخ دلار حرکتی افزایشی- کاهشی را تجربه کرده است، اما دلالان هم بر روی افزایش نرخ ارز مقاومت می‌کنند و می‌دانند که حضور فعال بازارساز اجازه نمی‌دهد که بتوانند سود بالایی از نوسانات بازار داشته باشند. این در حالی است که حتی بازیگران بازار ارز خارج از صرافی‌ها نیز که محل کارشان حاشیه خیابان و به یک دستگاه پز یا حساب‌های بانکی محدود است، حاضر نیستند برای تکمیل موجودی خود ریسک خرید ارز با نرخ بالا را بپذیرند.گزارش میدانی نشان می‌دهد که قیمت هر دلار آمریکا (اسکناس) در صرافی‌های بانکی برای خرید ۱۳,۴۰۰ تومان و برای فروش ۱۳,۵۰۰ تومان و هر یورو برای خرید ۱۵,۳۰۰ تومان و برای فروش ۱۵,۴۰۰ تومان است.این درحالی است که قیمت بازار آزاد نیز با نرخ صرافی های بانکی همراه است یا در مواردی ده تا بیست تومان بالاتر است.

 

شتاب علمی ایران در دنیا شدت گرفت

پایگاه اسکوپوس (Scopus) یکی از نمایه‌های استنادی معتبر و شناخته شده در دنیا است که اطلاعات کتاب‌شناختی بیش از ۶۰ میلیون سند را از حدود ۵ هزار ناشر علمی در سراسر جهان و بیش از ۱۶ هزار و پانصد مجله علمی پژوهشی را در خود جای داده است.تازه‌ترین بررسی‌های میزان تولید علم جمهوری اسلامی ایران بر اساس منابع پایگاه اسکوپوس نشان می‌دهد تعداد مقالات ایران از ۸ هزار و ۳۴۸ مقاله در سال ۲۰۰۵ به ۶۰ هزار و ۵۷۵ مقاله در سال ۲۰۱۸ رسیده است، این در حالی است که تعداد مقالات دنیا در سال ۲۰۰۵ حدود یک میلیون و ۹۰۶ هزار و ۵۳۶ مقاله بوده است و در مدت ۱۳ سال تا سال ۲۰۱۸ به تعداد سه میلیون و ۵۶ هزار و ۸۴۲ مقاله رسیده است.در مقایسه با دنیا، تعداد کل مقالات دنیا در سال ۲۰۱۷ میزان سه میلیون و ۱۰ هزار و ۵۳۴ مقاله بوده که در سال ۲۰۱۸ این میزان به تعداد سه میلیون و ۵۶ هزار و ۸۴۲ مقاله رسید. بنابراین دنیا از نظر تعداد مقالات رشد ۱.۵۴ درصدی را تجربه کرده است اما در مقابل جمهوری اسلامی ایران در تعداد مقالات رشد قابل توجه ۷.۹۷ درصدی داشته است. سهم ایران از کل استنادات دنیا نیز رشد مناسبی را تجربه کرده است به گونه‌ای که سهم ۰.۳ درصدی ایران از کل استنادات دنیا در سال ۲۰۰۵ به سهم ۲.۶ درصدی از کل استنادات دنیا رسیده است و همین امر نشان دهنده افزایش کیفیت مقالات منتشر شده از سوی محققان ایرانی بوده است.گزارش ۲۰۱۸ نمایه «وب آو ساینس» نیز نشان می‌دهد که ایران ۱۰۴ مقاله داغ در این پایگاه داشته که نسبت به گزارش پیشین ۱۴ مقاله افزایش داشته است. از دیدگاه انتشار مقاله‌های داغ ایران در جایگاه ۲۳ جهان و دوم منطقه است.در این باره نیوساینتیست نیز به عنوان یکی از مراکز اطلاع رسانی علمی دنیا اعلام کرده است در یک دوره ۳۰ ساله از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ میلادی، رشد خروجی‌های علمی ایران ۱۱ برابر بیشتر از متوسط جهان و بیش از هر کشور دیگری بوده است.سایماگو لب (Scimago Lab)، از مراکز علم‌سنجی جهانی که توان علمی کشورها را با شاخص‌های گوناگون ارزیابی می‌کند رتبه ۱۶ ایران در جهان را از نظر شمار انتشارات علمی اعلام کرده است.بر اساس آخرین آمار پایگاه سایماگو که از تولیدات علمی کشورهای مختلف جهان مبتنی بر داده‌های اسکوپوس ارائه داده است، مشخص شد که ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی با تولید ۵۴ هزار و ۳۸۸ مدرک در تمام رشته‌های موضوعی در جایگاه ۱۶ تولید علم جهان نشسته است.اطلاعات مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس نشان می‌دهد که تنها در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۶ محقق ایرانی جز یک درصد اول فهرست برترین دانشمندان هستند که عملکرد تحقیقاتی استثنایی از خود نشان داده اند و استنادات آنها در ۱ درصد وب آو ساینس رتبه بندی شده است. این تعداد نسبت به سال ۲۰۱۷ این تعداد به بیش از دو برابر رسیده است.

 

شرمن به ادعای مذاکراتی ترامپ تنه سیاسی زد

وندی شرمن،نماینده ارشد دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای با ایران به اظهار نظر جدید وزیر امور خارجه دولت ترامپ درباره مذاکره بدون پیش‌شرط با تهران واکنش جالب توجهی داشته است.شرمن در توئیتر خود با اشاره به خبر اظهارات مایک پمپئو،وزیر امور خارجه دولت ترامپ نوشت: «پروژه عکس گرفتن با رهبر کره شمالی برای دونالد ترامپ به خوبی پیش نرفته حالا او به دنبال امتحان کردن شانس خود با ایران است.»مایک پمپئو در سفر غیرمنتطره خود به سوئیس اعلام کرد که آمریکا آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران است. این در حالی است که وزیر امور خارجه آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام ۱۲ شرط برای عقد توافق جدید با ایران تعیین کرده بود.

 

"تب کریمه کنگو" وزارت بهداشت را مجبور به اعلام هشدار کرد

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به بروز موارد بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما و تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشتی جهت جلوگیری از انتقال بیماری، گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۲ نفر به این بیماری مبتلا شده و متاسفانه دو تن از آن‌ها نیز جان باخته‌اند.دکتر محمدمهدی گویا با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی آمار ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو تا این مقطع زمانی در سال جاری و نسبت به سال گذشته، گفت: از ابتدای امسال ۱۲ نفر به این بیماری دچار شده‌اند که از این تعداد دو نفر فوت کرده‌اند؛ البته این به هیچ عنوان نشان دهنده این نیست که بتوانیم بگوییم موارد ابتلا به بیماری تا پایان سال نیز کمتر از سال گذشته خواهد بود.وی تاکید کرد: از آنجا که ابتلا به این بیماری در فصول گرم سال بیشتر اتفاق می‌افتد، پایان تابستان آمار دقیق‌تری از ابتلا به این بیماری را خواهیم داشت. گویا در ادامه انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان را از سه راه محتمل دانست و گفت: معمولاً کسانی به این بیماری دچار می‌شوند که با دام و حیوانات بیشتر سروکار دارند و کنه‌ای که منتقل کننده این بیماری به انسان است از بدن دام به بدن انسان منتقل می‌شود. کسانی که در خانه دام نگهداری می‌کنند، افراد شاغل در کشتارگاه‌ها، ساکنین مناطق روستایی که با دام ارتباط بیشتری دارند و… بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. البته این بیماری در دام آلوده، علامت ظاهری ندارد.وی افزود: راه دوم انتقال بیماری، هنگام ذبح دام است. اگر ذبح به شکل اصولی و بهداشتی در کشتارگاه‌ها با حضور متخصصین مربوطه انجام شود، دیگر جای نگرانی برای انتقال این ویروس از گوشت دام ذبح شده وجود ندارد؛ چراکه گوشت پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در فضایی به نام پیش‌سرد نگهداری می‌شود که در همین مدت اگر ویروسی وجود داشته باشد، از بین می‌رود.رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، راه سوم انتقال این بیماری را از طریق تماس با خون دام آلوده و یا ترشحات بدن دام آلوده دانست و گفت: کسانی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند یا کسانی که خودشان اقدام به ذبح دام می‌کنند، ممکن است از طریق تماس با خون دام و یا سایر ترشحات بدن دام آلوده نیز به این بیماری مبتلا شوند. همچنین در سال‌های گذشته گزارشاتی مبنی بر ابتلای پرستاران و پزشکان در مراکز درمانی داشتیم. آن‌ها در مواجهه با بیماری که هنوز بیماری‌اش تشخیص داده نشده بود، بدون پوشش مناسب و بی‌مهابا با خون و ترشحات بدن بیمار در ارتباط بودند که همین امر باعث انتقال بیماری به آن‌ها شده بود.وی در پایان شانس ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو از طریق خوردن گوشت را بسیار بعید دانست و افزود: از آنجایی که معمولا گوشت، قبل از استفاده بسیار خوب پخته می‌شود و همچنین رعایت نکات بهداشتی در کشتارگاه‌ها، بسیار بعید است که فردی از طریق خوردن گوشت دچار این بیماری شود. البته ممکن است اگر از جگر خام یا گوشت درست پخته نشده آلوده، استفاده کند، به بیماری دچار شود.

 

ایران برای عبور از سقف‌ برجام خیز برداشت

بر اساس آمارهای ارائه‌شده در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران با اضافه‌کردن تنها ۲۹کیلوگرم اورانیوم به ذخایر فعلی خود از آستانه تعیین‌شده در برجام عبور خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گزارش خود در مورد راستی‌آزمایی اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چهارچوب برجام و ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد را منتشر کرد و برای پانزدهمین بار متوالی به‌طور رسمی بر پایبندی ایران به تعهداتش صحه گذاشت.میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده 3.67 درصد ایران، با توجه به تصمیمات اخیر کشور در رابطه با تعهدات هسته‌ای خود از اهمیت ویژه‌ای برای طرف‌های دیگر برجام برخوردار است زیرا برآورد می‌شود که ایران با توجه به افزایش چشمگیر تولید اورانیوم در سایت نطنز قادر خواهد بود حداکثر تا پایان تیر ماه از آستانه تعیین‌شده در برجام عبور کند. از آنجا که ایران طبق برجام حداکثر مجاز به نگهداری 202.8 کیلوگرم اورانیوم 3.67 درصد است و بر اساس آمارهای ارائه‌شده در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمتر از 29 کیلوگرم با این عدد فاصله دارد،  با فرض اضافه شدن روزانه 456 گرم اورانیوم 3.67 درصد به ذخایر فعلی، ایران حداکثر تا روز 31 تیر (کمتر از دو هفته بعد از پایان ضرب‌الاجل در نظر گرفته‌شده برای طرف‌های دیگر برجام) از آستانه تعیین‌شده عبور خواهد کرد.

 

عطش شیرین بازار خوابید

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در چند وقت اخیر عرضه شکر با نرخ تنظیم بازاری افزایش یافته است. این موضوع باعث از بین رفع عطش بازار شده و تقاضای این محصول به روال عادی بازگشته است.اواخر سال گذشته بود که به یکباره بازار با افزایش نرخ شکر روبرو شد و قیمت این محصول در سطح سوپرمارکت‌ها و خورده‌فروشی‌های سطح محلات به حدود کیلویی ۱۰ هزار تومان رسید.پس از آن مسؤولان مربوطه از انجام اقداماتی برای تأمین نیاز بازار از طریق تولید داخل و واردات خبر دادند که از جمله آنها عرضه شکر با نرخ تنظیم بازاری ۳۵۰۰ تومانی بود.در این شرایط جدیدترین بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که عرضه شکر در بازار افزایش یافته و قیمت‌ها نیز کاهش یافته است.البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که همچنان برخی سوپرمارکت‌ها شکر در بسته‌بندی‌های ۹۰۰ گرمی را به قیمت ۹ تا ۱۰ هزار تومان هم عرضه می‌کنند که رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌های تهران این موضوع را غیرقانونی می‌داند.

 

بهداشت به سونامی سرطان پاسخ داد

معاون تحقیقات وزیر بهداشت ضمن تشریح نتایج دومین گزارش «ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت ایران، پرخطرترین استان‌های کشور در ۱۰ سرطان شایع را معرفی کرد. وی با اشاره به عوامل خطر بروز سرطان پستان و افزایش سرطان روده در بین زنان کشور، به طور ویژه بر تأثیر چاقی بر این نوع سرطان‌ها تاکید کرد و با بیان اینکه متأسفانه شاهد افزایش شیوع چاقی در بین زنان ایرانی به دلیل عادات غذایی، کم تحرکی و چاقی هستیم، گفت: میزان بالاتر بروز سرطان پستان در زنان ایرانی نسبت به سایر سرطان‌های شایع در این جنس، سیاستگذاری ها برای پیشگیری، تشخیص و درمان زودهنگام این نوع سرطان را ضروری می‌سازد. ملک زاده گفت: بیشترین موارد بروز تمام انوع سرطان در ایران، در گروه سنی ۷۵ تا ۸۵ سال دیده می‌شود. مجری اصلی مطالعه بزرگ کوهورت گلستان خاطرنشان کرد: درحالیکه سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی بویژه معده و مری در شمال غرب و شمال شرق ایران به دلیل وجود عوامل خطری همچون مصرف تریاک، نوشیدن چای داغ، مصرف کم میوه و سبزیجات تازه و بهداشت نامناسب دهان و دندان بیشتر است، بدخیمی‌های پستان، روده بزرگ، پوست، تیروئید، مثانه، پروستات و تخمدان در بخش‌های مرکزی و جنوب ایران عمدتاً به دلیل سبک زندگی، رژیم غذایی، کم تحرکی و چاقی فراوانی بیشتری دارد؛ هر چند که اظهار نظر دقیق در این باره نیازمند مطالعات اپیدمیولوژیک است.ملک زاده یادآور شد: البته سرطان مری در استان گلستان به دلیل بهبود اوضاع اقتصادی و اجتماعی و بویژه دسترسی کامل به آب آشامیدنی بهداشتی به جای آب غیر لوله کشی و سوخت استاندارد به جای سوخت‌های نفتی و بیوزیستی در فضای بسته خانه که از جمله عوامل خطر سرطان مری در این استان طی سال‌های گذشته بود، کاهش چشمگیری یافته به طوری که از ۱۰۰ در هر ۱۰۰ هزار، به ۲۰ در هر ۱۰۰ هزار بروز (یک پنجم) رسیده است. به گفته وی، در حالی که نرخ بروز سرطان در ایران ۱۴۹.۷۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر است، متوسط بروز سالانه سرطان در دنیا (بدون در نظر گرفتن سرطان پوست) بر اساس گزارش مرجع جهانی «ثبت سرطان در پنج قاره جهان»، ۱۸۲ در هر ۱۰۰ هزار نفر و حاکی از نرخ بسیار پایین‌تر بروز سرطان در ایران در مقایسه با متوسط دنیاست. به گفته وی، با اینکه حدود ۷۰ درصد کل موارد سرطان در جهان، در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد، بیشتر سیستم‌های ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت، در کشورهای توسعه یافته قرار دارند و تعداد کمی از آنها در کشورهای در حال توسعه هستند؛ از سویی دیگر، متأسفانه اغلب سیستم‌های ثبت سرطان موجود در کشورهای در حال توسعه، با کیفیت بسیار پایینی اطلاعات لازم را جهت بررسی موارد سرطان جمع آوری می‌کنند؛ اما ایران در این زمینه خود را به سطح کشورهای پیشرفته رسانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha