چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ماهواره

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

"مکه"توطئه ماهواره‌های عربی علیه ایران را فاش کرد

روزنامه سعودی «مکه» به نقل از «منابع آگاه» نوشت که: شرکت‌های ماهواره‌ای عربی به اجماع توافق کردند که همه قراردادها با شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های ایرانی را در منطقه متوقف کنند.این توافق بعد از آن حاصل شد که رهبران عرب در اجلاس اخیر مکه در خصوص بند مربوط به ممنوعیت پخش همه کانال‌های تلویزیونی ایران یا کانال‌هایی که ایران از آن‌ها حمایت مالی می‌کند و نیز توقف پخش سه کانال از این کانال‌ها در شرکت ماهواره نایل ست مصر به توافق رسیدند.این منبع از رویکرد کشورهای محور سعودی برای مقابله با آنچه «تهاجم فکری ایران» خواند، خبر داد و گفت: ممانعت از پخش کانال‌های ماهواره‌ای ایران در راستای حفظ وحدت کشورهای عربی و جلوگیری از هرگونه دو دستگی و پخش شایعات صورت می‌گیرد.روزنامه مکه اسمی از شبکه‌ها و کانال‌های تلویزیونی ایران به میان نیاورده است و احتمال می‌رود این اقدام برخی کشورهای عربی، با هدف مقابله با افشاگری‌های رسانه‌های ایران در خصوص سیاست‌های ضد عربی و ضد فلسطینی برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان و امارات و تلاش آن‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.

 

کلیسا تابوت هزار ساله‌ ماینتس را کشف کرد

یک تابوت هزار ساله در کلیسای قدیمی شهر «ماینتس» واقع در کشور «آلمان» از دل خاک بیرون کشیده شد.یک تابوت هزار ساله که گمان می‌رود به اسقف اعظم قرن یازدهم این کلیسا تعلق دارد، پس از انجام مراحل پیچیده از کلیسای «‌سنت یوهانیس»، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای این کشور، بیرون کشیده شد.بخشی از این تابوت هزار ساله برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ دیده شد و پس از آن باستان‌شناسان بیش از یک سال زمان برای انجام عملیات حفاری لایه به لایه صرف کردند تا در نهایت موفق به کشف تابوت ۷۰۰ کیلوگرمی دفن شده در این کلیسا شدند.طبق گزارش منتشر شده توسط «‌دویچه وله»، در چهارم ژوئن امسال یک تیم ۱۴ نفره با استفاده از یک سیستم قرقره‌ای پیچیده پرده از راز این تابوت هزار ساله برداشتند.از آنجایی که این تابوت قرن‌ها در سالن اصلی کلیسا و به رو به محراب دفن شده بود، باستان‌شناسان معتقدند هویت این فرد دفن شده ارتباط نزدیکی با کلیسا داشته است و به احتمال زیاد این فرد اسقف اعظم «ماینتس» (در سال‌های ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۱ پس از میلاد مسیح) بوده است. با این حال محققان معتقدند بررسی‌های بیشتر می‌تواند هویت دقیق این فرد را مشخص کند.«‌فکانی» افزود، استخوان‌های فرد دفن شده تقریباً کاملاً پوسیده و حتی اثری از دندان این فرد نیز یافت نشده است. وی معتقد است وجود آهک در تابوت سبب تجزیه سریع جسد اسقف اعظم شده است.یک تیم محقق از سال ۲۰۱۳ با هدف بازسازی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخ این کلیسا به این مکان فرستاده شدند. انجام تحقیقات و کاوش در این کلیسا از سال ۲۰۱۳ تا کنون حدود ۷ میلیون یورو هزینه در بر داشته است.

 

خاطرات جاسوس فرانسه به چاپ دوم رسید

چاپ دوم کتاب «از افغانستان تا لندنستان» خاطرات جاسوس دستگاه اطلاعاتی فرانسه در شبکه تکفیری های اروپا  توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.اگر به دنبال «روایتی از درون شبکه‌های تروریستی _ تکفیری» و یا «روایتی از درون شبکه‌های نفوذ _جاسوسی اروپایی» هستید، با خواندن کتاب «از افغانستان تا لندنستان» با یک تیر، هر دو نشان را خواهید زد! از افغانستان تا لندنستان، خاطرات عمر الناصری (ابوامام المغربی) است، یک جوان اهل مغرب که از کودکی در بلژیک بزرگ شده و بعد از یک زندگی پرفراز و نشیب، به شبکه‌های تکفیری داخل اروپا متصل می‌شود، اما در همان زمان بنا به دلایلی دیگر، به عضویت «دستگاه اطلاعات خارجی فرانسه» (DGSE) نیز درمی‌آید.کتاب، شرح جذابی است از زندگی پرماجرای عمر الناصری، کسی که هم می‌خواست «مجاهد» باشد، هم می‌خواست با «تروریست‌ها» بجنگد؛ کسی که هم از دستگاه‌های اطلاعاتی غربی می‌ترسید، و هم برای نجات جان خود به آنها پناه برده بود. شرح این ارتباطات، ماجراجویی‌ها و خطرات سهمگینی که او از سرگذرانده را می‌توانید در این کتاب بخوانید، کتابی که از سوی وحید خضاب (محقق و مترجم تخصصی جریانات تکفیری) ترجمه و توسط نشر شهید کاظمی روانه‌ی بازار شده است.

 

تیراندازی تئاتر شهر را نا امن کرد

یک حادثه تیراندازی در اطراف تئاتر شهر این مجموعه هنری را بی دفاع‌تر از همیشه درگیر یک نزاع خیابانی کرد.سعید اسدی، مدیر تئاتر شهر توضیح داد: از یکی، دو ماه گذشته در نامه‌نگاری‌های مختلفی با مسئولان ذیربط اعلام هشدار کردم که وضعیت امنیتی اطراف تئاتر شهر نگران کننده است چون با سلاح سرد و نزاع خیابانی و حضور افرادی که شأنیتی با این مجموعه فرهنگی ندارند و به طور سازماندهی در اینجا اقامت دارند روبرو هستیم، حتی از طرف اداره کل هم پیگیری شده بود تا اقدامات لازم انجام شود. علاوه بر این در پیگیری‌های تلفنی و حضوری هم نگرانی‌ها ابلاغ شده بود و امیدوار بودیم تمام کسانی که دست‌اندرکار رعایت امنیت در مکان‌های عمومی هستند اقدام می‌کنند اما متأسفانه اتفاقی نیفتاده و الان متأسفانه فضای اطراف تئاتر شهر اصلاً برای مخاطبان هنرمندان و کارمندان تئاتر شهر امن نیست.او افزود: ما همیشه اظهار نگرانی کرده بودیم ولی حالا با اتفاقی که امشب افتاده به نظر می‌رسد باید یک فکر عاجلی برای این ماجرا شود.اسدی گفت: درگیری میان دو نفر اتفاق افتاد و یکی از آنها با اسلحه‌ای که داشت شلیک کرد و با دخالت پلیس مستقر در محل خلع سلاح شدند اما با توجه به ازدحام شدیدی که در محوطه پیش آمده بود پلیس آنها را به داخل ساختمان تئاتر شهر آورد تا پلیس کلانتری برسد و تحویل داده شوند.مدیر تئاتر شهر تاکید کرد: الان مسئله واجب این است که بیرون ساختمان تئاتر شهر به طور جدی در حال آسیب دیدن است و ما فقط از در ورودی به داخل ساختمان را می‌توانیم حفظ کنیم و امنیت را در آن برقرار کنیم. این در حالی است که مسئولان مربوط پیش از این وعده‌های زیادی دادند مثل شهرداری اما هیچ اتفاقی نیفتاده است. با این وضعیت ما همیشه در حالت اضطراب به سر می‌بریم که خدای ناکرده اتفاق وحشتناکی نیفتد اما متأسفانه امشب آن اتفاق افتاد که می‌توانست خیلی پیچیده‌تر شود به همین دلیل اگر این ماجرا به صورت ساختاری حل نشود نمی‌توانیم به تنهایی از پس آن برآییم چون به شکل بی دفاعی مجبوریم فقط نگران باشیم.

 

" اشک‌های الله" برای قربانیان مسجد نیوزلند آستین بالا زد

یک طراح لباس نیوزیلندی در منطقه نلسون تامسن، لباس مخصوصی برای بزرگداشت قربانیان حمله تروریستی به مساجد نیوزیلند طراحی کرده که از ۵۱ روسری تشکیل شده است.یک طراح لباس در منطقه مسکونی نلسون تاسمن در نیوزیلند، به طراحی لباس محجبه ای در یادبود از قربانیان حمله تروریستی به مساجد کرایست چرچ اقدام کرده است. وی یک پوشش هنری برای بزرگداشت قربانیان این حمله تروریستی طراحی کرده است.«سوزان موت»، طراح لباس، این لباس هنری را با بکارگیری 51 روسری، هر یک به عنوان نمادی از 51 تن کشته های حمله 15 مارس طراحی و آماده سازی کرده است. گفته می شود دراین حمله که در دو مسجد لینوود و النور در شهر کرایست چرچ اتفاق افتاد، یک مهاجم نژادپرست استرالیایی تبار، با اسلحه به سوی نمازگزاران آتش گشوده و عده زیادی را کشت.نام این لباس «اشک های الله» می باشد و طراح آن را شیوه ای برای ادای احترام به جامعه اسلامی عنوان کرده است. این حجاب از روسری های سفید، قرمز و صورتی طراحی شده و از 51 قطعه تشکیل شده است.موت در این باره گفت: من درباره حجاب اطلاعات جمع آوری کرده و محبوبیت زیادی در این باره به وجود آمده بود و حتی نخست وزیر نیز آن را به سر کرده بود. به همین دلیل نیز تصمیم گرفتم لباسی از آن طراحی کنم.وی افزود: قرمز نشان خشونت و نفرت عامل حمله، صورتی نماد عشق و حمایت از جامعه اسلامی و سفید نماد ارواح قربانیان است که به سوی بهشت شتافته اند. این شیوه من برای ادای احترام بود.

 

بوسنی بازهم گورهای دسته جمعی برای مسلمانان کشف کرد

بقایای اجساد 12 مسلمان کشته شده دیگر در جریان جنگ داخلی بوسنی ( 1992-1995 ) کشف شد.این گور دسته جمعی در کوهی نزدیک «سارایوو» یافت شده است. تصور می‌شود که طی این جنگ بیش از 100 هزار نفر کشته و بیش از 7 هزار نفر نیز کماکان ناپدید هستند.سخنگوی موسسه بوسنیایی «ناپدید شدگان جنگ»، در این زمینه گفت که براساس شواهد موجود، این افراد در حالی که سعی داشتند به قلمروهای آزاد یا مناطق تحت کنترل ارتش بوسنی بروند، از بین رفتند.این مقام بوسنیایی از انتقال اجساد پیدا شده به آزمایشگاه برای انجام آزمایش «دی ِان اِی» خبر داد. تاکنون اجساد 25 هزار تن از گورهای دسته جمعی در منطقه یافت شده است.به نوشته این منبع خبری، بیش از 8 هزار مرد و پسر مسلمان توسط نیروهای صربستانی در جولای (تیر) 1995 و در قتل عام «سربرنیتسا» که از آن به عنوان بدترین جنایت در اروپا از جنگ جهانی دوم به این سو یاد می‌شود، قتل عام شدند.دیوان لاهه دو سال قبل «راتکو ملادیچ» ژنرال سابق صرب را به دلیل نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت به حبس ابد محکوم کرد. ملادیچ فرمانده نظامی صرب‌های بوسنی در سال‌های 1992 تا 1995 بود. وی همچنین متهم به جرایم علیه بشریت شد که طی آن 11 هزار غیرنظامی در اثر گلوله باران جان باختند.

 

درب های آتن پس از قرن ها به روی مساجد باز شد

اولین مسجد دارای مجوز پس از درخواست های مکرر مسلمانان در طول قرن های متمادی در پایتخت یونان افتتاح شد.علی رغم اینکه این مسجد با مساجد سنتی شباهتی ندارد اما مسلمانان این شهر خواهند توانست پس از تلاش هایی چندین و چند ساله در آن نماز بخوانند.در ۱۸۰ سال گذشته شهر آتن پایتخت یونان به صورت رسمی مسجدی نداشته و مسلمانان یونان در اردوگاهها و ساختمان های مسکونی و انبارها که معمولا هدف حملات قرار می گیرند، نماز می خوانند.و با وجود اینکه در اماکن دیگر یونان مسجد وجود دارد اما در پایتخت این کشور از زمان خروج عثمانی ها در سال ۱۸۳۳، مسجدی ساخته نشده است و ساختمان های مساجد قدیمی در این شهر نیز تغییر کاربری داده اند.پروژه ساخت مسجد در آتن به سال ۱۸۹۰ میلادی برمی گرد که در آن برخی نمایندگان خواستار ساخت آن شدند اما تمامی تلاش ها ناکام ماند علاوه بر این قرار بود در سال ۲۰۰۴ و همزمان با بازی های المپیک، در این شهر مسجد مذکور ساخته شود اما باز هم تلاش ها بی فایده بود.گروههای اسلامی در آتن می گویند: بیشتر از دویست هزار مسلمان که بیشترشان از کشورهای پاکستان، سوریه، افغانستان و بنگلادش آمده اند، در آتن زندگی می کنند. مسلمانان خود یونان نیز حدود دو درصد کل ساکنان را تشکیل می دهند و اساسا در شمال این کشور زندگی می کنند و دارای مسجد هستند.

 

حریق آستان مقدس بانوی کریمه مهار شد

فرماندار قم با بیان اینکه آتش مهار شده و خادمان در حال شست و شوی محل آتش سوزی هستند، گفت: نوسانات برق علت آتش سوزی بوده است.مرتضی حیدری در خصوص حریق حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: بنابر گزارشات متخصصین، انبار کارتنی که برای نمازگزاران مورد استفاده قرار می گرفته، بر اثر نوسانات برق دچار حریق شده است.او افزود: بلافاصله در دقایق اولیه، نیروهای آتش نشانی شهرداری و آتش نشانی حرم حضرت معصومه(س) وارد عمل شده و آتش را مهار کردند.فرماندار قم تاکید کرد: مشکل خاصی نیست و آتش سوزی، خسارت مالی و جانی نداشته و هم اکنون نیروهای آتش نشانی مشغول شست و شوی مکان آتش گرفته هستند.حوالی ساعت ۲۲ شامگاه شنبه محل تجمع و دپوی جانمازهای مقوایی که در قسمت راهروی ورودی صحن اتابکی به دلایل نامشخصی دچار آتش سوزی شد که در همان ابتدای امر خادمان حرم برای اطفا حریق واروعمل شدند.این حادثه تلفات جانی نداشت و تنها بخش‌هایی از کاشی این قسمت و درب‌های چوبی آسیب دیدند و بخشی از فرش‌ها نیز دچار آتش سوزی جزئی شد.

 

اسلام پشت سد دمکرات ها گیر کرد

نمایندگان کلیساها و انجمن‌های اسلامی در جلسه کمیته آموزشی پارلمان نوردراین-وستفالن در دوسلدورف شرکت کردند تا درباره آموزش اسلامی در نزدیک به ۲۵۰ مدرسه به گفت‌وگو بپردازند. در این جلسه، نمایندگان انجمن‌های اسلامی خواستار ایجاد دوره‌ای دائمی برای آموزش اسلامی شدند، آن‌ها همچنین از نمایندگان پارلمان خواستند تا روند ثبت سازمان‌های اسلامی را به عنوان جوامع مذهبی تسهیل کنند.آموزش اسلامی از سال ۲۰۱۲ به صورت پروژه‌ای آزمایشی در مدارس ابتدایی و متوسطه ایالت نوردراین-وستفالن وجود دارد و تا پایان ماه ژوئیه سال جاری نیز ادامه خواهد داشت. شورای مشورتی با ۸ عضو خود، وظیفه انتخاب معلمان و برنامه‌های درسی را برعهده دارند. نیمی از اعضای این شورا را معلمان مسلمان و نیمی دیگر را نمایندگان وزارت آموزش در ایالت نوردراین-وستفالن تشکیل داده‌اند که همگی با مشورت سازمان‌های اسلامی انتخاب شده‌اند.بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ این در حالی است که بر اساس تصمیم فراکسیون‌های اتحادیه دمکرات مسیحی و حزب دمکرات آزاد آلمان در مجلس ایالتی، هیئت مشورتی باید به زودی جای خود را به کمیسیون آموزشی دهد. مسئولان دولت ائتلافی در نوردراین-وستفالن تصمیم گرفته‌اند که مدل آزمایشی آموزش اسلامی را با نظارت یک کمیسیون آموزشی تا سال ۲۰۲۵ ادامه دهند.

 

مفتی اوگاندا از پل فرهنگی ایران تقدیر کرد

مراسم اختتامیه مسابقات قرآنی رادیو بلال اوگاندا در محل سالن اجتماعات شورای عالی مسلمانان کامپالا و با حضور مفتی این کشور برگزار شد و جوایزی به برندگان رده های حفظ کل ، نصف ، ثلث ، جزء و قرائت اهدا شد. این مراسم با حضور مفتی بزرگ اوگاندا شیخ شعبان رمضان موباجه ، قزلسفلی رایزن فرهنگی ، جمعی از ائمه جمعه و جماعات ، شخصیت های دینی برگزار شد.در این مراسم شیخ شعبان رمضان موباجه مفتی ملی اوگاندا، در بخشی از سخنان خود از رایزنی فرهنگی کشورمان در اوگاندا به خاطر مشارکت در برگزاری مسابقات قرآنی ، حمایت از برنامه های فرهنگی و دینی شورای عالی مسلمانان این کشور به ویژه برنامه رادیوئی "صلح در یک نگاه" رادیو بلال تشکر کرد.مفتی ملی اوگاندا در بخشی از سخنان خود از ائمه جمعه و جماعات و نخبگان اسلامی این کشور خواست بر اساس تعالیم عالیه اسلام ، سیاست گفتمان و ادبیات وحد ، صلح  و برادری را اتخاذ نموده و از  مطرح کردن سخنان و اظهارات نفرت انگیز که بر خلاف سیره و سنت پیامبر اکرم (ص) بوده ، به تروریسم منجر شده و بین جوانان آشفتگی ایجاد می‌کند، پرهیز نمایند.شیخ شعبان رمضان موباجه در ادامه سخنان خود یک بار دیگر گفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف با شورای عالی مسلمانان اوگاندا صمیمانه همکاری دارد . لذا از طرف ملت مسلمان اوگاندا  از دولت جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر به عمل می آورم .این مسابقات به مدت بیست روز در سطح مدارس ابتدائی و راهنمائی این کشور در محل استودیو رادیو بلال انجام شده بود. در پایان مراسم پانزده حافظ و قاری به عنوان برندگان مسابقات از  مجموع یکصد و بیست شرکت کننده جوایز ارزنده ای دریافت نمودند.

 

رهبر معظم انقلاب عفو و تخفیف را امضا کردند

به‌مناسبت عید سعید فطر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با عفو یا تخفیف مجازات ۶۹۱نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند.حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس قوه قضاییه به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر طی نامه‌ای به رهبر انقلاب اسلامی پیشنهاد عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات ۶۹۱نفر از محکومان را که در کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، ارائه کرد که این پیشنهاد در اجرای بند ۱۱ از اصل ۱۱۰ قانون اساسی مورد موافقت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفت.

 

برلین میزبان بزرگ‌ترین کنفرانس ایران‌شناسی اروپا شد

نهمین کنفرانس اروپایی ایران‌شناسی نهم تا سیزدهم سپتامبر ۲۰۱۹ به میزبانی موسسه ایران‌شناسی دانشگاه آزاد برلین برگزار می‌شود.موسسه ایران‌شناسی اروپا که برگزارکننده این کنفرانس است، در سال ۱۹۸۳ با حمایت بنیاد علمی اروپا در رم شکل گرفت. هدف این انجمن ترویج، توسعه و حمایت از مطالعات ایرانی در دوره‌های باستان، میانه و مدرن و در حوزه‌های زبان‌شناسی، ادبیات، تاریخ ادیان، هنر، تاریخ، باستان‌شناسی، فلسفه، قوم‌شناسی، جغرافیا، علوم‌انسانی و دانش نظری حقوق است.آنطور که سایت دانشگاه آزاد برلین گزارش داده کنفرانس اروپایی ایران‌شناسی یکی از بزرگترین کنفرانس‌ها در حوزه مطالعات ایرانی در اروپا است که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود. مهم‌ترین موضوعات این دوره از کنفرانس ایران‌شناسی اروپا را ادبیات فارسی، فلسفه ایرانی، تاریخ، مطالعات مذهبی، مطالعات فرهنگی، هنر و باستان‌شناسی و مردم‌شناسی تشکیل می‌دهند. پیش از این، موسسه ایران‌شناسی اروپا در فراخوانی از علاقه‌مندان خواسته بود که مقالات خود را برای شرکت در این کنفرانس ارسال کنند.همچنین در حاشیه برگزاری نهمین دوره کنفرانس اروپایی ایران‌شناسی، جایزه اروپایی مطالعات ایران نیز به یک فارغ‌التحصیل مقطع دکترا اعطا خواهد شد. این جایزه به فردی اهدا می‌شود که دکترای خود را در حوزه ایران‌شناسی از تاریخ یک ژانویه ۲۰۱۵ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ در یکی از موسسات اروپایی با موفقیت به پایان رسانده باشد. هدف از این کار تشویق و ترغیب محققان در اروپا برای کار در حوزه ایران‌شناسی است. این چهارمین دوره از جایزه اروپایی مطالعات ایران است.

 

گرانی به شینگن رسید

سایت اطلاعات ویزای شینگن اعلام کرد مسافرانی که به ویزای شینگن نیاز دارند، باید از ماه ژانویه ۲۰۲۰ هزینه بیشتری را برای گرفتن ویزا پرداخت کنند. هزینه ویزای شنیگن به میزان ۳۳.۳ درصد از ۶۰ یورو به ۸۰ یورو افزایش می یابد. این افزایش قیمت طبق روال هر سه سال اتفاق خواهد افتاد.این افزایش قیمت در نشریه رسمی اتحادیه اروپا منتشر خواهد شد و شش ماه بعد، به اجرا در می آید. همچنین درخواست‌های ویزا از ۶ ماه قبل از سفر قابل ارائه خواهد بود.این تغییرات سال گذشته توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شده بود.براساس مصوبه شورای اتحادیه اروپا مقرر شد حداقل فاصله زمانی میان موعد ارائه درخواست اخذ ویزا تا زمان آغاز سفر متقاضیان به ۱۵ روز کاهش یابد همچنین حداکثر فاصله زمانی تقاضای روادید تا انجام سفر از ۳ ماه به ۶ ماه افزایش یابد.همچنین براساس این مصوبه براساس سوابق مثبت پرونده سفرهای مسافران، امکان صدور ویزای شینگن برای دوره یک تا پنج سال وجود خواهد داشت. البته این مصوبه به کشورهای عضو پیمان شنگن این امکان را می‌دهد که در صورت مساعدت و همکاری مناسب کشورهای ثالث، در خصوص شهروندان آنها تسهیلات صدور سهل‌تر ویزای طولانی مدت‌تر و کم‌هزینه‌تر را اعمال کنند.

 

«گردان قاطرچی‌ها» برای سیزدهمین بار به کتابفروشی‌ها آمد

کتاب «گردان قاطرچی ها» نوشته داود امیریان به همت انتشارات کتابستان معرفت برای سیزدهمین بار به کتابفروشی ها آمدند.گردان قاطرچی‌ها کتابی برای نوجوانان است که با روایتی طنز از روزهای جنگ و نوجوانان کم سن و سالی که به جنگ می‌رفتند سخن می‌گوید.قصه‌ی گردانی که وظیفه‌اش نگهداری از قاطرهایی برای حمل آذوقه و مهمات مورد نیاز رزمندگان به ارتفاعات کردستان است. افراد گردان در کنار این قاطرها داستان‌های خنده‌داری می‌سازند و در طی مانورها و عملیات‌های مختلف هر کدام تجربیات و سختی‌های مختلفی را پشت سر می‌گذراند.نویسنده در غالب اتفاقات خنده‌دار وقایع جنگ را به صورتی دلنشین برای نوجوانان تعریف می‌کند و شجاعت نوجوانان آن دوران را بیان می‌کند که با سن پایین از جنگ و جبهه نمی‌ترسیدند و برای شهادت هم آماده بودند.البته با توجه به مخاطبان کتاب، تلخی و سختی‌های جنگ کمتر نشان داده شده و بیشتر بر روی کمدی بودن اتفاقات تمرکز شده است.

 

رهبر انقلاب بر «دلتنگ نباش!» تقریظ زدند

نویسنده‌ کتاب شرح زندگی روح الله قربانی شهید مدافع حرم، به همراه همسر این شهید با رهبر معظّم انقلاب دیدار کردند.رهبر انقلاب در جریان این دیدار، از کتاب «دلتنگ نباش!» و قلم نگارنده، تقدیر و در ضمن گفتگو با همسر شهید از وی تجلیل کردند. سال گذشته که «دلتنگ نباش!» چاپ شد، این کتاب به دست رهبر انقلاب رسید و ایشان پس از مطالعه در ابتدای کتاب نوشتند:

بسمه تعالی

سلام و رضوان خدا بر شهید عزیز روح‌الله قربانی. از همسر شهید باید تشکر شود بخاطر فرستادن این کتاب و از ایشان و خانم مولائی بخاطر تدوین این اثر.شهید روح‌الله قربانی از شهدای مدافع حرم اهل بیت (ع) است که ۱۳ آبان ماه ۹۴ در حلب سوریه به شهادت رسید.کتاب «دلتنگ نباش!» که سال گذشته توسط انتشارات «روایت فتح» به چاپ رسیده، فرازهایی از زندگانی شهید روح‌الله قربانی است و حاصل مصاحبه‌های مؤلف با همسر شهید و نزدیکان ایشان.

 

شبیخون به خفاش، پرونده محرمانه یک فتنه بزرگ را لو داد

شبیخون به خفاش نوشته سردار محمد ستاری وفایی به پرونده های محرمانه و منتشر نشده ار فتنه ای بزرگ پرداخته است که در قالب رمان توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر گردید.این کتاب شامل مروری بر اسناد محرمانه و منتشر نشده‌ای از حفاظت اطلاعات در ابتدای دهه ۶۰ است که به غائله بسیار وسیع فتنه، ایجاد شده از سوی منافقین در این دهه و در شهر تبریز می‌پردازد. شبیخون به خفاش از فتنه ها و دسیسه هایی می گوید که ناپیدا و نانوشته اند! فتنه هایی که در سال ۱۳۵۸ در حساس ترین منطقه کشور، آذربایجان، آتش دشمنی را بر نهال نورسیده ی انقلاب بر افروخت تا هرگز قامت راست نکند. از پرونده های محرمانه ای می گوید که پر بود از نقشه های ظریف و ناجوانمردانه برای نابودی و زوال انقلاب اسلامی مان. حکایت هیجانی و جذاب شبیخون به خفاش حکایت مردانی است که در لحظه و به موقع، این دسیسه را شناختند و در عملیاتی شگرف، خواب عمال استکبار را آشفته کردند.این کتاب پرده از حقایقی بر می دارد که چیزی جز واقعیت نبوده است؛ حقایقی بزرگ از پشت صحنه های کوچه های تبریز انقلاب.

 

نفوذ در موساد، رخنه سیستم اطلاعاتی اسرائیل را فاش کرد

چاپ سوم کتاب نفوذ درموساد؛ داستان هایی واقعی از رخنه اطلاعاتی در رژیم صهیونیستی توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد.چاپ سوم کتاب نفوذ درموساد؛ داستان هایی واقعی از رخنه اطلاعاتی در رژیم صهیونیستی توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد.نفوذ در موساد به عنوان یکی از پرفروش ترین کتابهای جهان عرب شناخته شده است. روایت داستانی جوانان میهن‌پرست جهان عرب که ایستادگی‌شان، شکست ناپذیری سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را به افسانه‌ای بی‌اساس بدل کرده و سست بودن این خانه را در مقابل دیدگان جهانیان به تصویر کشیده است. رمان که براساس ماجرایی واقعی است، داستان جوانی مصری است که با هویتی جعلی برای نفوذ در اسرائیل انتخاب می‌شود و حوادثی هیجان انگیز و پرفراز و نشیب را رقم می‌زند.

 

رکورد حافظه جهان توسط یک ایرانی شکسته شد

مرتضی جاوید مقلب به سلطان حافظه‌ی ایران؛ بنیانگذار آموزش واژگان خارجی بدون فراموشی به شماره ثبت ۱۴۲۹، مبتکر سریع ترین روش یادگیری مکالمه بدون فراموشی با متد substitution drill و مبتکر تکنیک های نوین پرورش حافظه، هوش و خلاقیت در ایران است که تا کنون بیش از ۲۰ محصول پرفروش ویدیویی و تألیف و ترجمه در زمینه‌های زبان‌، حافظه و روان‌شناسی داشته است .یک رکورد دیگر در سطح جهانی توسط این نابغه ایرانی شکسته شد. دکتر مرتضی جاوید که حالا به عنوان سلطان حافظه درجهان شناخته می شود باحضور در دفتر گینس مدارک مربوط به این رکورد را که تازه به اسم او ثبت گردیده است دریافت کرد. او نام و نام خانوادگی و همچنین تاریخ تولد چندین نفر را همزمان می بیند و با داشتن یک حافظه بسیار قوی آنها را چشم بسته می گوید. در واقع او رکورددار حفظ بیشترین اسامی و تاریخ تولد در ۱۲۰ ثانیه در جهان است و به عنوان اولین و تنها ایرانی ای است که توانسته در زمینه حافظه ، رکورد جهان را بشکند و اسم خود را وارد سایت رکوردهای جهانی گینس نماید.

 

اوقاف خسارت فرهنگی سیل را اعلام کرد

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در جریان سیل اخیر، درمجموع بیش از ۹۳۰ مسجد، بقعه متبرکه و حسینیه در استان‌های لرستان، خوزستان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی و ایلام آسیب‌دیده است. نوروزپور با بیان اینکه برآورد هزینه بازسازی و جبران خسارت این اماکن متبرکه بیش از ۵۵ میلیارد تومان تخمین زده شده است، افزود: این گزارش به ستاد حوادث غیرمترقبه وزارت کشور اعلام شده است تا بعد از بازسازی و تعمیر منازل مردم، تعمیر این اماکن نیز در دستور کار قرار گیرد.وی اضافه کرد: برای بازسازی و تکمیل مساجد، بقاع متبرکه و حسینیه‌های آسیب‌دیده علاوه بر تلاش‌های سازمان اوقاف، دولت و دیگر نهادهای مرتبط نیز باید کمک‌رسانی داشته باشند تا ان شاء الله پس از بازسازی منازل مردم، این امکان نیز تعمیر می‌شود.نوروزپور گفت: امر بازسازی برخی از این اماکن که تخریب جزئی داشته‌اند با همت مردم و هیأت امنا و کمک‌های سازمان اوقاف آغاز شده است.مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان خاطرنشان کرد: حدود ۸۵ درصد مساجد، حسینیه‌ها و اماکن متبرکه آسیب‌دیده هم‌اکنون در حال استفاده هستند اما حدود ۱۵ درصد مساجد، حسینیه‌ها و اماکن متبرکه آسیب جدی دیده‌اند و امکان استفاده ندارند.

 

قلعه سانسیز به کشف جدیدی دست یافت

سرپرست پروژه کاوش قلعه «سانسیز» طارم زنجان از کشف شواهدی از معماری بصورت بقایایی از یک اتاق بزرگ با دیوارهای قطور ساخته شده از قلوه سنگ های بزرگ رودخانه ای با ملاط گچ و آهک در کاوش این قلعه خبر داد.حمزه کریمی گفت: قلعه سانسیز، در استان زنجان شهرستان طارم  و در شمال روستای سانسیز و حاشیه جنوبی رودخانه قزل اوزن واقع شده است. وی اظهار داشت: مطابق با بررسی های انجام شده، قلعه سانسیز یکی از بزرگترین آثار برجای مانده متعلق به سده های اولیه و میانی اسلامی بوده و تپه های جنوبی گورستانهایی از عصر آهن است. سر پرست هیأت باستان شناسی گفت :با توجه به ساختار قلعه ها و استحکامات تدافعی قلعه سانسیز ،در بررسی های اولیه معلوم شد این قلعه دارای ۴ برج در چهار گوشه خود بوده است.او افزود: در قسمت شمال غرب ترانشه در یک فضای مجزا شواهدی از تعدادی خمره های شکسته وجود دارد که در لابه لای آنها شواهدی از هسته میوه ها و دانه های خوراکی مخصوصا گردو دیده می شود.کریمی تصریح کرد: با توجه به ادامه کاوش ارائه هر نظر قطعی در خصوص تاریخ گذاری قلعه به پایان کاوش و تکمیل مطالعات موکول می شود ولی بر اساس شواهد سفالی و مطالعات اولیه می توان استقرار موجود در قلعه سانسیز را مربوط به قرون اولیه تا میانی اسلام در نظر گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha