پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
برق

حوزه/ با هدف آشنایی بانوان طلبه مدرسه علمیه معصومیه(سلام الله علیها) یزد، نشست تبیین گام دوم انقلاب در بخش اقتصاد و توصیه رهبر معظم انقلاب در خصوص« مصرف به اندازه و بی اسراف» راهکارهای کاهش مصرف انرژی برق بیان شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از یزد، رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در قسمت اقتصاد توصیه هایی از جمله «مصرف به اندازه و بی‌ اسراف» را تأکید کرده اند که با حضور محمد میرشمس مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق منطقه ای یزد راهکارهای کاهش مصرف برق برای بانوان طلبه مدرسه معصومیه(س)وابسته به آستان مقدس امامزاده سید جعفر محمد(ع) یزد تشریح شد.

کارشناس برق در این نشست گفت: صرفه جویی و اسراف نکردن یکی از توصیه های قرآنی و اسلامی ماست که در بیان ائمه اطهار(علیهم السلام) هم بسیار به آن تأکید شده و در روایتی از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است«هیچ وقت آب را هدر ندهید، حتی اگر در کنار یک نهر جاری آب بودید» و در قرآن هم آیات زیادی از جمله اینکه« کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ» و  «إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوَانَ الشَّیاطِینِ» مورد تأکید خداوند است.

میر شمس به نحوه تولید و توزیع برق از نیروگاه های مختلف تا منازل مردم پرداخت و افزود: برای کاهش مصرف برق لامپ مهتابی قدیمی در ابعاد کوچکتر ساخته شده و به کم مصرف تبدیل شده است و لامپ رشته ای گرچه به نور خورشید نزدیکتر است ولی 95 درصد آن تبدیل به حرارت می شود ولی در لامپ کم مصرف 20 درصد نور و 80 درصد تبدیل به حرارت  و در لامپ ال ای دی 40 درصد نور و 60 درصد تبدیل به حرارت می شود که هنوز لامپی که 100 درصد انرژی برق را به نور تبدیل کند تولید نشده است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق منطقه ای یزد، در خصوص ساعت کاهش اوج مصرف اظهار کرد: از ساعت هشت تا 12 شب و 12 ظهر تا چهار عصر ساعات اوج مصرف است که مصرف بیش از اندازه در این ساعات علاوه بر اعمال جریمه در قبض مصرفی خانوار، باعث کاهش منابع انرژی برق و کاهش توزیع برق در سطح ملی می شود به طوری که برخی نقاط با قطع برق مواجه می شوند.

میر شمس برخی از وسایل پرمصرف برقی را شامل جاروبرقی، سشوار، ظرفشویی، اتو، سماور برقی، پلوپز، لباسشویی، کولر گازی، و ... برشمرد و گفت: استفاده بیش از اندازه از این وسایل در ساعات اوج مصرف باعث بالارفتن هزینه های خانوار و آسیب دیدن به وسایل برقی می شود.

وی یکی از راهکارهای کاهش مصرف برق در زمینه روشنایی را استفاده از پرده هایی با رنگ روشن یا سفید، رنگ آمیزی دیوارهای منزل با رنگ روشن و استفاده از وسایل منزل با رنگ روشن عنوان کرد.

این کارشناس برق افزود: برای خنک تر کردن فضای منزل در تابستان و استفاده تنها از یک کولر می توان برای کولرهای آبی سایه بان نصب کرد که با این روش هوای منزل پنج درجه خنک تر از زمانی خواهد بود که کولر آبی زیر نور خورشید باشد.

میر شمس یکی از راهکارهای کاهش مصرف برق در یخچال ها و فریزرهای خانگی را ایجاد نظم در یخچال و قرار دادن هر ماده غذایی در جای مخصوص دانست و گفت: هر چه بیشتر در یخچال باز بماند هوای سرد خارج می شود و یخچال مجدد برای تنظیم دما به مصرف برق بیشتری نیاز دارد.

وی ادامه داد: استفاده از سشوار برای گرم کردن قسمت هایی از نوار یخچال که از محل خود باز شده است یکی از راهکارهای جلوگیری از خروج سرما از یخچال است و برای تمیز کردن نوار درزگیر یخچال هم می توان از محلول نمک و جوش شیرین استفاده کرد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق منطقه ای یزد، اظهار امیدواری کرد: بانوان طلبه در جلسات تبلیغی خود و نیز با خانواد هایی که با آن ها مرتبط هستند راه های کاهش مصرف برق را آموزش دهند.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha