پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ایمانی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی در سخنانی به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) گفت: امروز ه باید با تأسی به روح آن بزرگوار که محور وحدت همه نیروهای انقلابی در پیش و پس از انقلاب بودند، پشت مقام معظم رهبری، از انقلاب اسلامی پشتیبانی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ایمانی مقدم، عصر امروز در جمع  دانشجویان و اساتید دانشگاه ادیان و مذاهب ، در سخنانی   به تبیین جایگاه و شخصیت حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف)‌ پرداخت.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع)  در ابتدای سخنان خود، ضمن تبریک پیشاپیش حلول عید سعید فطر گفت: به تعبیر حضرت امام صادق(ع)، عید فطر، عید کسانی است که خداوند متعال نماز و روزه آنان را قبول کرده است.

وی سپس درباره شخصیت چند بعدی حضرت امام گفت: حضرت امام دارای ابعاد شخصیتی بسیار متفاوت و جامعی بودند و پرداختن به همه آن ابعاد نه در بضاعت بنده است و نه در حوصله این جلسه. اما صرف نظر از بعد فقهی امام که حرف برای گفتن داشتند و صرف نظر از این که امام، فقاهت را با عرفان و سیر و سلوک جمع کردند و مقام عرفان را با جهاد و مبارزه و شجاعت درآمیختند.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد:  باید گفت که قبل از حضرت امام خیلی‌ها فکر می‌کردند عارف کسی است که در کنج عزلت بخزد و در آن‌جا فقط مشغول ذکر و دعا باشد اما حضرت امام عرفان را به متن جامعه آوردند و به همه ما عملاً یاد دادند که انسان می‌تواند هم در اوج مراتب عرفان و سیر و سلوک باشد و در عین حال نهضتی را رهبری و دنیا را متحیر کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ایمانی مقدم افزود: اوایل دهه شصت که به بعضی کشورهای عربی اعزام شدم، بچه‌ها امام را می‌شناختند. شاید بتوان گفت بسیار بهتر از آن‌چه که ما نسبت به امام معرفت داشتیم، نسبت به ایشان شناخت داشتند. این چه نفوذ کلامی بود که خداوند به امام داده بود و در اقصا نقاط عالم شناخته شده بود. در عراق با کودکی که بنا به نذر پدر و مادرش به دنیا آمده بود و خمینی نامیده شده بود، صحبت کردم. او چنان امام خمینی را معرفی کرد که من طلبه و روحانی نمی‌توانم امام را بهتر و جامع‌تر از این معرفی کنم. او گفت:‌ خمینی حیر الشرق و اضعج الغرب و احرج العرب و شغل العالم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: امام در فرودگاه بغداد یک سخنرانی تاریخی دارند که می‌گویند اگر شده است فرودگاهی به فرودگاهی می‌روم و امت خودم را رهبری می‌کنم تا از یوغ ستم و استکبار داخلی و خارجی نجات دهم.

وی با اشاره به خصوصیت خلوص نیت حضرت امام گفت: علی‌رغم همه ویژگی‌ها و صفاتی که حضرت امام داشتند و همه آن‌ها منش خیر و برکت بود، من درباره یکی از خصوصیات ایشان یعنی خلوص نیت صحبت می‌کنم. امام با خدا معامله کرد. امام هوا در کارش نبود و هرچه بود، خدا بود. در حدیث هم هست که هرچه برای خدا باشد، رشد و نمو پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: هرکه با خدا معامله کرد، خدا دستش را می‌گیرد. هرکه برای خدا بود، خدا برای اوست. امام با خدا معامله کرده بود و خداوند هم این‌گونه دستش را گرفت و در همه جهان او را عزیز کرد. امام وقتی در بهمن 57 وارد کشور شد، با چند صد هزار استقبال کننده مواجه شد و وقتی از دنیا رفت، با چندین میلیون تشییع کننده مواجه شد. روایت هست که به گونه‌ای با مردم زندگی کنید که وقتی در میان‌شان هستید، مردم با شما شادمان باشند و وقتی از میان‌شان رفتید، بر شما بگریند.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی هم‌چنین گفت: خداوند متعال نخواست خشت بنایی که امام در ایران نهاده بود، متزلزل شود و مجلس خبرگان با رأی قاطع، مقام معظم رهبری را به جانشینی ایشان انتخاب کرد. کسانی که اهل بینش سیاسی هستند و مسائل کشور را تحلیل می‌کنند و حتی غیر آنان، اذعان می‌کنند که در این سه دهه رهبری مقام معظم رهبری هیچ‌کس دیگری نمی‌توانست این‌طور سکان انقلاب را به دست بگیرد و اداره کند. در بحبوحه‌ها و فتنه‌های مختلف فقط رهبری داهیانه مقام عظیم‌الشأن ولایت بود که به‌خوبی از عهده شاگردی حضرت امام برآمد و انقلاب را ادامه داد. در مقام عمل دیدیم که چقدر حضرت آقا به خوبی کشور را در این سی سال اداره کرده‌اند.

وی گفت: امروز هم باید با تأسی به روح آن بزرگوار که محور وحدت همه نیروهای انقلابی در پیش و پس از انقلاب بودند، پشت مقام معظم رهبری، از انقلاب اسلامی پشتیبانی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی در پایان با اشاره به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان گفت: وقتی مسلمانان صدر اسلام در آستانه ماه مبارک رمضان بودند، رسول اکرم (ص) در آخرین جمعه ماه شعبان خطبه‌ای خواندند و فرمودند: «ای مردم! می‌دانید چه ماهی در پیش روی شما است؟ این ماه، ماهی است که خداوند دعوت‌نامه شخصی برای شما فرستاده است. بخواهید یا نخواهید در این ماه مشمول لطف خداوند قرار گرفته‌اید». چنین ماهی در حال تمام شدن است. امام زین‌العابدین در دعای 45 صحیفه سجادیه می‌فرماید: ای ماه رمضان! چقدر دیر آمدی و چقدر زود تمام می‌شوی. آن‌طور امام سجاد(ع) اشک می‌ریزد و با ماه رمضان وداع می‌کند. در خطبه شعبانیه رسول اکرم(ص) جمله‌ای هست که پشت انسان می‌لرزد. پیامبر می‌فرمایند: «بدبخت و شقی کسی است که در ماه مبارک رمضان کاری نکند که مشمول لطف، مغفرت و رحمت خدا قرار گیرد.

گفتنی است:  این مراسم به همت معاونت فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد. در ادامه وصیت‌نامه الهی سیاسی آن امام راحل در میان حاضران توزیع شد. در پایان مراسم قرائت قرآن برگزار و به روح آن امام ادای احترام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha