شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ب

حوزه/ عضو خبرگان رهبری با اشاره به یک سیره‌ای حکومتی امام خمینی (ره) گفت: ایشان حکومت را وسیله‌ای برای پیاده شدن تعالیم الهی در جامعه می‌دانستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسگر دیرباز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»‌ با اشاره به سالروز رحلت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران سیره‌ای حکومتی امام خمینی (ره) را عبرت‌آموز عنوان کرد و بیان داشت: در سیره‌ای حکومتی ایشان یک اصولی را رعایت می‌کردند که در نوع خود قابل‌توجه و درعین‌حال عبرت‌آموز بود به‌عنوان‌مثال ایشان حکومت را وسیله‌ای برای پیاده شدن تعالیم الهی در جامعه می‌دانستند و به آن تأکید داشتند.

وی ادامه داد: برخلاف عده‌ای که ممکن است حکومت برای آن‌ها ارزشمند باشد اما امام خمینی (ره) حکومت را یک وسیله می‌دانستند که اگر بتواند برای ارزش‌های متعالی خدمت کند ارزشمند است در غیر این صورت هیچ ارزشی ندارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز تأکید کرد: ایشان حکومت را یک عامل و بستری برای تربیت انسان‌ها می‌دانستند به‌طوری‌که این مسئولیتی که افراد قبول می‌کنند، موجب تربیت جامعه بشود.

وی ادامه داد: نکته دیگر در سیره امام خمینی (ره) این بود که ایشان معتقد بودند حکومت مبتنی بر قواعد الهی باشد و در مقابل حکومتی که سکولار و غیردینی باشد آن حکومت تماماً برای جامعه و حاکم آسیب خواهد بود.

عضو خبرگان رهبری افزود: درواقع امام خمینی (ره) در سیره‌ای حکومتی خداوند و دستورات ایشان را متن حکومت می‌دانستند و برخلاف سایر حکومت‌ها که خداوند متعال را مختص زندگی فردی افراد می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: ایشان در عمل نشان دادند که هدف از حکومت خدمت کردن به مردم است و درعین‌حالی که به خداوند تقرب الی الله پیدا می‌کردند همواره بر روی این مهم تأکید می‌کردند که راه تقرب این است که ما به خلق خداوند خدمت کنیم و به همین علت خودشان را خادم مردم می‌دانستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز تصریح کرد: نکته‌ای بعدی در سیره‌ای امام این هست که ازنظر ایشان حاکم‌ها باید در سطح اقشار پایین جامعه وضعیت معیشتی‌شان تنظیم کنند و همانند آن‌ها زندگی کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این امام خمینی (ره) اجازه ندادند که بستگان درجه‌یک خودشان در حکومت ورود کنند و منصب اجرایی یا دولتی بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha