جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رضا مطلبی

حوزه/ امام جماعت مسجد ابوذر تهران، گفت: امام راحل از همان اول به فکر حکومت اسلامی بودند اما اکثراً آن را محال می دانستند و می گفتند چطور می شود این حکومت ۲۵۰۰ ساله را از بین ببریم و یک حکومت الهی و اسلامی ایجاد کنیم، احدی این فکر را نمی کرد الا شخص امام(ره) که در فکر این کار بود.

خبرگزاری «حوزه» - در ایام سالگرد رحلت بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و در شرایطی که بسیاری از کشورهای منطقه و جهان با الهام گرفتن از آرمان‌های انقلابی این بزرگمرد تاریخ معاصر در حال دگرگونی است، به سراغ حجت الاسلام والمسلمین رضا مطلبی امام جماعت مسجد ابوذر تهران و از شاگردان حضرت امام(ره) رفتیم تا درباره شخصیت امام راحل و تاثیرگذاری ایشان بر تحولات منطقه و نسل جوان با ایشان به گفتگو بنشینیم.

متن این گفتگو را در ادامه می خوانید:

 

* آشنایی شما با حضرت امام(ره) به چه زمانی بر می گردد؟

اولین آشنایی من با حضرت امام قدس سره  قبل از شروع نهضت بود و از زمان آقای بروجردی(ره)، امام را می شناختم. امام(ره) یک جهات خاصی داشت و تو دل برو بود. چه از لحاظ چهره چه بیان و جمالش همه و همه آقا روح الله تو بغل برو بود.

درس امام اول در مسجد سلماسی قم بود و در آنجا تدریس می کردند و تنها رفت و آمد می کردند. سبک امام طوری بود که حتی اگر کسی با او کار داشت، راه نمی رفت تا جواب او را بدهد، بلکه می ایستادند و جواب مخاطب را می دادند و بعد از خداحافظی مراجعه کننده، می رفتند.

 بعد از آقای بروجردی دونفر از مراجع مکفل حوزه شدند. این حالت ادامه داشت تا مسئله انجمن های ایالتی و ولایتی پیش آمد. نقل شد که از مدرسین درخواستی از امام خمینی(ره) شد که شما هم بیانیه و اطلاعیه علیه انجمن های ایالتی و ولایتی صادر کنید. امام به میدان آمدند و بیانیه صادر کردند.

این اعلامیه امام(ره) پخش شد و مردم هم به بیت ایشان رجوع کردند. حتی در خاطرم هست که چند نفر از دانشجویان دانشگاه تهران به نمایندگی از دانشجویان به بیت امام(ره) آمده بودند و آمادگی خودشان را اعلام کردند و امام توصیه کردند که شما اگر می توانید نماز جماعت را در دانشگاه برگزار کنید.

 

* آیا امام(ره) از همان اول قصد تشکیل حکومت اسلامی را در ذهن داشته اند و یا فقط در حد امر به معروف و نهی منکر رژیم پهلوی اقدام به اعتراض کردند؟  این نظر بعضی از افراد هست که امام(ره) از همان اول قصد تشکیل حکومت نداشت. نظر شما در این مورد چیست؟

من برخلاف برخی افراد، فکر می کنم که امام از همان اول به فکر حکومت اسلامی بودند، اما اکثرا آن را محال می دانستند و می گفتند که چطور می شود این حکومت ۲۵۰۰ ساله را از بین ببریم و یک حکومت الهی و اسلامی ایجاد کنیم، احدی این فکر را نمی کرد الا خود شخص امام(ره) که در فکر این کار بود. من اعتقاد دارم امام(ره) فکر می کرد که این کار می شود. بله افرادی متفق بودند که این کار شدنی نیست، ولی امام خیلی اعتقاد به تشکیل حکومت داشت و این در گفته های ایشان روشن بود.

این کار امام(ره) کار قرآنی و الهی بود. در قرآن داریم اگر تقوای الهی پیشه کنید خداوند از جایی که فکر نمی کنید شما را یاری و مدد خواهد کرد و راه را برای شما باز می کند و کانه امام این روز ها را می دید و خبر داشت.

 

* در مقطع تاریخی که دنیا از دو قطب شرق و غرب متاثر بود و امام(ره) نهضت را شروع می کند، این را چگونه ارزیابی می کنید؟

فرهنگ و شعار امام این بود لاشرقیه و لاغربیه جمهوریه الاسلامیه. یادم می آید آن موقع من روحانی کاروان حج بودم و در منا تا جمرات وقتی این شعار را می دادیم افرادی از اعراب، از این شعار تعجب می کردند.

 

 

* ارتباط امام(ره) با نسل جوان چگونه بود؟

 

امام(ره) خیلی به نسل جوان بها می دادند. مقام معظم رهبری به عنوان جانشین و خلف صالح بنیانگذار جمهوری اسلامی، اخیراً به نسل جوان توصیه ای کردند که باید بیایند و زمام امور را در دست بگیرند، این در بیانیه گام دوم انقلاب مشخص است و من می خواهم بگویم این توصیه رهبر معظم انقلاب، نشأت گرفته از اندیشه های امام راحل است.

 

* در این روزها بحث از مذاکره و رفتن به سوی استکبار برای رسیدن به یک تفاهم است و این را بعضی ها در داخل دامن می زنند و این برخلاف آن سیره امام است، نظر شما در این مورد چیست؟

من می خواهم عرض کنم خیلی از این مسئله ناراحت می شوم. آدمی باید خیلی نادان باشد که بعد از چهل سال و شاید بیشتر از چهل سال از آن رفتار و توطئه استکبار بازهم بیاید بگوید که با آمریکا مذاکره کنیم! این بر خلاف صریح قرآن است که آن را نهی کرده است.

مقام معظم رهبری هم فرمودند «به این مذاکرات خوشبین نیستم». من صد درصد می دانستم که مقام معظم رهبری مخالف این مذاکرات است و در بیانات ایشان مشخص است. این آقایان که می گویند نظر رهبری بوده، به اعتقاد بنده این ها دروغ می گویند و با این حرف ها می خواهند مردم را سرگرم بازی های سیاسی کنند.

 

گفتگو: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha