جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
الهاشمی

حوزه/ دکتر سید محمد صادق الهاشمی گفت: طرف آمریکایی به هیچ طریقی نمی تواند عراق را مجبور به همراهی با تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران کند، چرا که عراق در تصمیم گیری مستقل و آزاد است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، کشور عراق همواره به عنوان کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر همراه با محور مقاومت تلاش هایی در راستای تعمیق روابط با ایران داشته است. از سوی دیگر آمریکا و محور عربی و غربی سعی داشته روابط حسنه دو کشور را به بهانه های مختلف تیره کنند که در این زمینه شکست های متعددی را متحمل شدند. بعد از پیمان شکنی متعدد آمریکایی ها در قضیه تفاهم نامه هسته ای و وارد کردن فشارها و تحریم های اقتصادی به ایران و تهدید به جنگ و مذاکره به طور همزمان عراقی ها صراحتا اعلام کردند که هرگز با تحریم های یک جانبه علیه ایران همراهی نخواهند کرد.

دکتر سید محمد صادق الهاشمی رئیس مرکز مطالعات عراق در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه به بیان تحولات اخیر منطقه در ارتباط با ایران و زیاده خواهی آمریکا و نقش میانجیگری و همراهی عراق با ایران و محور مقاومت در شرایط کنونی پرداخت.

مرکز مطالعات عراق مرکزی مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه عراق است که به شکل تخصصی از سال 2003 با مصوبه دبیرخانه نخست وزیری،سازمان های مدنی و غیر دولتی تاسیس شده است.انتشار ده ها کتاب و مجله و نشریات تخصصی و ارتباط با مراکز علمی در عراق و خارج از آن بخشی از فعالیت های این موسسه است.سیاست و استراتژی  این مرکز که مبتنی بر حضور هیئت علمی دانشگاهی و مستقل و ملی است که بر اساس تعمیق روابط بین عراق و سایر کشورهای جهان در تمام عرصه ها فعالیت می کند.

 

حوزه : نظر شما در باره تلاش آمریکا برای وارد کردن فشار به ایران به خاطر انجام مذاکره چیست و عراق در چنین شرایطی  چه نقش تاثیرگذاری می تواند داشته باشد؟

آمریکا از طریق فشار اقتصادی و دیپلماسی و تجاری بر ایران تلاش می کند تا ایران را مجبور به مذاکره کند بویژه با تعدادی از نکته ها و شروطی که آمریکا برای ایران مشخص کرده که از جمله آن تولید هسته ای و حمایت ایران از آزادی در منطقه است .اما همانطور که امام خمینی(ره) اعلام کردند ایران با ایمان ، ثابت قدم و پایدار خواهند ماند و هرگز از هیچ کدام از حقوقشان کوتاه نمی آیند، بویژه برنامه هسته ای که از طریق گفت و گو بین ایران و (5+1) پیرامون آن تفاهم نامه منعقد کردند.

 

ترامپ به دنبال مصالح اسراییل و وهابیت و توقف مقاومت در منطقه است

اما آمریکا تمام تفاهمنامه ها را در زمان ترامپ نقض کرد، از این رو ایران نمی تواند به این مرد اعتماد کند و گفت و گو با او ارزشی ندارد به ویژه این که ترامپ می خواهد در این مدت و دوره زمانی حکومت او، صهیونیسم و اسرائیل را راضی کند و بر ایران فشار بیاورد  و پروژه و برنامه مقاومت در منطقه را در جهت مصالح اسرائیل و وهابیت متوقف کند.

اما نقش عراق و دیدگاه عراق در این مذاکرات را می توان به این چند نکته خلاصه کرد:

اولا، بعثی ها و خط سلفی تحت تاثیر آمریکا است در مناقشه ای که  بین ایران و آمریکا وجود دارد دیدگاهشان به سمت آمریکا متمایل است که البته تعدادشان کم است و تعداد قابل توجهی در عراق نیستند.

دوم، در حالی که خط مقاومت عراق با جمهوری اسلامی ایران پنهان و آشکار و بدون تردید ایستادگی و همراهی می کند اگر ایران در معرض خطر قرار گیرد سفارت آمریکا قدرت بازدارنده و سلاح و دیدگاهی که از مقاومت بر گرفته شده را می داند که نیروهای آمریکایی در عراق آماج سلاح های مقاومت عراق قرار خواهند گرفت.

سوم، موضع حکومت عراق موضع دیپلماسی است که با وجود اینکه با ایران همراهی می کند اما تلاش می کند رابطه با آمریکا را به اندازه ای نگهدارد، چرا که حکومت عراق نقش میانجی گری را انتخاب کرده و نقش طرفی که به دنبال ایجاد فرصت گفت وگو بین ایران و آمریکا است برای جلوگیری از درگیری و جنگ، از این رو عراق جایگاه و نقش مهم و موثری در این مرحله دارد.

 

حوزه: آیا طرف آمریکایی ممکن هست عراق را به همراهی با  تحریم های یک جانبه ضد ایران متعهد کند؟  

 طرف آمریکایی به هیچ طریقی نمی تواند عراق را مجبور به همراهی با تحریم های آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران کند، چرا که عراق کشوری است که در تصمیم گیری خود مستقل و آزاد است و از سوی دیگر عراق نیز همچون سایرکشورها درجه اول به منافع و مصالحش توجه دارد و  پاسخ عراق به آمریکا خسارت های زیادی را در عرصه تجارت و انرژی و برق و گاز بر جای می‌گذارد.

 

رابطه ایران و عراق بر اساس همسایگی ،اسلام و مصالح مشترک

 آمریکا برای جبران این فرصت ها جدی نیست این کمبود و نقص ها در صورت قطع رابطه با ایران وجود دارد و این عامل مهم وجود دارد؛ حکومت و حتی احزاب عراقی بیش از یک بعد مهم با ایران که عبارت است از؛ همسایگی ، اسلام  و مصالح مشترک و ایستادگی در مقابل چالش ها ارتباط دارند. همه این امور مهم عراق را بر این می دارد که نمی تواند مصالحش را به خاطر مصالح آمریکا نادیده بگیرد و از آن کوتاه بیاید و به قطع رابطه بین ایران و عراق پاسخ دهد.  

 

حوزه: نظر شما درباره اظهارات پومپئو وزیر خارجه آمریکا در جریان دیدارش در عراق و درخواست از رئیس جمهور عراق و میانجیگری و کشیدن ایران به سمت میز مذاکرات چیست؟

 وزیر خارجه آمریکا پومپئو تلاش می کند دو سیاست را به طور همزمان پیاده کند در زمانی که تلاش می کند بر ایران فشار اقتصادی وارد کند، ناوگان و بمب افکن هایش و کشتی های جنگی را برای در تگنا قرار دادن اقتصاد ایران در خلیج بسیج می کند و  در همان زمان ممارست برای تحقق سیاست دومش می کند و آن تلاش برای جلوگیری  از حرکت جریان ها  به سمت جنگ و درگیری است . اما هنگامیکه آمریکا جدیت و قاطعیت موضع مقاومت در ایران و یمن و عراق و آمادگی جدی برای دفاع از مصالح مشترک مسلمانان را دید متوجه شدیم آن ها به عراق نیاز دارند تا عراق در این موضوع ورود پیدا کند که تحولات به سمت جنگی که نتایج آن قابل پیش بینی نیست، کشیده نشود و این راز پیشرفت سیاسی مقاومت و نیروهای مقاومت هست.

 

حوزه: رژیم صهیونیستی تلاش می کند به شیوه های مختلف شعله جنگ را در منطقه بیفروزد در چنین شرایطی نقش سیاسیون و نخبگان و فرهنگیان عراقی و ایرانی برای تحقق ثبات و صلح در منطقه چیست؟

 اسرائیل اهداف و استراتژی هایش را در منطقه آشکار کرده که عبارت است از؛ به آتش کشیدن منطقه از لحاظ نظامی و مستهلک کردن و از بین بردن اقتصاد و نابود کردن اجتماع.

 

 منطقه با رهبری ایران شاهد ولادت محور مهمی چون عراق و سوریه و لبنان و یمن است

 اما ایران و گروه های فرهنگی و مرجعیت بزرگوار این هدف بزرگ اسراییل را می شناسند، چرا که اسراییل موجودیتی دارد که بر اساس کشتار مردم و نابودی انسان ها پایه گذاری شده است، از این رو دیدگاه اسلامی دیگاهی یکپارچه است که از هر گونه آزار و اذیت و هر گونه آسیب که به مسلمانان برسد  و یا هرکاری که به درگرفتن جنگ و درگیری بینجامد و مصالح اسرائیل در منطقه را محقق کند، ممانعت می کند. شکر خدا منطقه با رهبری ایران شاهد ولادت محور مهمی چون عراق و سوریه و لبنان و یمن است.

همچنین آنچه در تحقق ثبات و صلح در منطقه با اهمیت تر است؛ ایستادگی مسلمانان و آمادگی برای رویارویی با پروژه ها و نقشه های آمریکایی در منطقه هست که صفوف خود را متحد می کنند و در بین خودشان فرصت های پیشرفت و تکامل را به وجود می آورند.

 

حوزه: روش تحریکی که آمریکا دارد این است که تلاش می کند تا نشان دهند که گروه های مقاومت و حشد الشعبی می خواهند به مصالح آمریکا ضربه بزنند نظر شما درباره این موضوع چیست و نتایج ماندن نیروهای آمریکایی در عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

آمریکا در همه جنگ ها به عامل دروغ رسانه ای و خدعه و توطئه از طریق رسانه های جعلی متکی است اما هوشیاری و آگاهی عمومی و بیداری بزرگ اسلامی با درجه عالی ثابت کرده که ملت های اسلامی آماده برای مقابله با زور گویی های آمریکا است و حشد الشعبی و مقاومت و خط انقلابی در منطقه هرگز دستشان بسته نیست و آرام نخواهند ماند.

 

باقی ماندن نیروهای آمریکا در عراق موجب تنش در عراق و منطقه است

از این رو مردم عراق تصمیم گرفتند که به نیروهای آمریکایی اجازه ماندن در عراق بدون قید و شرط و بدون قانون پارلمانی که رفتار این نیروها را و مدت اقامت آنها را محدود می کند، ندهند. و مهم این است که تلاش برای  رسیدن به نتیجه نهایی این است که این نیروها ناگزیر از اخراج از خاک عراق به خاطر تحقق حاکمیت و ثبات عراق هستند؛ چرا که باقی ماندن این نیروها یعنی باقی ماندن تنش در عراق و منطقه.

 

گفت وگو از وجیهه سادات حسینی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha