پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پنتاگون روی دیگر سکه گاو شیرده را رو کرد

یک مقام سابق وزارت دفاع آمریکا گفته که سعودی‌ها فقط سلاح آمریکایی انبار می‌کنند اما استفاده از آنها را بلد نیستند.مالوف گفت: «هدف از این کار این است که به آنها توانمندی ساخت بمب‌های هسته‌ای داده شود، اما ما شاهد هستیم بمب‌هایی که آنها تا به حال دریافت کرده‌اند برای کشتن غیرنظامیان در یمن مورد استفاده قرار گرفته‌اند.»او تصریح کرد در صورتی که عربستان سعودی موفق به ساخت سلاح هسته‌ای شود، آمریکا هیچ کنترلی روی اوضاع نخواهد داشت. وی گفت: «من در وهله اول توانایی‌های آنها در این زمینه را زیر سوال می‌برم چون الان هفت سال است که درگیر جنگ هستند و به نظر نمی‌رسد در شُرف پیروزی می‌شوند. دوم اینکه، آنها همه این تجهیزات را در اختیار دارند اما بلد نیستند [از آنها استفاده کنند.] می‌دانید، فقط آنها را انبار می‌کنند، بلد نیستند از آن استفاده کنند.»ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

 

دست اسرائیل در حادثه «فجیره» رو شد

«هیثم ابوسعید» کمیسر کمیته بین‌المللی حقوق بشر در غرب آسیا (خاورمیانه) اعلام کرد،‌ خاورمیانه شاهد تنش‌هایی است که با برگزاری کنفرانس‌های منطقه‌ای بدون حصول راه‌حل برای بحران‌ها بیشتر نیز می‌شود.ابوسعید در ادامه گفت: اسرائیل از طریق متحدانش در منطقه و جهان تلاش می‌کند حقایق را وارونه جلوه دهد و در انفجار کشتی‌های نفتی در الفجیره به صورت مستقیم دست داشت؛ این کشتی‌ها در بندرهایی در منطقه خلیج (فارس) قرار داشت که تحت تسلط کامل سامانه نظامی آمریکا قرار دارد بنابراین مسئولیت مستقیم این موضوع بر عهده آمریکاست نه هیچ طرف دیگری. اتهام‌زنی به ایران یا هر طرف دیگری (در ماجرای انفجارهای مذکور) در راستای اتهامات سیاسی است که در خاورمیانه به نتیجه‌ای نخواهد رسید. بیست و دوم اردیبهشت ماه گذشته (1398) وزارت خارجه امارات اعلام کرد: «چهار فروند کشتی تجاری غیرنظامی از ملیت‌های مختلف، در نزدیکی آب‌های سرزمینی امارات در خلیج عمان، در ساحل شرقی نزدیک به امارت الفجیره و نزدیک به آب‌های منطقه‌ای و آب‌های اقتصادی امارات، هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفت».شورای همکاری خلیج فارس و تعدادی از کشورهای عربی با صدور بیانیه‌های جداگانه، حادثه برای چند کشتی در بندر فجیره امارات را محکوم کردند.در آن زمان یک شرکت بیمه نروژی بدون ارائه هرگونه مستنداتی مدعی شده است «به احتمال خیلی زیاد»، ایران در حمله اخیر بندر «فجیره» نقش داشته است. شرکت بیمه نروژ در حالی چنین اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرده است که برخی مقامات ایران ضمن محکوم کردن حادثه فجیره تأکید کره بودند که ایران هیچ نقشی در این حادثه ندارد.

 

کنگره علیه نتانیاهو دست به کودتا زد

برخی سناتورهای آمریکایی در تلاش برای تصویب طرحی هستند که بر اساس آن الحاق کرانه باختری به دیگر مناطق فلسطین اشغالی، غیرقانونی اعلام می‌شود.این طرح با استقبال قابل توجهی از سوی برخی سناتورهای آمریکایی از جمله نامزدهای انتخابات آتی ریاست جمهوری روبرو شده است.طرح مذکور به دنبال اجرای راهکار دو دولتی در فلسطین اشغالی است و لذا الحاق یکجانبه بخش‌هایی از کرانه باختری مانعی قابل توجه در راستای اجرایی کردن این راهکار عنوان شده است.در این طرح از کاخ سفید خواسته می‌شود تا تنها به فکر راه حل دو دولتی در فلسطین اشغالی باشد و دیگر طرح‌های جایگزین را رد کند.انتظار می‌رود که طرح مذکور با حمایت ۴۷ سناتور دموکرات و مستقل در کنگره آمریکا روبرو شود.در صورت تصویب نهایی این طرح، ضربه سنگینی متوجه نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواهد شد، چون یکی از شعارهای انتخاباتی نتانیاهو الحاق مناطق اشغالی کرانه باختری به دیگر مناطق با حمایت آمریکا بوده است و تصویب طرح مذکور دست کاخ سفید را برای حمایت از نتانیاهو خواهد بست.بر این اساس انتظار می‌رود در صورت تصویب نهایی طرح سناتورها، نتانیاهو برای دستیابی به اهداف انتخاباتی خود با مانع بزرگی از سوی آمریکا روبرو شود.

 

تروریست ها شیپور جنگ را به صدا درآوردند

عناصر تروریستی جبهه النصره (هیأت تحریرالشام)، جبهه الوطنیه التحریر و جیش العزه، عملیات گسترده‌ای را با نام «معتصم بالله» علیه مواضع نیروهای ارتش سوریه در شمال استان حماه آغاز کردند.به گفته منابع میدانی، تروریست‌ها عملیات را با پشتیبانی یگان‌های توپخانه ای از شهرک‌های «لطمانه، الجیسات و کفرزیتا» علیه مواضع نیروهای سوری در شهرک‌های «کفرهود، تل ملح و جبین» انجام دادند.درگیری‌های سنگین و نفس گیر در شهرک‌های «تلح ملح، کفرهود و جبین» میان طرفین چندین ساعت به طول انجامید و در نهایت نیروهای ارتش سوریه به صورت موقت از این سه شهرک عقب نشینی کردند.براساس اطلاعات به دست آمده، شدت درگیری‌ها و حملات موشکی و خمپاره‌ای در مناطق درگیری در شمال استان حماه به اندازه‌ای بود که نظامیان و مستشاران روسی مجبور شدند ایستگاه مراقبتی خود را در منطقه «تل صلبا» تخلیه کنند.یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق به جزئیات درگیری‌های شب گذشته اشاره و اعلام کرد: نیروهای ارتش سوریه برای کاهش تلفات مالی و جانی از شهرک‌های «کفرهود، تل ملح و جبین» عقب نشینی کردند.این منبع میدانی با بیان اینکه نیروهای سوری پیشروی تروریست‌ها را به سرعت متوقف کردند، گفت: جنگنده‌های سوری و روسی از شب گذشته به صورت مداوم مواضع تروریست‌ها را در مناطق اشغالی به شدت هدف قرار دادند. عمده حملات ساعات گذشته تروریست‌ها از شهرک مهم و راهبردی «لطمانه» ترتیب داده شده است؛ این شهرک اتاق عملیات تروریست‌ها و یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های آنان در منطقه به شمار می‌آید.

 

انشای نتانیاهو به دست آبه رسید

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه دست و پا زدن هایش برای جنگ افروزی و تشدید تنش ها در منطقه خاورمیانه و القای ایران هراسی، تلفنی با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن درباره ایران گفت و گو کرد.نتانیاهو در حساب توئیتری خود با بیان اینکه «امروز تلفنی با نخست وزیر ژاپن گفت و گو کردم.نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای انحراف افکار عمومی از شکست مفتضحانه اش در تشکیل کابینه، در ادامه اقدامات ایران هراسانه اش مدعی شد: به آبه گفته ام که باید فشارها برای کنترل اقدامات خصمانه ایران در منطقه ادامه یابد.نتانیاهو در پایان گفت: از بهبود روابط اسرائیل و ژاپن و افزایش سرمایه گذاری ژاپنی‌ها سخن گفتیم. ما به تحکیم روابط خود ادامه خواهیم داد.تلاش‌های ناکام نتانیاهو درحالی صورت می‌گیرد که دولت ژاپن به صورت رسمی اعلام کرد آبه" ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد ۹۸) برای دیدار و گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران، به تهران می‌آید.سفر آبه به ایران نخستین سفر یک نخست وزیر ژاپنی به تهران پس از انقلاب اسلامی است. پیش از او "تاکئو فوکودا" در سال ۱۹۷۸ به ایران سفر کرده بود در این سفر که همزمان با نودمین سالگرد تأسیس روابط دیپلماتیک دو کشور روی می‌دهد آبه با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهد کرد.آبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در توکیو با ترامپ اواخر ماه مه ۲۰۱۹ (اوایل خرداد ۱۳۹۸) اعلام کرده بود که می‌خواهد تلاش‌هایی را برای تسهیل گفت و گوها میان واشنگتن و تهران بکار گیرد تا از تنش‌ها کاسته شود که با استقبال ترامپ مواجه شد.

 

کش و قوس های ترامپ و پلوسی تشدید شد

مجادلات و بگو مگوهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شدت یافته و وارد مرحله تازه‌‌ای شده است. مجله پالیتیکو اخیراً گزارش داده که پلوسی در پاسخ نمایندگانی که خواستار استیضاح ترامپ شده‌اند به آنها گفته که دوست دارد که ترامپ را در زندان ببیند نه اینکه فقط استیضاح شود. نشریه آمریکایی این سخنان پلوسی را به منزله سطح جدیدی از اختلافات میان دو طرف تفسیر کرده است.ترامپ در واکنش به سخنان جدید پلوسی روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز پلوسی را «فردی تهوع‌آور و کینه‌جو» توصیف کرد و گفت: «او فاجعه است.»رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اضافه کرد قصد داشته با پلوسی به توافق برسد، اما رفتارهای او موجب شده که از این کار منصرف شود.

 

گاف «نجومی» ترامپ توئیتر را لرزاند

رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه توئیترش پیامی منتشر کرده که عده‌ای آن را به عنوان یک گاف در زمینه علم نجوم تفسیر کرده‌اند.او در توئیتر نوشت: «با این همه پولی که هزینه می‌کنیم ناسا نباید درباره رفتن به ماه صحبت کند، ما این کار را ۵۰ سال پیش انجام داده‌ایم. آنها باید تمرکزشان را روی کارهای بزرگتری قرار دهند که ما انجام می‌دهیم، از جمله مریخ (که ماه هم بخشی از آن است) مسائل دفاعی و علوم.»عده‌ای از کاربران پای این پست ترامپ او را به باد سخره گرفته‌ و نوشته‌اند که او ماه را بخشی از مریخ می‌داند.«نیک جک پاپاس»، نویسنده طنزپرداز آمریکایی نوشت: «عالی! ترامپ اول آمریکا را به باد داد حالا هم ماه را به مریخ داد.»یک کاربر دیگر به نام Wonkwtte هم با انتشار تصویری از منظومه شمسی به ترامپ یادآور شده که ماه، جزء مریخ نیست.

 

پدافند موشکی ایران کار اف-22 را ساخت

یک نشریه نظامی آمریکایی با اذعان به توان نظامی ایران در هرگونه تقابل احتمالی با ایالات متحده، نوشت که این رویارویی مانند جنگ عراق نخواهد بود و اتفاقات غیرمنتظره زیادی خواهد داشت. این نشریه تخصصی نظامی با فرض گرفتن اینکه حتی اگر آمریکا بتواند در تقابل با ایران به پیروزی دست یابد، توضیح می‌دهد: «اما مشخص نیست که پیروزی به چه شکل خواهد بود. هیچکسی از اشغال وسیع (ایران) مانند آنچه در تهاجم سال 2003 آمریکا به عراق رخ داد، دم نمی‌زند. بسیاری از نخبگان نیز هشدار می‌دهند که هرگز نباید امید داشت که حمله نظامی آمریکا (به ایران) باعث شود ایرانی‌ها برای ساقط کردن جمهوری اسلامی و تبدیل این کشور به متحد آمریکا اقدام کنند».میلیتری تایمز ضمن اشاره به مصاحبه‌های کیفی که با بیش از ده کارشناس نظامی ، شامل مقامات فعلی و پیشین ارتش آمریکا، انجام داده، چرخش‌های احتمالی وقایع در درگیری با ایران را اینگونه توصیف می‌کند: «حملات (غافلگیرکننده) به شریان‌های ترانزیتی مهم از جمله کانال سوئز و تنگه هرمز انجام خواهد شد. آب‌های اطراف یمن نیز با مین‌های دریایی پر خواهد شد که حرکت کشتی‌ها در این منطقه را به خودکشی بدل می‌کند. حملات الکترونیکی در فضای مجازی، منجر به قطع برق (تاسیسات آمریکایی) در منطقه می‌شود. اختلالات الکترونیک نیز توانایی مخابراتی و ارتباطی نظامیان (آمریکا) را تضعیف کرده و این در حالی است که فرماندهان میدانی با چیزی رو به رو شده‌اند که بیش از یک دهه است تجربه نکرده‌اند».در ادامه این تحلیل با بیان اینکه گروه‌های مقاومت حامی ایران در منطقه نیز از این فرصت برای صدمه زدن به مواضع آمریکا در هر مکان و زمان ممکن استفاده خواهد کرد، آمده است: «آنطور که یک کارشناس نظامی می‌گوید، حضور چند هزار نیروی (آمریکایی) در منطقه و اعزام تعداد بیشتر، می‌تواند باعث اشتباه محاسباتی شود و در نهایت شاهد آن باشیم که کنترل اوضاع در دست خارج شود».این نشریه آمریکایی سپس به بررسی جزئی‌تر شرایط درگیری احتمالی ایران و آمریکا در چهار حوزه دریایی، زمینی، هوایی و پدافند موشکی نیز پرداخته است.

 

آمریکا فشار حداکثری را کامل کرد

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در راستای اعمال فشار حداکثری به حکومت ایران با صدور اطلاعیه‌ای ۳۹ شرکت پتروشیمی ایرانی، زیر مجموعه‌های آنها و نیز نمایندگی‌های فروش این شرکت‌ها در خارج از ایران را مشمول تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران کرد.دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت دارایی آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه بخش پتروشیمی ایران وضع کرده است.این وزارتخانه در بیانیه‌ای تحریم‌هایی علیه شرکت پتروشیمی خلیج فارس وضع کرده و دلیل آن را حمایت مالی از قرارگاه خاتم الانبیا خوانده است.این نهاد آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرده بزرگترین شرکت هلدینگ پتروشیمی ایران و «شبکه گسترده‌ای از زیرمجموعه‌ها» و عوامل فروش آن را تحت تحریم قرار داده است. «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا با متهم کردن این شرکت به همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته این اقدام «هشداری است مبنی بر اینکه ما آن دسته از هلدینگ‌ها و شرکت‌ها در بخش پتروشیمی و بخش‌های دیگری که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه مالی کمک‌رسانی کنند را نشانه خواهیم گرفت.»وزارت دارایی آمریکا به جز شرکت پتروشیمی خلیج فارس، شبکه‌ای از ۳۹ شرکت تابعه و شرکت‌های عامل فروش ثبت شده در خارج از ایران را هم تحریم کرده است.وزارت دارایی آمریکا گفته است این شرکت ۵۰ درصد صادرات پتروشیمی ایران را در اختیار دارد.

 

«می» رسما از قطار محافظه‌کار ها پیاده شد

«ترزا می»، نخست وزیر بریتانیا امروز رسما از رهبری حزب محافظه کار کناره گیری کرده، اما تا انتخاب جانشین همچنان نخست وزیر باقی خواهد ماند.دو هفته پیش خبر استعفایش را اعلام کرد. او از این که نتوانسته خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به سرانجامی برساند عمیقا ابراز تاسف کرد.تاکنون 12 نماینده حزب محافظه کار خود را برای رهبری این حزب نامزد کرده اند. هر کسی که در این رقابت درون حزبی به پیروزی برسد در نهایت نخست وزیر خواهد شود.انتظار می رود که رهبر آینده حزب در 22 جولای (اول تیر) اعلام شود.کمیته 1922 حزب، مسئول برگزاری انتخابات است و به طور طبیعی از همان شیوه‌ای که در سال 2016 میلادی منجر به انتخاب «ترزا می» شد، استفاده خواهد کرد. البته این موضوع باید به تایید هیات رییسه حزب محافظه‌کار برسد.بر اساس این رویه، همه نمایندگان پارلمانی حزب محافظه‌کار می‌توانند نامزد رهبری حزب شوند، به این شرط که دست‌کم دو نماینده دیگر از آنها حمایت کنند.از جمله مهم‌ترین چهره‌های این جمع می‌توان به افرادی همچون: «بوریس جانسون وزیر خارجه سابق؛ جرمی هانت وزیر خارجه کنونی؛ مت هنکوک وزیر بهداشت و درمان؛ دومینیک راب نماینده پارلمان و وزیر اسبق برگزیت؛ مایکل گوو وزیر محیط‌زیست، غذا و امور روستایی؛ ساجد جاوید وزیر کشور و روی استوارت وزیر امور توسعه بین‌الملل. اشاره کرد.اصلی‌ترین چالش نخست وزیر آتی انگلیس، کسب موافقت پارلمان بر سر نحوه خروج این کشور از اتحادیه اروپا خواهد بود. پارلمان انگلیس تاکنون سه بار به طرح دولت «می» دراین‌باره رأی مخالف داده و اتحادیه اروپا با تمدید برگزیت تا 31 اکتبر (9 آبان) مهلت تعیین کرده تا نمایندگان مجلس انگلیس درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به اجماع برسند.در بحبوحه این تحولات، رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته در سفری که به لندن داشت، تلاش کرد تا نقش خود را در تعیین نخست وزیر آتی انگلیس کلیدی و حائز اهمیت جلوه دهد. ترامپ از «بوریس جانسون» برای تصاحب کرسی نخست وزیری انگلیس رسماً حمایت و هانت را هم گزینه مطلوبی توصیف کرد. وی مدعی شد، «مایکل گوو» تقاضای دیدار کرده اما او را نمی‌شناسد.

 

پاتک یمنی ها ارتش رژیم سعودی را شوکه کرد

سخنگوی ارتش یمن و انصارالله در یک نشست خبری گفت که نیروهای یمنی در 72 ساعت گذشته بر بیش از 20 پایگاه نظامی در محور نجران واقع در جنوب عربستان مسلط شدند."یحیی سریع" ادامه داد: نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله در عملیاتی غافلگیرانه از سه مسیر به پایگاه‌هایی که پیش‌تر در کنترل شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی قرار داشت، حمله کرده بودند.وی افزود: با انجام این عملیات غافلگیرانه، عناصر مزدور دچار حالت هراس شدند و بیش از 200 نفر از آنها کشته و یا زخمی و تعدادی دیگر نیز اسیر شدند.سخنگوی نیروهای مسلح یمن تصریح کرد: نیروهای ارتش یمن و انصارالله طی سه روز گذشته بیش از 20 خودروی نظامی را در نجران منهدم و مقادیر زیادی سلاح و مهمات به غنیمت گرفتند.سرهنگ یحیی سریع تاکید کرد که جنگنده‌های ائتلاف سعودی تلاش کردند با انجام بیش از 75 حمله هوایی از شبه‌نظامیان پشتیبایی کنند، اما تلاش‌های آنها با شکست مواجه شد.

 

عربستان به کشته های نظامی اعتراف کرد

رسانه های سعودی به کشته شدن 70 نیروی ارتش این کشور در جریان تهاجم نظامی به یمن اعتراف کردند.براساس َآمار استخراج شده از اخبار رسانه‌های سعودی، در چند روز گذشته بیش از 70 نظامی این کشور در درگیری با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن کشته شدند.در آماری که خبرگزاری رسمی یمن از کشته‌های سعودی در چند روز گذشته منتشر کرد، نظامیانی با درجه‌های مختلف از سرهنگ، سرگرد تا سرباز دیده می‌شود.عربستان و امارات از 6 فروردین سال 1394 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند.

 

موج گسترده ناعدالتی‌ها در بحرین با اعدام کامل شد

پایگاه خبری منامه پست به نقل از روزنامه الایام متعلق به مشاور رسانه‌ای حاکم بحرین نوشت: دستگاه قضایی بحرین در اقدامی که بیانگر ادامه سیاست رژیم آل‌خلیفه در سرکوب و حذف مخالفان به شمار می‌رود، حکم اعدام موسی عبدالله از زندانیان سیاسی این کشور را تأیید کرد.دادگاه بحرین موسی عبدالله را با این ادعا که یک نیروی پلیس را کشته و دو بمب را در منطقه ابو صیبع که به زخمی کردن شماری از نیرو‌های پلیس منجر شده منفجر کرده است به اعدام محکوم کرد. این دادگاه همچنین ۱۳ شهروند بحرینی را به حبس ابد، هشت شهروند را به تحمل ۱۵ سال زندان و چهار شهروند را به تحمل سه تا پنج سال زندان محکوم و از ۲۵ شهروند بحرینی نیز لغو تابعیت کرده بود.دید‌ه‌بان حقوق‌بشر، دستگاه قضایی بحرین را ناعادلانه و غیرمستقل می‌داند و تأکید می‌کند این محاکم با صدور احکام متعدد و طولانی برای حبس تظاهرکنندگانی که به طور مسالمت آمیز تظاهرات می‌کنند، نقش مهمی در حمایت از نظام سیاسی و سرکوبگر بحرین دارند.

 

مصر به حالت آماده باش امنیتی درآمد

وزارت کشور مصر با صدوربیانیه ای اعلام کرد به نیروهای امنیتی کشور دستور آماده باش داده است.به نوشته روزنامه الشرق الاوسط که این بیانیه را منتشر کرده است، نهادهای امنیتی مصر باید برای تامین امنیت مراسم عید فطر در حالت آماده باش باشند.علاوه بر مراسم نماز عید فطر که در مصر برپا می شود، بیست و یکم ماه میلادی ژوئن (۳۱ خرداد) جام ملت های آفریقا در این کشور برگزار می شود.طبق این بیانیه اقدامات و برنامه های امنیتی مصر همه استان های این کشور را در بر می گیرد و نیروهای ویژه و واکنش سریع در مناطق مهم و حیاتی در شهرهای مختلف مستقر خواهند شد.از سوی دیگر سرلشکر "محمد زکی" فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع مصر روز گذشته اعلام کرده بود که نیروهای مسلح مصر ضمن پایبندی و وفاداری کامل به ملت و دولت برای دفاع از میهن خود در آمادگی کامل به سر می برند.پیش تر در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی مصر شاهد وقوع انفجار های متعددی در کلیساهای «اسکندریه، طنطا و العباسیه» بوده است و شمار زیادی از مردم که مشغول اجرای آیین های دینی خود در اعیاد بودند کشته شدند.در پی بمب‌گذاری در کلیسای العباسیه در مرکز قاهره در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی، ۲۹ تن کشته شدند. همچنین در بمب‌گذاری کلیسای شهر «طنطا» در نهم اوریل ۲۰۱۷ میلادی، ۲۷ تن جان باختند. همزمان با این انفجار، انفجار دیگری نیز در کلیسای اسکندریه رخ داد که ۱۸ نفر کشته شدند.بنابراین تامین امنیت برگزاری مراسم های مذهبی و غیرمذهبی همواره از نگرانی های دولت بوده است.

 

سی‌ان‌ان دلیل حضور قطر در نشست‌های مکه را فاش کرد

شبکه آمریکایی سی ان ان با انتشار گزارشی درباره سه نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس، سران اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی در شهر مکه، به دلایل مشارکت قطر در این نشست‌ها پرداخت.طبق گزارش سی ان ان، هیئت قطر به دلیل فشارهای دولت آمریکا در نشست‌های مکه مشارکت کرده است.در این گزارش آمده است که فشارهای آمریکا قطر را وادار به اعزام یک هیئت بلند پایه به نشست‌های مکه کرد و عبدالله بن ناصر آل ثانی، نخست‌وزیر قطر و رئیس هیئت مشارکت کننده این کشور تنها نماینده‌ای بود که طبق رسم سنتی کشورهای عربی بینی پادشاه عربستان را نبوسید.در کشورهای عربی وقتی در کشوری برای تبریک به حضور مقام اول آن کشور می‌رسند، روی بینی او را می‌بوسند. این بوسه به "حب الخشم" معروف است.

 

ائتلاف سعودی آب را به روی یمنی ها بست

تارنمای این خبرگزاری یمنی نوشت: در آخرین جنایت و ضربات ائتلاف سعودی - اماراتی به زیرساخت های یمن، بامداد امروز ایستگاه آبرسانی و فاضلاب «الزباریه» هدف بمباران جنگنده های سعودی قرار گرفت.این ایستگاه، آب 80 درصد از شهروندان یمنی در استان الحدیده را تامین می کرد.وزارت آب و فاضلاب دولت نجات ملی یمن (انصارالله) با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن این جنایت جنگی آل سعود، اعلام کرد: ایستگاه دچار خسارت های مادی فراوانی شده و حجم زیادی از آب به بیرون از ایستگاه نشت کرده است.این وزارتخانه در ادامه هشدار داد که بمباران ایستگاه آبرسانی 80 درصد از مردم یک استان یک اقدام جنون آمیز است.عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.در اثر این تجاوز تاکنون بیش از یکصد هزار یمنی کشته و شمار زیادی نیز مجروح شده اند.جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه رو کرده است، به گونه ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را «بزرگ ترین فاجعه انسانی» نامید.کشورهای غربی نه تنها در ارتباط با حملات نظامی به یمن سکوت کرده اند بلکه تسلیحات تجهیزات مورد نیاز ائتلاف علیه این کشور را نیز تامین می کنند.

 

آماده باش برای نیروهای امنیتی کابل صادر شد

وزارت داخله افغانستان از آماده باش درجه یک نیروهای امنیتی کابل در روزهای عید فطر خبر داد.«نصرت رحیمی»، سخنگوی وزارت امور داخله در یک نشست خبری گفت: تدابیر امنیتی در مساجد، عیدگاهها، مراکز تفریحی و محلاتی که مردم در آن تجمع می‌کنند، توسط نیروهای امنیتی اتخاذ خواهد شد.وی افزود: گشت‌های سیار پلیس در کابل و دیگر استانها در نقاط آسیب‌پذیر افزایش خواهد یافت.رحیمی تاکید کرد برای دفع حمله‌های تروریستی احتمالی پلیس در تمامی مناطق به صورت آماده‌باش کامل هستند.کابل در آستانه عید سعید فطر، شاهد ماجراهای غم انگیزی است که خانواده های زیادی را سیاهپوش کرده است. ماجراهایی که به اعتقاد شهروندان کابل، ریشه در اختلافات سیاسی و بی توجهی به مسایل امنیتی دارد. موضوعی که بارها از سوی دولتمردان این کشور رد شده است.طی هفته جاری، چندین عملیات تروریستی، انتحاری و جنایی در کابل و سایر استانهای این کشور به وقوع پیوست، که منجر به جان‌باختن شماری از افراد نظامی و غیر نظامی شد.صبح دیروز خودرو دانشجویان دانشگاه برهان الدین ربانی کابل مورد حمله قرار گرفته بود.انفجار یک بمب مغناطیسی در خودرو حامل دانشجویان یک کشته و ۱۷ زخمی برجای گذاشت.دو انفجار دیگر نیز در همین محل رخ داد که هر سه انفجار از بمب‌های مغناطیسی بود.وزارت داخله اعلام کرد فردی که در این حادثه جان باخت یک مغازه دار است.

 

شورای امنیت امارات را دست خالی فرستاد

نشست محرمانه اماراتی ها با برخی اعضای شورای امنیت برای متهم کردن ایران به انفجارهای الفجیره نتیجه ای نداشت.معاون نمایندگی روسیه از دست خالی مدعیان برای متهم کردن ایران سخن گفته است.امارات و برخی مرتجعان خلیج فارس خواهان ادامه پیگیری مسئله هستند.معاون نمایندگی روسیه گفت: هیچ زمانی برای نشست بعدی هم مشخص نشده است.

 

پوتین بازهم به جنگ دلار رفت

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اینکه دولت آمریکا از دلار به عنوان ابزار فشار استفاده کرده خواستار تجدید نظر در نقش این ارز شد.رئیس‌جمهور روسیه که در همایش بین‌المللی «سن‌پترزبورگ» سخنرانی می‌کرد گفت آمریکا به دنبال آن است که صلاحیت قضایی خودش را به تمام دنیا گسترش دهد.پوتین پیش از این هم اقدام دولت آمریکا در اعمال محدودیت‌هایی علیه مبادلات دلاری را «اشتباه» توصیف کرده و گفته چنین سیاستی اعتماد به دلار به عنوان ارز ذخیره‌ای را تضعیف خواهد کرد.چند روز پیش وزیر توسعه اقتصادی روسیه با بیان اینکه دلار به تدریج جایگاه خود را به عنوان ارز مرجع در جهان از دست می‌دهد گفت که مسکو روند «دلارزدایی» را آغاز کرده است.در همین راستا، رؤسای جمهور چین و روسیه برای کند کردن لبه تحریم‌های آمریکا قراردادی امضا کردند که به موجب آن دلار از مبادلات تجاری دو کشور حذف می‌شود. طبق این توافق، مبادلات دو کشور از این پس با ارز ملی «روبل» و «یوآن» انجام خواهد شد.توسل مفرط آمریکا به تحریم‌ها به عنوان ابزاری برای پیشبرد سیاست‌های خود و به خصوص استفاده از آن به عنوان ابزاری برای جنگ اقتصادی با رقبای تجاری مدت‌ها است حتی متحدان آمریکا را به جستجوی راه‌هایی جایگزین برای کنار گذاشتن استفاده از دلار وادار کرده است.آنچه این روند را تسریع کرده روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و به خصوص تصمیم او برای احیای تحریم‌های تجاری علیه ایران بعد از خروج «برنامه جامع اقدام مشترک» یا توافق هسته‌ای ایران بود.

 

جنگ سرد زنگ هشدار را برای جهان به صدا درآورد

آنتونیو گوترش اظهار داشت: ما معتقدیم که همه کشورها باید در نظام چندقطبی جهانی و همکاریها و تلاش های چندجانبه سهم داشته باشند و دنیا تنها آمریکا و چین نیست چرا که قدرت های اقتصادی جدیدی همچون هند و روسیه بوجود آمده اند.گوترش با بیان اینکه کشورهای جهان باید از جنگ سرد جدید بپرهیزند، اظهار داشت: باید از اشتباهات گذشته درس گفت و برای مقابله با چالش ها اختلافات را کنار گذاشت.دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه چالش های جهانی نیاز به پاسخ های جهانی دارد و هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی بر مشکلات بین الملل چیره شود، اظهار داشت: سیستمی (سازمان ملل متحد) که ۷۵ سال پیش پس از پایان جنگ جهانی دوم بوجود آمد توانسته بشر را از جنگ های زیادی نجات دهد اما امروز ما شاهد آن هستیم که ارزش های بوجود آمده توسط ملل متحد بی اعتبار شده یا از سوی برخی (دونالد ترامپ) به چالش کشیده می شود.گوترش از اولویت های اصلی این سازمان به عدالت در عرصه جهانی در شرایط جهانی شدن اشاره کرد و افزود: بسیاری امروز به دلیل شرایط حاکم بر جهان ثروتمند شده و از رفاه نسبی برخوردار هستند اما موج رفاه و توسعه همه بشریت در سراسر جهان را فرا نگرفته است از این رو ما در نقاط مختلف جهان شاهد مهاجرت مردم هستیم و روز بروز بدهی برخی کشورها بیشتر می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha