جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در مسائل بودجه‌ای قناعت شود و مصرف زیادتری نکنیم، دهه کرامت مال امام رضا (علیه‌السلام) است، باید طوری برنامه‌ریزی شود که دولت در مسئله بودجه نفسی بکشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، آیت‌الله سید احمد علم‌ الهدی، در نشست مشترک هماهنگی و برنامه‌ریزی دهه کرامت استان و کشور، با بیان این‌که باید تمام مبانی فکری خود و اصول فرهنگی در زندگی اجتماعی با منویات و جریان ولایت اهل‌بیت در سایه ولایت امام هشتم تنظیم کنیم، اظهار کرد: آثار همه این برکات را در زندگی فردی و اجتماعی خودمان ان‌شاءالله احساس کنیم.

امام جمعه مشهد مقدس، با بیان این‌که نمی‌شود دهه کرامت به نام امام هشتم تشکیل شود و محوریت امام رضا (علیه‌السلام) حفظ نشود، ادامه داد: آستان قدس رضوی تشکیلات وابسته به امام رضا (علیه‌السلام) هست منتها در گذشته مشکلاتی از نظر ارتباط با دولت‌های وقت وجود داشت، اما با انتصاب آقای رئیسی به عنوان تولیت، این مشکلات از بین رفت و همکاری صمیمانه‌ای بین بنیاد بین‌المللی امام رضا (علیه‌السلام)، شورای هماهنگی دهه کرامت و آستان قدس رضوی به وجود آمد آن‌هم با برنامه‌های گسترده‌ای که آستان قدس رضوی در داخل و خارج کشور تهیه می‌بیند و به‌طور کامل نیز اجرا می‌شود.

در تنگنای اقتصادی، باری از دوش دولت بردارید

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی به تنگنای اقتصادی موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: دستگاه وزارت ارشاد که دست‌اندرکار مسائل اجرایی [فرهنگی] کشور است، از نظر مسائل مالی و بودجه‌ای شدیداً در مضیقه هست، امکانات دولت محدود است و بودجه‌های فرهنگی دولت چه مقدار تنزل پیداکرده، در تخصیص‌ها گرفتار شده، با این وضعیت خسارات سیل، دولت هم در مسئله بودجه باید اولویت را در نظر بگیرد.

وی با تأکید بر این‌که باید در برنامه‌ریزی‌ها، در بودجه قناعت شود، افزود: اقتضائش این بود که کل مسائل در آستان قدس رضوی برنامه‌ریزی شود و هم در مسائل بودجه‌ای قناعت شود و مصرف زیادتری نکنیم، دهه کرامت مال امام رضا (علیه‌السلام) است، باید طوری برنامه‌ریزی شود که دولت در مسئله بودجه نفسی بکشد.

برنامه‌ریزی واحد برای دهه کرامت

آیت‌الله علم‌ الهدی با بیان این‌که معتقد هستم در اجرای برنامه‌ها باید برنامه‌ریزی واحد صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه نباید در مسائل معنوی و شعائر دینی، دولت را مستقل از مبانی دینی و معنوی خودمان ببینیم، دولت جمهوری اسلامی است، حکومت تحت رهبری ولایت‌فقیه است و نباید چنین نگاهی به دولت داشت.

امام جمعه مشهد مقدس، ضمن یادآوری لزوم اولویت‌بندی در صرف هزینه، بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که دولت دارد، [اعتبارات] در اولویت‌های مهم‌تر هزینه شود تا این بار را از دوش دولت برداریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: امسال اولین سال است که دهه کرامت در ارتباط با مسئله گام دوم و راهبردی که مقام معظم رهبری در این بیانیه دادند شروع می‌شود؛ این شورا، بنیاد ملی امام رضا (علیه‌السلام) و آستان قدس رضوی، کمیسیونی تشکیل شود و فرازهای بیانیه گام دوم و ارتباطش با سیره امام رضا (علیه‌السلام) در آن بررسی شود.

بهره‌گیری از سیره امام رضا (علیه‌السلام) و بیانیه گام دوم

وی به مقوله رشد علمی مطرح‌شده در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره و تصریح کرد: امام رضا (علیه‌السلام)، عالم آل محمد هستند؛ جا دارد دهه کرامت را با شعار متناسب با ایشان و لقب «عالم آل محمد» برگزار کنید، جنبه علمی امام رضا (علیه‌السلام) و ارتباطش با بیانه گام دوم انقلاب می‌تواند موردتوجه قرار بگیرد.

آیت‌الله علم‌ الهدی پیشنهاد داد با بهره‌گیری از امکانات و توان معاونت علمی آستان قدس رضوی، امکانات علمی امام رضا (علیه‌السلام) و آستان قدس رضوی را در عرصه آموزش‌وپرورش، آموزش عالی و سایر مراکز آموزشی و علمی و به‌عنوان نمادهایی از گام دوم انقلاب، منعکس کنیم.

بیانیه گام دوم اقدام می‌خواهد نه تفسیر

وی با تأکید بر این‌که بیانیه گام دوم انقلاب نیاز به تفسیر ندارد، اظهار کرد: در موضوع بیانیه گام دوم مدام می‌نشینند تفسیر می‌کنند، [بیانیه] تفسیر لازم ندارد چون نقطه ابهامی ندارد، گام دوم انقلاب عملیات می‌خواهد، کار و اجرا می‌خواهد، باید حرف بزنیم که چطور عمل کنیم، در سرفصل علم و آموزش، تحولات علمی و آموزشی که از زمان صدور این بیانیه بوده، ببینید چقدر در کشور انجام شده، در حوزه، دانشگاه و آموزش‌وپرورش چقدر به این بیانیه توجه شده است.

امام جمعه مشهد با یادآوری این نکته که باید از هر فرصتی برای اقدام عملی در تحقق بیانه گام دوم استفاده کنیم، مراکز اجرایی در حوزه علم و دانش را مرجع پاسخگویی نسبت به اقداماتشان در چارچوب بیانیه گام دوم دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha